Op dinsdag 17 februari 2026 09:29:45 schreef henri62:
De standaard truuk die we 40 jaar geleden al gebruikte om de maximum spanning van een regelaar te omzeilen was een zener diode in de GND poot van de regelaar te stoppen.

Die truuk kun je ook met een (78xx) switcher doen, pak er eentje van bijvoorbeeld 12V, zener in de GND van 5V6 en je hebt 17V6.
Daarachter zet je dan weer de 2 switchers van 12V en 5V (die je al op je bordje hebt zitten).

Bijna geen verlies meer en je input spanning mag 5,6 V meer zijn.

Bovenstaande is een voorbeeld, je moet de specificaties, max ingangsspanningen en minimum voltage drops nog wel controleren natuurlijk.

PS: Ik dacht zo uit mijn hoofd dat een 7824 een lagere max input had als een 7812 + 12V zener. Daarom deden "wij" dat met een 7812+12V zener om 24V te maken uit een afgevlakte trafo spanning. Nooit meer een regelaar stuk gehad.
Voorheen sneuvelde die 7824's wel eens.

Bedoel je dan dat ik de max ingangsspanning van de bijvoorbeeld 7812 mag verhogen met de zenerspanning ?
7824 is ook maar 35V in, verbaasde me.

Op maandag 16 februari 2026 18:45:11 schreef bprosman:
Die 24V AV kan (mag) ik niet verlagen want er moet ook een 24V spoel (waterklep) mee aangestuurd worden. Nu moet ik naar +5V DC (microcontroller) en 12V DC (relais).

Als het echt simpel moet, kan je TWEE voorschakelweerstanden nemen.
Eentje voor het relais, berekend op 42 mA en droppen naar 12 V, en eentje voor de micro, berekend op 15 mA en droppen naar wat voor ingangsspanning je voor de 5V-stabilisator wilt hebben.

Op dinsdag 17 februari 2026 10:21:07 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Als het echt simpel moet, kan je TWEE voorschakelweerstanden nemen.
Eentje voor het relais, berekend op 42 mA en droppen naar 12 V, en eentje voor de micro, berekend op 15 mA en droppen naar wat voor ingangsspanning je voor de 5V-stabilisator wilt hebben.

Ja daar zat ik ook al aan te denken.

Zoiets? (230v in): https://nl.farnell.com/vigortronix/vtx-214-005-0512/power-supply-ac-dc…

https://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/3870326-40.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op (28%)]

Een LM317HVT is ook een mogelijkheid.

Maximaal 57V op de ingang dus een prima altenatief.

Als het AC is biedt t nog wat extra mogelijkheden :

- klein transformatortje
- AC capacitief inkoppelen en gelijkrichten

Het belangrijkste is het werkelijke stroomverbruik. linieair ben je het grootste aandeel in warmte aan het omzetten.

Je heb gelijkgericht iets van 33V, en alles boven 5V ben je aan het wegstoken.

Vandaar mijn suggesties .....

Capacitief zou hier wel eens haalbaar kunnen zijn.

Op dinsdag 17 februari 2026 10:19:14 schreef bprosman:
[...]
Bedoel je dan dat ik de max ingangsspanning van de bijvoorbeeld 7812 mag verhogen met de zenerspanning ?

Ja.

Letterlijk genomen blijft de maximale spanning van de 7812 natuurlijk hetzelfde.
Maar omdat de GND gelift wordt met de zenerspanning gaat totale maximale ingangsspanning omhoog en heb je meer marge.

Omdat de 7824 "maar" 35V kan hebben hadden we ook een probleem met die krengen: dat ze soms in industriele apparaten eruit vlogen.

Remedie was een 7812 er in zetten en in de GND poot een lus maken met een 12V zener. Paste wel met wat hobby-bob werk.

Is de TL783 evt. ook niet een optie? Die kan maximaal 125V spanningsverschil aan, max. 700mA, en zit in TO220 behuizing.

Zie datasheet in bijlage.

