Op zaterdag 31 januari 2026 02:02:32 schreef nonius:
C6103 is defect, heeft een te hoge ESR en/of een te lage capaciteit.

Hij meet 470,1 uF (had ik er ook ingezet, ik heb geen 680 uF en de winkel ook niet meer). ESR = 0,03 Ohm.
Die is dus prima, ondanks de pieken die hij te verwerken kreeg/ krijgt.

Probeer eens tijdelijk een goede elco gewoon parallel aan C6103 te zetten....

Dat probeerde ik vanmorgen. even het verschil mét en zonder elco kijken. Bij het aansluiten van de extra elco ..Pats, hoofdzekering er uit..
En ja hoor, BUT11A is weer helemaal versmolten tot een stukje metaal.
De BUZ80 lijkt heel gebleven. Dat wordt dus weer een kort ritje naar de winkel.
Eigenlijk zou er volgens schema een BUW12 in moeten zitten, er zat een BUT11 in.
Wellicht dat er betere vervangers zijn?

Ik had je eerder in deze thread al gevraagd of de nieuwe elco's low-ESR waren.

Ik ben blij als ik überhaupt al elco's kan krijgen hier. De ene keer is het een Panasonic die een redelijke reputatie hebben, de andere keer een blauwe Philips van ca 30 jaar oud...
[/quote]

@Harry, Voor de metingen heb ik 2 GND-draadjes gemonteerd waar ik de meter / probe aan kan hangen.
Eentje voor de HSP-kant en eentje van de secundaire kant.

Op zaterdag 31 januari 2026 12:21:51 schreef Mad_Rinus:
Bavelt, Ik heb hier ook een PM3055 staan. Ik heb hem net even getest... ook dood, helaas.
Misschien geschikt als donor voor jouw scoop? Je mag hem hebben, Ik woon in Hengelo.

Dat zou héél mooi zijn!

edit: Ik heb een pb-tje gestuurd via de mail

Philips had wel meer 'draagbaar' spul wat enigszins twijfelachtig was... :+

Zo heeft de N4520 taperecorder een plastic handvat wat er niet erg betrouwbaar uitziet in nieuwstaat, laat staan na tientallen jaren...
('t ding weegt bijna 30kg!)

https://audio-database.com/PHILIPS/player/n4520.jpg
Ik heb 'm daar nog nooit aan op durven tillen eerlijk gezegd.
(ik kende iemand die dat wel had gedaan en het handvat brak, resulterende in 30kg op zijn voet en een bezoek aan het ziekenhuis...)

Je vraagt je af wie zoiets bedenkt: een 'speelgoedhandvat' aan een zwaar apparaat wat je sowieso bijna nooit verplaatst...

Op zaterdag 31 januari 2026 12:43:13 schreef Bavelt:
[...]
Eigenlijk zou er volgens schema een BUW12 in moeten zitten, er zat een BUT11 in.
Wellicht dat er betere vervangers zijn?

Of het een BUw12A of BUT11A is, is niet[/u] je probleem. Die BUT11A heeft het voorheen prima gedaan.
[quote]

@Harry, Voor de metingen heb ik 2 GND-draadjes gemonteerd waar ik de meter / probe aan kan hangen.
Eentje voor de HSP-kant en eentje van de secundaire kant.[/quote]
Goed idee van die draadjes. Dan is het enkel nog opletten welk component aan welke kant hoort.

Op zaterdag 31 januari 2026 15:25:15 schreef Arco:
Philips had wel meer 'draagbaar' spul wat enigszins twijfelachtig was... :+

Zo heeft de N4520 taperecorder een plastic handvat wat er niet erg betrouwbaar uitziet in nieuwstaat, laat staan na tientallen jaren...
('t ding weegt bijna 30kg!)

[afbeelding]
Ik heb 'm daar nog nooit aan op durven tillen eerlijk gezegd.
(ik kende iemand die dat wel had gedaan en het handvat brak, resulterende in 30kg op zijn voet en een bezoek aan het ziekenhuis...)

Je vraagt je af wie zoiets bedenkt: een 'speelgoedhandvat' aan een zwaar apparaat wat je sowieso bijna nooit verplaatst...

M'n N4450 heeft ook zo'n handvat. Die weegt ook wel wat.

