Ik vind EUR 1k+ een beetje stijl voor die RS. Tijdje terug wat reviews gezien van GW-Instek meters, en daar was ik best van onder de indruk. B.v. een LM399 in oudere meters die een cijfertje minder hebben dan je bij een LM399 zou verwachten. In andere reviews hadden de de GW-Instek meters dan ook erg weinig verloop tijdens het opwarmen.

En als je dan deze ziet:
https://www.eleshop.nl/gw-instek-gdm-9052-multimeter.html

Maar BBuster zit geloof ik rond de EUR 100 te kijken, en in dat prijs segment is er niet veel. Er is nog een Uni-T, maar dat is echt een Handheld in een vierkant doosje met pootjes, en er is een Eaton of zoiets. (east tech?)

Die Owon is een lief klein kastje met weinig diepte, en hij is ook heel erg geschikt om mee te knutselen. Er zitten 2 printen in. Een is een uC met display en de knopjes. Op de andere print zit de DMM, inclusief opto couplers. Je kunt hier door het kabeltje tussen die 2 printen anders te doen eigen software gaan schijven als je dat wilt, en dan funkties zoals data loggen enzo toevoegen.

Of je laat hem gewoon origineel als je dat wilt natuurlijk.

Dat van die LM399 en een digit minder was (of is nog steeds?) ooit een standaard werkwijze bij alle A merken, sommige meters hadden een schakelaar om die extra digit toe te voegen. Bij low budget meters is het eerder andersom. Daar is het: Laten we er nog een extra digit bij plakken. De Vref en ADC zijn bv bedoeld voor 4,5 digits maar ze maken er dan een 5,5 digit display van.

De Vref is heel grof weg wat een meter maakt en breekt. Hoe stabiel hij is over tijd want de eerste dagen is de drift het hoogste (grote merken gebruiken daarom "verouderde" Vrefs) Ook krijgen die de beste versies met de minste drift. Dat maakt die Vref een heel stuk duurder. Verder geldt dat voor veel onderdelen in het analoge pad zoals weerstanden, opamps, de ADC etc. Daar kunnen enorm,e besparingen gerealiseerd wordt worden, welke helaas ook de performance aantast. Een Keithley geeft zijn specificaties gespecificeerd voor tijd en temperatuur aan. Meestal eerste 24 uur, iets van maanden en dan een jaar. Als het apparaat over tijd beter of slechter presteert worden die 1 jaar specs bijgesteld. Daarna wordt iedere meter zorgvuldig gecalibreerd. (bij Keithley, volgen Keithley zelf, vergelijkbaar met NIST nivo, Ik heb mijn 2000 destijds direct bij Keitley gekocht in the USA) Daarom worden die meters vaak jaren lang geproduceerd.

Bij de low budget merken wordt er een leuk ogende meter met zoveel mogelijk toeters en bellen in elkaar gezet, 1 of 2 digits meer dan eigenlijk bij de ADC en (niet verouderde) Vref en andere voor stabiliteit belangrijke onderdelen past en naar lange termijn gedrag wordt waarschijnlijk niet echt gekeken. De specs vermelden meestal alleen iets van typical zoveel % gebaseerd op wat in theorie hier zou kunnen en ze gebruiken Chinese onderdelen. Als je geluk hebt geven ze % per range aan maar zelden gespecificeerd naar omstandigheden en tijd. Dat ze min of meer binnen specs zitten bij aankoop heeft te maken met softwarematige kalibratie tegen standaards die van een ander kaliber zijn dan wat een merk als Keithley gebruikt. Maar als die onderdelen niet stabiel over tijd en temperatuur, luchtvochtigheid en zelfs luchtdruk zijn dan is het afwachten of hij over 5 jaar nog binnen zijn (nu mogelijk al overdreven) specs zit.

Of dat wel of niet belangrijk is moet iedereen zelf weten, voor sommige toepassingen onbelangrijk voor andere heel belangrijk. Maar dat is de basis van oorzaak van de grote prijsverschillen tussen A en B merken. (er spelen ook andere dingen een rol als aantallen natuurlijk en elke echte digit meer vergt steeds extremere en moeilijker te realiseren ontwerp en bouw eisen. Ipv het low budget ontwerp waar men "laten we er een digit meer bij plakken zonder de rest aan te passen" als ontwerp doel heeft.

