DeLorean CRAIG W460 autoradio werkt niet goed

Als er 23V uit L802 komt, die dan op 15V gestabiliseerd wordt, is dat op zich wel aannemelijk. Je kan nog kijken of er iets leesbaars op Z802 staat, zal een 15V zener moeten zijn dan. Maar belangrijkste voor nu is dat er een spanning uit komt zodat er uberhaupt wat af te stemmen valt.

Beide afstemspanningen zijn aanwezig maar varieeren niet, da's apart. Heb je de afstem knop alleen een beetje gedraaid of de tuning helemaal van de ene naar de andere kant van de band gedraaid? Probeer dat laatste anders nog eens. Als de LO's nog ergens op een frequentie in het normale bereik werken, zou je dan verwachten dat de afstemspanning ergens ineens omklapt.

Afstemming wordt verzorgd door de synthesizer chip, de UPD1701C-013. Die krijgt input van de gebruiker over de gewenste ontvangstfrequentie, stuurt het display aan, krijgt de beide LO frequenties binnen en maakt twee PWM stuursignalen om de LO's bij te regelen naar de gewenste frequentie.

Dat het kristal oscilleert, je kan afstemmen en het display goed wordt aangestuurd geeft aan dat er in elk geval nog een boel leven zit in de UPD1701. Kan hij nog deels stuk zijn maar da's niet erg aannemelijk. Als de afstemspanning ook niet reageert als je helemaal door de banden afstemt, is de volgende stap te controleren of de LO's binnenkomen op de chip en of er een PWM signaal uit komt.

COntroleer als eerste of beide LO's werken: Meet op lijntjes AM loc en FM loc of daar een kloksignaal staat (via het eerder voorgestelde condensatortje op de scope probe). De LO frequentie is de afstem frequentie plus of min de eerste middenfrequentie, afhankelijk van of er hi of low side injectie wordt gebruikt. Middenfrequentie is 10,7MHz voor FM en iets van 450kHz voor AM. Dus voor FM zou je een LO verwachten tussen 78 en 118 MHz. De AM LO moet een paar honderd kHz zijn.

ALs beide LO's oscilleren meet dan op pennen 26 (FM) en 28 (AM) van de UPD1701 of het signaal daar ook binnen komt en meet de frequenties. De FM LO gaat overigens eerst nog door een prescaler (de UPB553ac) die het deelt door 16 en een half, dus je zou op pin 26 iets van 5-7 MHz verwachten. Als je wel LO signaal hebt uit de FM LO maar niet op de UPD1701, zal de prescaler stuk zijn maar dan zou je eigenlijk wel nog een werkende AM moeten hebben.

Meet tot slot op pennen 1 (AM) en 2 (FM) van de UPD1701 of daar een PWM signaal staat, en of dat in pulsbreedte verandert als je afstemt.

Wat een Paas-cadeau, zo'n uitgebreid antwoord!!!

Op de stuklijst van de Z802 staat WZ 150, dus die 15V zal wel kloppen; staat ook in de spec van deze diode (ref. voltage).

Ik heb de afstemknop ook naar de uiterste frequenties gedraaid; verandert eigenlijk niets.
Alleen zie ik op pin 26 (FM local Ossill. input) van de freq synth chip dat bv. bij 107.5 MHz het signaal zeer onrustig is en bij 107,7 MHz ( 1 stapje verder) anders en rustiger; dat wisselt als je door de band loopt. (zie foto's)

Ik heb de grote synth chip goed bekeken en er valt op dat alles redelijk klopt, behalve:

Op pen 1: EO1 Daar moet volghens het schema bij AM de spanning 1V zijn en bij FM 0V.
Ik meet daar geen spanning, wel ruis om de 0 V heen.

Op pen 2 : EO 1 Daar is het precies andersom: AM moet 0V zijn en FM 1V.
Ik meet weer ruis om de 0V heen; NIET volgens de spec.

En op pen 5 meet ik een sinus van 0 tot 4 V (gemiddeld 2V) ipv 1 V, volgens het schema. Klopt dus niet goed.

En op pen 26 dus, zoals boven beschreven.

Dit is even antwoord 1...

Nu ga ik mij verdiepen in de verdere opmerkingen en antwoord geven!

Veel dank!

Halvor

Weer een stapje verder.

Ik ben bang dat de beide LO's niet werken.

Ik meet op FM loc en op AM loc ongeveer hetzelfde signaal. (zie foto)

Mij lijkt dat meer op een vuile 50Hz trilling.
Of niet?

Dus ik denk dat beide local oscillators niet werken.

Eens?

