fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zondag 22 februari 2026 16:59:35 schreef benleentje:
[...]Ik had vroeger een metex voeding, DMM, functie generator en nog iets combinatie.
Er zijn speciale combi apparaten, zoals die in de link die jij geeft, voor werkplaatsen waar men RF reparaties doet. Ik denk niet dat dit die van jou was. Dit lijkt een RF unit. Dat zijn meestal vrij forse apparaten. bv counter, meetzender, etc. bv de Rohde & Schwarz SMDU meetplaats die nu op V&A staat. Dat is handig omdat alles wat ze nodig hebben in 1 kast zit. Maar die waren erg duur en groot en zwaar.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zondag 22 februari 2026 17:09:50 schreef bbuster:
Ik krijg net reactie via marktplaats dat een RSPro RSDM 3055a weg mag voor €400 (https://nl.rs-online.com/web/p/multimeters/1236623?srsltid=AfmBOorCK1T…)Maarja... dat is weer een flink stuk hoger dan de owon... Ga ik hierin "investeren" waar ik veel langer plezier van heb of merk uiteindelijk geen verschil maar kost het wel 4x zoveel... moeilijke keuzes
Edit, zie de Siglent SDM3055 (zonder "a") bij eleshop voor €457,28 excl btw staan... dan denk ik dat 400 voor een 2ehands wat aan de hoge kant is
Ik zou dan eerder zo'n nieuwe Siglent kopen want zo'n ding van RS komt waarschijnlijk ook bij zoiets als Siglent of Owon of nog goedkopere merken vandaan. Maar omdat het "hun merk" is hebben ze minder last van concurrentie (denk ik dat ze denken
)
Die Owon heb ik een jaartje of wat terug gekocht eigenlijk alleen maar omdat hij zo ondiep was en ik een bench multimeter zocht.
De oudere (bench) multimeters die ik heb zijn vrij groot / diep en staan dan ook redelijk vaak in de weg.
Past prima op de achterrand van mijn werkbank.
Met een ge-3d-print plankje haakt hij over de achterrand.
fred101
Golden Member
In mijn ogen heb je van de Chinese merken boven aan Rigol en Siglent, dan daaronder de rest zoals bv Owon, Unit-T, dan Hantek, Fnirsi en dan alle fantasie merken van Ali/Temu. Maar het blijft altijd een beetje een gok des te lager je gaat.
Ik heb een geïsoleerde scoopmeter en een actieve load van Siglent. Beide al een jaar of 10 en ze werken nog steeds goed maar waren geen bottom of the line modellen. Alleen is de UI van de scoopmeter nogal gammel. De load werkt perfect en zit nog binnen specs.
Ik heb een Rigol scoop gehad, ik haatte dat ding en die is lang geleden naar Luckyluke gegaan en die gebruikt hem +10 jaar later nog steeds. Maar dat was de eerste generatie Chinese scopes. Ik ben toen naar R&S over gegaan. Zelf kijk ik eerder naar Siglent ipv Rigol maar dat is gebaseerd op die scoop.
nonius
set SCE to AUX.
[Fred101] Ik zou dan eerder zo'n nieuwe Siglent kopen want zo'n ding van RS komt waarschijnlijk ook bij zoiets als Siglent of Owon of nog goedkopere merken vandaan.
Ik heb een RS Megger BM223, en ik zie geen enkel verschil met die van Avo..... Het is hetzelfde product, alleen staat er het logo van RS opgedrukt. Dus RS kiest (of beter: koos) voor haar huisproducten zeker niet automatisch 'bottom of the barrel' producten en fabrikanten....
fred101
Golden Member
Dat zeg ik ook niet maar ik denk dat de markt voor Meggers niet de zelfde klanten zijn als voor bv low budget benchmeters. Ze zullen voor sommige dingen voor meer kwaliteit gaan, voor andere minder en dat is het probleem, je weet dat niet. Maar hun enige doel is er meer op te kunnen verdienen dan op bv Rigol of Siglent.
Maar dat is mijn mening. RS richt zich niet op hobbyisten.
