Ik wil een wcd buiten aanleggen voor opladen hybride auto, accu van 11 kw.
Nu heb ik in de garage een dubbele wcd, waar alleen de droger opzit.
Kan ik hier een kabel op aansluiten met een stekker, en aan de andere kant, buiten een wcd aansluiten?
Eigenlijk wil ik wel de stekker houden, omdat ik daar een slimme stekker tussen wil zetten, zodat ik de stroom kan meten.
Maar een stekker aan een xmvk kabel maken is volgens mij niet handig......of kan dat wel met een lasdoos ertussen?
Graag jullie reactie of mogelijkheden
Niet.
Een granny lader doet slechts 10A, en zelfs dat is al een ramp om betrouwbaar door een Schuko te laten gaan. Een goede heeft niet voor niets een temperatuursensor in de stekker zitten.
Zo'n slimme stekker zal gegarandeerd ook een kort leven hebben als je die continue met 10A belast
Met 16A is het al helemaal het recept voor gesmolten of erger.
Leg een aparte groep aan, bij voorkeur 3-fase als je niet extreem traag wilt laden (want een beetje auto met 50kWh accucapaciteit opladen met 2kW via een granny ladertje is niet te doen)
Als dat allemaal niet kan, maak dan een 1-fase aansluiting, vast, en als die toch afneembaar moet zijn, dan met een CEE stekker.
edit: Ik las verkeerd, dacht 11kW lader...
maar een hybride. Dan gaat het prima met een kleine 6A lader in een paar uurtjes.
Hybride accu van 11kWh, die laad je met 1x 6A prima vol
Dan nog zou ik een vaste wcd maken, vanaf een centraaldoos/recht vanaf de groepenkast, doorkoppel wcd met stekker etc klinkt allemaal maar frot
KGE
Golden Member
Houdt rekening mee dat de auto uren lang die 10 Ampere kan opnemen, de meeste stopcontacten zijn daar niet op berekend (spreek uit ervaring).
Dus ik zou zowiezo naar een eigen groep toewerken zonder onderbrekingen, dus kabel van buitenstopcontact naar de meterkast op eigen groep.
Nog beter (maar duurder) is een echt laadpunt te plaatsen (moet dan ook op een eigen groep).
voorbeeld:
https://www.wallboxdiscounter.com/nl/besen-37-kw-fase-1-16a-type-2-kab…
Aangezien ik maar een kleine accu heb van 11kW, verwacht ik dat een granny lader met 8 ampère het makkelijk aankan. De groep waar de wasdroger op zit, wordt snachts niet gebruikt, dus dan kan de auto erop.
Vraag is dan hoe ik de buiten wcd aansluit op de wcd (dubbele)van de droger?
Flap, is je accu 11KWh of wil je de accu laden met 11kW? Het is namelijk zo dat 11KWh erg weinig is voor de accu van een elektrische auto, terwijl 11kW een gangbaar laadvermogen is. Een accu van 11KWh is meer iets voor een hybride.
Ik zou sowieso een groep maken voor je auto-accu, 1-fase of 3-fase. Hopelijk heb je dan wel een hoofdschakelaar of een vastere hand dan ik, ik heb pas vuurwerk zitten maken.
8 A bij 230 V is geen 11 kW, maar nog geen 2 kW.
Of hebben we inmiddels afgesproken dat kW en kWh hetzelfde zijn? Dat kan, ik ben er even tussenuit geweest. 
Op maandag 2 februari 2026 20:51:48 schreef Frederick E. Terman:
Of hebben we inmiddels afgesproken dat kW en kWh hetzelfde zijn? Dat kan, ik ben er even tussenuit geweest.
Tot het tegendeel bewezen is gaan we ervanuit dat posters het verschil niet weten tussen vermogen en energie. Of tussen stroom en spanning. Laat staan tussen grootheid en eenheid.
Dus als OP praat over een accucapaciteit van 11kw, dan gaan we ervan uit dat ie 11kWh bedoelt. Want met 11kW doe je niet zoveel, das maar 15pk.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Soms kan je het uit de context halen. Maar als iedereen het verkeerd blijft doen, dan gaat het een keer "duur" fout. Da's mijn mening.
Op maandag 2 februari 2026 21:26:29 schreef blurp:
[...]Tot het tegendeel bewezen is gaan we ervanuit dat posters het verschil niet weten tussen vermogen en energie. Of tussen stroom en spanning. Laat staan tussen grootheid en eenheid.
Dus als OP praat over een accucapaciteit van 11kw, dan gaan we ervan uit dat ie 11kWh bedoelt. Want met 11kW doe je niet zoveel, das maar 15pk.
Sorry, ik bedoel inderdaad 11kWh accu capaciteit
Deze IP55 wandcontactdoos kan continue 16A aan. Plaats ze al jaren voor hybride auto's (en voor in de tuin) en geen klachten tot dusver gehad. Rechtstreeks aangesloten met een YMvK 3G2,5 kabel naar de meterkast via een tussen kWh-meter en een B16A/30mA aardlekautomaat.
De wcd aansluiten op een bestaande wcd is op de lange termijn geheid vragen om problemen, of je moet van storing zoeken houden in centraaldozen.
bij mij zit de EV op een gewoon stopcontact in het waskot.
mijn lader is ingesteld op 8A en laad op van 24H tot 6h smorgens (dagelijks).
dat stopcontact zit eigenlijk 1 meter onder de meterkast en volgens mij direct op een zekering
mijn warmwaterboiler thuis staat ook op een smartplug, in een bestaand stopcontact en zit 4uur lang op te warmen (800w - 2000w)