Op dinsdag 27 januari 2026 11:29:31 schreef Bavelt:
Die HSP powerzuignap en de connector voor de display maken dat je de print wel heel dicht bij zijn plek moet houden. Idd, even er buiten laten hangen.
En dan met angst en beven kijken naar die HSP unit. Ik neem aan dat het niet verstandig is die HSP nap los te laten hangen.
Ik heb de truc met een lamp weleens eerder gedaan. Met een losse fitting ( 'pitje') en gloeilamp uit de kringloop ('echte' gloeilampen worden schaars).
Vandaag als het lukt even een nieuw BUT11 ophalen. Hopen dat die BT151 en BUZ80 het wel hebben overleeft.

Let even op dat dit een BUT11A moet zijn en geen BUT11 of BUT11AF.

Op dinsdag 27 januari 2026 15:19:58 schreef harry64:
[...]
Let even op dat dit een BUT11A moet zijn en geen BUT11 of BUT11AF.

Heb ik...

Op dinsdag 27 januari 2026 14:22:27 schreef nonius:
Bavelt: da's verdorie een verdraaid stijlvolle serielamp! Zo zou het model van Jan des Bouvrie er uit zien. (nou maar hopen dat moeder-de-vrouw niet gemerkt heeft dat haar schemerlampje verdwenen is)

Dat is al ontdekt..
Maar nood breekt wet was de verdediging. "Anders fikt het hier nog af" bleek een acceptabel antwoord... :)

Op dinsdag 27 januari 2026 11:37:03 schreef nonius:
[...]

_/-\o_

Nee, da's zelf gefröbeld. :) (bij mijn weten zijn die serielampen ook niet te koop. Zo ja, dan is het zo makkelijk en simpel te bouwen dat het de moeite van het kopen niet is. De behuizing was 'iets' van een oude CV-ketel, de lampfitting en schakelaar kwamen uit de rommelbakjes.)

Natuurlijk niet zo mooi als Nonius deed, maar wel geïnspireerd dóór..

(nonius neemt een coachende houding aan en vraagt: )

Bavelt, wat vind je zelf van dat witte snoer? O-)

Als je dubbel-geïsoleerd snoer had gebruikt was het helemaal perfect! Voor de rest is het bouwen van zo'n serielamp roeien met de riemen die jebt; gebruiken wat er in de rommelbakjes ligt. Maar een heel klein momentje van onachtzaamheid met de soldeerbout en je zit zo door dat luidsprekersnoer heen. In de tijd van de buizenTV's was dat een perfect acceptabel netsnoertje, maar die tijd ligt ondertussen al een heel eind achter ons....

Overigens, moet zeggen, je hebt wel een verdraaid mooi uitzicht uit je hobbykamer....

Op dinsdag 27 januari 2026 18:05:52 schreef nonius:
(nonius neemt een coachende houding aan en vraagt: )
Overigens, moet zeggen, je hebt wel een verdraaid mooi uitzicht uit je hobbykamer....

Ja daar ben ik best wel blij mee. Onze woning ligt bij een grote vijver met vrij zicht. Zo af en toe even naar buiten staren, volgens, eenden, zwanen, etc.
En dan weer snel de blijk op de soldeervout... :)

Op dinsdag 27 januari 2026 11:18:16 schreef nonius:
Let wel, ik heb deze voeding destijds gerepareerd met een serielamp (net even gecheckt, er zit 100W ingeschroefd). En dat doe ik altijd bij schakelende voedingen, tot ik het zaakje vertrouw.

Maar deze voeding wilde (belast/aangesloten op de rest van de scope) NIET opstarten met deze serielamp aangesloten. [Edit: wat Fred101 dus eerder ook al zei]. Hij ging dan 'hikken'. Uiteindelijk heb ik, op goed geluk, getest met de serielamp uitgeschakeld en toen startte hij wel op.

dat een scoop niet doorstart bij een klein relatief vermogen van de serielamp is normaal, de scoop waar FET naar verwees ( Tek 7704) verbruikt meer dan 200 watt, geen wonder dat ie met een 60 watt serielamp niet tot leven komt, maar bvb gaat hikken.
Overigens, dat hikken is op zich een goed teken.

Bij eender welke reparatie is het toch aangewezen eerst een start te doen met een relatief laagvermogen serielamp, kwestie van zeker te zijn dat er niks hard kort zit. daarna verhoog je het vermogen vd serielamp gradueel, en probeer je opnieuw, om te enidigen met een lamp die +- 3 keer het vermogen is van je verbruiker.

Om dat makkelijk te maken is een batterijtje individueel inschakelbare lampen wel zo handig.

