Ik ben momenteel bezig met het inrichten van een “hobbybureau” en dacht ook aan een bench multimeter. Ik heb een goedkope handheld multimeter en voor mijn hobby projecten (esp32, etc) werkt dit okay, alleen ligt deze altijd “in de weg”. Misschien wat ver gezocht maar ik denk dat een bench multimeter wat netter staat dan een losse variant, klopt dit of is dit af te raden. Het is hobby dus wil er niet teveel aan uitgeven en zag al varianten rond de €100 (owon). Is dit handig of totale onzin?
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt
Thevel
Golden Member
Op donderdag 19 februari 2026 11:05:32 schreef bbuster:
en zag al varianten rond de €100 (owon).
De Owon XDM1041 is een heel leuke meter met veel mogelijkheden.
De trage autorange is wel een nadeel.
Dit was idd het model wat ik voor ogen had. Snelheid van autorange zag ik al voorbij komen maar het is voor mij een hobby product dus iets trager zal niet het grootste probleem zijn.
Is een bench multimeter wel aan te raden? Of is het zonde van het geld
Een mens mag voorkeuren hebben en dat instrument ziet er inderdaad praktisch uit. Daarbij is het bijna gratis.
Bij mij komt als eerste de vraag op hoe goed de common-mode isolatie is in vergelijking met een handheld op batterijen (of een klassieke bench/lab multimeter van een bekend merk), maar die zal vast niet onbruikbaar slecht zijn. En of je daar mee te maken hebt hangt ook weer af van wat er gemeten moet worden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb diverse benchmeters maar ik gebruik mijn handmultimeters veel meer. Die kan ik neerzetten of leggen waar ik er makkelijk op kan kijken en mijn meetsnoeren hoeven dan niet zo lang te zijn of blijven overal achter haken en ze hoeven niet op te starten. Maar dat is persoonlijk.
Ik gebruik ze wel als ik veel moet meten ivm met de veel hogere meetsnelheid of omdat ik meer resolutie of nauwkeurigheid nodig heb maar dan praat ik over mijn Keithleys en niet over een low budget benchmeter wat eigenlijk gewoon een low budget handmultimeter in een wat duurder kastje met netvoeding en kleuren display is want dat is zo'n 100 euro benchmeter eigenlijk. Dus verwacht er geen wonderen van. Een hand DMM van de zelfde prijs biedt waarschijnlijk meer als het gaat om veiligheid en kwaliteit dan een even dure benchmeter.
Een klasse hoger en te koop via Banggood is deze Owon XDM2041.
Dat is ook meer een echte bench meter kwa formaat.
https://nl.banggood.com/OWON-XDM2041-55000-Counts-Digital-Multimeter-4…
Hmm, de OWON XDM2041 niet echt gezien maar de prijs valt mee, zeker via banggood. Ik heb nog nooit een bench multimeter gehad dus vandaar de vraag of het zin heeft. Het is weer zo’n “hebbeding” wat super handig kan zijn of juist 99% van de tijd uitstaat
Het is handig een grotere meter te hebben die op een vaste plaats staat.
Over het algemeen hebben bench multimeters meer opties en betere specs, maar tegenwoordig zijn er ook super uitgebreide handhelds voor mooie prijzen te vinden.
Deze XDM2041 is ook met SCPI te besturen door een PC met bijgeleverd programma of TestController om te kunnen loggen, als je daar behoefde aan hebt.
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
De XMD1041 is door mij getest:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/xdm1041-tafel-multimeter…
nonius
set SCE to AUX.
ik denk dat een bench multimeter wat netter staat dan een losse variant, klopt dit of is dit af te raden. Het is hobby dus wil er niet teveel aan uitgeven en zag al varianten rond de €100 (owon). Is dit handig of totale onzin?
Ik heb hier een paar oudere benchmeters boven de werkbank staan die nog prima werken, maar in de praktijk pak ik altijd naar de handheld DMM (een meter die ik in 1996 gekocht heb bij Vogelenzang in Eindhoven en die maar niet kapot gaat, ook niet na 30 jaar intensief gebruik. 't Was een goedkope maar hij geeft me maar geen excuus om eens een keer een echt goede aan te schaffen...)
