Aarding is duidelijk: Niet doen secundair.
Maar hoe beveiligen voor gevolg van beide draden draden tegelijk aanraken secundair. In dat geval loopt de stroom ook via het lichaam. En net zo dodelijk.
Kan hier niets over vinden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De trafo kan niet ruiken waar de stroom doorheen loopt dus dat wordt lastig.
De beste beveiliging tegen schokken is nog het menselijk brein... 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 14 februari 2026 19:56:34 schreef Arco:
De trafo kan niet ruiken waar de stroom doorheen loopt dus dat wordt lastig.
De beste beveiliging tegen schokken is nog het menselijk brein...
vooral af en toe een tik krijgen, dan heb je er weer een tijdje ontzag voor 
benleentje
Golden Member
Daarom altijd heel voorzichtig zijn met hoge spanningen. Een scheidingstrafo help daarbij wel je kan te minste nog per ongelijk een ader beetpakken. 2 aders tegelijk beetpakken dan ben je wel heel erg onvoorzichtig.
Er bestaan wel isolatie bewakers speciaal voor dit doel. Als er dan al 1 fout is grijpt die in. Want het nadeel van een scheidingstrafo is ook wel dat je niet weet dat er al een eerste fout is.
Maar mijn mening. Werken aan 230V doe ik liever zonder scheidingstrafo maar achter een aardlekschakelaar. Een scheidingstrafo om te kunnen meten met bv een scope aan een SMPS voeding.
En net zo dodelijk.
Gelukkig niet. Heel erg gevaarlijk en mogelijk dodelijk dat wel. Maar de kans om eraan dood te gaan is wel heel erg klein. En om die kans te verkleinen kan je nog aanvullende maatregelen nemen door bv een rubbermat onder je voeten leggen, goed opletten en geisoleerd gereedschap te gebruiken.
Als je nu in je blootje en ook op blote voeten aan 230V zou gaan werken dan is de kans op een dodelijk ongeval wel heel erg groot.
Als het echt zo dodelijk was dan was ik er helaas niet meer en dat was bijna 2x raak door fouten van mijn collega's. Ik had de spanning eraf gehaald en hij dacht na 30 minuten dat ik wel klaar zou zijn. Ik nog leerling hij chef. Dus als je veilig wilt werken werk alleen. 
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Op zaterdag 14 februari 2026 20:10:42 schreef benleentje:
Dus als je veilig wilt werken werk alleen.
Je had dus een chef die werkte. Bij ons commanderen die alleen maar.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
had een tijd terug een 230V voeding die van een 3F voeding zonder 0 gehaald moest worden. men had een aardlek en scheidingstrafo toegepast, maar die ging er niet uit
de truc maar geleerd met de nul aan aarde hangen voor de aardlek. ging in openbare weg meters onder de bestrating door. een autotrafo was ook goed geweest hier.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als je de scheidingstrafo uit veiligheidsoverweging wilt toepassen dan moet je (zoals je aangeeft) secundair niet aarden.
Maar als beveiliging tegen overbelasting of kortsluiting kun je secundair zekeringen of automaten toepassen.
Strikt genomen zou een passende beveiliging primair ook goed moeten zijn als secundaire beveiliging.
Beetje afhankelijk van gebruik etc.
Beveiliging door het lichaam heb je dan niet meer!
Ga uit van een gemiddelde lichaamsweerstand van 1500 Ohm bij 230V, dan is de stroom 150 mA
Daar is niet goed tegen te beveiligen.
Bij een zwevend net MOET je twee fouten in de installatie om een gevaarlijke situatie te krijgen, dat is je beveiliging.
Alles achter een scheidingstrafo is beveiligd tegen ongewenst aanraken van een draad, niet als je er 2 tegelijk beetpakt.Het nut van een scheidingstrafo is b.v. als je aan het meten bent aan een schakelende voeding, de huiszekering er niet uitgaat als je me een geaarde scoop toevallig de fase aan de meetaarde legt.
EricP
mét CE
Of wel... Het is maar net welk doel je voor ogen hebt...
