-
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (100%)]
De unijunction tor is ook onderdeel van die stabilisatie én stroombeveiliging aan primaire kant.
DIe BRY39 heb ik niet vervangen, en zou nog een kandidaat-probleemveroorzaker kunnen zijn?
Maar is zo'n ding nog te testen?
O ja, BUT11A, was effe in de war geraakt.
Die BUT11A is een prima vervanger voor de BUW12A. Daar zou ik mij dus niet druk over maken.
De boel uitschakelen doet de beveiligings aansturing BT151 en die doet precies wat hij doen moet, beveiligen tegen overspanning dus die kan je ook met rust laten.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (38%)]
nonius
set SCE to AUX.
(Bavelt, ik weet dat je achter een scheidingstrafo werkt - maar mogelijk lezen anderen met minder kennis en ervaring (ooit) deze thread. Daarom vind ik het erg belangrijk om duidelijk te zijn over de gevaren van het meten met een scope in dergelijke schakelingen.)
Ik neem aan dat je de T6001 bedoelt? (Wat is een LM538?)
Als ik T6001 bedoelde zou ik T6001 hebben geschreven....
Nee, ik bedoel N6001. Een 8-pins IC. NIET de transformator!
Ok, de LM358 is een opamp die hier als comparator gebruikt wordt. Als de spanning op z'n + ingang hoger wordt dan z'n - ingang, dan wordt de uitgang 'hoog'. Of, zoals hier gebruikt, als de - ingang lager wordt (!) dan de + ingang, dan wordt de uitgang van de opamp hoog. Als de uitgang hoog is dan gaat de LED van de optocoupler branden, waarop de transistor in de optocoupler gaat geleiden en wordt de thyristor BRY39 ontstoken, waardoor het stuursignaal voor de FET en schakeltransistor wordt weggenomen en de schakeltransistor stopt met geleiden.
Oftewel, als de uitgang van de opamp hoog is hoort de optocoupler te gaan werken, net als de thyristor, om de schakeltransistor UIT te schakelen.
Ik weet niet of je BRY39 al gecheckt hebt en de optocoupler. Maar met name BRY39 is erg belangrijk om de FET (en dus ook de schakeltransistor) op tijd uit te schakelen.... Ik zou eens kijken met de scope op de gate van de BRY39 of er een stuursignaal op aan komt (let wel, dit is normaliter LIVE MAINS! Dus of scheidingstrafo of differentiële probe gebruiken).
Als er wel een stuursignaal aankomt op de gate van de BRY39 zou ik checken of op de gate van V6014 het stuursignaal dan verdwijnt (zoals het hoort te verdwijnen). Daarna controleren op de basis van V6018 of de basis 'laag' wordt, zodat deze schakeltransistor uit kan schakelen.
Nogmaals, dit gedeelte is live mains dus driedubbel voorzichtig zijn!
Veiliger is om de BRY39 eventjes te demonteren en off-line te testen met een proefschakeling. Idem voor de optocoupler.
(sorry, ik wil geen doden op m'n geweten, vandaar de waarschuwingen. Uit het feit dat je niet weet dat een LM358 een opamp is maak ik op dat je beperkte electronicakennis hebt, vandaar.)
Op donderdag 29 januari 2026 21:56:05 schreef nonius:
Veiliger is om de BRY39 eventjes te demonteren en off-line te testen met een proefschakeling. Idem voor de optocoupler.
Laat ik dat maar eens doen.. 
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (80%)]
nonius
set SCE to AUX.
Gelukkig miscommunicatie; want ik schrok toch eventjes van de vraag wat een LM358 is.... 
dit staat op pin 7 van de N6001:
da's niet goed nie....
Hoe is de voedingsspanning van die LM358, is die schoon (nette gelijkspanning)?
Oh wacht, zie nu pas dat je op 0.1V/div staat....
Blijkbaar schakelt de opamp de schakeltor V6018 dus niet uit. Die regellus is 'open'.
Dan is de vraag: wordt de tor uitgeschakeld door de terugkoppellus op de trafo (pin 1 & 2 van T6001). Of, wordt er een poging gedaan tot uitschakelen (maar is bijv. BRY39 defect).
