;(n Elco al verkeerdom gemonteerd zag ik..

Da's één belangrijke reden dat ik, bij het ESR-meten, telkens maar één zijde loshaal :) (naast het feit dat ik gewoon lui ben) . Bij helemaal uitsolderen en daarna terugplaatsen is er een risico op verkeerd monteren. Omgedraaid, of op een foute positie. Daarom werk ik ook altijd elco voor elco af bij het vervangen.

Dat werkt iets minder efficiën en kost wat meer tijd, maar verkleint de kans op fouten flink. Toch zeker als je halverwege de klus wordt weggeroepen door iets of iemand.

Op maandag 26 januari 2026 14:54:28 schreef nonius:
Da's één belangrijke reden dat ik, bij het ESR-meten, telkens maar één zijde loshaal :) (naast het feit dat ik gewoon lui ben) . Bij helemaal uitsolderen en daarna terugplaatsen is er een risico op verkeerd monteren. Omgedraaid, of op een foute positie. Daarom werk ik ook altijd elco voor elco af bij het vervangen.

Dat werkt iets minder efficiën en kost wat meer tijd, maar verkleint de kans op fouten flink. Toch zeker als je halverwege de klus wordt weggeroepen door iets of iemand.

Dat klopt. En ik dacht het zo goed te hebben gecontroleerd bij iedere elco.
Maar hij zit weer goed. Even het ding wel nagemeten, maar waarde is goed.
Maar de scope is zo dood als een pier. Ik heb nergens een spanning, behalve op de HSP elco's.

Maar daar zit dus iets goed mis. Dat wordt dus wroeten in die geschakelde voeding. Jammer alleen dat ik geen goed schema heb.

Ik heb de helft van de print gecontroleerd maar ik kom al één omgedraaide elco tegen, één vergeten elco en een andere mogelijk omgedraaide elco....

Zou de print eens eventjes helemaal goed controleren!

(bij die zwarte flatcable connector horen 4 elco's naast elkaar te zitten. Ik zie er nu nog maar 3 zitten....)

Ik zou zelf trouwens ook gelijk een X2-condensator meebesteld en teruggeplaatst hebben....

Zijn dat trouwens allemaal wel low-ESR elco's? Ik ben niet zo goed in het herkennen van merk & type, maar bij sommige exemplaren heb ik gevoelsmatig m'n twijfels. Veel van deze elco's zijn bufferelco's aan de secundaire zijde van de voeding. Daar treden hoge piekstromen op, met bijgevolg veel warmteontwikkeling als de elco's achteruitgaan in ESR.

[Bericht gewijzigd door nonius op (29%)]

Op maandag 26 januari 2026 15:18:10 schreef nonius:
Ik heb de helft van de print gecontroleerd maar ik kom al één omgedraaide elco tegen, één vergeten elco en een andere mogelijk omgedraaide elco....

(bij die zwarte flatcable connector horen 4 elco's naast elkaar te zitten. Ik zie er nu nog maar 3 zitten....)

Er zitten er echt toch 4.. Ik heb 1 elco die verkeerd om zat (de meest linker onder de connector, C6018 van 470 uF)

Bij jouw zitter er 6 elco's naast elkaar en totaal 8 onder die connecetor. Bij TS hetzelfde maar het ziet er nu anders uit omdat de elco's nu niet meer zo mooit naast elkaar liggen.

Ik zou zelf denk ik de elco liggen monteren met 1 pootje wat dan onder lang de elco naar de andere kant gaat. Zou heb ik dat toen bij een andere bord ook gedaan vond ik er mooier uitzien. Ik had dan steeds het korte pootje boven gedaan zodat de elco maar op 1 pootje hangt want zolas het nu zit is er helemaal geen stevigheid.

Dat werkt iets minder efficiën en kost wat meer tijd, maar verkleint de kans op fouten flink.

Dat doe ik vaak ook wel. Maar als het er heel veel zijn dan schrijf ik eerst alles op. En nu zijn er schema's en tekeningen waar het al op staat, dat heb je niet altijd.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]

Zie ik helemaal links boven 2 rifa rookbommen zitten?

Op maandag 26 januari 2026 15:56:11 schreef benleentje:
[...]
Ik zou zelf denk ik de elco liggen monteren met 1 pootje wat dan onder lang de elco naar de andere kant gaat. Zou heb ik dat toen bij een andere bord ook gedaan vond ik er mooier uitzien. Ik had dan steeds het korte pootje boven gedaan zodat de elco maar op 1 pootje hangt want zolas het nu zit is er helemaal geen stevigheid.

