Op zondag 8 februari 2026 18:39:28 schreef Arco:
Ik vind een hybride auto de enige goede oplossing zolang de electrische auto nog niet 'volwassen' is... (heb je altijd een 'backup')

Voor 90% van de autorijders in Nederland is de E-Auto al lang volwassen genoeg. Maar voor de rijders die in één ruk door willen rijden naar Spanje of Oostenrijk (mijn blaas heeft een kleinere actieradius dan de auto)..
Of elke dag meer dan 500 km moeten (?) doen.. mja... Na 300 km een half uur stoppen is toch geen drama (benen strekken, kans op trombose verminderen etc) ?

Formule E races vind ik ook een lachwekkende vertoning: halverwege de race stappen de rijders over in een tweede auto.
(omdat de accu leeg is, en opladen te lang duurt... :o )

Car swaps waren in 2018 al afgelopen in de Formula-E, races duren nu 45 min + 1 ronde.

En een uren in de file staan is geen probleem voor een E-Auto, het is zelfs gezonder want je staat niet constant je eigen uitlaatgassen in te ademen. :+

Op maandag 9 februari 2026 09:13:40 schreef mel:
[...]en een fles whisky O-)

Dat is nog waar ook, maar niet bewust voor als ik ergens kom te staan, is toch vervelend als je weer zou kunnen rijden naar nog teveel gedronken hebt.

Zou ik zééker niet doen!
In tegenstelling tot wat beweerd wordt koelt alcohol af en geeft slechts een illusie van warmte

Edit:
Ik heb iig mijn donsjack in de auto liggen sinds ik in Germania in een sneeuwbui meer dan drie uur op de ADAC moeten wachten. Vluchtstrook was dicht wegens werkzaamheden. :(

Tussen de anwb, dealernetwerk, rijkswaterstaat en politie

Krijg je het dan wel voor elkaar om onderkoelt te raken?
Volgens mij sta je geen kwartier op de vluchtstrook voor iemand komt polsen

Op maandag 9 februari 2026 07:38:31 schreef DK:
De gemiddelde NL'er rijdt 22 km op een dag, dan zou je met 600km actieradius wel rond moeten komen zou je zeggen

Ik denk ook dat ik heel mijn leven nog niet 1x langer dan een uur stilgestaan heb, google maps stuurt je allang een alternatieve route op bij zo'n situaties

Googlemaps bestaat ook nog geen eeuw. Vorige zomer, op de terugweg, viel de internetconnectie weg voor Heilbron. Enkele km verder stonden we in de file. De internetconnectie herstelde zich pas in de buurt van Koblenz. Dan gaat je googlemaps of waze ook niet meer helpen.

In mijn leven al heel vaak meer dan een uur stil gestaan. Enkele jaren geleden 2 uur voor de Rheinbrücke in Duisburg. Sta je op 200m van een vrachtwagen die in brand stond. Dan is het gewoon ondergaan. Op weg naar Oostenrijk een vrachtwagen geladen met auto's door de middenberm, gekanteld, bestuurder overleden. 5 uur aanschuiven voor minder dan 2km. Sta je tussen 2 afritten, kan je geen kant meer uit. Alles moest de snelweg af en daar zijn de secundaire wegen niet op berekend. München is standaard een probleem. In de buurt van Neckarsulm was het jarenlang aanschuiven. Vaak 2 à 3 uur. Voor de Pfändertunnel meerdere uren door blokrijden. Ten tijde dat ik nog in Duitsland werkte, luisterden we eerst naar de wegeninformatie voor we vertrokken. Kwestie van een snelweg te nemen met de minste file. Rond Eindhoven is het ook vaak prijs.

Op maandag 9 februari 2026 09:01:44 schreef fcapri:
[...]
zelf zwaar geladen in de bergen ging die goed. het hoogste verbruik haal ik door van barcelona af te komen en heel de baan in frankrijk 139km/h op gps te rijden. toen verbruikte die 5,08L/100km. de tank was iets van 40L en daar haalt die 800km mee.

huur een grote camionette, dan mag je wel veel trekken. maar ik hoef niks te trekken, ik ga op hotel of huur een appartementje. met 500km autonomie en op 28min kan ik 80% bijladen, lukt dat wel prima. ik rijd meestal maar een 400-500km en neem dan toch een hotel voor de kindjes. die willen ook geen 5-6uur in de auto zitten.

een capri EV mag 1800kg trekken. maar heb ook een pickup diesel thuis van de zaak (die in belgie de volle 220kg mag trekken). dus dat is ook geen probleem.
Verbruik is veel hoger met aanhangwagen, maar dat is bij elke auto.
mijn golf diesel destijds verbruikte 3,4L/100km (1400km met 1 tank), met aanhangwagen was dat 5,5-6L/100km (800-900km per tank).

die nieuwe transit is idd een lachertje, een autonomie van 250km ofzo, hoe komen ze erop

Veel meer verbruiken met een aanhangwagen? Met een gewone geladen aanhangwagen is mijn extra verbruik te verwaarlozen. Valt zelfs binnen de verschillende tankbeurten. Mijn Galaxy 1.8tdi ging dan van 6 naar 10 liter. Met de caravan nog wat meer. Met de caravan is dat slechts 2 liter extra bij Tempo 100 en tegen normaal tempo de berg op. Tempo 100 de hellingen op gaat die wel naar 50% extra. Met 140 liter aan boord moet ik niet tanken tot in Oostenrijk.

