Besten,
Mijn AEG vaatwasmachine (PNC911436018/model F55000VI1P) geeft sinds kort de foutcode i60.
En tevens ineens i41 en i44. Maar wellicht hebben die relatie.
Nu begrijp ik dat i60 te maken heeft met verwarming.

Wast wel (maakt netjes programma af) en ik merk aan mijn aanrechtblad dat hij een klein beetje warm wordt. Maar dat is het dan wel.

De tips waar ik naar op zoek ben is waar te beginnen, wat is het meest logisch?
Of moet ik bij een ruim 10 jaar oude machine maar direct de handdoek in de ring gooien?

Wie heeft er tips voor mij? Veel dank!

Eerst beginnen met het goed doorspoelen van een vervuilde drukkamer, waarschijnlijk zit er een hoop vettigheid in en als waternivo niet OK is gaat I60 alarm ook opkomen. Zit links onder filter smal buisje, met grote injectie spuit en smal slangetje en heet water uitblazen.

Op donderdag 29 januari 2026 19:10:53 schreef smd:
Eerst beginnen met het goed doorspoelen van een vervuilde drukkamer, waarschijnlijk zit er een hoop vettigheid in en als waternivo niet OK is gaat I60 alarm ook opkomen. Zit links onder filter smal buisje, met grote injectie spuit en smal slangetje en heet water uitblazen.

Dank voor je input. Is dat het slangetje naar de drukschakelaar/ pressostaat?
Want die laatste heb ik vorig jaar vervangen, inclusief 'doorblazen'.

I60 is idd iets met verwarmen.
Mogelijks printrelais. Nakijken
De i4x kan mss nog remanent in het geheugen aanwezig zijn van vorige herstelling (zie topic).
Foutregister wissen en kijken wat er bij komt. Of er terug i4x komt.
Ook via testprogramma kijken of het geen i61 of i62 is. Naar klant toe geeft hij enkel de decimalen. Daarachter kan een afwijkende eenheden zitten.

Ik stuur wat huiswerk. Houd je spam in de gaten.

PS: het is niet omdat iets vorig jaar gekuist is dat het nu niet kan verstropt zitten. Prevalentie hangt af van eerdere "besmettingen" en wasgedrag. Verstropen kan perfect een jaarlijks euvel worden.

[Bericht gewijzigd door EricN op (19%)]

Op vrijdag 30 januari 2026 23:00:03 schreef EricN:
I60 is idd iets met verwarmen.
Mogelijks printrelais. Nakijken
De i4x kan mss nog remanent in het geheugen aanwezig zijn van vorige herstelling (zie topic).
Foutregister wissen en kijken wat er bij komt. Of er terug i4x komt.
Ook via testprogramma kijken of het geen i61 of i62 is. Naar klant toe geeft hij enkel de decimalen. Daarachter kan een afwijkende eenheden zitten.

Ik stuur wat huiswerk. Houd je spam in de gaten.

PS: het is niet omdat iets vorig jaar gekuist is dat het nu niet kan verstropt zitten. Prevalentie hangt af van eerdere "besmettingen" en wasgedrag. Verstropen kan perfect een jaarlijks euvel worden.

Huiswerk/ documenten ontvangen. Dank.
Reset en testprogramma had ik ook al eerder gedraaid met resultaat i60 en i4x. Nu nogmaals gedraaid en uitkomst is een 'schone' i60, dus geen i6x. Volgende stap is dus doorblazen, testen en zo nodig naar printrelais kijken. Ik hoop dat ik nog ruimte krijg van mijn vrouw want ik denk dat die nu wel klaar is voor een nieuwe. Na 3 (eigen) reparaties en leeftijd van 10+ jaar oud. Kan dus zijn dat dit niet tot een technische oplossing komt. Hoewel mijn technische hart dat wel zou willen... ;-)

Ik hoop dat ik nog ruimte krijg van mijn vrouw want ik denk dat die nu wel klaar is voor een nieuwe.

Och... als je toch een nieuwe vrouw nodig hebt, dan eerst die machine maar doen :)

Besten,
Dit topic kan gesloten worden.
Ik heb zojuist een nieuwe besteld: AEG FSE77728P GlassCare.
Hopelijk heb ik daar de komende jaren veel plezier van, met minder storingen. ;-)
Grote dank voor jullie inbreng (ook andere topics). Veel geleerd. Jullie zijn gouden mensen!

Bouwtechnisch geen steek veranderd ( optisch alleen en print ander model), alleen andere look. AEG is nu eenmaal bekend met deze euvels.

Op zondag 1 februari 2026 19:14:55 schreef smd:
Bouwtechnisch geen steek veranderd ( optisch alleen en print ander model), alleen andere look. AEG is nu eenmaal bekend met deze euvels.

Mmm. Das jammer. Tot over een tijdje dan maar...

Siemens Bosch is tot op heden de beste nog ( in betaalbare klasse) zonder plastic onderkant binnenin!