Ik zie nu de foto, dat is een RS Megger, dan denk ik dat hij bij Megger vandaan komt want die naam is volgens mij beschermd. Edit, ja, het is gewoon een Avo Megger, zelfs het nummer is gelijk.
En het wordt lastiger omdat merken als Rigol en Siglent nu ook hele dure apparaten maken en die bouwkwaliteit zal anders zijn dan hun low budget instap modellen. Terwijl merken als R&S, Keysight, Tek, of Fluke zich eigenlijk zich voornamelijk op de pro richten. Ze hebben wel "instap modellen" maar die zijn nog steeds relatief duur omdat ze geen tot weinig concessies mbt de kwaliteit willen doen(nu) . De Chinese merken gaan eerder voor veel leveren voor weinig qua looks en functie,s maar er wordt bezuinigd op prestaties en duurzaamheid, veiligheid, filtering etc voor hun instappers.
benleentje
Golden Member
Er zijn speciale combi apparaten, zoals die in de link die jij geeft, voor werkplaatsen waar men RF reparaties doet. Ik denk niet dat dit die van jou was.
Ja dit type had ik ook maar dan van onderstaande foto.
Linksboven bij die zwarte zie ook een counter.
Alleen bij mij was de multimeter niet goed de draaiknop was gaar.
Siglent is dus te vergelijken met Owon? Kwa kwaliteit / nauwkeurigheid
Siglent is zeker een betere kwaliteit. Maar de nauwkeurigheid van de Owon die is gewoon goed. Die owon is een een 4,5 digid en die van RS een 5,5 digid. Dus die laatste heeft iets meer resolutie, maar resolutie en nauwkeurigheid zijn niet het zelfde. Nauwkeurigheid kan je meer zien als stabiliteit en dat elke dezelfde meting dan dezelfde waarde op moet leveren binnen de toegestane tolerantie.
Ga ik hierin "investeren" waar ik veel langer plezier van heb of merk uiteindelijk geen verschil maar kost het wel 4x zoveel... moeilijke keuzes
Van die Owon ga je ook plezier hebben en voor een voor een 2de hands 5,5 digid vind ik die RS nog wat duur. Voor dat geld ik al 2x van marktplaats een 6,5 digid meter gevonden.
Die RS kan wel een stuk meer en als die nog zo nieuw is ook wel een goede investering. Inderdaad een moeilijke keuze.
Maar die RS heeft wel het voordeel dat je die over bv 2 jaar nog voor ruim 200,- kan verkopen.
Op zondag 22 februari 2026 18:48:49 schreef benleentje:
Van die Owon ga je ook plezier hebben en voor een voor een 2de hands 5,5 digid vind ik die RS nog wat duur. Voor dat geld ik al 2x van marktplaats een 6,5 digid meter gevonden.
Ook een iets modernere? Het liefst met display en wat minder "oud". Ik hoef niet het neusje van de zalm, daarvoor gebruik ik het te weinig en puur hobbymatig, maar als je iets ziet wat je zou aanraden hoor ik dat graag
fred101
Golden Member
Jaren lang waren high end meters simpel qua uiterlijk maar werden heel lang geproduceerd. Kwaliteit, geen toeters en bellen maar duurzaam en vooral stabiel. De grootste doelgroep waren productie bedrijven. Die dingen stonden vaak 24/7 aan. Mijn Keitley 199 is nu, ik denk 30 jaar oud en hij is nog steeds tot de laatste digit accuraat. Maar een paar jaar terug werden ze ineens gemoderniseerd en kregen ze grafische kleuren schermen en veel meer functies. Keithley kwam met de 6500 en 7510, Keysight kwam ook met grafische kleuren displays enz. En rond die tijd kwamen ook de Chinese merken met Benchmeters maar dan meer gericht op de hobby markt of incidenteel gebruik.
Dus wil je een modern flitsend uiterlijk dan wordt het Chinees. Wil je voor dat geld een 5,5 of 6,5 digit A-merk dan wordt het waarschijnlijk een oude ex productie met onbekende kalibratie geschiedenis en zwaar overkill.