Ik stop normaal om de 4 uur. Vrijdag vertrek ik naar Oostenrijk. Stoppen in Kraichgau Sinsheim (450km). Naar de WC. Wat eten en met een andere chauffeur verder. Terug komen is alleen stoppen om te plassen. Met de kinderen nooit problemen gehad met langer rijden. Het is wat je ze gewoon maakt.

Op maandag 9 februari 2026 09:28:34 schreef Tidak Ada:
Zou ik zééker niet doen!!!
In tegenstelling tot wat beweerd wordt koelt alcohol af en geeft slechts een illusie van warmte

Edit:
Ik heb iig mijn donsjack in de auto liggen sinds ik in Germania in een sneeuwbui meer dan drie uur op de ADAC heb moeten wachten. Vluchtstrook was dicht wegens werkzaamheden. :(

't was in Duitsland en bovendien heb ik kort geleden nog in de stad meer dan een uur moeten wachten voor de ANWB er was!

Op zondag 8 februari 2026 17:34:08 schreef Tidak Ada:
Naar aanleiding van de afgelopen koude periode zit ik mij af te vragen hoe je je kunt beschermen bij (stilstaande)files en pech tijdens fikse kou, zonder door een lege acu helemaal vast komen te staan.
Ik heb zelf ooit eens langdurig op pechhulp moeten wachten op de pechhulp. Gelukkig kon ik de diesel af en toe laten draaien om de cabine warm te stoken (maar een pretje was het niet!).
Hoe kun je je enigzinds warm houden in een EV, zonder dat je daarna niet meer weg komt en dus helemáál in de kou moet blijven zitten.
Hier in NL misschien niet zo,n probleem, maar er zijn landen waar dat zeker wel een ernstig probleem zal zijn.

Helaas heb ik hier op eht forum niets kunne vinden

Geen enkel probleem.
Ik heb eens globaal uitgerekend dat ik met mijn EV een dag of 3 permanent verwarmd in de auto kan blijven zitten.
Zonder uitlaatgassen en andere "ongemakken". :)

[Bericht gewijzigd door Boudie op (11%)]

Op maandag 9 februari 2026 11:24:13 schreef buckfast_beekeeper:
Mijn Galaxy 1.8tdi ging dan van 6 naar 10 liter. Met de caravan nog wat meer. Met de caravan is dat slechts 2 liter extra bij Tempo 100 en tegen normaal tempo de berg op. Tempo 100 de hellingen op gaat die wel naar 50% extra. Met 140 liter aan boord moet ik niet tanken tot in Oostenrijk.

dat is toch wel veel meer.
blijkbaar is het overgrote deel bevolking TEGEN de EV en gaan ze zelf argumenteren dat die geladen in de bergen dan maar 300km ver kan terwijl de normale autonomie 450km is.
bij een brandstof auto heb je identiek hetzelfde en daar is het dan geen probleem.
mijn golf ging van 1400km naar 900km met 1 tank met een simpele aanhangwagen van 500kg.
in EV taal zou je dan procentueel hetzelfde van 500km naar 321km autonomie gaan.
of in uw geval, van 6L naar 10L maakt dan ook van 500km naar 300km in EV taal

Dat is de kern van het topic niet. Het gaat om de verwarming van de cabine. Dat blijkt dus mee te vallen, tenzij je snel aan laden toe bent. Da's dus duidelijk.

@fcapri: Met 100km tussen tankstations kun je zelfs op brandstof nog wel eens "range anxiety" hebben want dan zit je op de grens van je reserve. Voor verre reizen is 300km autonomie belachelijk weinig terwijl 450km soort van werkbaar kan zijn.

Het is dus net waar je voor kiest. Voor mij zou elektrisch voor 90% van de ritten prima gaan, dus tegen de tijd dat het 2e hands en met natriumbatterijen of beter, betaalbaar is zal je mij er heus wel een keer in zien.

@TA: inderdaad, ik had dat toevallig een paar weken terug al eens uitgerekend gezien en dankzij de warmtepomp gaat dat dus best goed.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

en gaan ze zelf argumenteren dat die geladen in de bergen dan maar 300km ver kan terwijl de normale autonomie 450km is.