Had ik ook al aan lopen denken. Dan moet je in sommige gevallen het pootje verlengen met een draadje. Dan ligt hij idd wel. Nu moet je oppassen dat als je de print beetpakt de zaak niet indrukt.

Op maandag 26 januari 2026 16:03:58 schreef revado:
Zie ik helemaal links boven 2 rifa rookbommen zitten?

Ik weet niet of het rookbommen zijn. Ze zien er nog rustig uit. 1000 pF per stuk.

De echte rookbom van 220 nF heb ik er maar even uitgehaald.

Ik heb nu een schema van de Power Unit gevonden waar i.i.g. alles op één blad zit.

Ik heb nog nooit met schakelende voedingen gewerkt.
Er is geen enkele voedingspanning aanwezig, de trafo krijgt zo te zien geen input.

Kom daar maar een achter...

Op maandag 26 januari 2026 16:20:54 schreef Bavelt:
Ik heb nog nooit met schakelende voedingen gewerkt.
Er is geen enkele voedingspanning aanwezig, de trafo krijgt zo te zien geen input.

Kom daar maar een achter...

Die elco met 3 pootjes die er uit is en nu een twee pootje is, verbond die niet iets door?

Gelukkig een schema wat ik zelf ook redelijk begrijpt.

JE hebt het stukje switch controller daar zie ik een thyristor die het schakelen op zich neemt. Die thyristor word aangestuurd door een opto en daaronder een blok voltage control.
Daarachter nog een Converterswitch. Wat ik niet goed kan zien op het schema is hoe die blokken aan elkaar zitten de lijntjes zijn soms helemaal weg.
Maar ik zou eerst eens kijken wat de spanning achter de Voltage stabilizer is en dan of de thyristor aangesuurd word en ook of die schakelt.

Als je geen enkele spanning hebt dan moet het toch in dit stuk zitten.

Ik zie ook nog een +10V ref die werkt volgens mij apart maar dat haal ik niet uit het schema. Toch wel die zit achter de +17V.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]

Op maandag 26 januari 2026 16:23:51 schreef revado:
[...]

Die elco met 3 pootjes die er uit is en nu een twee pootje is, verbond die niet iets door?

Nee, die zaten aan GND (1 oppervlak aan de printzijde).

Op maandag 26 januari 2026 16:38:30 schreef benleentje:
Gelukkig een schema wat ik zelf ook redelijk begrijpt.

JE hebt het stukje switch controller daar zie ik een thyristor die het schakelen op zich neemt. Die thyristor word aangestuurd door een opto en daaronder een blok voltage control.
Daarachter nog een Converterswitch. Wat ik niet goed kan zien op het schema is hoe die blokken aan elkaar zitten de lijntjes zijn soms helemaal weg.
Maar ik zou eerst eens kijken wat de spanning achter de Voltage stabilizer is en dan of de thyristor aangesuurd word en ook of die schakelt.

Als je geen enkele spanning hebt dan moet het toch in dit stuk zitten.

Ik zie ook nog een +10V ref die werkt volgens mij apart maar dat haal ik niet uit het schema. Toch wel die zit achter de +17V.

Ik zag dat die thyristor, een BT151, met zijn huisje klemvast tegen het ijzer van de Trafo T6001 zat.
Dat krijg je bij het steeds in-en uitbouwen. OF die nu de geest heeft gegeven weet ik niet.

In ieder geval raak ik nu van de regen in de drup,
Ik heb de voeding er uit gehaald en onbelast aangesloten. Dan kan ik tenminste meten.
Dacht ik...
Nu rookt R6001, een NTC van 82 Ohm er volledig uit..Die is na een paar korte vlammen al in stukken uiteengevallen.
Wat moet ik hier nu weer mee? Zo langzamerhand zie ik het niet meer.

Voor je de elco's verving werkte hij min of meer. Nu moet je dus alles nakijken wat te maken heeft met die elco's. Niet naar de rest. Je hebt iets fout gedaan. Dat moet je eerst herstellen.
Een vergeten connector, een vergeten doorverbinding (bv die elco die genoemd werd welke nu maar 1 gnd pin heeft), een druppeltje soldeer wat ergens een short maakt, een kapotgemaakte interne doormetalisering etc.

Ik vervang elco's altijd een voor een en maakt vooraf een foto zodat ik zeker weet dat daarna alles correct zit. Een schema is niet heilig, er staan vaak fouten in. Zoals het er door de fabriek in gesoldeerd is, en waarmee het decennia lang gewerkt heeft ga je natuurlijk niet veranderen.

