ik ben al een tijdje op zoek naar oude transistors .helaas worden die transistors niet meer gemaakt
ze komen uit een oude oscilloscoop cossor cdu 150 .
dus zoek goede vervangers voor die transistoren
dit zijn de transistor
ZIX 313 OF MPS2369 2N3269
ZTX 510 OF MPS3640
BSX20 OF BSY95A
BSY95A
ik hoop dat iemand mij kan helpen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
BSX20 heeft Farnell er nog ruim 2800 van...
https://nl.farnell.com/multicomp-pro/bsx20/transistor-npn-to-18/dp/920…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De MPS2369 is vervangbaar door de BSX20. De ZTX510 zal lastiger zijn.
Is een high speed PNP switcher, die zie je niet veel. (als je er een vindt zal het wel werken, is niet echt een bijzondere transistor)
nonius
set SCE to AUX.
De MPS2369 is vervangbaar door de BSX20.
Ik heb de 2N2369 en BSX20 vroeger ook altijd als uitwisselbaar beschouwd (de 2N918 hoort ook in hetzelfde rijtje). De andere transistors ken ik niet.
Op woensdag 25 februari 2026 15:18:33 schreef joop1963:
het klopt dat Farnell de BSX20 heeft maar de ander transistor niet
Vervanger bij Farnell voor de ZTX510 lijkt mij de 2N5401.
Op woensdag 25 februari 2026 16:07:34 schreef Arco:
De MPS2369 is vervangbaar door de BSX20. De ZTX510 zal lastiger zijn.
Is een high speed PNP switcher, die zie je niet veel. (als je er een vindt zal het wel werken, is niet echt een bijzondere transistor)
Is te koop https://eu.mouser.com/ProductDetail/Diodes-Incorporated/ZTX510?qs=4zh0…
Ferranti was hofleverancier voor de betere UK merken destijds. Die plastic ZTK types kocht ik bij de importeur die in het Groothandelsgebouw in Rotterdam zat, in een zakje met 10 stuks, dat wel.
Maar ook een snelle PNP zat in '70 USA scopes dus er zijn zat andere vervangers. Ik vraag me wel af of al die transistors defect zijn.
edit: Mouser verkoopt dit product niet in uw regio
Op woensdag 25 februari 2026 18:17:28 schreef RAAF12:
[...]Is te koop https://eu.mouser.com/ProductDetail/Diodes-Incorporated/ZTX510?qs=4zh0…
Ferranti was hofleverancier voor de betere UK merken destijds. Die plastic ZTK types kocht ik bij de importeur die in het Groothandelsgebouw en was in Rotterdam. In een zakje met 10 stuks, dat wel.
Maar ook een snelle PNP zat in '70 USA scopes dus er zijn zat andere vervangers. Ik vraag me wel af of al die transistors defect zijn.
edit: Mouser verkoopt dit product niet in uw regio
Daar is de vervanger de 2N4058
Nu vraag ik met toch af hoe er zo'n bak torren tegelijkertijd kan sneuvelen?
Ik had ooit een 150, en dat ding is gebouwd als een tank (en weegt ongeveer evenveel)
alle eerst bedankt voor het mee denken . de oscilloscoop cdu 150 waar pcb H1&H2 zijn aantal transistor niet goed zijn .er zitten 4 soorten transistoren op waar ook nog eens 2 dubbele op zitten .
hij is al eens vaker gerepareerd .zo zie je waar de ZIX 313 gezeten heeft kom je de MPS2369 OF 2N3269 tegen.
en waar de ZTX 510 zit kom je de MPS3640 ook tegen . en dan deze nog BSY95A & BSX20 wel je ze vervangen
dan wel goede vervangers
Hoe kritisch zijn die transistoren in die schakeling? Het zou me niet verbazen als iedere generieke PNP of NPN
voldoende zal werken of is de uitdaging om m weer maximaal origineel te krijgen?
In een scope zitten diverse puls circuits die snel schakelen, daar past geen gewone tor in, bijv. in de triggering en flyback onderdrukking als de specs die de fabrikant opgeeft belangrijk zijn, originele of equivalenten gebruiken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PH2369 is een mogelijke vervanger voor 2N2369 (controleer even de datasheets, hij zit in een plastic behuizing dus er kunnen eigenschappen verschillen). Ik denk dat ik die heb, hoewel niet online.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]
Ik heb de oscilloscoop CDU 150 gekregen van een kennis die hem uit een erfenis heeft ontvangen. Daarbij werd vermeld dat kanaal 1 (CH1) niet werkte en dat bij gebruik van kanaal 2 (CH2) de trace (lijn) verdween.
