Sens
Golden Member
Ja , eens! Het is een vreemd verhaal, want om dat filter zat nog de originele glanzende krimpkous.
Die heb ik moeten openknippen om erbij te komen.
Het zou echt kunnen dat ie nog nooit gewerkt heeft als radio.
De auto ziet er al prachtig uit trouwens.
Ik zal wat foto’s maken en posten.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het zou echt kunnen dat ie nog nooit gewerkt heeft als radio.
Lijkt me sterk, daar zou de eerste eigenaar zeker over geklaagd hebben. En de dealer zou het bij aflevering en de afleverbeurt hebben gemerkt. (is gewoon de accu spanning en de accessoirespanning, heeft niets met het niet doen van het radiodeel te maken.
Ik denk eerder dat die diode iets anders is en doet dan wat jij denkt. Ik hoop van niet want dan heb je nu meer schade. Staat dat niet getekend in het schema? Als het van 12V naar 5V gaat dan is het een zener. Edit: het is gewoon een diode, hij staat in het schema. Maar ik zie niet hoe die iets met 5V te maken kan hebben. Ik zou toch maar eens extra nakijken of dat die toch misschien wel goed zat (en nu fout).
Verbaast me niet, omdat er in het externe ingangsfilter een diode verkeerd om zat. Hierdoor kreeg een deel van de schakeling maar 5 ipv 12V. Ook de grote freq synth chip!
Dat lijkt me nu typisch een IC wat op 5V zou kunnen werken. Is er geen datasheet van en wat staat er voor zijn voeding in het schema?
De UPD1701 werkt idd op max 6V volgens de datasheet maar die krijgt hij van een interne 78L05, dus dat klopt wel.
In het schema zie je hier de externe aansluitplug:
Niks aparts dus. Er komt een continue 12V (rood) en een geschakelde (oranje, acc) binnen. Er is een los filternetwerkje met twee spoelen en elco's, en een enkele diode. Is dat wat er in de krimpkous extern zat misschien?
De diode is volgens de SM een S1B0102, wat een doodgewone 100V/1A gelijkricht diode is. Uit de continue 12V wordt de interne 78L05 gevoed, waarmee ze waarschijnlijk de UPD1701 continu onder spanning houden voor het zender geheugen.
Datasheet van de UPD1701 is niet heel makkelijk te vinden, daarom post ik hem hier even. Doe ik er gelijk de prescaler UPB533AC bij.
Sens
Golden Member
Ok, even alleen de feiten dan.
De display deed het zwak en gaf niet alle cijfertjes even mooi weer.
Op de freq synth. chip stond 2,8 V voeding, terwijl dat 5V moet zijn volgens spec.
Op de oranje voedingsdraad staat 12V; op de rode (continu spanning ivm Memory functie) draad staat ca. 5V.
Dat moet ook 12V zijn.
Originele (??) krimpkous opengeknipt en geconstateerd dat de diode ECHT volgens het schema verkeerd om zat! Ik had bewust vooraf foto's genomen om het zeker te weten. Dit verholpen en nu werkt de display goed en krijgt de chip de juiste spanning.
Ja, in dat kadertje is het schema van het filter in de krimpkous.
Dank voor de schema's!!!
Dat zijn de feiten, maar hoe het allemaal zo gekomen is...
nonius
set SCE to AUX.
de diode ECHT volgens het schema verkeerd om zat
Hm. Als een vorige 'reparateur' op dat niveau heeft gewerkt, dan hoop ik dat er ook niet aan de MF-kerntjes gedraaid is. Of alle overige afregelpunten waar een schroevendraaier in past, in een optimistische poging om de radio 'wat beter af te regelen'.....
Want dan gaat er wat meer werk aan zijn. Niet moeilijk, maar vereist wel wat apparatuur.
Sens
Golden Member
Op dinsdag 7 april 2026 10:33:52 schreef 90000006:
Ik zie bij geen van de drie een signaal eerlijk gezegd, hooguit wat ruis op de trace. Dat die derde een DC niveau van 2,2V heeft, is niet relevant. Het gaat om de AC amplitude. Je moet je scope op AC koppeling zetten om te beginnen zodat het DC niveau geblokt wordt.Zo te zien heb je een Picoscope 2205A, die heeft maar 25MHz bandbreedte (sample frequentie is niet hetzelfde als bandbreedte!) Daarmee ben je kansloos om de FM LO in beeld te krijgen, maar het signaal van na de prescaler zou wel moeten kunnen. Dat zou een amplitude van zeker 1 Vpp moeten hebben. De AM LO is ook geen probleem voor je scope, zou ook zeker 1 Vpp moeten zijn. Dus of ze doen het geen van beide, of je doet iets niet goed met je meting of de instellingen op de scope.
De FM +B lijn is er en heeft de juiste spanning, dus de FM LO zou moeten werken. Heeft de prescaler wel voedingsspanning? Op pin 1 van de UPB553AC.
