@nonius, ja leg maar apart voor me.
Zelf heb ik 2 Hansens, een SU-20 en een AT-210.
Meer Japanse merken heb ik ook
Hioki
Kyoritsu
Jemco
Kaise
Tosho
Ishi
Kamoden
Sanwa
Shimizu
Op maandag 23 februari 2026 23:36:53 schreef kris van damme:
Hansen was idd Japans, en al héél lang foetsie (ging dat niet over in Monacor?). Berucht om hun héél complexe schalen .. voor de duidelijkheid, Ik zal eens een foto maken van een Hansen meter, een dezer dagen.
Kamoden kon er ook wat van:
De AK7099 is uitgebracht door Alex Kemper KG in Duitsland, het is eigenlijk een Kamoden 360-TRCX-A (Made in Japan).
Dit is mijn uitgebreidste analoge meter in mijn verzameling. Deze is ook helemaal nieuw en ziet er dus goed uit.
nonius
set SCE to AUX.
@nonius, ja leg maar apart voor me.
Komt in orde! Ik ben a.s. zaterdag in Nieuwleusen dus kan hem dan daarnaartoe meenemen. Of anders kan het een keertje met de post mee.
Als de magneet zwakker wordt, dan gaat ie wel te weinig gaan aanduiden..
Da's eigenlijk wel logischer ja.... En magneten worden uit zichzelf niet krachtiger. Dan zal het eerder een zwakker geworden veer zijn waardoor het instrument consequent teveel aanwijst. Of hij was altijd al zo, het is per slot van rekening een Sovjet-apparaat.
V.w.b. de schaal van die Kamoden: men maakt in elk geval wel goed gebruikt van kleurtjes op de schaal; dat komt overeen met de inputconnector (blauw bijv. voor stroom) of de selectieknop (groen voor weerstand). Dus al met al best intuïtief.
Op dinsdag 24 februari 2026 13:58:44 schreef nonius:
Komt in orde! Ik ben a.s. zaterdag in Nieuwleusen dus kan hem dan daarnaartoe meenemen. Of anders kan het een keertje met de post mee.
Ben daar niet aanwezig,helaas.
Voor al deze oude meters geld, hoe minder (zon) licht hebben ze 'gezien', hoe beter de schaalverdeling leesbaar en witter is.
nonius
set SCE to AUX.
@nonius, ja leg maar apart voor me. Zelf heb ik 2 Hansens, een SU-20 en een AT-210.
Flash2b, Volgens mij staat er nu ook een Hansen te koop op Vraag & Aanbod. Niet goed te zien, maar de behuizing lijkt identiek aan die van een meter die ik ooit had (en nu heb omgebouwd naar LCR-meter). Helemaal rechtsboven op de foto, de platte grijze metalen behuizing met de bordeaux-rode kunststof bovenkant:
https://www.circuitsonline.net/aanbod/35586/overige/diverse-oude-appar…