Op maandag 6 april 2026 16:11:25 schreef Sens:
Weer een stapje verder.

Ik ben bang dat de beide LO's niet werken.

Ik meet op FM loc en op AM loc ongeveer hetzelfde signaal. (zie foto)

Mij lijkt dat meer op een vuile 50Hz trilling.
Of niet?

Dus ik denk dat beide local oscillators niet werken.

Eens?

Wat voor voeding gebruik je eigenlijk bij dat testen?
Als dat een matig ding is heb je ook mogelijk een 50Hz rimpel.

Ja, zeker geen goede voeding. Het is een adapter, ingesteld op 12V.

Dus daar komt die 50Hz rimpel zeker vandaan!
Eens!

Als ik radio-ontvangst heb ga ik in de auto testen met een stevige 12V accu.
Maar zo ver ben ik nog niet...

Krijgt hij wel 12V? Als die radio meer trekt dan de adapter kan leveren dan zakt de spanning in.

Op maandag 6 april 2026 16:38:47 schreef fred101:
Krijgt hij wel 12V? Als die radio meer trekt dan de adapter kan leveren dan zakt de spanning in.

En de rimpel wordt nog veel groter...

Dan heb je dus een probleem aan een probleem gekoppeld :)
Neem gewoon zo'n 7 Ah accu die ook in alarmsysteme en zo zitten, dat werkt prima.
Absoluut een niet te dikke extra zekering tussen zetten...
Bij testen en experimenten met een accu zet ik er 1 in de plus en 1 in de min zo dicht mogelijk bij de accu.

[Bericht gewijzigd door revado op (28%)]

Ik had 11,5V gemeten bij de ingang; lijkt me wel voldoende voor nu.

Maar is dat 11,5V schone dc, of zit er een enorme rimpel op. Zet de scope eens op je binnenkomende 12V lijn.

En wat is de bandbreedte van je scope eigenlijk?

[Bericht gewijzigd door 90000006 op (19%)]

In een auto is de spanning altijd hoger, zeker 12,5 volt of de accu moet flink leeg zijn, en dan kan een radio wel eens in protectie gaan.

Het is een autoradio, dus zou toch moeten gaan lijkt me…

In een auto is de spanning ruim 14V als de motor draait.
11,5V komt overeen met een compleet lege accu en is laag genoeg om problemen te kunnen geven met een radio. Daarbij weten we nog niet of het wel 11,5V dc is. Misschien zit er ook nog een paar volt rimpel op, dan zitten de dalen misschien wel op 5 of 7 volt. Scope erop.

Als je de scoop te moeilijk vindt, zet dan je DMM in AC mode en meet op de ingang van de radio. Als die radio te veel trekt dan kan het zijn dat hij steeds staat te schakelen, een trage DC meter ziet dat niet

Hoeveel kan die adapter leveren? En als hij van Ali ofzo komt, hoeveel kan hij getest , dus echt leveren want ik had laatste een 10A van de buurman hier die nog geen 20W / 12V lampje vol kon laten branden.

Wat is de bandbreedte van je scoop en gebruik je een 10x probe?

OK!
Ik ben gevoelig voor jullie (goede!) argumenten!!

Ik gebruik vanaf nu de accu van mijn Makita boormachine 12V 2 Ah.
Ik meet zonder belasting 12,9V. Belast 12,25 V.

Scope heeft een bandbreedte van 100MHz en ik gebruik de 10 x probe.

Dan is de voeding in elk geval OK, toch?

[Bericht gewijzigd door Sens op (14%)]

Dat is een prima idee.

Prima idee. Altijd als eerste zorgen voor een onverdachte voeding.

Meet nog eens of de LO's wat doen? Zo niet als eerset de voedingsspanningen controleren. Lijntje FM +B aanwezig? Die voedt de FM LO (rond Q431-432).

En al toegepast!
Dank voor de opmerkingen.

1 probleembron uitgeschakeld!

9000000006: ga ik doen!

[Bericht gewijzigd door Sens op (15%)]

Lijntje FM + B heeft een spanning van ca. 9V.
De spanningen op Q 431 en Q432 zijn volgens het schema.

Op FM loc meet ik een hele zwakke ruis van enkele mV of is dat signaal?
Hoeveel zou ik daar moeten zien?

[Bericht gewijzigd door Sens op (35%)]

Daar zou je een sinus moeten zien van orde van grootte 100Mhz. Da's echt op het randje van wat je scope aankan, dus de vraag is hoeverre je dat nog scherp in beeld gaat krijgen (100MHz Tektronix of 100MHz Chinees scheelt nogal). Scope instellen op de kortste tijdbasis stand, 10x probe met een hele kleine serie-C en gevoeligheid flink opdraaien tot je iets gaat zien.