Een schakelende voeding is niet moeilijk. Het principe is heel simpel en als je dat weet het meten ook. Maar hele oude/vroege schakelende voedingen (voor er controller IC's waren) kunnen vreselijk moeilijk zijn en om daar aan te meten heb je vaak een diff probe nodig. Gelukkig heb je een schema dat maakt het veel makkelijker. Ik zet meesstal bij het schema overal spanningen (berekenen en erbij zetten) en daarna ga ik meten. Eerst op de belangrijke punten. Ook met de scoop kijken of er wel geschakeld wordt etc.

Ik maak ook steeds foto;s voordat ik begin. Ik heb er al heel veel. en daar kijk ik dan vaak op 'hoe het zat'

Ja het werkte. Maar zoals gezegd de print wordt ook beetgepakt en voordat je het weet druk je iets weg. (Zoals die thyristor). (Is die trouwens makkelijk te testen?)

Ik heb er voor nu even een trafo van 10V op gezet, en ook nu wordt er van alles warm. Er zit iets in het allereerste begin, de R6001, het spoelenblok L6000/6001/6002.
De 2 condensatoren C6007 en C6008 van 68 uF en de dioden.

Wat een zootje heb ik er nu van, zeg.
Die voeding, net achter de netingang is goed mis. Ik heb het hele spul maar losgehaald. Het zit trouwens anders dan het schema. maar daar schrik ik tegenwoordig niet meer van met die Philips dingen.

De NTC is nu echt ter ziele. Die heeft het zelfs bij een input van 10 V begeven.
En mijn hand ook bijna, toen ik het ding aanraakte.
Oplossing zou simpel moeten zijn, een sluiting. Maar die heb ik (nog) niet kunnen ontdekken. De HSP elco's zijn gelukkig nog goed.
Dan de diodes, BYV96 er ook maar uit. Lijken ook goed.
Ik denk dat ik de hoofdvoeding maar op een apart boardje nabouw en die op de print aanbiedt.
Dan kan ik misschien verder.

In de voeding zat dus R6001, een NTC met opdruk 82E. Ik neem aan dat 82 ohm zijn startwaarde is en na verloop van temperatuur naar een paar ohm gaat? Is dat om de elco's te beschermen bij inschakelen?
Dus als ik die moet vervangen moet ik vragen naar een NTC van 82 Ohm?

De diodes zijn de BYV96. Maar zo te zien zijn ze als een gewone brug geschakeld. Zijn die types kritisch?
Mag daar bv ook de 1N4007 of 1N5408 voor worden genomen?

Een simpele, veilige manier om te kijken of de trafo aangestuurd wordt is door tijdelijk één koppellusje om de kern te wikkelen en de spanning op die koppellus/wikkeling dan te bekijken met de scope.

Op die manier kun je, galvanisch gescheiden, veilig kijken naar wat er zich afspeelt in de voeding.

Als je een serie-lamp bij de voeding aansluit, gaat die dan fel branden? Zo ja, dan zit er ergens kortsluiting. Als de lamp 'hikt', wil dat zeggen dat de voeding probeert te starten maar in een beveiliging schiet.

Succes! Het is net de processie van Echternach.... twee stapjes naar voren, één stapje terug.... :)

Op maandag 26 januari 2026 18:53:16 schreef Bavelt:
Wat een zootje heb ik er nu van, zeg.
Die voeding, net achter de netingang is goed mis. Ik heb het hele spul maar losgehaald. Het zit trouwens anders dan het schema. maar daar schrik ik tegenwoordig niet meer van met die Philips dingen.

De NTC is nu echt ter ziele. Die heeft het zelfs bij een input van 10 V begeven.
En mijn hand ook bijna, toen ik het ding aanraakte.
Oplossing zou simpel moeten zijn, een sluiting. Maar die heb ik (nog) niet kunnen ontdekken. De HSP elco's zijn gelukkig nog goed.
Dan de diodes, BYV96 er ook maar uit. Lijken ook goed.
Ik denk dat ik de hoofdvoeding maar op een apart boardje nabouw en die op de print aanbiedt.
Dan kan ik misschien verder.

In de voeding zat dus R6001, een NTC met opdruk 82E. Ik neem aan dat 82 ohm zijn startwaarde is en na verloop van temperatuur naar een paar ohm gaat? Is dat om de elco's te beschermen bij inschakelen?
Dus als ik die moet vervangen moet ik vragen naar een NTC van 82 Ohm?

