Het sluipverbruik is 60mA

De blindstroom is 60mA, het (sluip)verbruik is wat anders.

Mijn tv heeft ook geen aan uit schakelaar.
Daarom heb ik om het stand-by een stekker stopcontact (of hoe heet zo'n ding) er tussen.
Als ik de tv niet gebruik zet ik hem uit en gebruikt hij geen stroom meer.
Scheelt ongeveer 30 kwh per jaar.

Ja dat loopt op, dat sluipverbruik. Voor de inductiekookplaat zoek ik ook een oplossing. En dan niet de kookgroep in de meterkast uitzetten. Misschien is er ook iets van een tussenstekker mogelijk? Er zit een 5 polige op.

Volgens mij is er een EU regel dat als standby verbruik meer dan 1W is, je een echte aanuit schakelaar moet monteren. Mogelijk is de grens ondertussen verlaagd naar 0.5W. Dus als ie er geen heeft, dan is dat een hint dat het sluipverbruik minder dan 1W bedraagt. 30kWh / jaar is 3.4W.

Hoe heb je die 30kWh bepaald? Als je dat op basis van de gemiddelde stroom hebt gedaan is de kans groot dat je te hoog uitkomt.

Op maandag 16 februari 2026 21:37:40 schreef Sine:
Leuk projectje, van de meester op gaatjesbord. Ik mis wel een foto van de binnenkant, dat is natuurlijk het interessantste ;)

Ik volg overigens niet helemaal wat het relais doet? Of waarop het schakelt?

Het relais schakelt een trafo wikkeling als de spanning hoger word dan 9V. Dan werkt goed enkel de hysterese werkt niet. En als ik de spanning precies op dat punt zet gaat het relais klapperen. Maar dan zet ik de spanning iets hoger probleem opgelost.

Even een update over het limiter project. De processor vd canablev2.0 heeft geen kristal en bleek te onstabiel. Soms haperde de boel dus. Nu versie 2.0 in testfase. Een 1051t/3 can tranceiver met canbus 5v voorziening ipv 3.3v en 3.3v RX. Een teensy4.0 en een RX480e met zender. 3 toetsen 30/50/70 en de vierde doet bij indrukken een analyse dump naar serial monitor. Om ev errors of bugs te analyseren. Tot vandaag geen haperingen...

Ene project gedaan. Volgende in de testfase. Ik zocht een oplossing om 120kg zware wasmachines (kroch kroch) in de camionette te krijgen. Ik was begonnen met een schepkar met bewegende lip. Met wormwiel. Dit werkte maar was redelijk zwaar en de camionette mag maar 2.8 ton zijn. (Leeg is die al 2.4t en er zitten 2 zware kasten in en een zware schepkar dus mogelijk ben ik dagelijks overbeladen). Dus op zoek naar iets lichter kwam ik uit bij een lier. Kost 50€. Makita met defect gehackt. Seeeduino xiao en ds600 remote erop verbonden en nu kan ik via remote het lier bedienen. Uzender en Umakita op display.

Ja dat loopt op, dat sluipverbruik. Voor de inductiekookplaat zoek ik ook een oplossing.

Maar hoe hoog is dat 'sluipverbruik' dan? Je meet 60mA. Maar hoe betrouwbaar is dat en is het in fase met de spanning? Je zou de boel gewoon eens met een vermogensmeter ertussen aan kunnen sluiten. Dan weet je wat het daadwerkelijk doet.

En dan niet de kookgroep in de meterkast uitzetten. Misschien is er ook iets van een tussenstekker mogelijk? Er zit een 5 polige op.

Tsja... Perilex. Dat kan 3-fase zijn. Dat kan 1-fase op 2 zekeringen zijn (de verfoeide 'kookgroep') en het kan een 3-standen ventilator zijn. En vast nog wel wat meer. Op zich is het niet heel spannend... 2-polig (of als het 3 fase is: 3 polig) relais... Maar dan nog steeds... wat is het daadwerkelijke verbruik? (als in: mijn beltrafo doet ook iets van 30mA. Met wel met een cos φ van 0.24. Zeg 165mW (het ding is ook niet voelbaar warm, dus heel raar klinkt het niet). Dat 'doet' 1.5kWh per jaar. Is geen winst te behalen...)

ESP32 BatteryGauge – open source battery monitor project

Ik ben bezig met een hobbyproject: een open source batterijmonitor op basis van een ESP32.