Is je probe ook geschikt voor 100MHz? Meegeleverde probes zijn dat meestal niet.

Als er oscillatie is, zul je in elk geval een wat dikkere trace moeten zien. Betere plek om te meten is misschien na de prescaler, daar is het nog maar enkele MHz. Pin 26 van de synthesizer chip.

Bij de FM loc krijg ik kleine ruis/signaal van enkele mV; frequentie ca 1 MHz. Zie 1e foto

Op de AM band zie ik op AM loc ook signaal van enkele mV met 200 kHz. 2e foto.

Op pin 26 zie ik een sterker signaal van 2,2V ( probe x10) en ruim 3 MHz. 3e foto

Signaal wisselt in alle gevallen niet als ik aan de afstelknop draai.

Wat ook opvalt is dat als ik aan de afstelknop draai de frequenties veranderen, zoals dat hoort.
Als ik de afstelknop kort indruk, dan zou de radio de gehele band moeten afscannen.
Dat werkt niet (meer).
Dat wordt volgens mij ook geregeld in de Frequentie Syth chip.
Zou deze dan toch beschadigd zijn?

Oja, op mijn scoopje staat Made in UK... gelukkig...

Ik zie bij geen van de drie een signaal eerlijk gezegd, hooguit wat ruis op de trace. Dat die derde een DC niveau van 2,2V heeft, is niet relevant. Het gaat om de AC amplitude. Je moet je scope op AC koppeling zetten om te beginnen zodat het DC niveau geblokt wordt.

Zo te zien heb je een Picoscope 2205A, die heeft maar 25MHz bandbreedte (sample frequentie is niet hetzelfde als bandbreedte!) Daarmee ben je kansloos om de FM LO in beeld te krijgen, maar het signaal van na de prescaler zou wel moeten kunnen. Dat zou een amplitude van zeker 1 Vpp moeten hebben. De AM LO is ook geen probleem voor je scope, zou ook zeker 1 Vpp moeten zijn. Dus of ze doen het geen van beide, of je doet iets niet goed met je meting of de instellingen op de scope.

De FM +B lijn is er en heeft de juiste spanning, dus de FM LO zou moeten werken. Heeft de prescaler wel voedingsspanning? Op pin 1 van de UPB553AC.

Wat weet je trouwens van de geschiedenis van het ding? Als er ooit iemand de voeding heeft omgepoold of er bv 24V op heeft gezet heb je nogal een uitdaging.

Dank weer voor de reactie en voor het aangeven van de vervolgstappen! Ik ga ze vanavond allemaal uitproberen!
Goed dat je mijn scope herkende met zijn beperkingen…
Ik leer hier zo veel bij en vind het zo’n mooi vakgebied!

De radio is de originele radio van een de Lorean (Back to the future) van een kennis. Hij is de wagen weer aan het opbouwen.
De radio doet het al heel lang niet, ook volgens de vorige eigenaar.
Verbaast me niet, omdat er in het externe ingangsfilter een diode verkeerd om zat. Hierdoor kreeg een deel van de schakeling maar 5 ipv 12V. Ook de grote freq synth chip! Dus geen kans op radio ontvangst!
Verder zaten de pootjes van een eindchip voor de helft los…

Maar dat is nu allemaal verholpen. Cassette speler doet het inmiddels goed!

Ik kom er snel op terug!

Uit een de Lorean, dat dacht ik al. Dat maakt hem waarschijnlijk uniek genoeg om de reparatie waard te zijn. Hopelijk is de radio dan wel wat beter gebouwd dan de auto waar hij in hoort, anders wordt het helemaal een uitdaging :)

Raar verhaal met die diode in het externe ingangsfilter, daarmee kan je nooit op 5V uitkomen. Of het moet een zener geweest zijn.

Voor de uitgang van de prescaler (zou een MHz of 5-6 horen te zijn) zou je de scope om te beginnen eens als volgt kunnen instellen: Tijdbasis 100ns/div, verticaal 20mV/div (met een 1:10 probe).

Op dinsdag 7 april 2026 15:59:55 schreef 90000006:

Raar verhaal met die diode in het externe ingangsfilter, daarmee kan je nooit op 5V uitkomen. Of het moet een zener geweest zijn.

Batt stuurt een spanningsregelaar en een schakeling aan waar resp 5 en 9 volt uit komt.
Dat het 12 volt moet zijn klopt dan wel.
Meet je achter IC805 netjes 5 volt en op de emitter va Q815 9 volt?

[Bericht gewijzigd door revado op (33%)]