ah, nooit gezien eerder.
bij pellet zit die gloeistaat niet in de pellets, maar in een buis die de lucht opwarmt die naar pellets gaat
Hoe krijgen de andere mensen dan alle korrels in zo`n pelletkorf die je in een houtkachel kunt plaatsen
volledig op gebrand. Dat lukt hun niet zonder (extra) lucht ,vooral zo`n dikke laag niet zoals op de foto .
Met een paar cm heb je al rook ontwikkeling
geen idee, ik heb geen pelletkorf in een gewone kachel.
in mijn vorige huis had ik een open haard, maar die verbrande zoveel hout per uur dat pellets gewoon te duur waren.
dus ik verbrande daar grote houtblokken in (denk vlot 20-30kg / dag). bij een gewone kachel denk ik dat 80% warmte via de schouw weg vliegt (was een 230mm schouw).
een pellet zijn schouw is gewoon handwarm, dus meeste warmte blijft binnen.
jouw kachel zal ook nooit het rendement van een pellet halen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (33%)]
Heb eigenlijk nog een vraag wat betreft de foto met de gloeispiraal.
komen de pellets in contact met het gloeispiraal of wat
Mvg
Dan krijg je dat directe omgeving van de spiraal vervuilt met roet en teer en dat de spiraal niet lang meegaat omdat die eens de kachel ontstoken is, constant in de vuurhaard zit. Het branderbakje zal dan ook lastig te reinigen zijn als daar onderaan een gloeispiraal in zit. Zeer hete lucht in de pellets blazen werkt gewoon het beste.
Voor het aanzuigen van lucht doorheen de kachel zou ik ook geen slakkenhuisventilator nemen, maar eerder zoiets als wat ik eerder heb gepost. Zo'n slakkenhuisventilator zit voor je het weet vol assen en krijg dat er maar eens eenvoudig uit...
Ik snap het niet helemaal, ben je van plan om zelf een pelletkachel te ontwerpen?
ben je van plan om zelf een pelletkachel te ontwerpen? Nee
Maar ik mag me ontzettend graag verdiepen in hoe het werkt ,of hoe iets werkt.
vooral wat betreft de onverbrande gassen die vrijkomen en de schoorsteen in gaan .
daarom had ik ook een vraag ; zou een frituur mandje die je veel op Mp ziet staan
in kleine vorm ook werken als brander korf ,in plaats van zo`n grootte
Waar mag jij dat kopje dan zien van die gloeispiraal ?!
en waar is die andere opening dan voor wat je rechts ziet ,of is dat een ronde vlek
Mvg
je zou omgekeerd kunnen werken, dikke metalen buis door de kachel, gloeikaars erin en langs achter ofzo met een mini ventilator heel zacht lucht inblazen om zo pellets aan te steken. moet er wel een timer op dat je na 5min ofzo stopt.
de gloeikaars direct in de pellets zou ik niet doen, die zal heel snel kapot gaan. maar als je een pelletkachel wil nabouwen, zou ik gewoon een defecte zoeken.
ik kocht ook een defecte die niks deed (100€), met het gedacht: als het moederboard kapot is, zet ik er gewoon een arduino in en gebruik ik enkel het metaal en motoren van de kachel
( als de kachel dus start, trek je ook lucht langs die pijp in het branderpotje. en die lucht is heet, heeeeeeeeel heet. de pellets worden daardoor pikzwart en ontbranden. )
Hoeveel graden is dat : heeeeeeel heet ?!
de gloeikaars wordt roodgloeiend en als je je vinger 5cm van het gaatje houd, dan trek je die HEEL snel weg. ik heb nooit de temperatuur gemeten, omdat de kachel er telkens pellets voor gooit. zou die eens moeten starten zonder pellets in de bak om te meten.
bij één van mijn kachels ook de gloeikaars moeten vervangen. ohms meette die heel goed, maar eens die warm werd, gaf die onderbreking. ik voelde warm, maar doordat die telkens uitviel voor het gloeien onsteken de pellets toch niet. dus je hebt best veel temperatuur nodig.
die buis waar die gloeikaars in zit, kan je niet aanraken
gloeikaars is 300W, das dus veeel meer dan een soldeerbout.
gevraagd aan AI (die is toch snel in dingen opzoeken, maar tekst niet met 100% zekerheid!)
Ontsteking: De pellets zelf ontbranden bij een temperatuur tussen de 320°C en 450°C. De gloeikaars moet dus ruim boven deze waarde komen om de lucht of de pellets snel genoeg te verhitten.
De gloeikaars (ook wel gloeispiraal of ontsteker genoemd) van een pelletkachel wordt extreem heet om de pellets te kunnen ontbranden. De temperatuur hangt af van het type materiaal:
Standaard/Metalen gloeikaars: Bereikt een temperatuur van ongeveer 650°C tot 800°C.
Keramische gloeikaars: Deze modernere variant wordt aanzienlijk heter, vaak rond de 1000°C tot 1100°C.
Oke , dan kom ik al aardig in de buurt wat temperatuur betreft van rookgassen ( 300 graden ),en dan begin
ik net met de houtkachel
230V
rookgassen van een pellet is veel lager door de warmtewisselaar. ik denk dat de kachel als 'aan' status op 195° staat. loop de temperatuur op, dan zal die minder pellets toevoeren om weer te verlagen
staan al veel fotos ondertussen...
een pelletkachel zijn potje heeft aan de bodem en alle zijkanten idd gaatjes, rond de 3-4mm diameter. dit om overal lucht door te laten voor de pellets.
remember, uitlaatgasventilator zuigt de rook weg, en verse lucht komt in de kachel. die verse lucht zit onderaan het branderpotje. er komt dus nergens lucht binnen behalve onderaan de pellets.
zonder branderpotje kan een pellet niet starten, want de pellets vallen omlaag en zitten niet meer in de luchtstroom. het is allemaal heel precies berekent.
in dat potje zit ook een groter gat (1-1,5cm denk ik) waar die metalen buis van de gloeikaars achter zit, zodat daar de hete luchtstroom inkomt, en dan ook enkel daar. de pellet die daar liggen, zijn diegene die ontbranden
google "branderpot pellet"
https://www.amazon.com.be/-/en/V08-Round-Palazzetti-pellet-stoves/dp/B…
https://pelletkachelreservedelen.be/shop/branderspotje-in-gietijzer-12…
of je neemt zo geperforeerde plaat, maar een ronde cirkel, zet een er reep rechtopstaand tegen en vastlassen.
als mijn branderpotjes doorbranden vervang ik het kapotte door nieuwe plaat. heb nog veel plaat liggen zo

Heb ( denk ik) wat gevonden op het Internet , maar eerst maar is wat proberen met een conserven blikje
als proef , waar soepballetjes in hebben gezeten
Mvg