Veel bestaande monitoren laten vooral technische data zien (voltage, current, amp-hours), maar die zeggen in de praktijk niet altijd veel. Het doel van dit project is om batterijdata te vertalen naar informatie die past bij het gebruiksscenario, bijvoorbeeld bij een elektrische boot: hoe lang kun je nog varen met het huidige verbruik?

Project:
https://github.com/rleusden/ESP32-BatteryGauge

Hardware

De meetketen is modulair:

- LTC2944 coulomb counter

- Arduino Pro Mini als interface

- ESP32 voor logica en web UI

Software

De ESP32 draait een webinterface met o.a.:

- realtime batterijdata

- sessie / trip tracking

- vermogen en runtime schattingen

- verschillende display profielen (bijv. boat mode)

Het idee is dat het systeem offline, open en aanpasbaar blijft als aanvulling op een bestaand BMS.

Hardware (LTC2944 op eigen PCB) is net binnen, dus binnenkort verder met de echte metingen.

Op maandag 9 maart 2026 09:50:21 schreef EricP:
[...]Maar hoe hoog is dat 'sluipverbruik' dan?

Idd kookgroep, maar rustverbruik is laag en wat die 6.5mA in de 4 pits Etna inductieplaat doet (zie boven) is nog niet bekend want de bodemplaat moet er dan weer af om wat makkelijker de kunnen meten en fotograferen. De plaat blijft aangesloten staan.
Als troost een foto van een Senseo en die doet 30mA in rust. Schlecht voor de serie condensator van 470n die steeds lager wordt in capaciteit. Deze heeft een RIFA uit de PHE serie en die geeft (nog) geen krimp na honderden bakkies koffie.

In de hoek rechtsonder zit oa. een groene weerstand en daarboven de blauwe RIFA condensator. Dit doet de meter

een DIN rail type.

strijkijzer

Niet mooi of perfect, wel praktisch. Een DMX 512 testertje, naar mijn eigen smaak.
Het aantal kanalen staat nu vast op 256. Het zou mooier zijn dat te detecteren, maar voor mij niet relevant omdat mijn controllers ook 256 kanalen zenden.

De BNC is een uitgang om het signaal te bekijken op de scope.

Arduino code in het attachment.

He leuk. Ik heb ook eens zoiets gebouwd voor mijn licht collega. Vaak gezeur met externe dmx devices bij shows en discussie over waarom het niet werkte. Kastje aan de kabel en per kanaal de dmx waarde uitlezen. Superhandig in z'n tijd.

Klein projectje van mij: een nieuwe voeding voor de Commodore 64. De originele lineaire voeding staat erom bekend stuk te gaan en daarbij 7 V op de 5V-rail te zetten, waarbij hij dus gelijk ook de C64 om zeep helpt...

Dus ik heb een nieuw printje met een moderne switcher ontworpen. Mijn doel was om het zo klein mogelijk te maken, gewoon omdat het kan. Ik heb er een TPS543021 in gezet, een chipje van 1,6 x 1,6 mm2 dat toch 3 A kan leveren. De gelijkrichter bestaat uit vier SDM2A40CSP's van elk 0,8 x 1,6 mm2. Alleen de elco blijft lomp groot...

De C64 screenshot in silk maakt het wel af :)

Leuk project, nostalgie met de C64 :)

Maar... Zit er ook een mooie dikke transzorb over de 5V lijn?

Zou zelf zeker een crowbar hebben toegevoegd (plus zekering). Kleine moeite nu die later veel ellende kan voorkomen. En er is ruimte genoeg.

Een transzorb lijkt me niet nodig, de regelaar heeft overspanningsbeveiliging en er hangen geen inductieve lasten aan. Een crowbar had gekund, maar dat lijkt me alleen nuttig als toevallig de high-side FET in sluiting gaat, en die kans lijkt me klein (zo zwaar krijgt hij het niet te verduren). Of zie je nog andere scenario's waarin de uitgangsspanning omhoog kan schieten?

Kijk eens aan, nog een fan van de C64! :)
En met de juiste joystick: een "The Arcade"!

Ben zelf bezig met een voeding te bouwen met meerdere uitgangen, zodat ik al mijn Commodore computers en randapparatuur met één unit van power kan voorzien. De aansluitingen op de voeding worden uitgevoerd met 5-polige DIN sockets, die dezelfde pinout krijgen als die van Keelog, met toevoeging van 9V DC voor m'n C16. De voedingskabel wordt dan apparaat-specifiek. Ook kan elke uitgang apart worden in- en uitgeschakeld.
De voeding wordt opgebouwd met modules van MeanWell, behalve de 9V AC: dat is een 9V wall adapter.
Ben alleen nog aan het bedenken welke behuizing het beste geschikt is.