Maar hoe beveiligen voor gevolg van beide draden draden tegelijk aanraken secundair.
Niet. Punt.
Ofwel: gewoon niet doen. Als je dat wel graag wilt: met laagspanning werken.
Op zaterdag 14 februari 2026 19:47:17 schreef DirkInductie:
Maar hoe beveiligen voor gevolg van beide draden draden tegelijk aanraken secundair. In dat geval loopt de stroom ook via het lichaam. En net zo dodelijk.
Dat zou enkel kunnen als er een verschil zou geweest zijn tussen de stroomvorm door een mens en die door andere verbruikers. Je moet immers op een of andere manier detecteren dat de “verbruiker” een mens is.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Wat versta je onder aarding secundair: als je meerdere stopcontacten achter je scheidingstransfo hebt moet je ze op hetzelfde potentiaal vereffenen, en dat is via de aarding van het stopcontact. Dit om te voorkomen dat jij de verbruiker bent tussen twee behuizingen bij een dubbele fout van twee verschillende fasen in elk toestel.
Op zondag 15 februari 2026 09:11:46 schreef EricP:
[...]Of wel... Het is maar net welk doel je voor ogen hebt...[...]Niet. Punt.
Precies, niet. En als je die trafo gebruikt om te kunnen meten (en af en toe een aardverbinding maakt via een scope) dan is een isolatiebewaking ook geen oplossing.
Werken aan dingen onder spanning is en blijft gevaarlijk, een scheidingstrafo maakt dat niet veiliger.
een scheidingstrafo beschermt je tegen een stroom naar de grond. Meestal van je hand richting schoen.. Er is een tijd geweest dat nogal wat toestellen (vooral TV's) niet netgescheiden waren. Het aanraken vh het chassis (toen nog metaal) kon al , in het slechtste geval (leren zolen, contact met de grond.. etc..), dodelijk zijn.. .
Vandaar het nut. ook voor meetappartuur die aan het chassis moet gaan hangen . (scoop bvb).
uiteraard beschermt de scheidingstrafo je niet voor electrocutie door verschilspanningen binnen deze gescheiden omgeving. Ook isolatiebewaking gaat je daar niet helpen. Aandacht erbij houden en gewoon niet lomp zijn blijft daar de regel.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Heel klassiek, de één hand regel!? Voorbeeld, een meetpen aan de onderkant van je Fluke klikken en de andere meetpen in de vrije hand.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (60%)]
Ik heb ergens gelezen :
Man overleden bij 40V DC. Moet wel heel ongelukkig gebeurt zijn. Elektuur ging altijd uit van veilig onder de 60V. Bij DC dus extra oppassen, je kan niet loslaten. Dit speelt hier natuurlijk niet.
Ik heb mij nooit met buizenversterkers bezig gehouden maar dat lijkt mij dan toch wel iets waar je moet opletten wat je doet.
Weerstand tussen oren slechts 200 Ohm. Daaruit concludeer ik dat je huid de beste barriere is tegen electrocutie. Dus pas op met scherpe randen, steeksels waar je aan kan prikken en zweet op je huid.
2x een opdonder gehad. In beide gevallen tgv. mensen die niet wisten hoe met aarde om te gaan.
Op zondag 15 februari 2026 23:39:44 schreef Bart777:
2x een opdonder gehad. In beide gevallen tgv. mensen die niet wisten hoe met aarde om te gaan.
Als je een opdonder hebt gehad, moet je altijd naar jezelf kijken! Het is altijd je eigen schuld.
Je kan wel een ander de schuld geven, maar met een beetje pech schiet jouw leven erbij in.
Ben ik het niet mee eens. Als iemand een apparaat ondeugdelijk repareert, of een stopcontact/stekker ondeugdelijk monteert waardoor de aardleiding onderbroken is en er spanning op de behuizing komt te staan, is dit toch echt de schuld van de reparateur/monteur.
Je moet niet van ieder willekeurig apparaat dat je in je leven tegenkomt hoeven te meten of er wel of geen spanning op de kast staat.