De enige keren dat m'n benchmeters gebruikt worden is wanneer ik een vaste meetopstelling bouw (bijv. zoals pasgeleden bij het reformeren van ca. 30 elco's in een apparaat). En dan eigenlijk alleen maar zodat gedurende al die tijd de handheld DMM vrij blijft voor andere, belangrijkere werkzaamheden....
Dus net als voor Fred101 is m'n handheld DMM m'n rechterhand, de benchmeters zijn meer als backup of als aanvullend extra.
Maar laat dat je niet afhouden van de aanschaf van een mooi stuk gereedschap - elk excuus is een goed excuus, wat mij betreft! 
Bedankt voor de reacties. Vrij wisselend dus weet nog steeds niet wat handig is. Misschien maar even achterwegen laten, zonde om het aan te schaffen als ik het dan wellicht te weinig ga gebruiken
benleentje
Golden Member
Sinds ik bench multimeters heb gebruik ik de handheld nog maar zelden. Het enige voordeel van mijn handheld is dat die wat hoger in spanning gaat en ik het minder erg vind als die door een te hoge spanning defect gaat. Mijn benchmeter kunnen maximaal 300Vac en de handheld gaat tot 750Vac.
En met zelden bedoel ik dat als ik hem een keer nodig de 9V batterij al weer leeg is.
Maar als je het niet zeker weet dan is word er hieronder een leuke meter aangeboden. Het is een vrij simpel ding maar ze kunnen wel heel laag in stroom meten lager als mij andere bench meters.
https://www.circuitsonline.net/aanbod/35480/meten/fluke-8012a.html
Het is dat ik er 3 van deze heb en het wel een keer genoeg is.
Ik ga hem voor alleen laagspanning hobby dingetjes gebruiken. Wil ik 230v meten gebruik ik toch de handheld omdat de bench daar te onhandig voor is. Het “probleem” is dat het vooe mij puur hobbymatig en dus weer een luxe dingetje is (vorig jaar een rigol osciloscoop gekocht, en tot nu toe maar een paar keer gebruikt), maarja, van de andere kant wel weer handig
benleentje
Golden Member
en dus weer een luxe dingetje is
Zie mijn vorige post ik denk dat wel gekruisd hebben.
Die fluke is een best een goede meter en ik denk in sommige opzichten misschien wel beter dan de owon. En meer digid is handig maar vaak helemaal niet nodig.
Persoonlijk ben ik heel blij met mijn bench multimeter en gebruik die dus juist meer dan mijn hand held multimeter. Ik heb m dusdanig opgesteld dat de snoeren via een gunstige weg mijn bureau op lopen zodat ze eigenlijk nooit in de weg hangen.
Maar het moet ook gezegd worden dat @fred101 en @nonius hun meters vrijwel zeker veel vaker dan ik gebruiken.
En over het kopen van "wat moois". Ik gebruik mijn meter dus niet extreem veel. Maar een mooie bench meter was al jaren een wens van mij en daar heb ik mezelf dus op een gegeven moment op getrakteerd. Onderdeel van de hobby is ook een beetje genieten van je spullen, tenminste voor mij. Lekker een avondje omknooien in je hobbyhoek.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 19 februari 2026 21:29:44 schreef benleentje:
. Mijn benchmeter kunnen maximaal 300Vac en de handheld gaat tot 750Vac.
Wat voor merk is dat dan? Al mijn hand en benchmeters gaan tot 1000V. 300V is wel erg laag. Mijn Brymen gaat op DC tot 1000V maar ik heb hem 1400V zien weergeven. Ik heb ooit een Voltcraft die 1000V kon hebben opgeblazen (letterlijk) met 1200V dus ik vind persoonlijk veiligheid heel belangrijk. Maar de TS gebruikt hem alleen voor lage spanning dus belangrijk is het niet.
