Hallo allemaal,
Ik hoop dat iemand hier mij meer kan vertellen over de werkwijze van het "inleren" van een gereviseerde accu.
Enkele weken geleden heb ik (van een zakelijke verkoper) op Marktplaats en gereviseerde Cortina Ecomo 24v XXL accu gekocht. Deze accu heeft een Ah van ca. 18,5 Ah.
Toen ik deze ook de fiets plaatste en de fiets aan mijn dochter mee gaf toonde deze ja een rit van 18 km een rest percentage van ca 10%. De spanning van de accu was nog ca. 27.005. om de accu klaar te hebben voor de volgende dag heb ik deze aan de lader gekoppeld en de oude accu er weer in gedaan. (Deze oude gaat makkelijk 20km mee, maar is te weinig voor een rit hem en weer)
Ik heb daarop de verkoper gecontacteerd. Hij schreef dat de accu bij 22.000 leeg is en bij 29.000 vol en hij aan adviseerde de instellingen van het rekenverbruik aan te passen. Deze stond bij ondersteuning stand L13 op 285 mAh per km en heb ik op 100 mAh per km gezet. Geen merkbare verbetering.
Na nieuw contact was het advies was om door te blijven fietsen tot de ondersteuning stopt. Dat heb ik vandaag gedaan. Mijn dochter heeft de volle accu meegenomen en kwam na 12 km thuis met 11%. (De fiets ondersteund vanaf 15% maar tot 15km/u).
Ik heb de fiets meegenomen en verwachte dat de ondersteuning zou ophouden bij 0 maar hij bleef ondersteunen. De spanning was op dat moment 27.093. ik heb daarna ook nog 18 km gefietst met 15km/u en en na 30km was de spanning 25.742. Dus voor 30km (waarvan 18km op 15/kmu) een verbruik van ca. 3.300 van de spanning en nog 3.500 te gaan. Maar om mijn dochter nu verder te laten fietsen en onderweg geen ondersteuning meer te hebben zie ik niet zitten.
Heeft iemand advies over wat verder te doen? Ik kan bijv. De fiets ophangen en de knop van drive indrukken zodat het wiel blijft draaien om zo de accu leeg te laten lopen en dan opnieuw opladen.
De accu retour kan natuurlijk ook een optie zijn, maar de kans is zeker aanwezig dat ik het zelf niet goed heb gedaan.