Op vrijdag 27 februari 2026 18:37:21 schreef benleentje:
Je kan op zijn minst een foto van het deel van PCB maken. Want de context zegt ook veel over wat het kan zijn.
Klopt! Een keer een gloednieuw IC gedetermineerd omdat te zien was op welke pinnen het kristal zat. Maar ook dit zoekplaatje is leuk.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ja als dat zo was, had ik het wel gezegd.
Ik wil de C-tjes nog meten met een milliohm meter maar de conformal coating verpest de boel nogal.
Ik weet wel dat de sluiting rechts boven in wat "harder" is.
Anders alle C-tjes er een voor een afhalen en kijken of daar sluiting zit, of iets geforceerd 3V3 op de voeding zetten en kijken wat er heet wordt.
Maar als dat ding stuk is moet ik toch weten wat het is.
Het enige wat ik dan kan doen is met een hetelucht bout de chip eraf halen en kijken wat/hoeveel pins het ding is en het schema verder reverse engineeren.
Heb ik al voor zo'n 80% af.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoe weet je de opdruk van het ic? (zo te zien op de foto is de boel uitgeschuurd, ik zie geen tekst)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Zoals ik zei: Met veel licht onder een hoek belichten en een goede horlogemakersloupe.
Ik heb het schema bijna af, ben die nu aan het updaten met de pinout van de chip er in getekend.
Ik heb de conformal coating met aceton grotendeels in die hoek eraf gehaald.
henri62
Die chip is inderdaad defect zoals ik nu kan beoordelen, ik heb de regulator er weer opgesoldeerd (78L33 met die opdruk 8A246). En wat andere losgenomen pootjes.
De boel vochtig gemaakt en op de regelaar input een spanning gezet. Je zit direct de beruchte chip droog worden.
Ik denk dat het een eeprom of security chip is (SPI?) met een serienummer er in.
Schema is updated en staat weer op mijn reverse engineering repos:
https://github.com/rev-enge/power-tools/blob/main/fein/kbu35qw/kbu35qw…
Blz 3.
Nou de vraag welke chip is het, wat voor package?
-edit- Het kan ook zijn dat andere NC pads van een exposed thermal pad zijn of dummies om "verwarring" te stichten?
Dit omdat de pin 1 marking nergens op slaat.
Dan zou ik de nc pinnen ondering door moeten piepen om te kijken of onder het package rare traces lopen.
Package:
a) Hoe zuiver zijn de afmetingen 3.2 x 2.65 gemeten ? met of zonder coating-resten ? Kan het de "standaard"-afmeting 3.00 x 2.50 x 0.85 zijn ?
b) 4 aansluitingen aan de korte zijde en 3 aan de lange zijde of omgekeerd ?
c) Zitten de pads volledig op de bodem (zoals bij een LGA) of loopt het aansluitvlak door aan de zijkanten van de behuizing (zoals bij een "traditionele" QFN) ?
Wilde gok: een of andere MEMS module IMO / motion sensor / accelerometer / bewegingssensor zoals die o.m. gemaakt zijn door Bosch, ST, WE, Invensense etc. Die dingen (in LGA-14 package) lijken een min of meer standaard pinout te hebben, iig wat betreft de voedingsaansluiting. Klopt niet helemaal met jouw schema, vandaar ook vraag b). De markering van Bosch Sensortec BMI... komt wat format enigszins overeen.
henri62
edit: Toch nog opgemeten na het aceton badje: inderdaad toch net wat kleiner: 3.0 x 2.55 mm.
De pads lopen niet door aan de zijkant zover ik kan zien.
4 aansluitingen aan de korte zijde, heel gek ja.
Een MEMS chip zou inderdaad heel goed kunnen, goeie tip, omdat het een magneetboormachine is en dat het een valbeveiliging is of zo?
Ik zie dat ik mijn tekening wat moet aanpassen want links boven is eigenlijk pin 1 of zo? Lijkt ook op de hoek te zitten.
edit: Een van deze IMU's: BMI330, BMI323, BMI270 zou kwa maat binnen de tolerantie vallen.
Ook de pins die ik heb kunnen traceren kloppen tot nu toe.
De markings kan ik nog even niet helemaal matchen, lijkt niet op de BOCH nummering.
Alleen VDDIO moet ik checken waar die aan hangt en eventueel de INT1/2 pins.
We komen in de buurt.
Ik ga eens bij ST zoeken....
henri62
Bij ST kan ik geen match vinden, blijkbaar hebben die codes:
* AB
YWW
Waarbij AB 2 letters zijn.
Y=Year
WW=Week code.
Geen van de markings voldoen. Nog andere merken die zoiets hebben?
