Op vrijdag 30 januari 2026 17:01:15 schreef nonius:
Dat heb ik al een paar maal gezegd: als de thyristor BRY39 goed is, controleer dan of hij ook aangestuurd wordt. Via de terugkoppelwikkeling van de trafo T6001.
.
Op de gate van BRY39 staat helemaal niks.
Meet of er netjes 15V over zenerdiode V6012 staat.
Daar staat 0 v over.
(en werd er 'eten' beneden geroepen... 
De windingen zitten er goed op. Het testen wil echter niet zo goed lukken. Er zit ook een nieuwe kern in met nieuwe afstandhouders.
De enige manier om te zien of het voldoet lijkt mij dan inbouwen en met variac heel rustig de tv opstarten en ondertussen kijken of de spanningen die van de nog bestaande windingen af komen kloppen.
Dat ik er wat onzeker over ben komt ook doordat ik hem niet zelf gedemonteerd heb en het aantal windingen een beetje een gok is en gebaseerd op het aantal af-windingen (799).
Er zit i.i.g. (nu nog) geen windingsluiting in. 
Mocht je die voeding zat zijn dan kan je die (of de hele scoop) weer meegeven. Die zou ik wel weer aan de gang krijgen denk ik.
Ow enne die spanning over V6012 is een pulsspanning denk ik, geen DC. Dus die zou je met je scoop moeten meten.
Is V6009 nog wel goed?
nonius
set SCE to AUX.
Mooi aanbod van Harry, ik zou het in het achterhoofd houden. En ik zou inderdaad het circuit rond V6009 toch eens aan een nadere inspectie onderwerpen, daar lijkt iets niet in orde.
Ik heb hier ook net weer m'n scope aan de gang geholpen. M'n HP54504 had in het (hermetisch gesloten) netfilter/netentree een papiercondensator die de geest had gegeven terwijl ik ermee aan het werk was. Hermetisch gesloten module, maar de condensatorsappen werden geëjaculeerd door de nauwe spleet van de netschakelaar. En een stank die nu, na twee weken, pas begint te verdwijnen....
Maar hij doet 't dus weer 
Moraal van het verhaal: er kunnen papiercondensatoren zitten op plekken die je niet kunt zien. En ook niet bij kunt (zonder het Schaffner-netfilter destructief te openen).
Omdat ik die BRY39 een bijzonder uitdagend geval vind was ik even benieuwd naar z'n 'waarheidstabel'. Dus daar een testdingetje bijgebreid in de sim. De BRY39 is niet alleen een thyristor of UJT maar een met een instelbare drempel van de trigger.
Zoals te zien op het scoop plaatje is de BR als thyristor alleen niet-geleidend (open) als Ag hoog en Kg laag is. Iedere andere combi brengt hem in geleiding.
Stukkie Grok nog:
Hoe werkt het als Programmable Unijunction Transistor (PUT)?
Je gebruikt meestal alleen de anode-gate (de cathode-gate laat je vaak open of hangt eraan met een weerstand).
Door een spanningsdeler op de anode-gate aan te sluiten, stel je zelf de spanning in waarbij het component “vlamt” (net als bij een klassieke unijunction transistor UJT). Dit heet “programmeerbaar” omdat je met externe weerstanden de drempel bepaalt – bij een gewone UJT (zoals 2N2646) is die drempel vast door de fabricage.
Typische toepassingen als PUT:Relaxatie-oscillatoren (zaagtand/timers)
Timing circuits
Triggers voor thyristoren / triacs
Eenvoudige SMPS start-up circuits
Crowbar-bescherming met vertraging
Verticale oscillatoren in oude monitors
DC-motorsturing (frequentie/PWM signaal voor SCR’s)Als Silicon Controlled Switch (SCS)
Dan gebruik je beide gates. Het gedraagt zich als een gevoelige thyristor die je zowel aan als uit kunt sturen via de cathode-gate (sneller uitschakelen mogelijk dan bij normale SCR).
Die Grok is wel een 'schatje'
, weet te vertellen in begrijpelijk NL wat de BRY39 in deze voeding doet.
Typische functie in deze scope
Deze Philips PM3055 gebruikt een klassieke flyback-topologie (net als veel scopes uit die periode: PM3xxx-serie). De BRY39 fungeert hier als een programmable unijunction transistor (PUT) in de oscillator-sectie die de schakelfrequentie en vooral de stroombegrenzing / piekstroombeveiliging regelt.
Concreet:Er zit een power-MOSFET (vaak een BUZ80 of BUZ90-achtig type) of bipolaire power-transistor (zoals BUW12) als hoofd-schakelaar.
De BRY39 monitort de stroom door deze schakelaar (via een kleine meetweerstand in serie met de emitter/collector of source/drain).
Als de stroom een bepaalde drempel bereikt (die via de anode-gate wordt "geprogrammeerd" met een spanningsdeler), vuurt de BRY39 af → dit stuurt een signaal naar de driver die de power-transistor uitschakelt (turn-off).