De diodes zijn de BYV96. Maar zo te zien zijn ze als een gewone brug geschakeld. Zijn die types kritisch?

Ik zou de schakeltor BUWxx even los meten op sluitingen.

Als de diodes i.d.d. vervangen moeten worden dan zou ik er de 1N5408 voor nemen gezien de mogelijke inrush van de 68uF elko's.

Op maandag 26 januari 2026 16:49:06 schreef Bavelt:
Ik heb de voeding er uit gehaald en onbelast aangesloten. Dan kan ik tenminste meten.

Dan is de grote vraag of dat kan. Lang niet elke schakelende voeding kan onbelast draaien en als dat niet kan staat er bij wat de minimum-belasting moet zijn.

Let op dat een schakelende voeding zijn werk zal proberen te doen, min of meer ongeacht de ingang. Er zomaar 10 Volt op zetten kan de voeding in een toestand brengen waar er juist teveel stroom gaat lopen. Ik zou zelf in ieder geval niet met 10 Volt aan de gang gegaan zijn, maar met iets hogers, maar je vertelt niet waar je precies die 10 Volt op gezet hebt.

Ik heb ooit een schakelende voeding gerepareerd door het schakelcircuit en de spanning die de trafo inging met twee losse voedingen te voeden. 15 Volt om over de schakeldrempel te komen > chip tot leven en dan de trafospanning ingeschakeld.

Maar omdat de trafospanning veel lager lag dan normaal (in plaats van 325VDC had ik iets van 30 VDC beschikbaar) dacht ik dat het aan de uitgang wel los zou lopen. Niet dus. De weerstand die ik als belasting aan had gesloten werd gloeiend heet, want het ding probeerde gewoon bij te regelen zoals hij dat normaal zou doen (uitgang was normaliter 12 Volt).
Gevolg was dat de schakelFET ook veel stroom voor z'n kiezen kreeg en er nog wat meer zaken 'iets anders' reageerden dan waar op ontworpen was.

Andere spanningen aanbieden kan een dergelijke voeding volledig in de war schoppen of zelfs kapot laten gaan. Met een seriegloeilamp testen is echt aan te raden.

Nee, die beschermt de diodes, want de elco's zijn bij inschakelen leeg en vormen praktisch een kortsluiting. Die NTC zorgt er voor dat dat wat rustiger verloopt en de diodes heel blijven. 82 Ohm is inderdaad de opgegeven waarde.

Ik zou zeggen van niet, maar dat baseer ik vooral op de plek waar ze zitten: ze zijn snel (voor die tijd) en vooral de DC-lekstroom in tegengestelde richting is, vergeleken met een 1n4007 ruim veel beter. Hoewel de 4007 sneller is dan ik had verwacht, zou ik toch voor de BYV96 gaan. En praktisch: prop er gewoon wat origineels in, dan heb je minder om aan te twijfelen.

Ik hanteer ook Fred's methode: meten en dat, desnoods op elk knooppunt in het schema opschrijven. Als ik twijfel of wat ik meet klopt, ga ik op dat punt uitrekenen wat ik zou moeten meten.
Dan komt er dus een gemeten waarde en berekende waarde bij te staan. Afhankelijk van de plek in het schema kan binnen een tiende Volt nauwkeurig ruim voldoende zijn als 'niet defect' maar als het een heel kritisch circuit is waar het om milliVolts gaat, accepteer ik veel minder afwijking tussen berekende en gemeten waarde.

Oplossing zou simpel moeten zijn, een sluiting. Maar die heb ik (nog) niet kunnen ontdekken.

Ik denk toch een elco die verkeerdom zit. Ik had het vorige maand ook een elco omgedraaid. Gelukkig werk ik met een regelbare voeding en zag dat de spanning tot ca 8V normaal ging en toen ineens heel veel stroom begon te trekken. Ik snap er eerst nier zoveel van totdat ik met mijn over een elco ging die wel er wel raar uit zag en erg warm aanvoelde. Het was een kleintje van ca 10uF maar die kan al je hele voeding onderuit trekken als die verkeerd is aangesloten.

Met die 10 Volt bedoel ik dus 10 V AC op de netspannings-ingang, in plaats van 230V.
En dan wilde ik de diodebrug, elco's etc testen. of de gelijkrichting goed gaat en een eventuele sluiting 'rustig' opzoeken.
Want gewoon met de 230 V er vliegt mijn NTC direct in de fik. Hoe kan ik anders testen?