-edit- TDK(invensense) ook dus, zoektocht gaat verder...
-edit- TDK valt af, die hebben goede traceerbare markings, is het zeker niet
-edit- Ik moet die SN nog eens goed bekijken, als het 5N is zou het een BMI270 kunnen zijn.
Goed bekijken van de chip zou het ook dit kunnen zijn:
* 5N
3UB
Ik ga eens kijken of ik ergens een BMI270 kan bestellen of een eval kitje oid.
Die andere machine heeft een andere chip, het zou me niet verbazen dat de CPU meerdere device typen ondersteund.
-edit- 1 mrt: Schema aangepast (zie zelfde link ergens in vorige post) met de BMI270 erin en de andere pinnen gechecked, zitten nergens aan vast, althans niet aan de CPU.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
henri62
Over die chip die ik aan het zoeken was: Daar zat inderdaad een 75 Ohm sluiting in. En het is met 99.9% zeker een BMI270. Die heeft hetzelfde lettertype als ik naar breakout bordjes kijk waar zo'n dng op zit en de text leesbaar is.
De chip is lastig op korte termijn te koop, nergens voorraad behalve op eval kitjes.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (16%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Aha nikkel is wat slijtvaster dan chroom?
Dacht het niet, dan zouden de meeste hydraulische cylinders wel vernikkeld zijn.
Het wordt als tussenlaag gebruikt om het chroom beter te laten hechten en soms om de kleur beter te laten uitkomen. Die koperlaag is voor de algemene hechting omdat chroom niet hecht op 'bloot' staal.
Ik verwacht een productiefout, of het is uit kosten-overwegingen gedaan: vernikkelen is goedkoper dan verchromen...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Chroom op auto's en motorfietsen wordt ook eerst verkoperd. Tenminste dat werd altijd gedaan toen er nog echt verchroomd metaal aan zat ipv verchroomd plastic zoals aan bv moderne brommers (een maat heeft er een, alles wat daar verchroomd is (Koplamp plus houder, remhandels, beugels, sier-dingen/strips aan spatbord etc is van plastic, alleen het stuur is gelukkig nog wel echt metaal maar de vraag is of dat wel verkoperd is want koper is duur).
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Arco
Special Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco
Special Member
Plastic moet vooraf ook nog ge-etst worden, anders hecht de koperlaag niet aan het plastic.
(miljoenen kleine gaatjes in het oppervlak zorgen voor uitstekende hechtmogelijkheid van het metaal aan het plastic.)
De noodzaak daarvan kon je bij vroege (niet ge-etste) gemetalliseerde plasticdelen zoals kraanknoppen e.d. goed zien.
Daar vielen vaak grote bladders van de metallisering af doordat er onvoldoende hechting was.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Wat doet dit onderdeel, Het ronde rechts onder? (sloop print) Heeft 2 pootjes, en diameter is 15,4 mm.
[Bericht gewijzigd door Krelis Vonketrekker op (25%)]
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 7 maart 2026 18:54:17 schreef RAAF12:
Aha nikkel is wat slijtvaster dan chroom? Dit zag er wel netjes uit. Maar lang niet alle schroevendraaiers hebben een koperen laagje op het staal?
Nee alleen de goedkopere hebben dat. Het betere gereedschap is bv van chrome vanadium staal gemaakt en dat is de complete legering. En dan verschromen niet nodig
Chroom-vanadiumstaal
(Cr-V) is een hoogwaardige staallegering, versterkt met chroom (ca. 1% ) en vanadium (ca. 0,2% ), bekend om zijn hoge hardheid, slijtvastheid en taaiheid. Het wordt veel gebruikt voor duurzaam gereedschap zoals sleutels en schroevendraaiers vanwege de sterkte bij hoge temperaturen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 11 maart 2026 21:30:27 schreef Krelis Vonketrekker:
Wat doet dit onderdeel, Het ronde rechts onder? (sloop print) Heeft 2 pootjes, en diameter is 15,4 mm.
Waaruit komt dit printje?
Een foto onder andere hoek(en) geeft meer info.
Je zou kunnen volgen waarop de 2 aansluitingen van dit onderdeel verder zijn aangesloten op de pcb.
Het lijkt mij een soort "tilt" sensor, er zou een kogeltje in kunnen zitten.
Haal hem van de print meet eraan, en wat meet je dan?
- capaciteit
- inductie
- weerstand
[Bericht gewijzigd door vergeten op (11%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Verwacht ik niet aan de achterkant van het printje, dat uit een intercom of iets dergelijks zou kunnen komen gezien het Oostenrijkse Philipsluidsprekertje. Het heeft ook niet de vorm van een infraroodlens.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]