Ik gebruik wel vrij grote en uitgebreide handmultimeters. Dat scheelt natuurlijk wel. (een Keysight U1273A met grote oled display) als ik alleen een DMM zoals al die gele niet-autorange metrix klonen zou hebben of een supertrage lowbudget meter met nauwelijks functies dan zou ik wel voornamelijk mijn benchmeters gebruiken. Mijn Keysight heeft diverse vrij unieke functies die voor reparaties vreselijk handig zijn en ik op nog geen enkele andere meter ben tegen gekomen. Mijn tweede favoriet is mijn onverwoestbare, snelle, nauwkeurige Brymen BM869s. En dan wordt de toegevoegde waarde van een benchmeter een stuk kleiner (tenzij het meer digits/snelheid betreft)
Hieronder, klopt, die was ik helemaal vergeten, die gaat idd maar tot 300 maar dat is geen moderne / nieuwe meter.
Dat is mijn volgende issue, als ik eentje koop, is zo’n owon dan voldoende? Ik vind het compacte van de 1041 persoonlijk wel een voordeel omdat het op het bureau staat, het heeft dezelfde diepte ong dan de rigol osciloscoop. Ik ben alleen bang dat ik later dan weer spijt krijg dat ik geen betere heb gekocht als het niet goed lijkt te werken. Maar om een dure te kopen vind ik voor het weinige gebruik dan weer enorm zonde
benleentje
Golden Member
Wat voor merk is dat dan? Al mijn hand en benchmeters gaan tot 1000V. 300V is wel erg laag.
Dat geld eigenlijk alleen voor mijn Keithley 199. En dat is toevallig de benchmeter die bij mijn Variac en AC source staat dus mijn 230V meethoek. Mijn andere benchmenter die gaan tot 1000Vp.
Maar ik gebruik mijn 2 dure 6,5 digid meters niet om aan 230V te meten ook al kunnen die daar prima tegen.
Dat is mijn volgende issue, als ik eentje koop, is zo’n owon dan voldoende?
Dat hangt van je interesse af en wat je ermee wilt gaan doen. Maar het beste is om daarvoor te kijken hoe je de handheld nu gebruikt en wat je daar aan mist.
En je moet het eigenlijk niet zien dat de benchmeter in de plaats van de handheld komt maar dat de 2 elkaar aanvullen. Het komt bij al regelmatig voor dat ik 3 meters tegelijk nodig hebt en dat ik er wel eens 4 of 5 tegelijk nodig hebt komt ook wel eens voor. Maar met 4 zou ik me wel kunnen redden.
Mijn bureau ruimte is redelijk klein en bij mij staat een handheld al snel in de weg dat zijn ook zaken die meespelen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (45%)]
Hier staan meerdere bench meters en ook 2 handheld ( metrix en fluke) op de werktafels.
In de auto ook standaard 2 stuks mee ( fluke en een kleine benning)
Wat je kan doen als compromis als je het niet heel veel gebruikt of behoefte hebt aan meerdere meters gelijktijdig:
Maak een bakje van hout of zoek iets wat past zet dan onder een makkelijke kijkhoek vast op je werktafel met de meter er op.
Dan heb je een benchmeter en toch verplaatsbare meter.
Alle "goedkope" bench top DMM's zijn gebaseerd op een handheld DMM chip. Daarmee heb je dus een laag stroom verbruik (van de meter zelf) en trage metingen.
Ik heb zelf ook overwogen zo'n Owon te kopen, maar heb het vanwege de traagheid niet gedaan. funkties zijn ook maar matig (maar misschien wel in overeenkomst met de prijs). Data loggen en weergave van grafiekjes is bij de goedkope Owon ook erg beperkt. Ze willen dat je de duurdere variant koopt...
Je kunt overwegen om zelf een of meerdere meters te maken. Een kleine uC, wat 7-segment displays en en ADS1015 of andere ADC en je bent al een heel eind. Als je de meters eenvoudig houd, kun je b.v. aparte meters maken voor stroom en spanning.
Weerstand meting kun je "als echt" doen met een stroombron, maar ook met een omschakelbare serie weerstand, en dan met de uC de weerstand waarde terug rekenen vanuit de spannings deler. Elke uC kan zo iets gemakkelijk doen.