Zo'n Siglent of zelfs Owon is voor jou gebruik al meer dan genoeg. En waarschijnlijk een verbetering op je hand DMM. Veiligheid speelt niet want gebruikt hem alleen voor laag energie en lage spanning en stabiliteit over tijd speelt ook niet bij dat soort gebruik. Of je Arduino zijn voeding nu over 5 jaar 4,95V blijkt te zijn terwijl je meter precies 5V aangeeft maakt geen bal uit. Maakt dat wel uit, dan wordt het een heel ander veel kostbaarder verhaal. Ik zit nu in een kalibrator te meten. Daar worden spanningen opgegeven die op 3 tot 4 digits achter de komma moeten kloppen. De laatste 2 digits van je meter zijn niet betrouwbaar (belangrijk in dit soort gevallen) dus gebruik ik een 7,5 digit meter. (daarnaast is het ding freaking snel en heeft heel speciale functies en een gigantische bandbreedte. )
Vast een DMM7510 ?
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (33%)]
fred101
Golden Member
Mooi spul, zijn bijzonder snelle meters inderdaad. Met minimale nplc en zonder ingeschakeld filter zijn de laatste digits echt niet af te lezen (ik heb de 6500).
benleentje
Golden Member
Op zondag 22 februari 2026 18:59:19 schreef bbuster:
[...]Ook een iets modernere? Het liefst met display en wat minder "oud".
Voor mij modern genoeg, maar nog wel allemaal met karakter display. Maar toen ik ze 2de hands kocht waren er nog amper meters met een grafisch display.
Ik heb een Keitley 2000 en een HP34401. Maar dat is denk ik wel al te oud voor je 
Maar vergis je niet in een 6,5 digid meter het duurste is niet het scherm maar de goede spanningsreferentie en de dual slope ADC. En dat grafische display heb ik niet nodig.
Tegenwoordig bestaat er ook testcontroller en daarvoor komen er steeds meer definities voor nieuwe en bestaande meters bij. Dan kan je met elke meter met USB, GPIB, HPIB of een seriele uitgang je data loggen.
Jaren lang waren high end meters simpel qua uiterlijk maar werden heel lang geproduceerd. Kwaliteit, geen toeters en bellen maar duurzaam en vooral stabiel.
Precies en daarom kan je die meters ook goed 2de hands kopen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
Let dan wel op waarvoor je hem koopt, een HP3478 bijvoorbeeld is best grappig. Maar heeft geen super display, en is zeker niet snel.
Zelf vind ik de VFD of LED varianten nog steeds het fijnst af te lezen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]
Een Keithley 2000 (of vergelijkbaar) is idd ook meer dan goed genoeg. Alleen zullen deze denk ik een heel stuk duurder zijn dan het budget wat ik gaf. Ik weet ook niet of een scherm een must is. Een grafiek kan wel eens handig zijn (misschien heb ik het ook nooit nodig) maar denk dat ik het dan ook met de scope kan meten (toch?). Zo’n serieele uitgang kan dan leuk zijn om eens mee te spelen maar geen must. Als een keithley binnen budget zou passen gaat daar de voorkeur denk ik toch naar uit
Het nadeel is dat men hier in de eu zelfs voor 2ehands keithley en hp/agilent/keysight spul vaak de hoofdprijs wilt hebben.
benleentje
Golden Member
Ik zou voor die RSpro gaan. Want dat is wel een 6 digid meter met iets meer dan 5,5 digid. Want bij een 5,5 digid gaat de eerste digid alleen een 0 of 1 zijn en geen 2.
Een Keithley 2000 (of vergelijkbaar) is idd ook meer dan goed genoeg. Alleen zullen deze denk ik een heel stuk duurder zijn dan het budget wat ik gaf.
Met wat geluk staan ze wel eens op MP voor zo rond de 400,-.
Maar die RSpro is wel een stuk nieuwer en als je het geld hebt zou ik daar niet te lang mee wachten.
nonius
set SCE to AUX.
[Fred101] Jaren lang waren high end meters simpel qua uiterlijk maar werden heel lang geproduceerd.