Een autonomie van 300km is nauwelijks bruikbaar als je daarna weer een (half) uur stil staat... Dus tsja...

bij een brandstof auto heb je identiek hetzelfde en daar is het dan geen probleem.
mijn golf ging van 1400km naar 900km met 1 tank met een simpele aanhangwagen van 500kg.

900km klinkt toch als een stuk meer dan 450km. En in 2 minuten kan-ie weer 900km... Goed, ze zal de tank niet helemaal leeg rijden... laten we zeggen dat je met 1 stop 1600km kunt afleggen.

Ik ben ooit eens met een vriend op de motorfiets ff weg geweest. Hij kwam Nederland niet uit zonder te tanken. Nou ja, ik tank dan ook maar, want anders ben ik over 120km degene die moet stoppen. Het schoot in elk geval niet echt op...

Maar goed... de hamvraag blijft waarom je stil staat. Is het een file, dan zal het allemaal wel. Wil het ding niet verder, dan ben je in beiden uiteindelijk het bokje.

Op maandag 9 februari 2026 08:47:56 schreef revado:
Het stilvallen door pech, dat geeft TS ook aan, zal een heel ander probleem op kunnen leveren.
Veel moderne wagens, zowel EV als ICE , hebben een enorm tv toestel op het dashboard hangen.
Daar moet je alles mee regelen.
Pas een test op tv met een raar van die dingen, op parcour Lelystad reden een aantal testrijders rond en die moesten de verwarming hoger zetten, en een functie aan of uit.
Was dat in het gewone verkeer geweest waren en mogelijk ongelukken voorgevallen.
En waar bestaan de meeste pechgevallen uit?
UItval en storing van de elektronika.
Dus daar sta je dan met pech in brullende koude en sneeuw, dan krijg je de verwarming ook niet meer aan.
Dikke plaid standaard in de auto leggen is denk ik een van de beste adviezen.
In mijn auto liggen standaard 2 verhuisdekens om spullen af te dekken dus als het zou moeten is dat ook een optie.
Hier ook gewoon een ( volvo) diesel, en bijna alles gewoon met knopjes bediend zonder breedbeeld tv...

Ik merk het wel, je hebt ervaring |:(

Wel eens gehoord van spraakbesturing? Dat gaat met een knopje (!) op het stuur: je drukt het in en je zegt wat je wilt ("ik heb het koud" bijvoorbeeld, of "zet de stuurverwarming aan" ..) en voila: De verwarming gaat aan. Maar ook zonder dat staan onderin het scherm gewoon een reeks 'knopjes' waar je de temperatuur mee in kan stellen. En de stand 'auto' werkt overigens ook prima.

Overigens als je toch stil staat in de file heb je tijd genoeg om er mee te spelen.

Onder het rijden zit ik nagenoeg nooit op het scherm te drukken, hooguit als de auto toch al zelf stuurt, eens een ander stukje muziek uitkiezen.

En ja ik heb met deze temperaturen ook wel een deken en een jas in de auto liggen, voor het geval een 'dikke diesel' of zo'n 'race-bus' mij eens van de weg af rijdt en ik langs de kant zou moeten staan...

Op maandag 9 februari 2026 09:22:01 schreef KGE:
Voor 90% van de autorijders in Nederland is de E-Auto al lang volwassen genoeg.
Maar voor de rijders die in één ruk door willen rijden naar Spanje of Oostenrijk (mijn blaas heeft een kleinere actieradius dan de auto)..

Heb in Duitsland in de winter een keer 12 uur vastgestaan op de Autobahn in een zware sneeuwstorm en spekglad wegdek bij -10 graden...
Dan voel je je toch een stuk prettiger als je in een diesel zit met een reserve jerrycan van 20 liter... :)

In een EV zou ik me dan heel ongemakkelijk voelen...

En toch zijn er zat verhalen van brandstofauto's die hun motor zo lang stationair laten draaien in zulke situaties, dat ze toch met een lege tank komen te zitten. Je rijdt met een brandstofauto immers vaak genoeg zo lang door dat je nog maar 100km te gaan hebt op je tank, want je kan toch overal tanken...

Het is allemaal een beetje MAAR WAT ALS gedrag. De meeste mensen rijden vooral in nederland, en vooral een half uurtje of drie kwartier heen en weer terug naar het werk, en in het weekend misschien anderhalf uur om op familiebezoek te gaan. Dat gaat allemaal prima met een elektrische auto. Daarnaast is de kans dat je hierzo écht ingesneeuwd komt te zitten gering.

Je kan je wel op iedere situatie voorbereiden, maar op een gegeven moment moet je wat ongemak accepteren. Verwacht je dit soort problemen, dan neem je extra dekens mee in de auto.