Wel een gaaf ding zo'n bandrecorder. Vroeger (als kind) wilde ik er zo graag een. Ik kreeg toen een kapotte van een oom die ik hoopte te kunnen repareren. (volgens mijn oom was dat niet meer mogelijk. Ik hoopte van wel tot ik aan de achterkant van de printplaat keek, helemaal zwart geblakerd. Hij was kapot gegaan tijdens een onweersbui waarbij ergens in de straat een inslag was. Ik weet alleen nog dat het een Akai was.

Eigenlijk zoek Ik nog een goede lay-out van de print van de voeding.
De service manuals die ik heb kunnen vinden wijken vwb de voeding af van de print.
Met name het linker gedeelte van de voeding (waar de HSP elco's zitten).

Heeft iemand misschien de juiste versie?

https://bama.edebris.com/download/philips/pm3055/PM3055%20Phillips%20-…

Kijk hier eens naar, deze manual lijkt anders.
Daar beschrijven ze op pag 14.11 hoe je de voeding met dummy weerstanden kan aansluiten om te testen.
Ook staat er iets over een soldeerpunt wat overbrugd kan worden bij steeds herstarten ( pag 14.10 onderaan).

Die dummy staat ook in de SM philips_pm3055_sm.pdf en PM3055 Service Manual. Afkomstig van de links in deze draad.

Die door jou genoemde SM heeft in het schema deel ook last van weggevallen delen. Lijkt op een door bavelt ander stukje schema waar o.a. de BUZ80 is weggevallen.

Ondertussen even aan de gang met de 'donor-Scope' van Mad_Rinus (waarvoor dank).
Hiermee kan een pgig worden ondernomen van twee van deze apparaten een werkende te maken.
Ook deze voedingsprint heeft een probleem, maar dan anders.

De primaire voeding (Diodes, HSP-elco's, NTC etc ) zijn goed.
Maar wanneer dit wordt belast met het gedeelte erachter, dus de BUZ80 en BUT11 dan zakt de voeding in elkaar.
Nieuwe uitdaging...

Hoe bedoel je in elkaar zakken? Wat zakt er in? De 320V op de net-elco's? Of de secundaire spanningen?

Op zondag 1 februari 2026 12:10:13 schreef Bavelt:
Ondertussen even aan de gang met de 'donor-Scope' van Mad_Rinus (waarvoor dank).
Hiermee kan een pgig worden ondernomen van twee van deze apparaten een werkende te maken.
Ook deze voedingsprint heeft een probleem, maar dan anders.

De primaire voeding (Diodes, HSP-elco's, NTC etc ) zijn goed.
Maar wanneer dit wordt belast met het gedeelte erachter, dus de BUZ80 en BUT11 dan zakt de voeding in elkaar.
Nieuwe uitdaging...

Nieuwe oude voeding.. :-) . brengt je oa terug naar het controleren van de elco's. Maar doe het deze keer eentje met een keer.. Met je ESR meter kan je al aan de slag zonder ook maar iets los te solderen, kwestie van een idee te krijgen.

Op zondag 1 februari 2026 12:20:49 schreef harry64:
Hoe bedoel je in elkaar zakken? Wat zakt er in? De 320V op de net-elco's? Of de secundaire spanningen?

Allebei

Op zondag 1 februari 2026 12:53:59 schreef kris van damme:
[...]

Nieuwe oude voeding.. :-) . brengt je oa terug naar het controleren van de elco's. Maar doe het deze keer eentje met een keer.. Met je ESR meter kan je al aan de slag zonder ook maar iets los te solderen, kwestie van een idee te krijgen.

Ok, maar eerst aan de praat zien te krijgen. Het probleem van deze print is niet een verlopen elco, er is iets meer mis.

Op zondag 1 februari 2026 12:56:16 schreef Bavelt:
[...]
Allebei

Zit dan je lamp er tussen? Anders even kijken waar de spanning verdwijnt. Misschien is het iets simpels als een losse of rotte soldering of netschakelaar. Stekkertje dat het net naar de print brengt kan ook nog. Of die zekering in de net-entree.

Altijd eerst de eenvoudige zaken gaan controleren voordat je heel ingewikkeld gaat denken, heeft schade en schande mij geleerd. :)

I.i.g. als de 320V over de net-elco's inzakt, dan valt secundair ook weg ja. :P

Met welk vermogen serielamp test je? Nog steeds met 50W?

Want mijn PM3055 startte niet op met een 100W seriegloeilamp; de lamp brandde zelfs redelijk fel. Omdat ik toch zeker genoeg was van m'n zaak dat er geen problemen meer waren heb ik hem vervolgens rechtstreeks op het net aangesloten, en de scoop/voeding werkte toen prima.