Kijk naar de AVO-8 (een handheld VOM)....
On-topic: zelf zou ik geen meters met (onverlicht) LCD-scherm kopen, zoals sommige Philipsen. Vind ik vaak te lastig af te lezen.
Loggen en RS232 gebruik ik nooit. GPIB evenmin. De print-functie van m'n scopes wordt ook nooit gebruikt. Heeft voor mij totaal geen meerwaarde. Voor anderen mogelijk wel.
Op zondag 22 februari 2026 18:38:21 schreef fred101:
Dat zeg ik ook niet maar ik denk dat de markt voor Meggers niet de zelfde klanten zijn als voor bv low budget benchmeters. Ze zullen voor sommige dingen voor meer kwaliteit gaan, voor andere minder en dat is het probleem, je weet dat niet. Maar hun enige doel is er meer op te kunnen verdienen dan op bv Rigol of Siglent.
Maar dat is mijn mening. RS richt zich niet op hobbyisten.Ik zie nu de foto, dat is een RS Megger, dan denk ik dat hij bij Megger vandaan komt want die naam is volgens mij beschermd. Edit, ja, het is gewoon een Avo Megger, zelfs het nummer is gelijk.
[bijlage]
En het wordt lastiger omdat merken als Rigol en Siglent nu ook hele dure apparaten maken en die bouwkwaliteit zal anders zijn dan hun low budget instap modellen. Terwijl merken als R&S, Keysight, Tek, of Fluke zich eigenlijk zich voornamelijk op de pro richten. Ze hebben wel "instap modellen" maar die zijn nog steeds relatief duur omdat ze geen tot weinig concessies mbt de kwaliteit willen doen(nu) . De Chinese merken gaan eerder voor veel leveren voor weinig qua looks en functie,s maar er wordt bezuinigd op prestaties en duurzaamheid, veiligheid, filtering etc voor hun instappers.
Ik heb de Megger MIT 230.
Exact het zelfde, die is er onder meer "merken"
En een heel fijn apparaat om mee te werken, ligt altijd in de auto.
Op zondag 22 februari 2026 22:50:51 schreef benleentje:
Ik zou voor die RSpro gaan. Want dat is wel een 6 digid meter met iets meer dan 5,5 digid. Want bij een 5,5 digid gaat de eerste digid alleen een 0 of 1 zijn en geen 2.[...]Met wat geluk staan ze wel eens op MP voor zo rond de 400,-.
Maar die RSpro is wel een stuk nieuwer en als je het geld hebt zou ik daar niet te lang mee wachten.
Dan kan ik denk ik beter een nieuwe siglent kopen voor iets meer (ex btw). Dan heb ik hetzelfde en splinternieuw
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
De oudere 6.5 Digit multimeters hebben vaak een aantal vervelende problemen, zoals de condensatoren van de Keithley 2000 series.
Bij de 34401A het verouderde display en soms de drift, dat je de meter een halve dag aan moet laten staan om opgewarmd te zijn.
Vaak zijn de oudere meters niet meer echt goed binnen hun Cal waarden die je 2e hand kan kopen.
Wegsturen om ze te Adjusteren gaat je veel geld kosten, denk dan aan 350 tot 450 Euro.
Behalve een enkele uitzondering zou ik voor een nieuw DMM meetinstrument gaan.
De Siglent SDM3045X is een leuke beginners Bench multimeter, vooral ook omdat hij 60.000 counts heeft.
En veel moderne fucties heeft, zoals grafisch display.
https://www.eleshop.nl/siglent-sdm3045x.html
Wil je meer weten, Tony Albus test drie meters uit de SDM3000 series van Siglent.
https://www.youtube.com/watch?v=zbp8VgRhaaE
De SDM3045X wordt ook ondersteund door de Testcontroler software voor uitgebreid te kunnen loggen.
Maar, het moet wel binnen je budget passen natuurlijk. 
Groet,
Bram
Jep, een hoop van deze profi meters werden ook in testopstellingen gebruikt, dan zijn de elco's (bij die keyth's) en de hoeveelheid licht in de VFD's vaker een probleem.