Dit beschermt tegen overbelasting, kortsluiting op de uitgangen, of saturatie van de vlieback-transformator.
Tegelijk helpt het de oscillator in stand te houden: de BRY39 zorgt voor de turn-off puls op het juiste moment, zodat de flyback-cyclus (energie opslaan → teruggeven) goed verloopt.Zonder werkende BRY39 (of als die defect is / niet goed triggert):
De power-transistor blijft te lang aan → oververhitting, doorslaan van de MOSFET / bipolaire transistor.
Of juist geen oscillatie → de voeding start niet op.
Veel reparateurs melden dat een defecte BRY39 (of slechte/elco's eromheen) leidt tot doorgebrande BUZ80/BUW12.
Op vrijdag 30 januari 2026 17:14:26 schreef harry64:
[...]
Even andere vraag, als jij in de buurt bent (Hilversum) kan je dan een keer de lijntrafo van Bavelt oppikken en bij hem afgeven?
Ja zeker, dat spreken we wel verder af.
Ben heel benieuwd of die ook werkt in de tv.
nonius
set SCE to AUX.
Een beetje mosterd na de maaltijd voor Bavelt, maar als referentie in de toekomst mogelijk nog handig voor anderen:
Zojuist bij het opruimen van de stapel papieren op m'n bureau kwam ik nog deze aantekeningen tegen van de elco's op de voedingsprint van de PM3055, met de gemeten ESR's (en soms capaciteit).
De componenten met een grote 'V' heb ik destijds vervangen.
Bavelt, zoals je ziet heb ik op m'n papier aangetekend hoe de elco's gemonteerd zaten. Net zoals anderen vertrouw ik niet op de opdruk/zeefdruk van de printplaat, ik kom er teveel fouten tegen. En ik heb ook weinig vertrouwen in m'n eigen geheugen, vandaar notities en foto's....
Op vrijdag 30 januari 2026 21:32:06 schreef revado:
[...]Ja zeker, dat spreken we wel verder af.
Ben heel benieuwd of die ook werkt in de tv.
Ik ook. Ik mail je even m'n adres er achter aan.
Op vrijdag 30 januari 2026 21:47:21 schreef harry64:
[...]Ik ook. Ik mail je even m'n adres er achter aan.
Net al beantwoord, dat gaat goed komen!
Op vrijdag 30 januari 2026 21:32:36 schreef nonius:
Een beetje mosterd na de maaltijd voor Bavelt, maar als referentie in de toekomst mogelijk nog handig voor anderen:Zojuist bij het opruimen van de stapel papieren op m'n bureau kwam ik nog deze aantekeningen tegen van de elco's op de voedingsprint van de PM3055, met de gemeten ESR's (en soms capaciteit).
De componenten met een grote 'V' heb ik destijds vervangen.
Bavelt, zoals je ziet heb ik op m'n papier aangetekend hoe de elco's gemonteerd zaten. Net zoals anderen vertrouw ik niet op de opdruk/zeefdruk van de printplaat, ik kom er teveel fouten tegen. En ik heb ook weinig vertrouwen in m'n eigen geheugen, vandaar notities en foto's....
Ik heb voordat ik met die andere elco's dan die HSP-dingen aan de gang ging, een foto gemaakt van de printplaat:
De DC-spanning op de basis van V6009 is 1,4V.
Maar waar zou die zener V6012 zijn 15V vandaan moeten halen, als ik overal aan de secundaire kant na trafo T6001 nergens spanning heb behalve de +5V?
Wat ik me eigenlijk afvroeg, waarom heeft Philips dit toch zo ingewikkeld gemaakt met zo'n geschakelde voeding, tjokvol single-points-of-failure? Er zijn wel héél veel componenten aan te wijzen dat als die ene niet goed is, de hele boel volledig faalt.
Zo heel veel stroom loopt er toch niet? , Waarom dan niet gewoon een 50Hz trafo met genoeg secundaire wikkelingen, brugcelletjes en elco? En evt stablisatie er achter.
ik vind het wel een gedrocht zo. Maar er zal vast wel een reden zijn geweest...
Die wordt qua trafo al zwaarder en je hebt aanzienlijk grotere elco's nodig om 50Hz af te vlakken dan bij +/- 30Khz.
Qua Trafo bespaart het ook op benodigd koper. En het rendementsverlies bij lineair stabiliseren.
Ik heb hier nog een 4 kanalen Philips scope met buizen die de door jou gewenste voeding heeft. Moet je wel met z'n twee tillen met z'n 50 Kg gewicht. 
PM3330
Z'n transistor broer met lineaire voeding heb ik ook nog die is ongeveer 25 Kg. 
PM3370
nonius
set SCE to AUX.
En een flinke trafo, met z'n magnetische strooivelden, kan aanleiding geven tot, eh, 'interessante fenomenen' op de kathodestraalbuis.