Het makkelijkste is om te kijken of er een stuursignaal op de gate van thyristor BRY39 verschijnt....
Ik heb inmiddels de BRY39 er voorzichtig uit gehaald.
Een thyristor in TO-18 behuizing met 2 gates.
Die ken ik niet.
Is dat weer te testen met een led of lampje?
Die opamp meet de -12V aan de hand van de +10V ref spanning geleverd door de broer in dezelfde ic N6001. Die +10V ref spanning wordt in meerdere secties van de scoop gebruikt. N6001/LM358 wordt gevoed uit de +17 secundair.
Inmiddels ff teruggekeken welke elco je omgedraaid had en dat was kennelijk C6108 (niet C6018 dus) 470uF in de -12V voedingslijn. Die dus gemeten wordt voor spanningsstabilisatie. Da's wel een goede voor het regelcircuit om de voeding te hoog op te draaien omdat door die omgekeerde elco die -12V dan niet gehaald wordt. Met als resultaat 'boem' schakeltor kaduuk. En die heeft tijdens overlijden waarschijnlijk primair ook weer e.e.a. meegenomen naar de ondergang.
Op donderdag 29 januari 2026 22:31:18 schreef Bavelt:
Ik heb inmiddels de BRY39 er voorzichtig uit gehaald.
Een thyristor in TO-18 behuizing met 2 gates.
Die ken ik niet.Is dat weer te testen met een led of lampje?
Ja. Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2634541#2634541
Kan zijn dat je R1 en R2 moet vervangen voor 10K. Een originele UJT (2N6027) uit m'n pakket deed het niet met 1K.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (14%)]
Op donderdag 29 januari 2026 22:10:53 schreef Bavelt:
Even een miscommunicatie mijnerzijds..Er zit inderdaad een LM538 in.
In de herkansing: dit staat op pin 7 van de N6001:
[bijlage]
Lijkt op een netbrom. Hangt je scoop aan de juiste massa? Want pin7 is secundair circuit. Dus je moet de massa van de secundaire kant gebruiken.
Op donderdag 29 januari 2026 22:39:46 schreef harry64:
[...]Ja. Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2634541#2634541
Kan zijn dat je R1 en R2 moet vervangen voor 10K. Een originele UJT (2N6027) uit m'n pakket deed het niet met 1K.
Ok, maar daar heb je dan weer een sinusgenerator bij nodig .
ik dacht meer aan een simpele test met bv een led en dan de gate (welke?) triggeren.
Op donderdag 29 januari 2026 22:39:46 schreef harry64:
[...]Ja. Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2634541#2634541
even voor de duidelijkheid, de BRY39 is geen UJT, niet te vergelijken met de 2N6027. Het is een thyristor waarbij beide stuurelectrodes naar buiten komen. meten kan vrij eenvoudig. maar die zijn nieuw toch nog makkelijk te vinden? (die dingen werden vroeger veel gebruikt)
Zou ook R6002 en 6003 even checken.
Die hoogohmige weerstanden verlopen vaak in waarde. Plaatje komt van de EEVblog site.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (75%)]
Op vrijdag 30 januari 2026 01:26:34 schreef kris van damme:
[...]even voor de duidelijkheid, de BRY39 is geen UJT, niet te vergelijken met de 2N6027. Het is een thyristor waarbij beide stuurelectrodes naar buiten komen. meten kan vrij eenvoudig. maar die zijn nieuw toch nog makkelijk te vinden? (die dingen werden vroeger veel gebruikt)
Ik heb hem getest als volgt: Ledje met de anode en een weerstand van 470 ohm aan de +5V, de kathode van het ledje aan de anode van de BRY39.
De kathode van de BRY39 aan de GND.
Het ledje brandt zonder dat de gates zijn aangesloten. Ik had verwacht bij start de led uit is, met de anode-gate via een weerstand naar de +5V dat hij dan 'fired' en met de kathode-gate aan de + via die weerstand de led weer uit gaat.
Maar de LED brandt nu zonder gate aansluiting. als ik de kathode-gate aan GND leg, gaat de led uit.
Maar haal ik hem weer los, dan gaat de led meteen weer aan.
Dit lijkt me niet goed, of test ik verkeerd?
Op vrijdag 30 januari 2026 01:38:54 schreef RAAF12:
Zou ook R6002 en 6003 even checken. [bijlage] Die hoogohmige weerstanden verlopen vaak in waarde. Plaatje komt van de EEVblog site.
Heb ik gedaan. Die zijn goed. Wel zitten Er zitten 178k weerstanden in, in het schema staat 383k per stuk aangegeven. Vermoedelijk weer zo'n modificatie.
Dat type weerstand is overigens wel redelijk, gelukkig geen composiet-exemplaren.
nonius
set SCE to AUX.
Het ledje brandt zonder dat de gates zijn aangesloten.
Dat klinkt als een defecte thyristor, maar die BRY39 is een apart geval, met z'n extra aansluiting. Zie ook datasheet in bijlage.
(Off-topic: is er wat aan de hand met datasheetcatalog.com? Die komt al een tijd niet meer tevoorschijn in m'n zoekresultatens, en ook direct naar de website gaan levert een error. Was altijd m'n favoriete bron voor datasheets. Bij andere websites moet je eerst een half dozijn keer klikken en lezen/zoeken, veiligheidscodes intypen, bewijzen dat je geen bot bent, etc. Wat een ellende.)
Heb je ook geprobeerd om die extra aansluiting via een 10k-weerstand aan de anode te hangen, en dan te kijken hoe hij reageert? (dus extra gate aansluiten zoals in het schema van de PM3055)
In principe moet een thyristor pas aan gaan nadat hij een triggersignaal op z'n gate heeft gekregen, en aanblijven zolang er òf een signaal op z'n gate staat, of z'n anode een positieve spanning ziet. Maar de BRY39 ken ik om eerlijk te zijn niet zo goed, dat onderdeel heeft nooit een grote rol gespeeld in mijn leven tot nu toe 
Op vrijdag 30 januari 2026 13:06:27 schreef revado:
Een BRY39 en die NTC komen er aan
Goede vriend heeft ze beiden NOS liggen!
Die NRC zou heel fijn zijn, ReVado, die is hier niet te krijgen. De BYR39 is dan mooi voor reserve, ik denk dat ik die vandaag nog even ophaal (kost iets meer dan 2 Euro) zodat ik nog kan testen voordat ik 14 dagen uit de running ben.
Op vrijdag 30 januari 2026 13:24:56 schreef nonius:
[...]Dat klinkt als een defecte thyristor, maar die BRY39 is een apart geval, met z'n extra aansluiting. Zie ook datasheet in bijlage.
(Off-topic: is er wat aan de hand met datasheetcatalog.com? Die komt al een tijd niet meer tevoorschijn in m'n zoekresultatens, en ook direct naar de website gaan levert een error. Was altijd m'n favoriete bron voor datasheets. Bij andere websites moet je eerst een half dozijn keer klikken en lezen/zoeken, veiligheidscodes intypen, bewijzen dat je geen bot bent, etc. Wat een ellende.)
Heb je ook geprobeerd om die extra aansluiting via een 10k-weerstand aan de anode te hangen, en dan te kijken hoe hij reageert? (dus extra gate aansluiten zoals in het schema van de PM3055)
In principe moet een thyristor pas aan gaan nadat hij een triggersignaal op z'n gate heeft gekregen, en aanblijven zolang er òf een signaal op z'n gate staat, of z'n anode een positieve spanning ziet. Maar de BRY39 ken ik om eerlijk te zijn niet zo goed, dat onderdeel heeft nooit een grote rol gespeeld in mijn leven tot nu toe
Ja, dat is wel de truc. Als ik dat zo aansluit dan spert de thyristor, totdat ik een trigger (weerstand naar de +5) op de kathode-gate geef (eigenlijk net als in het schema) Dan gaat de thyristor open en blijft ook zo.
Dat zou betekenen dat deze BRY39 gewoon goed is.
Maar ja, wat dan nu nog? als alles goed lijkt, maar toch doet-ie het niet... 
als ik het schema dan goed begrijp, dan sluit de BT151 de +48 Volt af omdat hij een trigger krijgt.