OK, daar ben ik weer met mijn resultaten.
Op pen 1 van de prescaler meet ik: 5,1 V DC ; dat lijkt me goed, ook volgens het schema!
Voor de AM Loc meet ik: slechts 1mV (DC en AC)( in de AM stand) Dat zou 1 V moeten zijn?
Ik neem aan dat AM LO en AM Loc hetzelfde is?
Sens
Golden Member
Op dinsdag 7 april 2026 20:00:37 schreef nonius:
[...]Hm. Als een vorige 'reparateur' op dat niveau heeft gewerkt, dan hoop ik dat er ook niet aan de MF-kerntjes gedraaid is. Of alle overige afregelpunten waar een schroevendraaier in past, in een optimistische poging om de radio 'wat beter af te regelen'.....
Want dan gaat er wat meer werk aan zijn. Niet moeilijk, maar vereist wel wat apparatuur.
Nee, dat hoop ik ook niet, maar valt niet te achterhalen...
Maar zou ik dat geval helemaal geen enkele zender op de FM en AM horen?
Op dinsdag 7 april 2026 20:28:11 schreef Sens:
[...]OK, daar ben ik weer met mijn resultaten.
Op pen 1 van de prescaler meet ik: 5,1 V DC ; dat lijkt me goed, ook volgens het schema!
Voor de AM Loc meet ik: slechts 1mV (DC en AC)( in de AM stand) Dat zou 1 V moeten zijn?
Ik neem aan dat AM LO en AM Loc hetzelfde is?
Ok, dus we hebben nu bevestigd dat de FM local oscillator voeding heeft, en de prescaler ook. De grote vraag is dan nu wat je meet op de uitgang van de prescaler? Pin 5, of testpunt PT P2. Tuner op de FM stand natuurlijk.
Sens
Golden Member
Een signaal!
En het verandert als ik aan de afstemknop draai!!
Zo ook bij pin 26 van de free. synth.!
[Bericht gewijzigd door Sens op (25%)]
Is meer dan we hadden, maar niet te snel juichen... Als ik ze even snel tel, 8 periodes in 500us zou een frequentie ongeveer 16kHz zijn. Dat x 16,5 is ongeveer 100kHz uit de LO, da's een factor 1000 te laag. En er zijn steeds maar bursts van 16 periodes en dan even stilte, da's ook niet goed. Volgens de datasheet van de prescaler deelt die om en om door 16 en 17, om zo gemiddeld door 16,5 te delen. Lijkt er dus op dat er een sectie niet werkt. Maar dat zou ook kunnen komen omdat de frequentie er ver naast ligt, of net te weinig amplitude. Jammer dat je geen snellere scope hebt.
De vraag is namelijk of de LO het wel echt doet, of dat de prescaler wat storing op pikt en je dat ziet. Staan er spanningen in de SM die je kan controleren rondom de LO?
Sens
Golden Member
Kun je me even helpen?
Doe je trouwens al bijna een week!!!
LO is Local Oscillator?
En SM?
Oh , wacht even: Service Manual!
Er staan spanningen vermeld van alle transistoren.
Waar zou ik dan moeten meten?
SM = service manual. Die je zelf hebt gepost hier. Laatste pagina van deel 1, linksboven zie je Q431-432. Da's de lo van de fm sectie. Meet de aangegeven spanningen na op de print.
Sens
Golden Member
Ik had deze al eerder gemeten, maar toch even opnieuw bekeken:
Q431
Moet zijn: 8,9 0,3 0
Gemeten: 9 0,8 0
Q432
Moet zijn: 8.9 0,3 0
Ik zit toch nog te denken aan het feit dat het scannen naar de volgende zenders niet meer lukt. SCAN en SEEK.
Ook niet als ik de betreffende pennen met elkaar verbind. Bij pen 22 en 19 bevriest het zelfs en moet ik eerst naar AM en terug om verder te kunnen selecteren.
Zou de Frequentie Synth Chip ooit een optater gehad kunnen hebben?
Verder verandert de FM-ruis ook soms spontaan, zonder dat ik iets aanraak. Lijkt op een slecht contact door temperatuurverandering. Het slechte contact lijkt niet in de schakeling te zitten, want tikken en aanraken helpt niet. Het zou mogelijk in een chip kunnen zitten...
Volgens ChatGPT is dat een bekend verouderingsprobleem bij deze chip.
Voorzichtig lokaal verwarmen en kijken wat er gebeurt?? Of ben ik dan aan het kapot-repareren? 
Even de soldeerbout boven op het ic houden kan geen kwaad. Of koudspray om de andere kant op te gaan.
We zijn nu naar de fm aan het kijken, maar de lo van de AM lijkt ook niet te werken. En die staat weer helemaal los van de fm sectie of de synthesizer. Er is dus wel meer mis nog. Vandaar mijn vraag of het ding misschien een keer overspanning of ompoling heeft gehad oid. Maar waarschijnlijk komen we daar nooit achter. Gewoon stapsgewijs zoeken en oplossen.