Op dinsdag 27 januari 2026 09:36:30 schreef fred101:
. Sommige smps willen niet opstarten achter een gloeilamp..

er zijn idd schakelvoedingen geweest die in een soort protectiemode gaan als de 230V niet binnen X milliseconden aanwezig is. (dus als de 230V te traag opkomt) .

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (11%)]

Weer wat ontdekt met deze scope.
Het serielampje etc aangesloten. Kreeg ik nergens spanning.
Huh? Netsnoer stuk? nee natuurlijk niet, dat kan niet.
Bleek dat de zekering, die ik al niet kon vinden, helemaal verstopt zit in de Line-In jack. Met zelfs een reserve exemplaar.

De BUT11A heb ik er even uit gelaten, zodat ik eigenlijk alleen een kale voeding heb.
De serielamp gaat niet branden bij start, maar met de onbelaste voeding is dat goed.
Dan straks die tor er weer in en maar eens kijken wat dat allemaal oplevert..

Let even op de bufferelco's. Deze hebben geen eigen bleeder weerstand en kunnen die 320 Volt heel lang vasthouden als er door onderbrekingsdefecten geen ontlading plaats vindt.

Op woensdag 28 januari 2026 13:37:01 schreef harry64:
Let even op de bufferelco's. Deze hebben geen eigen bleeder weerstand en kunnen die 320 Volt heel lang vasthouden als er door onderbrekingsdefecten geen ontlading plaats vindt.

Klopt, die enge dingen hou ik in de gaten en ontlaad ze altijd even voordat ik de print waar dan ook vasthoud.
Een schokje hiervan is écht niet leuk..

Ok, alles zit er weer in. Bij aanzetten blijft de serielamp branden en meet ik maar 3V op de HSP-elco's,.

Die lamp wint het dus van de scope. Ik heb voor alle zekerheid met een MM gemeten of er sluiting zit na C6008, maar dat is niet zo.
De Capaciteitsmeter geeft 118 uF aan wat goed klopt. Toch durf ik de lamp er nog niet tussenuit te halen..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (54%)]

Ik heb de BUT11A en de BUZ 80 beide er uit gehaald. Ze hebben geen kortsluiting.
Daarna er weer in. Als ik de serielamp gebruik, zie ik wel pulsen tussen de gate en source van de BUZ80, om de 0,2 mSec. De lamp flikkert iets (bijna continu branden).

Omdat ik geen NTC van 82 Ohm heb, heb ik maar een weerstand van 10 Ohm er in gezet
(je moet toch wat).

Vervolgens het maar aangedurfd de lamp er tussenuit te halen.
Het resultaat is dat de display van de scope even aanflitst, gedurende 0,3 sec. Daarna meteen weer uit.
Blijkbaar wil de voeding wel starten, maar stopt ook onmiddellijk weer.
Dit is dus de situatie voordat de BUT11A het leven liet.
Ik ben bang dat als ik verder test, hij weer de geest gaat geven.

De onzekere factor waar ik mee zit is die NTC. Ik heb geen NTC van 82E en is hier ook niet verkrijgbaar. Volgens de handel is een waarde van enkele ohms veel gebruikelijker dan 82 Ohm waar ik om kwam vragen.
Tja, wat kan ik nu nog doen? De NTC kortsluiten zou de boel wel eens kunnen opblazen.

Ik zou eens kijken of er een triggersignaal komt op de thyristor BT151 (V6112) die de voeding uitschakelt. Het is me ontgaan, maar je hebt toch wel gecontroleerd dat BT151 überhaupt nog goed werkt? Ik had begrepen dat hij ergens tegenaan zat?

Vraagje: welke elco zat omgekeerd gemonteerd? Mogelijk dat die info kan helpen om de fout te lokaliseren. [heb het teruggevonden, was C6108 meen ik?]

Ik zou ook alle secundaire diodes voor de zekerheid eens nakijken. En alle onderdelen in de buurt van de omgekeerde elco. Dat was toch C6108? Dan met name de diodes V6106 en evt. V6104 checken.

Maar maak jezelf niet teveel zorgen over die NTC, da's momenteel niet aan de orde. Die is alleen om de inrush-current te beperken. Als je opstart met de serielamp, en daarna de lamp kortsluit (i.e., uitschakelt) en de scope direct op het net zit, dan is die NTC overbodig. Uiteraard moet je op het einde van de rit wel een nieuwe NTC plaatsen, net als een X2-condensator. Maar da's nu niet de oorzaak van dit probleem.

Die NTC kon alleen uitbranden omdat de voeding volle bak stroom ging trekken (in kortsluiting zat).

Even tussendoor, je gebruikt toch hopelijk wel een scheidingstrafo bij deze testen, voor je eigen veiligheid?