Leuk chipje, gelijk besteld ik ga hem zo bouwen, zonder de instelpot. Die dingen zijn zeer goed beveiligd als het IC kapot gaat (bijv. omdat die verwarmd wordt door een gasvlam) staat er 0 volt op de output. Tricky dingen zijn de lineaire schakelingen met serietransistor als die sluiting maakt tussen E en C staat de volle mep op de output, dat heb ik eens bij de hand gehad bij een Nak LX-5 3 kopper en alle Dolby IC's naar de galemiezen.

Ter vergelijk, zo werd een industriële switcher -/+ 28 jaar geleden gebouwd.

Crowbar kan natuurlijk en kost geen drol dan kan je ook 400V AC op de ingang zetten en daarvoor gaan beveiligen, maar tegen een directe inslag van de blixem is helaas weinig bestand. Maar ik draaf door, have a nice day :-)

Op maandag 30 maart 2026 09:07:29 schreef Robin F.:
Een transzorb lijkt me niet nodig, de regelaar heeft overspanningsbeveiliging en er hangen geen inductieve lasten aan. Een crowbar had gekund, maar dat lijkt me alleen nuttig als toevallig de high-side FET in sluiting gaat, en die kans lijkt me klein (zo zwaar krijgt hij het niet te verduren).

Die mosfet gaat in sluiting als ie te heet wordt. Dat is officieel "boven 175" maar in de praktijk nog een stuk warmer. En het chipje heeft een thermal shutdown wat gemikt is op iets van 150 graden. Kortom, wegens integratie op 1 chipje gaat het gewoon goed. (een DCDC-controller met externe fets kan dus niet de temp van de fet in de gaten houden en dan kan die fet dus de geest geven).

Hmm, dat verschilt dan blijkbaar met chip. Heb je die chip getest op hitte?

Op maandag 30 maart 2026 09:07:29 schreef Robin F.:
Een transzorb lijkt me niet nodig, de regelaar heeft overspanningsbeveiliging en er hangen geen inductieve lasten aan. Een crowbar had gekund, maar dat lijkt me alleen nuttig als toevallig de high-side FET in sluiting gaat, en die kans lijkt me klein (zo zwaar krijgt hij het niet te verduren). Of zie je nog andere scenario's waarin de uitgangsspanning omhoog kan schieten?

De transzorb had ik als crowbar gedacht, maar er zijn ook dedicated crowbars natuurlijk.

Als ik het herformuleer als "vertrouwen op de interne beveiliging van een defecte regelaar" lijkt me overduidelijk waar de fundamentele redenatiefout zit. Die beveiliging vertrouwt vrijwel zonder uitzondering op het dichtsturen van een transistor die in kortsluiting ligt.

Punt is, ik heb te vaak geïntegreerde en in wisselende mate intern beveiligde buck converters in sluiting zien falen in mijn reparatiepraktijk. Soms door externe factoren, soms zonder aanwijsbare oorzaak. Het maakt me niet uit hoe of wat of waarom, het is een kwestie van niet dezelfde fout maken die de ontwerper van de lineaire voeding al maakte. "het ontwerp is degelijk gedimensioneerd [en er is een beveiligd onderdeel gebruikt] dus de kans dat hij ooit in sluiting gaat is zo klein, daar houden we geen rekening mee".

P.S. Wel een interessante faalmodus voor mijn gedachtenkronkel: Als je zo'n beveiligd IC naast de primaire RIFA zet, is het apparaat brandveilig want hij schakelt af en dan merk je dat er wat mis is >:-)

Daar heb je wel een punt natuurlijk, ik vertrouw hier op één onderdeel om de boel heel te houden. De originele ontwerper had hetzelfde idee met een 7805, want die heeft immers ook een thermische beveiliging. Alsnog gingen ze blijkbaar regelmatig stuk; misschien vanwege een slechte partij 7805's, of misschien omdat ze tijdens gebruik wel erg heet werden en daardoor sleten. Het laatste is bij mijn ontwerp in elk geval niet aan de orde, dus ik moet er nu vooral op vertrouwen dat TI een goed product levert :-)

Een bekende uitspraak van NL IT goeroe waarvan ik de naam eventjes kwijt ben was IN GOD WE TRUST, THE REST WE MONITOR Doe er je voordeel mee, je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die iets molt wat makkelijk te vermijden was. Het andere uiterste, kijk naar onze gevleugelde vrienden, triple redundancy voor maximale safety.