Die trigger krijgt hij als de -6,4 Volt secundair (OF de +5V) te hoog wordt.
Heb ik dat juist?
Op vrijdag 30 januari 2026 12:40:07 schreef Bavelt:
[...]
Ik heb hem getest als volgt: Ledje met de anode en een weerstand van 470 ohm aan de +5V, de kathode van het ledje aan de anode van de BRY39.
De kathode van de BRY39 aan de GND.Het ledje brandt zonder dat de gates zijn aangesloten. Ik had verwacht bij start de led uit is, met de anode-gate via een weerstand naar de +5V dat hij dan 'fired' en met de kathode-gate aan de + via die weerstand de led weer uit gaat.
Maar de LED brandt nu zonder gate aansluiting. als ik de kathode-gate aan GND leg, gaat de led uit.
Maar haal ik hem weer los, dan gaat de led meteen weer aan.
Dit lijkt me niet goed, of test ik verkeerd?
Dit gedrag van de BRY39 is correct.
Als je de Anode gate aan + hangt gaat het PNP deel uit geleiding cq Q1 is dan open gestuurd omdat de basis van Q1 gelijk is aan plus. Q1 gaat pas geleiden als de spanning op de basis lager is dan +.
Als de Kathode gate basis Q2 een positieve spanning krijgt, gaat deze geleiden en wordt de basis van Q1 laag waardoor deze gaat geleiden en je led aan.
Overigens was dat geval met een sinus teken in mijn vorige testschakeling geen sinusgenerator maar de scoop in m'n sim. Ik vroeg mij al af waar je die sinusgenerator vandaan haalde 
Als zowel Ag als Kg aan massa ligt cq laag is dan geleidt Q1
Als alleen Kg laag is, is Q1 open cq geleidt niet, daardoor is de basis van Q1 'hoog' en is ook deze uit geleiding cq open en dus de led uit.
nonius
set SCE to AUX.
Maar ja, wat dan nu nog? als alles goed lijkt, maar toch doet-ie het niet...
Dat heb ik al een paar maal gezegd: als de thyristor BRY39 goed is, controleer dan of hij ook aangestuurd wordt. Via de terugkoppelwikkeling van de trafo T6001. En via de optocoupler (controleer of de optocoupler nog goed is; alhoewel deze momenteel sowieso geen signaal krijgt van de opamp N6001 (LM358).)
Er zit maar een beperkt aantal onderdelen op de printplaat. Heb je de secundaire diodes allemaal al gecheckt? En de secundaire elco's nog eens checken op problemen, ook al zijn ze nieuw, omdat ze waarschijnlijk een flinke opdonder hebben gehad door overspanning toen de elco in de -12V lijn omgekeerd zat (omhoog schieten van alle secundaire spanningen)
Meet of er netjes 15V over zenerdiode V6012 staat. En meet op andere punten en noteer de gemeten waardes en/of golfvormen in het schema. Staat er netjes een voedingsspanning op C6011? Etc. etc.
Ik zou alle halfgeleiders (diodes, zeners, transistors) die je nog niet gecontroleerd heb na het proefdraaien met de omgekeerde elco, doormeten.
Meten en overzichtelijk in het schema noteren. Kwestie van systematisch foutzoeken.
De normale regellus lijkt niet te werken, dus daar zou ik de fout zoeken.
De overspanningsbeveiliging lijkt wel te werken, en ook zeker niet te vroeg in te schakelen, als de +5V lijn werkelijk een schone 5.5V gelijkspanning is....
Elco's met een te hoge ESR of te lage capaciteit kunnen ervoor zorgen dat de schakeling reageert op korte pulsen, omdat die pulsen dan niet goed gebufferd/'vlakgestreken' worden door de elco's.
Op vrijdag 30 januari 2026 13:06:27 schreef revado:
Een BRY39 en die NTC komen er aan
Goede vriend heeft ze beiden NOS liggen!
Even andere vraag, als jij in de buurt bent (Hilversum) kan je dan een keer de lijntrafo van Bavelt oppikken en bij hem afgeven?