De volgende keer dat je radiale elco's op deze manier als vervanger voor axiale elco's gebruikt zou ik er een stukje kous (glaskous, krimpkous, wat dan ook) overheen doen, want op deze manier is het vragen om kortsluitingen.

[Edit:

Als ik de serielamp gebruik, zie ik wel pulsen tussen de gate en source van de BUZ80, om de 0,2 mSec.

Volgens figuur 9.1 en uitleg van de werking van de voeding in de servicemanual zou de periodetijd 23us moeten zijn (F=43kHz) op de gate van V6014 (BUZ80)

Lees vooral ook de uitleg in hfdst. 9 goed door om de werking van de SMPS te proberen te begrijpen.]

[Bericht gewijzigd door nonius op (12%)]

Ik gebruik altijd een scheidingstrafo bij testen. Dingen gaan pas aan het net als ze klaar zijn.

Ik heb een aantal elco's gewijzigd qua montage. liggend, dan wel een krimpkousje er over heen.
Want idd, kans op sluiting was er zeker. En liggend is ook steviger.

Alle diodes heb ik getest, daar zit geen kapotte tussen.
De thyristor BT151 (V6112) was degene die met zijn huisje aan de trafo zat. Het metaal van de trafo is overigens niet met GND verbonden.
Of hij stuk is weet ik eigenlijk niet, er zit i.i.g geen sluiting in.
Is dat ding in circuit te testen?

Voor zover ik het kan overzien is de BT151 voor bescherming. Als 1 van de voedingsrails te hoog wordt gaat deze in geleiding. Ik kan niet doorgronden cq beredeneren of als de BT151 wordt aangestuurd de optredende sluiting dan de BUT11A sloopt.

Het kan wel voorkomen dat als de voeding onbelast draait, dus verder niet aangesloten op de scope, dat dan de voedingsrails boven hun spec. uit komen en dus de BT151 wordt getriggerd.

Omdat de BUT11A compleet kortgesloten was is het even de vraag welk deel het eerst in sluiting ging. Als dat C-B was dan heeft de 320V waarschijnlijk ook de aansturing deels gesloopt en naderhand misschien het circuit in de emitter circuit.

Daar zitten een aantal zeners waar je een kleine testopstelling voor moet bouwen zo ook voor de optocoupler waarvan je het transistordeel ook moet meten in combi met de led aansturing.

De BAX12 diodes kan je gewoon met de DMM testen. Alles wel uit circuit.

Hoe je V5013 (BRY39 ?) kan testen weet ik (nog) niet. Maar die moet wel onderzocht worden.

De laatse keren dat ik testte was met alles aangesloten. Dus niet onbelast.
Maar het wordt wel een heel megaproject zo.
En dan te bedenken dat ik het bijna voor elkaar had.
Een beam met wat flitsen. Toen ik weet niet hoeveel elco's vervangen door nieuwe.
En toen begon de ellende. Eentje verkeerd om gemonteerd.
Vervolgens een gang naar de electronicaboer om een totaal uitgebrande BUT11 re vervangen.
En op zoek naar een thermistor van 82 Ohm.
En nu nog helemaal niks.

Misschien moet ik maar zien bij vraag en aanbod een powerkaart voor een (gesloopte) PM3055 te scoren.
Ik ben bang dat het met deze kaart niet meer gaat lukken. ;(

Dat je DC op de net elco's op 3V blijft hangen met de lamp in serie betekent i.g.g. dat de aansturing van de BUT11A van een zelfdestructief niveau is. Of wel, zonder lamp gaat die ook direct hemelen.

Ow enne afhankelijk waar die andere voedingsprint vandaan komt loop je ook het risico andermans ellende te kopen.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (23%)]

Er staat er eentje op Marktplaats, let wel: ik ken de verkoper niet. (En ik ben van mening dat 'ie te duur is ook, maargoed, dat is jouw afweging. Gesloopt is 'ie in elk geval wel... Ziet er uit alsof 'ie gevallen is ofzo. Is wel keurig gefotografeerd en er staat netjes bij dat 'ie alleen voor onderdelen / defect is.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (12%)]

Ik ben even in die unijunction tor gedoken en dat is eigenlijk twee transistoren in 1 op de volgende manier:

Die BRY heb ik niet in m'n pakket maar de samengestelde vervanging heeft het volgende testcircuitje:

Dit zijn de pulsen op de gate van de BUZ80 (voeding is belast)

Om de 400 uSec

Om de 400 mSec us

(tijdbasis staat ingesteld op 0.2ms/div)

De +5V is goed. alle andere spanningen zijn de helft of nog veel minder.

Dit zijn de spanningen: