In principe is dc voltage meten voldoende, ac hoeft niet, daar kan ik de standaard handheld voor gebruiken. Dus een ADS1115 - 16 bit zou voldoende kunnen zijn denk ik. Maar dan ook nog amperage meten en weerstanden… ik verwacht dat ik er inderdaad weken mee bezig ben en nog een module heb die ver beneden de kwaliteit van andere meters ligt. De behuizing is in principe niet het grootste probleem, ik heb 3d printers, en een 7” touchscreen met esp32 is ook te verkrijgen, maar alleen dan ben ik al €50 of €60 aan die onderdelen kwijt. Dus kan idd beter kijken naar iets 2dehands of goedkoops nieuw

Als het alleen om spanning, stroom en weerstand gaat dan zou ik zelf liever een gebruikte kwaliteit meter kopen dan een Chinees prulding maar ik ben een van de weinigen die zo denkt. De meeste hebben liever veel bling bling voor heel weinig, dus Ali/Temu.
Maar een oude benchmeter kan heel veel uren hebben gedraaid (bv een VFD display die bijna op is omdat het ding decennia lang de hele dag heeft aangestaan). De kans dat hij stuk gaat is er ook natuurlijk. Maar die kans is niet groter dan dat een Chinees ultra cheap geval kapot gaat. En van de meeste zijn er schemas. Hij zal wel stabieler zijn als er tenminste niemand in heeft zitten spitten. Kortom ook dat is een gok.

Ik ben marktplaats al een tijdje in de gaten aan het houden maar ik kan niet zo veel vinden. Wellicht zoek ik verkeerd. Daarbij heb ik niet heel veel verstand van wat goed is dus ga ik uit van youtube video’s. Daar worden vaak alleen recentere modellen gereviewd

Owon is dan misschien een chinees merk, maar het is wel een club die enigszins hun best doet om "goed spul" te leveren en niet "het goedkoopste van het goedkoopste".

Dat chinese dat zou kunnen betekenen dat ze 0.1% nauwkeurigheid claimen en dan dat alleen op het 2V bereik halen en dat de rest 1% nauwkeurigheid heeft. Dat soort fratsen zou kunnen, maar voor de rest denk ik dat je een degelijk apparaat zou aanschaffen.

Maar goed. Ik ben ook nog niet overtuigd dat een bench mulitmeter dingen biedt boven m'n handheld apparaten die ik normaliter gebruik. (Mijn huidige favoriet is de zoyi VC17B+ . Ik heb er vijf).

Op marktplaats zou ik kijken naar de bekende merken (Philips, Fluke, HP=Agilent=Keysight, Keithley, Hameg, etc).

Zelf maken van 3 a 4 digits DC spanningsmeter is niet heel spannend ( :) ). Met een AVR MCU, de ingebouwde 12 bit ADC en een goed spanningsref IC lukt dat prima weet ik uit ervaring. Wel een goeie PCB maken en gain/offset correctie in software doen, daar zijn ook appnotes over bij Microchip.

DC stelt geen fluit voor, daarvoor trek je een DVM-IC uit de doos en zet er een weerstandsnetwerkje voor.

Al het andre is lastig(er)

Ik zou er niet aan beginnen, ik heb een aantal meters op mijn werkbank staan, en dat zijn allemaal 2ehandsjes die ik door de jaren verzameld heb.
Zelfbouw heb ik voor dat soort dingen geen moment aan gedacht.

Repareren wel, ik heb twee Keithley 2000's op mijn werkbank staan die zijn voortgekomen uit drie defecte.

Een goede meter bouwen is op zich wel te doen. Maar daarna komt het belangrijkste, het calibreren kkkkalibreren (met dank aan FET), en iemand die geen goede DMM heeft zal hoogstwaarschijnlijk helemaal al geen ckalibratieapparatuur hebben. Ik bouw veel zelf maar het is werkelijk nooit in m'n gedachte opgekomen een DMM zelf te bouwen. Daarvoor zijn er teveel goede, nieuwe of gebruikte en (relatief) goedkope alternatieven beschikbaar. Heb hier een Fluke 8000A (oud maar prima, gekregen), een PM2525 (10 euro) en een PM2535 (50 euro; daar heb ik teveel voor betaald, maar ik wist z'n herkomst, kende de eigenaar als zeer betrouwbaar en kende de kalibratiehistorie, en was incl. originele manual).

Daarnaast, een 6.5 digit meter, of meer, vind ik mooi om te zien. Nauwkeurigheid is altijd goed. Maar, om eerlijk te zijn, ik heb het zelf nog nooit nodig gehad; heb net even diep nagedacht maar kan me geen enkele situatie herinneren waarin ik het niet met m'n 3 1/2 digit kon doen.

Let wel, ik repareer voornamelijk en doe ook wat simpele zelfbouw. Anderen zijn op veel hoger niveau bezig met het ontwerpen van professionele schakelingen, mogelijk dat zij het echt nodig hebben?

M'n Philips benchmeters hebben 4 1/2 digit meen ik (tsja, om eerlijk te zijn, ik weet het eigenlijk niet eens - zo irrelevant is het voor mij; net even snel moeten zoeken op het internet, het blijkt 5 1/2 digit te zijn, ik dacht eigenlijk dat het 4 1/2 digit was), en de mogelijkheidheid tot 6 1/2. Maar in de praktijk heb IK dat nooit nodig. Heb ik ergens 5V? Ergens 12V? Ja of nee. En of dat dan 4.9997V is, of 12.00031, is voor de dingen die ik doe niet relevant. 3 1/2 digit is al wat ik nodig heb. En een goede doorpieper! Dat is nog één van de belangrijkste zaken voor mij.

(Enige waar ik *wel* graag meer nauwkeurigheid zou willen hebben, en eigenlijk ook echt nodig heb, is in het frequentiedomein. Een Cesium of Rubidium referentiefrequentie staat op het verlanglijstje. Een GPSDO is ook een mogelijke optie.)

Ik kan nog steeds alles doen met m'n ouwe trouwe ITC-995 3 1/2 digit DMM uit 1996 (toen 70 gulden). De bereikenschakelaar begint nu op het 200 ohm bereik kuren te vertonen, maar als je CW draait i.p.v. CCW doet hij het wel goed.

Een fatsoenlijke handheld Fluke staat op het verlanglijstje, maar om eerlijk te zijn.... het is niet omdat m'n huidige meter functionaliteit mist.

Maar om een dure te kopen vind ik voor het weinige gebruik dan weer enorm zonde

Ben zelf van mening dat u zichzelf (en ik mijzelf) af en toe eens mogen verwennen. Ik rook niet, drink niet, ga niet naar de wilde wuuv'n, haal geen genoegen uit verre reizen, maar haal juist wel plezier uit een mooi stuk gereedschap of meetapparatuur. Dus af en toe koop ik ook wel eens dingen die niet helemaal economisch-rationeel zijn maar die mij wel voldoening geven. En omdat het leerzaam is (meest recente aanschaf is een Fluke installatietester; overkill voor mijn toepassing, aardweerstandsmeting....)

Weet niet hoe oud u bent en hoe goed de ogen nog zijn, en voor mij is het nog lang geen echt probleem, maar ik merk wel dat ik hoe langer hoe meer een liefhebber word van grote, heldere schermen (met achtergrondverlichting) en grote duidelijke cijfers. En echte ouderwetse knoppen met één, of hooguit twee, functies, i.e. apparaten zonder diepe menustructuur. En ik ben hoe langer hoe minder gecharmeerd van complexe apparaten met 1001 functies die je in de praktijk nooit gebruikt, maar wel de bediening van de dagelijkse, veel gebruikte functies, compliceren. YMMV.

Dat je geen capaciteit kunt meten met een DMM zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik heb er me 30 jaar lang prima mee kunnen redden. Maar inderdaad, er staat nu ook bij mij een LCR-meter op de verlanglijst. Neemt niet weg dat ik de capaciteitsmeetfunctie op de DMM niet zou willen missen. Functies die ik nooit gebruik: temperatuur, transistortesten (heb ik een aparte zelfbouw halfgeleidertester voor), en de frequentiemeetfunctie - daar heb ik een frequentieteller voor.

V.w.b. de los-liggende kabels: dat was ook een ergernis bij mij, en vooral: welke meetprobes/kabels horen nu bij welke meter? Daarom heb ik voor de DMM een klein beugeltje gefröbeld; zie foto in bijlage.

Er was hier op het forum ook iemand die zelf een soort nette standaard gebouwd had van hout, wat het geheel ook veel verzorgder maakte. Misschien dat iemand weet wie ik bedoel (ben het zelf vergeten). [Edit: foto gevonden, zie bijlage]

Hi,

Bij mij op mijn twee meetbanken worden verschillende typen multimeters gebruikt.

Dit is 3,5 tot 8,5 digit multimeters, de 3,5 digit handmultimeter gebruik ik nog het meest voor spul dat op de werkbank ligt en dat is de Brymen BM235.
Wat is nu het grote voordeel bij een desktop multimeter, koop iets dat minstens 4,5 digit is en dan gebruik je NIET de auto-range functie.

Voorbeeldjes waarom je multimeter zo te gebruiken.
Op een van mijn werkbanken staat een oude Blauwpunt buizen radio, ik zet mijn multimeter dan vast op een range die de volle DC waarde van de hoogspanning aankan.
Dan heb ik eigenlijk altijd resolutie genoeg zonder dat ik ranges hoef te schakelen bij het prikken in de radio.

Dit is een voorbeeld van een 4,5 digit DMM welke hier 130V meet op het hoogste DCV bereik.
Kijk naar de resolutie, de spanningen hebben in deze range nog steeds 0,1V resolutie.
Ook is in dit meetbereik de AGC spanning van de buizen radio, welke ligt ergens tussen 0 en -20V goed af te lezen, en dat op één meetbereik.
https://www.bramcam.nl/Diversen/PM2524-5.png
.

Dit is een stap verder, niet direct een beginners setje, maar ook hier gebruik ik een vaste range op de meters.
Op deze werkbank staat en klein oventje te testen ik meet de overstroom en via een extra 5K NTC wordt de temperatuur van de oven weergegeven na te zijn "genuld""
De ovenstroom is rond de 45mA en dat meet ik op het 1-Ampere bereik van de stroom multimeter.
De stroom meter staat hier in de grafische modus om goed een overzicht te houden over de ovenstroom over en langere tijd.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Dual-Meter-01.png
.

Dit zijn twee meetsituaties waarbij vaste ranges gebruikt wordt met simpele meters en de uitgebreidere modellen.
En bijna altijd gebruik ik door mij zelf ingestelde ranges op deze multimeters.

Trage multimeters kan ik niet goed mee werken, het haalt mij steeds uit de "flow" van waar ik mee bezig ben.
Nog een goede om rekening me te houden, koop goede meetprobes!
Yep dat kost geld, vele hier houden van de pieper mode op multimeters, ik gebruik het weinig, maar ik wil wel na 1x prikken goed contact hebben.
Dat betekend een goed setje probes gebruiken, b.v. deze zijn goed...

Deze zijn echt goed en nog net betaalbaar.
https://www.eleshop.nl/probe-master-8017s-meetsnoeren.html

Deze meetpennen zijn redelijk goedkoop en vrij goed.
https://www.eleshop.nl/brymen-bl21s2-t4sc.html

Mijn advies is dus, koop een multimeter met voldoende digits (4.5 digits is voldoende) goede meetprobes en gebruik vaste ranges voor meer meetgemak. ;)

Groet,
Bram

Op vrijdag 20 februari 2026 11:41:40 schreef fred101:
Als het alleen om spanning, stroom en weerstand gaat dan zou ik zelf liever een gebruikte kwaliteit meter kopen dan een Chinees prulding maar ik ben een van de weinigen die zo denkt. De meeste hebben liever veel bling bling voor heel weinig, dus Ali/Temu.
Maar een oude benchmeter kan heel veel uren hebben gedraaid (bv een VFD display die bijna op is omdat het ding decennia lang de hele dag heeft aangestaan). De kans dat hij stuk gaat is er ook natuurlijk. Maar die kans is niet groter dan dat een Chinees ultra cheap geval kapot gaat. En van de meeste zijn er schemas. Hij zal wel stabieler zijn als er tenminste niemand in heeft zitten spitten. Kortom ook dat is een gok.

Ik ben het wel met je eens Fred , heb ook bijna alles gebruikt gekocht tot en met mijn Pace desoldeerstation en JBC soldeerstation ( de laatste gekregen...)
TS, kijk eens op Ebay en dan het best Ebay.de, daar is veel te koop.
Daar koop ik regelmatig spullen en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Via Marktplaats wordt veel "zooi geruimd " om het netjes te zeggen.

Blackdog, bedankt voor de link naar die Probemasters, zocht ik al een tijdje naar, ik wist niet dat Eleshop die nu ook had, gelijk een setje besteld.

Bedankt, toevallig vorige week een JBC CD-2BQE gekocht met maar 1 uur op de teller. 2dehands kopen is dus niet per se een probleem, wel dat ik heel lastig weet wat goed is of wat niet goed is. Meestal staan ze te koop onder merknaam en typenummer, niet per se altijd onder bench multimeter en op “multimeter” vind ik 98% handhelds. Ik had al op ebay-kleinanzeigen gekeken maar een paar die redelijk interessant waren liggen 500+ km verderop en uiteraard “niet versturen”. Ik zal ebay.de eens raadplegen.

Niemand verbied je om een handmultimeter op z'n standaardje te zetten (of zelf iets stevigers te fabrieken) en als benchmultimeter te gebruiken. Kwa ruimte innemen... Is een handmultimeter dan toch compacter.

Mijn Brymen heeft een tijdje aan een spijkertje naast mijn tafel gehangen (er zit een ophangoogje in de holster). Is dan ook prima bruikbaar, maar ligt niet in de weg. Enige onhandige daaraan is dat de snoeren in de houder achterop zitten, en je 'm dus van het haakje af moet halen om ze op te bergen (of te pakken).

Voordeel van een handmultimeter is dat je er ook elektricien mee kunt spelen. (en met wat mazzel zit er een wat laagohmiger stand op, geen 10M ingangsweerstand maar 10k ofzo. Tegen 'spookspanningen'.) Met een benchmultimeter op een keukentrapje meten of de spanning op een lichtpunt weg is voor je een lamp ophangt is toch wat onhandig...

Ik gebruik een PM2528, ook een fijne meter... (2000v, 600vRMS, 4w weerstand, 5½ digit)

https://www.uploadarchief.net/files/download/pm2528-1.jpg

Daarbij heb ik niet heel veel verstand van wat goed is dus ga ik uit van youtube video’s.

In mijn mening zijn alle nieuwe meters die boven de zeg 80,- zitten gewoon goed. En dan bedoel ik dat ze goed meten en dat ze doen wat er in de specificaties staat.

Maar bij meter speelt vaak veel meer zoals
- Hoe gaan ze om als ze intern defect gaan en dat kan je zien aan de CAT waarde. Als ik kijk naar mijn benchmeters dan heeft geen een er aan de voorkant de kat waarde staan maar ze zijn dan ook niet bedoelt om te meten aan een 3 fase installatie of een installatie waar er voor stroom loopt.

De betere handheld dmm's hebben wel een hoge cat waarde en daarmee mag je aan een 3 fase installatie meten

- Hoe goed is de meter beveilig tegen van alles en nog wat en blijven ze heel als je aan een spanning meet die net te hoog is.

- Hoe goed kunnen ze tegen schokken en vallen
- Storingsonderdrukken en gevoeligheid voor EMC

- Wat voor extra functie hebben ze.
Mijn Keitley 2000 heeft heel veel extra functie en wat menu's waar je van alles kan instellen. Je kan allerlei filters, triggers, impedanties, meetsnelheid, limieten en weet ik veel nog meer instellen.
Triggers zijn bv handig als je een soort automatisch meetproces wilt hebben.
Ik kan bv in de doorpiep functie een weerstand waarde instellen. En dan piep die bv op alles onder 200ohm of op alles onder de 10 ohm.

Maar ik heb ze zelf nog nooit gebruikt behalve de door piep functie dan en het is soms wel handig als je dat kan instellen.

Meestal staan ze te koop onder merknaam en typenummer, niet per se altijd onder bench multimeter en op “multimeter” vind ik 98% handhelds.

Ja dat blijft altijd wat lastig zoeken. Maar ik denk ook dat van alle meters 95% handhelds zijn. Vroeger waren benchmeter bijna onbetaalbaar maar weren ook relatief weinig gebruikt. Nu zijn benchmeters net zo betaalbaar en zullen er langzaam ook meer 2de hand worden aangeboden.

Maar ik denk dat de vraag meer moet zijn.
Wat verwacht ik van een 2de extra meter en waar wil ik hem voor gaan gebruiken en vooral ook op welke plaats je de meter wilt gaan gebruiken.
Gebruik je de meter op veel verschillende plaatsen en bijna overal of staat die altijd op dezelfde plaats.

De behuizing is in principe niet het grootste probleem, ik heb 3d printers, en een 7” touchscreen met esp32 is ook te verkrijgen, maar alleen dan ben ik al €50 of €60 aan die onderdelen kwijt. Dus kan idd beter kijken naar iets 2dehands of goedkoops nieuw

Een goed meter begint bij de spanningsreferentie en de AD converters.
Een ESP32 is wel een vrij matige ADC voor een microcontroller en al helemaal geen goede voor een meetinstrument.

En bij een meetinstrument komt dan ook nog zaken als storingsondrukking en beveiligingen tegen overspanning kijken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

Op vrijdag 20 februari 2026 19:14:54 schreef Lucky Luke:
Tegen 'spookspanningen'.) Met een benchmultimeter op een keukentrapje meten of de spanning op een lichtpunt weg is voor je een lamp ophangt is toch wat onhandig...

Daar heb ik al heel lang een duspol voor, naar mijn mening het enige juiste gereedschap voor meten aan een elektra installatie :)

Op vrijdag 20 februari 2026 19:14:54 schreef Lucky Luke:
Met een benchmultimeter op een keukentrapje meten of de spanning op een lichtpunt weg is voor je een lamp ophangt is toch wat onhandig...

Daarom ook mijn laatste opmerking denk goed na waar je de meter voor nodig hebt en waar je die gaat gebruiken.

Als het alleen om spanning, stroom en weerstand gaat dan zou ik zelf liever een gebruikte kwaliteit meter kopen dan een Chinees prulding.

Juist als het enkel maar om simpele meting gaat zou ik de wat betere chinese owon nemen.
Voor de meeste simpele meten op spanningen en stroom te controleren hoeft het niet eens allemaal zo nauwkeurig.

Blackdog die meet veel aan spanning referenties en dan wil je het verschil in µV weten. Maar met de meeste metingen is 10mV al nauwkeurig genoeg. Dus 2 cijfers achter de komma en voor mij met stroom metingen is 1mA nauwkeurig genoeg.

En zeker met je 2de meter en je wilt niet teveel risico lopen lijkt me de OWon een heel goede meter. En later als het meer duidelijk is welke kant je op gaat en waar je je meetapparatuur veel voor gebruikt ben je ook al een stuk wijzer en zelfs dan kan die Owon nog steeds goed genoeg zijn.
Maar als die na zeg 2 jaar toch niet alles kan wat je wilt dan is een 3de meter ook wel handig en dat blijft die Owon er gewoon bij.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]

Hij komt vast als “toevoeging” op het bureau te staan, dus als ik ergens anders iets moet meten dan kan ik de handheld (ook goedkoop) pakken.

Enige jammere wat ik nu zie aan de owon is dat die geen grafiek kan maken. Nu heb ik een rigol osciloscoop wat dat wel kan maar was een fijne toevoeging geweest. De osciloscoop moet ik me ook nog wat meer in verdiepen

De owon heeft wel een USB steker achterop, en op de Eleshop website staat een programmeer handleiding voor SCPI. Ik weet niet of deze met her met de "testcontroller" software doet, maar een python scriptje schrijven en dan de data in een sprijdscheet o.i.d. importeren kan niet zo moeilijk zijn.

Owon heeft ook voedingen met een ingebouwde DMM. Ik vind het wel jammer dat die niet bij Eleshop in het assortiment zitten. (Op zich is de combinatie spot goedkoop). Ik heb hier zelf een beetje intresse in omdat je dan met een apparaat via de PC waarde's uit kunt lezen en aan kunt sturen met hetzelfde apparaat. De gecombineerde DMM / voeding levert wel in op gebruiksgemak als je hem met de hand wilt bedienen.

-----------
Ik ben het er ook wel mee eens dat een multimeter zelf bouwen niet efficient is als je gewoon een multimeter wilt hebben. Het is meer een optie als leer of knutsel project.

Geeft dit niet juist nadelen? De prijs op amazon valt mee maar denk dat een losse meter en voeding meer voordelen heeft

Hele vreemde combinatie, ik zou niet een geval kunnen bedenken waarbij dat handig is. Maar zo worden er wel meer vreemde dingen bedacht, meestal slaat het niet aan maar het begint een beetje een trend te worden om multi-toepassing instrumenten te ontwerpen. Voornamelijk in het low budget segment. Het is wachten op een soldeerstation met ingebouwd tostie ijzer :-)
Het enige wat ik wel handig zou vinden is een telefoon met ingebouwde FG, scoop en DMM :-)

De keren dat ik een grafiek wilde maken van een AC/DC spanning op en multimeter zijn op 1 hand te tellen... :) ('t is meer een 'gizmo')
Mijn PM2528 heeft wel een GPIB, dus 't kan wel eventueel...

Op zondag 22 februari 2026 16:21:44 schreef fred101:
Hele vreemde combinatie, ik zou niet een geval kunnen bedenken waarbij dat handig is.

Ik had vroeger een metex voeding, DMM, functie generator en nog iets combinatie. Dat was in het begin een handig ding omdat het niet teveel plaats inneemt. Het jammere was dat hij in alles vrij slecht was zeker de DMM was slecht iets met slechte contacten maar dat weet ik niet precies meer. Maar het ding was ooit op een school gebruikt en dan heeft het veel te lijden.

Dus opzicht ivm ruimte gebrek kan het best handig zijn.

Het was ongeveer deze. Maar die van mij was niet in het zwart.
https://www.ebay.nl/itm/134718474634

Op zondag 22 februari 2026 16:44:42 schreef Arco:
De keren dat ik een grafiek wilde maken van een AC/DC spanning op en multimeter zijn op 1 hand te tellen... :) ('t is meer een 'gizmo')
Mijn PM2528 heeft wel een GPIB, dus 't kan wel eventueel...

Ik heb ook een scope dus weet ook niet zo goed of ik in dat geval die niet gebruik om een graph te generen. Misschien ben ik ook wat onnodig moeilijk aan het doen

Ik weet niet of deze met her met de "testcontroller" software doet,

Voor zover ik weet kan je in testcontroller alles aanpassen en moet dat wel gaan werken.

Ik krijg net reactie via marktplaats dat een RSPro RSDM 3055a weg mag voor €400 (https://nl.rs-online.com/web/p/multimeters/1236623?srsltid=AfmBOorCK1T…)

Maarja... dat is weer een flink stuk hoger dan de owon... Ga ik hierin "investeren" waar ik veel langer plezier van heb of merk uiteindelijk geen verschil maar kost het wel 4x zoveel... moeilijke keuzes

Edit, zie de Siglent SDM3055 (zonder "a") bij eleshop voor €457,28 excl btw staan... dan denk ik dat 400 voor een 2ehands wat aan de hoge kant is

[Bericht gewijzigd door bbuster op (16%)]