Bij Hackaday staan ook een aantal DIY DMM's. Voornamenlijk bedoeld voor batterij voeding, maar je kunt zo een project gebruiken als inspiratie om iets vergelijkbaars te maken.
Maar wat is eigenlijk de reden dat je een Tafel bovenkant Multi Meter wilt? Meet snelheid? Gebruiksgemak? Groot display? PC verbinding? Data loggen? Geen "auto uit"?
Hmmz, het meeste gebruik ik de volt meter of ohm meter, om condensators te meten heb ik nu niks (geen optie op de huidige multimeter) maar dat zou wel een leuke toevoeging zijn. Ik wil het liefste een bench multimeter zodat het netjes op het bureau staat naast de andere apparaten en niet telkens los ligt met losse kabels etc.
Een eigen project zou natuurlijk ook wel leuk zijn, dan met eventueel een esp32 en een touchscreen schermpje zodat ik ook voltages in grafiek kan “loggen” voor enkele seconden ofzo, ik ga eens zoeken wat hiervoor nodig is en of het secuur genoeg is om te gebruiken (vergelijkbaar met owon ofzo). Bedankt voor de tip
benleentje
Golden Member
om condensators te meten heb ik nu niks (geen optie op de huidige multimeter)
Een condensator kan je niet meten met een multimeter dat kan enkel met een LCR meter. Een multimeter meet wel capaciteit maar op een verkeerde manier en met oude onbekende condensatoren heb je daar niets aan en dan geeft een LCR meter wel de goede waarde.
is en of het secuur genoeg is om te gebruiken
Voor hobby eigenlijk altijd wel.
Ik ga er eens over nadenken, als ik straks 60 of 70 euro kwijt ben aan componenten en een multimeter heb die nog van mindere kwaliteit is dan een owon dan schiet ik er ook niet zo heel veel mee op.
Bedankt voor het meedenken
fred101
Golden Member
Zelfbouw is een stuk ingewikkelder dan het klinkt als je tenminste een redelijk AC bandbreedte en crest factor wilt voor het AC deel want ik zou het altijd TRMS bouwen. Dan een goede Vref bouwen, dat is al een kunst opzich, (vraag maar aan Blackdog). Dan en ADC met voldoende resolutie. En dan nog dingen als de stroombron, referentie weerstanden, beveiliging (movs, PTC, veiligheid weerstanden en diodes). Dan moet dat geheel ook nog schakelen zonder crosstalk of beïnvloeding of lek. Je hebt componenten met een goede "grade" nodig. Zo is de LTC1027 er bv in A,B,C en D gradering. De A is wat je wil maar die kun je alleen krijgen als je bergen DMM's maakt. Meestal kun je alleen de D of C kopen. Denk ook aan tempco van de onderdelen. En dan bedoel ik bij de grote distribiteurs. Als je van Ali afhankelijk bent wordt het hooguit een bench indicator. Het maken van een goed PCB is ook een kunst opzich, tenminste als je een serieus apparaat wilt anders kun je beter een meter van 3 tientjes kopen en die in een kastje bouwen, dat is wat de lowbudget meters eigenlijk ook zijn en die zal beter presteren. Dan nog de firmware, display en een kast met knoppen en bussen natuurlijk en tenslotte moet je het (laten) kalibreren . Laat ik het zo zeggen, een leuk project voor iemand met genoeg meetgereedschap en kennis.
Ik heb zelf een 6,5 digit powermeter ontworpen en gebouwd, dat is in feite niets meer dan een AC+DC volt en stroom meter (wat ook een voltmeting is). Hij gaat tot 500kHz wat al een vreselijk gedoe was om recht te krijgen, daar ben ik dagen lang mee bezig geweest. Het hele project heeft maanden geduurd. Ik heb een 26bit ADC gebruikt en een TRMS converter gebouwd met opamps. Dat was ook nog zonder range-switching, weerstand meter, continuity, diode test en andere handige functies. En dan heb ik zelf de spullen voor de calibratie.