Die siglent had ik nog niet gezien, als ik toch in die prijsklasse zit, is dit dan slechter?
https://www.eleshop.nl/rigol-dm858e-multimeter.html
Het heeft niet de typische afmetingen van een multimeter maar wel identiek aan de rigol dho804 die ik heb wat voor mij handig zou kunnen zijn. Of is die juist minder (specs zijn ongeveer vergelijkbaar met meer counts dan de siglent)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi bbuster,
Na een aantal miskopen wat Rigol betreft(zeer slechte software ondersteuning van firmware bugs) staat dat merk nu op mijn zwarte lijst. 
De meter die je aangeeft heb ik net even vergeleken met de Siglent en wat mij betreft komt de Siglent er beter uit.
De AC RMS heeft een veel grotere bandbreedte.
Ook is er wat stroom betreft bij de Siglent een 10-Ampere bereik voor ongeveer 30 Seconde of 6-Ampere continu.
Wat ik ook niet begrijp van de Rigol is de Font op het display, dat lijkt door een kleuter te zijn uitgezocht en is wat mij betreft erg onleesbaar.
De voeding van Rigol die ik een jaar of twee geleden had gekocht had de zelfde Font voor het LCD display,
samen met de firmware bugs maakte dat hij binnen een paar uur weer terug in de doos zat naar de leverancier.
Zoiets heb ik ook gehad met een Siglent meetinstrument, maar die had een heel andere functie,
uitgangen op dat meetinstrument die niet deden wat geadveerteerd werd en dan mag hij terug. 
Mij afweging is dus de Siglent, jij misschien een DMM kopen, mijn afwegingen zijn niet de jouwe.
Ik doe de afwegingen een stuk anders dan jij door de ervaringen met vele meetinstrumenten van 3,5 tot 8,5 digit.
Ik heb hier vier merken DMM's voor verschillende toepassingen, direct op mijn werkbank en in mijn werktas een Brymen BM235.
Als ik mijn 3458A laat kalibreren, had ik ook 15 stuks van die Brymen BM235 kunnen kopen of 1x ongeveer een Keithley DMM6500. 
De goedkope BM235 is een van mijn meest gebruikte multimeter, dit samen met de bench meter, KeySight 34465A. (zonder LAN functie)
Bij mijn afwegingen als ik advies geef, neem ik mijn ervaringen mee en kijk wat voor jou handig is.
Daarom gaf ik al eerder aan, dat ik "Autoranging" bijna niet gebruik, vaak heb je de vele digits niet nodig,
maar ze zijn heel handig bij een vast ingestelde range, zodat je dan toch voldoende resolutie hebt voor de meeste metingen en het is een stuk sneller!
Heb je meer resolutie nodig dan pas je de range aan, dit als het kan,
maar soms heb je meer nodig dan een DMM aan kan, dat wordt een duurdere meter.
Als relatieve beginner heb je aan de Siglent SDM3045X voldoende denk ik, ga je echt verder met je eisen,
dan kom je bij de nieuwe serie van Siglent uit de SDM4000 series, welke ook een 6.5 digit meter heeft. (daar heb ik nog te weinig over gelezen)
6,5 Digit
Ver buiten je budget, maar misschien voor anderen, moet het 6,5 digit worden, dan de Keithley DMM6500 nemen.
De andere beroemde KeySight 3446x series kan ik niet meer adviseren, daar heb ik teveel problemen mee gehad en die heb ik nog steeds.
Alle drie KeySight 3446x series meters die ik heb, is allemaal wat mee.
Chiprot waardoor de LAN functie niet meer bruikbaar is, defecte display, popcorn noise, niet goed werkende autocal, noem maar op, ik ben er klaar mee.
Het meest lastige is dat ik de LAN interface niet meer kan inschakelen, dan loopt de DMM vast en zo niet meer aan de Testcontroler Software kunnen hangen, de USB functie moet ik nog testen wat dat betreft.
Snurktijd! 
Groet,
Bram