Maar blijft een risico. In elk geval, zelfs een 100W lamp was te licht om de voeding goed te doen starten.

Ik heb er een 50W hallogeen tussen zitten. Die brand continue.
Dan staat er maar 4V op HSP-elco C6008. M.a.w. de lamp doet alles.
Ik heb de lamp er even tussen uit gehad. Dan blijft er wel 320V op de HSP staan, geen sluiting, scope doet echter niks.

Geen enkele secundaire spanning.

Dit staat er op de gate van de BT151

1,2 Vtt. 22,5 Us periode

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (14%)]

Over welke oscilloscoop hebben we het nu? De nieuwe, of de oude PM3055? Want nu begint het verwarrend te worden :)

In elk geval, de periodetijd van 22.5us geeft een frequentie van 44.4kHz, en dat komt vrijwel perfect overeen met wat volgens de servicemanual de schakelfrequentie hoort te zijn: 43kHz.

Wat doet de voeding als je stekker X6003 loshaalt? De voeding zelf lijkt wel te werken. Meet met je scoop ook even die voedingslijnen zoals +5 op rimpel.

@nonius
Dit is de nieuwe. De oude haalde die 43KHz niet wegens een fout in de stabilisatie.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (15%)]

Op zondag 1 februari 2026 18:24:05 schreef nonius:
Over welke oscilloscoop hebben we het nu? De nieuwe, of de oude PM3055? Want nu begint het verwarrend te worden :)

In elk geval, de periodetijd van 22.5us geeft een frequentie van 44.4kHz, en dat komt vrijwel perfect overeen met wat volgens de servicemanual de schakelfrequentie hoort te zijn: 43kHz.

Ja, ik snap de verwarring.
Ik bedoel de donor-scope.

Maar nu het laatste nieuws: ik denk ik meet toch de spanningen even op de connector zonder de grote printplaat. Dus het kabeltje even los. Die leken goed te kloppen.

Dan het kabeltje er maar weer (stevig) in en quess what: hij doet het...

Misschien een slechte soldeerverbinding ergens, of een gebroken draadje bij bijv. de connector? Of zelfs zoiets banaals als een geoxideerde stekkerverbinding....

In elk geval de zaak eventjes goed in de gaten houden de komende tijd.

Maar vooralsnog een bemoedigend resultaat. Had je wat mij betreft ondertussen ook wel verdiend, na alle inspanningen en kosten :)

De 'nieuwe' oude gaat waarschijnlijk ook een aantal elco-transplantaties nodig hebben.... maar je kent nu al goed de weg in het apparaat.

(doet me denken aan de restauratie van m'n eerste Pentax MX fotocamera. Dat duurde zes weken (incl. het maken van alle speciale gereedschapjes). De tweede duurde nog maar 2 weken....)

Op zondag 1 februari 2026 18:49:46 schreef nonius:
Misschien een slechte soldeerverbinding ergens, of een gebroken draadje bij bijv. de connector? Of zelfs zoiets banaals als een geoxideerde stekkerverbinding....

Maar vooralsnog een bemoedigend resultaat. Had je wat mij betreft ondertussen ook wel verdiend, na alle inspanningen en kosten :)

De 'nieuwe' oude gaat waarschijnlijk ook een aantal elco-transplantaties nodig hebben.... maar je kent nu al goed de weg in het apparaat.

(doet me denken aan de restauratie van m'n eerste Pentax MX fotocamera. Dat duurde zes weken (incl. het maken van alle speciale gereedschapjes). De tweede duurde nog maar 2 weken....)

Maar ik ben nog niet helemaal klaar. Mijn scope was van de eerste eigenaar en is op zich nog heel fraai. Wat ik wil gaan doen is de donor-voedingsprint in mijn scope zetten zodat die werkend is.
Vervolgens deze in elkaar zetten.
En met de donor-scope ga ik t dan nog even verder met mijn voedinggsprint om te zien of ik toch de fout kan vinden..

Op zondag 1 februari 2026 18:49:46 schreef nonius:

Zou ik niet zomaar ff doen. Even 48Khz rimpels meten en indien goed lekker zo laten.

Mocht de scope later problemen hebben met opstarten van de SMPS dan is het nog vroeg genoeg om eventueel selectief wat elco's te vervangen.