Bij visuele inspectie zag ik dat het nylon asje van CH1 was afgebroken. Nadat ik dit heb gerepareerd, werkte CH1 weer.
Ik vermoed dat er op CH2 is gemeten zonder dat de oscilloscoop was aangesloten op een geaard stopcontact. Bij globale metingen kom ik op CH2 al vreemde meetwaarden tegen. Wanneer ik de oscilloscoop op ALT zet, blijken de spanningen niet gelijk te zijn: deze zouden 5,40 V moeten zijn, maar ik meet op CH1 9,80 V en op CH2 5,40 V.
Het lijkt mij verstandig te transistoren uit te wisselen
Nog even een vraag kan de u17718/2 transistor ook vervangen door de MAT01GHZ
Hij word aan bevolen door de https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=167041
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi joop1963, 
Ik heb een KC811 dubbel transistor en deze wordt gemaakt door Tesla.
Hij komt ongeveer overeen met een MAT02, MAT12 of een LM394.
Ik ken de orginele transistor niet, dus kan ook de specificaties niet vergelijken.
Als je een e-mail aan mij stuurd met je gegevens, dan stuur ik je een KC811 naar je op.
Groet,
Bram
nou dat is het probleem ik kan ook op geen enkel manier nergens aan informatie komen van de U17718/2 transistor
Arco
Special Member
Op dinsdag 17 maart 2026 20:37:32 schreef joop1963:
nou dat is het probleem ik kan ook op geen enkel manier Echtens aan in vormmachine kommen van de U17718/2 transistor
Is er ook een vertaling beschikbaar?... 
Fairchild U17718's are used on PCB H1. These are double transistors and two are used on each channel. The only thing I could find was that Ellison Electronics say they stock them in the UK. I don't need them yet but it would be fantastic if you could find and list suitable substitutes for those .
Opgezocht maar de zin van de vragensteller is wat cryptisch. Gelukkig ben ik beter in liplezen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]
Arco
Special Member
Vroeger waren er speciale 'S' vormige TO-18 koelprofieltjes om twee losse transistoren thermisch te verbinden.
Maar die zie je nergens meer. (dan kon je ook twee losse transistoren gebruiken)
Op dinsdag 17 maart 2026 21:26:46 schreef Arco:
Vroeger waren er speciale 'S' vormige TO-18 koelprofieltjes om twee losse transistoren thermisch te verbinden.
Maar die zie je nergens meer. (dan kon je ook twee losse transistoren gebruiken)
ergens heb ik die profieltjes nog liggen. ergens... maar je kan ze ook rug aan rug samenknopen met wat koelpaste ertussen, werkt ook prima.
Die dubbeltransistors zitten op dezelfde die en hebben betere eigenschappen en zijn vaak gepaard. Maar dat staat wel in de sheet beschreven. Samen klemmen doe je als het niet anders kan of de eisen lager zijn ect.
het gaat er om een vervanger voor u17718/2 . in vintage radio forum word de MAT01GHZ als vervanger op gegeven . om er zeker van te zijn ? . heb je specificatie wel nodig van de u17718/2
Dat wordt zoeken maar het staat er wel. Dus iets van https://www.scribd.com/doc/293632251/1978-Fairchild-Linear-Interface-D…
Reken er maar op dat je een dik uur bezig bent voor het juiste book gevonden is! Hoe nauwkeuriger de zoekopdracht is des te beter het resultaat.
'U17718/2' 'fabrikant' 'Fairchild' 'data book'. met dit soort teksten op een regel (zonder ' ) in de zoekmachien zou het moeten lukken. Soms helpt de switch +pdf of + jpg, +jpeg zoek maar op welke switches de Google zoekmachien heeft. Maar met AI heb je die waarschijnlijk niet meer nodig als AI stevig gevoed wordt met de input van alle lezertjes.
Chapter 9
klik voor groter
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 25 februari 2026 00:05:46 schreef joop1963:
ik ben al een tijdje op zoek naar oude transistors .helaas worden die transistors niet meer gemaaktBSX20 OF BSY95A
ik hoop dat iemand mij kan helpen
Ik heb nog enkele ON129 transistoren, NOS (New Old Stock) in een laatje liggen.
Die schijnt later omgedoopt te zijn in de BSX20
Zie eventueel:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/113864?query=com+bij&mod…
Dus indien interesse.......stuur een PM.