Ik heb weleens iets opgeblazen omdat de scheidings-trafo wel een aarde (die aan het net hing) doorgaf aan het te meten apparaat. Scoop was geaard (via de netsteker) en oops!
Scheidingstrafo heeft op de uitgang gewoon 230 volt. Weliswaar (zwevend t.o.v van aarde, maar niet minder dodelijk.. Zwevende 230 volt kun je aanraken, ook al ben je slecht geïsoleerd van de grond e.d., maar de beste raad die ik kan geven is om een hand in je broekzak te houden zodat je niet beide polen tegelijk kunt aanraken. Een gemiddeld apparaat gebruikt meer stroom (A, mA) dan je lichaam leuk vindt.
Juist, en daarom maakt een scheidingstrafo het niet veiliger. Als je echt dwingend aan netgevoede dingen moet meten is een diffprobe een veel beter plan.
benleentje
Golden Member
Op maandag 16 februari 2026 14:32:05 schreef ohm pi:
[...]Als je een opdonder hebt gehad, moet je altijd naar jezelf kijken! Het is altijd je eigen schuld.
Je kan wel een ander de schuld geven, maar met een beetje pech schiet jouw leven erbij in.
Nee 2 keer was het niet mijn schuld ik heb de goede procedure gevolg volgens het uitschakelen en meten en daarna de zekering met tape gemarkeerd zoals we hadden afgesproken. Als dan je chef de tape er vervolgens afhaalt en de boel inschakelt kan ik dat toch moeilijk zeggen dat ik iets fout heb gedaan.
Die procedure was notabene door diezelfde chef uitgelegd en volgens diezelfde procedure mocht iedereen van ons een groep uitschakelen en afplakken maar was hij de enige die mocht inschakelen. Als ik klaar was dan moest ik hem roepen en zou hij pas inschakelen.
En van lock out en tag out had ik toen nog nooit gehoord ik werkte er paas een paar maanden. Maar dat een groep geplakt is met tape zou toch voor een chef die dat zelf bedacht heeft ook moeten volstaan. Hij heeft wel steeds toegeven dat hij de groep had ingeschakeld en vond dat ik te langzaam was. Waarop ik riep ok zoek dan iemand anders. Waarop hij zei maar die doen het niet zo goed. Waarop ik zei ja je kan niet allebei hebben.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]
Op maandag 16 februari 2026 21:52:05 schreef benleentje:
Hij heeft wel steeds toegeven dat hij de groep had ingeschakeld en vond dat ik te langzaam was.
Je had wel een harde leermeester. Gelijk de doodstraf als je (voor het eerst) iets te langzaam bent.
Op maandag 16 februari 2026 17:00:07 schreef soldeersmurf:
Ik heb weleens iets opgeblazen omdat de scheidings-trafo wel een aarde (die aan het net hing) doorgaf aan het te meten apparaat. Scoop was geaard (via de netsteker) en oops!
tja, dat was dus niet volgens de regels hoe een scheidingstrafo te gebruiken..
Op maandag 16 februari 2026 21:39:13 schreef Sine:
Juist, en daarom maakt een scheidingstrafo het niet veiliger. Als je echt dwingend aan netgevoede dingen moet meten is een diffprobe een veel beter plan.
een juist aangesloten scheidingstrafo is op zijn minstens even goed/veilig dan een diff probe, lijkt me.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 15 februari 2026 08:17:44 schreef mel:
Het nut van een scheidingstrafo is b.v. als je aan het meten bent aan een schakelende voeding, de huiszekering er niet uitgaat als je met een geaarde scoop toevallig de fase aan de meetaarde legt.
Achter een scheidingstrafo (gezien vanuit het net) is er geen fase of nul, alle spanning zweeft, tov de rest van de wereld.
Maar dat weet @mel best wel.
.
Op maandag 16 februari 2026 22:30:31 schreef vergeten:
[...]
Achter een scheidingstrafo (gezien vanuit het net) is er geen fase of nul, alle spanning zweeft, tov de rest van de wereld.
Maar dat weet @mel best wel..
Tuurlijk
Daarom klapt de aardlek er gelukkig niet meer uit met meten met de scoop