Denk aan een vrolijk ronddansende electronenstraal. Dat is met een mu-metaal afscherming rond de buis wel te verminderen, maar of je het helemaal weg krijgt? (ja, dat zal wel lukken, want vroeger waren alle oscilloscopen zo gebouwd. En die scopen hadden navenante afmetingen en gewicht.)
Een vrolijk-golvend lijntje was in elk geval een serieus probleem bij mijn eerste zelfbouw-scoopje.... heb het probleem wel kunnen verminderen maar nooit volledig weggekregen.
Sowieso is een schakelende voeding veel kleiner en goedkoper. Ik heb hier nog de voedingstrafo liggen uit een Tektronix 535 of 545. Die hanteer ik alleen maar met veiligheidsschoenen aan....
Op vrijdag 30 januari 2026 22:56:29 schreef Bavelt:
Wat ik me eigenlijk afvroeg, waarom heeft Philips dit toch zo ingewikkeld gemaakt met zo'n geschakelde voeding, tjokvol single-points-of-failure? Er zijn wel héél veel componenten aan te wijzen dat als die ene niet goed is, de hele boel volledig faalt.
Zo heel veel stroom loopt er toch niet? , Waarom dan niet gewoon een 50Hz trafo met genoeg secundaire wikkelingen, brugcelletjes en elco? En evt stablisatie er achter.
ik vind het wel een gedrocht zo. Maar er zal vast wel een reden zijn geweest...
er zijn meerdere redenen , maar je moet je kunnen terugplaatsen naar de toenmalige tijdsgeest.
wil je dat wel lezen?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik vind fout zoeken in een schakelende voeding niet lastiger dan in een lineaire voeding. En daar kan een kapot onderdeel net zo veel ellende veroorzaken. Vooral als ze met een referentie rail werken. Als daar ook maar iets in stuk gaat liggen niet alleen alle rails eruit maar krijg je ook enge dingen als negatieve rails die ineens positief worden en dan kun je de rest van je scoop gaan repareren. Bij een schakelende voeding valt een rail meestal weg. Bij een lineaire voeding is de faalmode vaak dat de spanning maximaal wordt en zo'n beetje alles achter die rail opblaast.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Philips was toen al van de economische afwegingen. O.a. plastic behuizing en geen dure voedingstrafo´s.
Ok , genoeg redenen dus.
Gewicht, strooivelden, prijs, koper. En inderdaad: ook de tijdgeest.
E.e.a was ook ingegeven dat ik het zo lastig vind om hier fout te zoeken.
De ervaring ontbeert me ook. 
Op vrijdag 30 januari 2026 23:02:18 schreef harry64:
Die wordt qua trafo al zwaarder en je hebt aanzienlijk grotere elco's nodig om 50Hz af te vlakken dan bij +/- 30Khz.Qua Trafo bespaart het ook op benodigd koper. En het rendementsverlies bij lineair stabiliseren.
Ik heb hier nog een 4 kanalen Philips scope met buizen die de door jou gewenste voeding heeft. Moet je wel met z'n twee tillen met z'n 50 Kg gewicht.
PM3330
[afbeelding]Z'n transistor broer met lineaire voeding heb ik ook nog die is ongeveer 25 Kg.
PM3370
[afbeelding]
Vlak de PM3231 die ik hier heb niet uit. Dat is ook geen 'mobile device' met zijn gewicht.
Maar wel een fijne scope altijd geweest. Grootste minpunt is zijn beperking, 0 -15 Mhz.
Met een werkende PM 3055 zou dat tot 50 Mhz kunnen.
nonius
set SCE to AUX.
C6103 is defect, heeft een te hoge ESR en/of een te lage capaciteit.
Probeer eens tijdelijk een goede elco gewoon parallel aan C6103 te zetten....
Elco's met een lage ESR is daarom zo belangrijk in schakelende voedingen, omdat anders door de inwendige weerstand de scherpe pulsen niet (voldoende) worden 'afgevlakt' of 'vlakgestreken'.
Ik had je eerder in deze thread al gevraagd of de nieuwe elco's low-ESR waren.
Door die hoge pieken krijgt mogelijk ook de beveiligingsschakeling een te hoge spanning (beter: spanningspieken) te zien en schiet in overspanningsbeveiliging. Tenzij dat het filter met C6104 en L6102 er toch nog in slaagt om de spanning voldoende te bufferen....
Die puls hoort niet zo. Die is veel te smal en lijkt mij ook te hoog. Tevens lijkt de frequentie van 400uS mij te laag. Die zou rond de 30uS moeten zijn.
En let op dat als je primair of secundair meet je de goede massa voor die kant gebruikt.
Bavelt, Ik heb hier ook een PM3055 staan. Ik heb hem net even getest... ook dood, helaas.
Misschien geschikt als donor voor jouw scoop? Je mag hem hebben, Ik woon in Hengelo.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Oeps,foutje.verkeerde afslag genomen..
[Bericht gewijzigd door Hubie op (95%)]