Ik deed service en onderhoud in nederland, een 'rondje' nederland was al gauw 800-1200km per dag.
Ik had altijd genoeg brandstof om het naar huis te halen...

Ook service in Duitsland, maar daar was een 'rondje' in 1 dag natuurlijk onhaalbaar, dat duurde meestal 3-5 dagen.
(we moesten dan 8 vaste plaatsen verspreid over Duitsland aandoen.)

Op maandag 9 februari 2026 15:53:38 schreef KGE:
[...]

Ik merk het wel, je hebt ervaring |:(

Wel eens gehoord van spraakbesturing? Dat gaat met een knopje (!) op het stuur: je drukt het in en je zegt wat je wilt ("ik heb het koud" bijvoorbeeld, of "zet de stuurverwarming aan" ..) en voila: De verwarming gaat aan. Maar ook zonder dat staan onderin het scherm gewoon een reeks 'knopjes' waar je de temperatuur mee in kan stellen. En de stand 'auto' werkt overigens ook prima.

Overigens als je toch stil staat in de file heb je tijd genoeg om er mee te spelen.

Onder het rijden zit ik nagenoeg nooit op het scherm te drukken, hooguit als de auto toch al zelf stuurt, eens een ander stukje muziek uitkiezen.

En ja ik heb met deze temperaturen ook wel een deken en een jas in de auto liggen, voor het geval een 'dikke diesel' of zo'n 'race-bus' mij eens van de weg af rijdt en ik langs de kant zou moeten staan...

:)

Die spraakbesturing heb ik ook, voor de navi en radio en zo, ja dat hebben dikke diesels ook O-)

Ik vind een knop per functie, ergnomisch een stuk handiger. Vroeg of laat hebben alle elektrische auto's dat vast ook wel weer.

Net als bij de meeste benzinepompen, hebben ze bij een laadpaal graag dat je de auto daar weghaalt als hij vol is.
Mijn laadstress bestaat er dan ook altijd uit dat de koffie die ze schenken zó heet is, dat ik hem niet op krijg voordat de auto vol is. En dat probeer je dan natuurlijk toch, zodat je je tong brandt... allemaal de schuld van EV. :)

(e: Of gewoon zonder koffie 100 km erbij laden, kost bijna 5 minuten - hoewel de auto ook alweer wat jaartjes ouder is.)

Oh ja, maar de verwarming. Al een paar keer opgemerkt, maar zelfs met die 12 uur stilstand zou je dus zo'n 16% van je batterijcapaciteit aan verwarming moeten opstoken. Zelfs dat lijkt te overzien.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (18%)]

Op maandag 9 februari 2026 17:52:30 schreef revado:
[...]

:)

Die spraakbesturing heb ik ook, voor de navi en radio en zo, ja dat hebben dikke diesels ook O-)

Carplay, hallo Siri rijd naar de McDonalds werkt goed en wachten op de ANWB heeft vaak met achterstallig onderhoud te maken, zoals een ouwe startaccu.

Op maandag 9 februari 2026 19:49:21 schreef maartenbakker:
Ik vind een knop per functie, ergnomisch een stuk handiger. Vroeg of laat hebben alle elektrische auto's dat vast ook wel weer.

Als je een beetje NCAP rating wilt halen moeten bepaalde functies gewoon een fysieke knop hebben. Zoals het hoort.

Dat in een menu in een touchscreen duwen heeft maar 1 reden, het is goedkoper dan een fysieke knop.

Op maandag 9 februari 2026 09:01:44 schreef fcapri:
[...]die nieuwe transit is idd een lachertje, een autonomie van 250km ofzo, hoe komen ze erop

En dan moet ik er nog een 2 ton aanhanger achter hebben en op en neer naar Stockholm, totaal ca 3200 km retour. Hoe vaak en hoe lang zou ik moeten laden? Range nog 125 km?

Op dinsdag 10 februari 2026 21:08:38 schreef Hoeben:
[...]
Hoe vaak en hoe lang zou ik moeten laden?

je vracht op transport zetten, en je met je auto erachteraan rijden met +- 30 min laadtijd

Op maandag 9 februari 2026 19:49:21 schreef maartenbakker:

Daarover gesproken: https://www.autoblog.nl/nieuws/touchscreens-horen-niet-in-autos-zegt-d…

Op dinsdag 10 februari 2026 21:08:38 schreef Hoeben:
[...]

En dan moet ik er nog een 2 ton aanhanger achter hebben en op en neer naar Stockholm, totaal ca 3200 km retour. Hoe vaak en hoe lang zou ik moeten laden? Range nog 125 km?

Gewoon zo:
https://www.reddit.com/r/norske/comments/1of35es/det_er_slik_du_kj%C3%…