Wurth 173950575

5V uitgangsspanning, maximaal 74,5V ingangsspanning, stroom 0,5A

Plot - twist. Ofwel "Assumption is the mother of all...".
Hier een foto van het binnenwerk. Eigenlijk zou het gebruik van de Rood/Zwarte kabel het al weg moeten geven maar de 24V / 50Hz hier op de sticker aangegeven, blijkt in de praktijk 29V 0Hz te zijn, en als ik de meetpennen omdraai word het ineens -29V :+

Nu... 29V DC een LM2596 in is geen probleem, ik hoeft t zelf niet eerst gelijk te richten, en (moet ik nog meten / testen) misschien kom ik nu met 1 weerstand (voor de 7805) wel weg.

Word vervolgd.

Ik zou alsnog een brugcel en optioneel een elco toepassen. De brugcel om schade door ompoling te voorkomen en voor 1,4V extra spanningsval. De elco gewoon omdat het kan (en voor als iemand er wel wisselspanning op aansluit).

Op woensdag 25 februari 2026 01:07:37 schreef maartenbakker:
Ik zou alsnog een brugcel en optioneel een elco toepassen. De brugcel om schade door ompoling te voorkomen en voor 1,4V extra spanningsval. De elco gewoon omdat het kan (en voor als iemand er wel wisselspanning op aansluit).

Zit al op de print inderdaad "voor alle zekerheid".

Zo moet ik ook nog een voedingkje maken, ik heb nog een 230/400/480 -> 24V trafo liggen.
Die ga ik op 480V gebruiken op 2 fases, dan gelijkrichten en met een paar beker elcos een beetje afvlakken. Dan hou ik maximaal 26,8V over voor wat benaderingsschakelaars een stuur relais.
Komt allemaal uit de (oude doos) voorraad en weer wat ruimte gecreerd. :)

-edit-
@necessaryevil : Trafotap 480V op 400VAC gebruiken om de secundaire naar beneden te krijgen!
Na afvlakken (* 1.41) en wat diode verlies (-1.4V) hou je dan nominaal 26.8V over. Prima voor een paar benaderingsschakelaars en handvol stuurstroom relais.

Ik zat te denken aan twee trafootjes, een van 24v~ en een van 9v~ die je dan met de '230v zijden tegenelkaar legt'. Maar dat gaat niet door als het dc is...

die lm2596 dingen van ebay schijnen overigens wel absurd veel rommel uit te zenden. Kan je er geen dc-dc converter van een gerenommeerd merk in stoppen? Ik zie hier die dingen van Traco al niets meer kosten. Nog geen €3 (ex btw) voor een Traco TSR-1-2450E. Zou die net zo goed zijn als het 'ouwe spul' van Traco? Voor die prijs zou je denken van niet.

Zo moet ik ook nog een voedingkje maken, ik heb nog een 230/400/480 -> 24V trafo liggen.
Die ga ik op 480V gebruiken op 2 fases, dan gelijkrichten en met een paar beker elcos een beetje [...]

Hoe kom je aan 480v~?

Op dezelfde manier als dat je 26,8VDC uit een 24VAC wikkeling haalt, vermoed ik ;-)

hoeveel vermogen heb je nodig?
met 24VAC zou je eigenlijk ook met een transo kunnen werken toch?
als je nu een 240V naar 48V neemt met laag vermogen, dan kun je van 24V naar 4,8V AC gaan. dat gelijkrichten en afvlakken, desnoods met 7805 erachter (wel 60V transfo nemen dan).
hier een 230 -> 2x 24V wikkeling die in serie kan dan, als je met 100mA voldoende hebt

https://www.reichelt.com/be/nl/shop/product/transformator_5va_2x_24v_2…

eventueel kan je een DC/DC gebruiken uit de automotive wereld: vele ebike en e-scooters tegenwoordig hebben ook lagere spanningen nodig en daar zit dan zo een 'blok' tussen

https://i5.walmartimages.com/asr/36cd9a5d-f4f4-497c-b5fa-5eda2f080b50.e638ecfd88e88df6011d4f1ca9c01e16.jpeg?odnHeight=612&odnWidth=612&odnBg=FFFFFF

ik heb zo eentje al 3-4jaar draaien in mijn ligfiets om van de ebike accu (36-42V) naar 12V te gaan voor het boordnet

wel even die 24V gelijkrichten en elco eraan

zie net dat ze ook met AC bestaan
https://m.media-amazon.com/images/I/51hGg13iUjL._AC_SL1001_.jpg

paar reserve in het magazijn om snel te kunnen vervangen