Bij de betere DMM's is de referentie spanning (en drift) inderdaad heen heel belangrijke factor, maar ook de weerstanden die in de spanningsdelers worden gebruikt.

Dan kom je terecht bij de geintegreerde netwerken zoals de Caddock 1776. Maar zo'n ding met een stuk of 6 weerstanden kost al EUR20. Dus dat zit niet in goedkope DMM's.

'k zit nu met m'n rechter oog te kijken naar:

https://www.youtube.com/watch?v=CuMQ4eyNL64

Het is een Aneng 623. Ik vind de vorm factor wel erg interessant.
(Druk knoppen i.p.v. draai schakelaar, (ook 2 ralais vanbinnen) en een erg groot LCD display.

Wel triest dat hij het na een paar weken al begaf vanwege een opgefrommelde FlatFlex. Ook het schroefgat (@10:00) is al beschadigd.

Maar het is repareer baar. Big Clive soldeert er wat draadjes in, en voor het plastic: je kunt wat lijm aan de buitenkant smeren en er dan garen omheen draaien. Dat houd alles stevig bij elkaar.

Levensduur van de Li-Ion weet ik niet, maar voor "bench top" kun je er eventueel een net adapter aan hangen. (Bedenk wel dat multimeters 1kV kunnen meten, maar of dat bij dit ding verstandig is, is weer een andere overweging.

Vandaag kwam ik toevallig een videotje van de Alientek DM40 tegen. Geen "echte" bench multimeter, maar wel een groot kleuren LCD, netjes opgebouwd vanbinnen en betaalbaar. Hij is er blijkbaar in verschillende varianten en varieert dan tussen ong. EUR 80 en EUR 180.

Het ding heeft een aanraak scherm om funkties te selecteren, en er zit ook een oscilloscoop in.

https://www.youtube.com/watch?v=Y4HyoVrEsR8

Vanaf 33:20 gaat de kast open. DMM chip is een HY3131 en er zit een best wel degelijke galvanische scheiding tussen de DMM en de rest. Hem permanent aan een usb of net steker infuus hangen is daarmee goed te doen. Dave kijkt niet of je iets met USB kan doen (SCPI enzo). Dave houdt niet van automatisering. Misschien dat andere reviews hier meer over vertellen.

Op zondag 22 februari 2026 15:34:08 schreef Kortsluiting_Online:
De owon heeft wel een USB steker achterop, en op de Eleshop website staat een programmeer handleiding voor SCPI. Ik weet niet of deze met her met de "testcontroller" software doet, maar een python scriptje schrijven en dan de data in een sprijdscheet o.i.d. importeren kan niet zo moeilijk zijn.

Owon heeft ook voedingen met een ingebouwde DMM. Ik vind het wel jammer dat die niet bij Eleshop in het assortiment zitten. (Op zich is de combinatie spot goedkoop). Ik heb hier zelf een beetje intresse in omdat je dan met een apparaat via de PC waarde's uit kunt lezen en aan kunt sturen met hetzelfde apparaat. De gecombineerde DMM / voeding levert wel in op gebruiksgemak als je hem met de hand wilt bedienen.

-----------
Ik ben het er ook wel mee eens dat een multimeter zelf bouwen niet efficient is als je gewoon een multimeter wilt hebben. Het is meer een optie als leer of knutsel project.

De Owon kun je met "testcontroller" aansturen. Toen ik die Owon kocht was er nog geen definitie voor, maar slechts een voor een een vergelijkbare Owon. Ik heb iets moeten aanpassen in de definitie (typenummer of zoiets simpels) en het werkte.
Volgens mij ging het TS niet om zoiets.. hij vroeg zich af wat hij zou moeten kopen, waarbij hij niet erg hoge eisen heeft t.a.v. nauwkeurigheid en overspannings-resistentie.