Sens
Golden Member
Goedemorgen!
Ga ik testen!
Ik heb al gezien dat het IC in Frankrijk te koop is voor ca. 8 Euro; levertijd een paar dagen.
En inderdaad de AM Loc heeft ook een probleem: slecht enkele mV (AC)
Ik laat het weer weten!
Halvor
[Bericht gewijzigd door Sens op (18%)]
Op woensdag 8 april 2026 08:54:12 schreef Sens:
Ik heb al gezien dat het IC in Frankrijk te koop is voor ca. 8 Euro; levertijd een paar dagen.
En dan maar hopen dat het geen fake is. Maar ik zou nog even wachten met bestellen, er is duidelijk veel meer aan de hand nog.
Op dinsdag 7 april 2026 23:37:58 schreef Sens:
Ik had deze al eerder gemeten, maar toch even opnieuw bekeken:Q431
Moet zijn: 8,9 0,3 0
Gemeten: 9 0,8 0Q432
Moet zijn: 8.9 0,3 0
Klopt dat wel? Je geeft 2x dezelfde getallen. Q432 moet 3,2V op z'n emitter hebben en 3,8 op de basis. Met deze waarden zou hij stuk zijn.
Op dinsdag 7 april 2026 23:37:58 schreef Sens:
Ik zit toch nog te denken aan het feit dat het scannen naar de volgende zenders niet meer lukt. SCAN en SEEK.
Ook niet als ik de betreffende pennen met elkaar verbind. Bij pen 22 en 19 bevriest het zelfs en moet ik eerst naar AM en terug om verder te kunnen selecteren.
Dat de scan/seek functie niet werkt, kan te maken hebben met dat er een verkeerd signaal staat op de station detect ingang (pin 7). ALs het IC denkt dat hij gelijk een zender gevonden heeft, stoppen deze functies ook gelijk weer. Meet de spanning op pin 7 van de UPD1701 eens?
Op dinsdag 7 april 2026 22:10:12 schreef 90000006:Als ik ze even snel tel, 8 periodes in 500us zou een frequentie ongeveer 16kHz zijn. Dat x 16,5 is ongeveer 100kHz uit de LO, da's een factor 1000 te laag. En er zijn steeds maar bursts van 16 periodes en dan even stilte, da's ook niet goed.
Nu ik er over nadenk, dat klopt niet helemaal wat ik daar zei. De pulsen die je ziet zullen het ingangssignaal zijn. Maar dat zou de uitgang continu hoog moeten blijven gedurende die 16 pulsen. En zou de ingangsfrequentie dus maar 16kHz zijn. Een FM LO kan nooit op die frequentie oscilleren. Dus de prescaler pikt wat anders op, staat zelf te oscilleren (maar ook dan is zo'n lage freq erg onwaarschijnlijk) of het IC is zelf stuk. De golfvorm lijkt een beetje op ladingsinjectie ergens, dus dat sluit ik zeker niet uit.
Er gebeuren al met al vreemde dingen hier. Misschien eerst ook even verder naar de AM kijken. De hele AM tuner zit zo'n beetje in IC601, de LA1130. Heb je de juiste voedingsspanning op dat IC? Pin 13 Vcc, pin 10 massa. Zou een volt of negen moeten zijn. Zo ja, ook hier de spanningen op alle pinnen checken aan de hand van de service manual.
Sens
Golden Member
Ja sorry!!
Bij Q432 zat ik helemaal fout!
Basis moet zijn 3,8V; gemeten 4,8
Emitter: moet zijn 3,2; gemeten 4,2
Coll: moet zijn 8,9; gemeten 8,9
Voor de AM Loc heb ik gemeten:
Q804: spanningen zijn in orde
Q606: kom ik op terug.
Ik moet even op pad en kom eind van de dag terug!
Dus even geen nieuws van deze kant. Vanavond weer!
Dank!!!!!
Sens
Golden Member
IC 601 geeft 0V op pin 10 en 9V op pin 13. Dus dat klopt.
Ook de andere waarden zijn volgens spec.
Op AM Loc zit via een C ook een FET transistor Q606 aangesloten.
Hier meet ik op de pen van de gate -60 mV tot +60 mV. Een sterke oscillatie van 1,2 Vpp van 2,2 MHz.
Dit is een heel duidelijk en zeer constant signaal! Ook de frequentie blijft heel strak op 2,2 MHz!
De andere pen (5V) gaat via een C 634 naar de AM loc aansluiting. Hier wisselt de freq heel zwak van 200 kHz naar 4 MHz. Zou ik op de drain/source niet een veel sterkere sinus mogen verwachten bij zo'n duidelijk signaal aan de gate??
Dan lijkt ook de am local oscillator het te doen. Frequentie is wel wat hoog, daarmee zit je rond de 1750kHz ontvangst. Net boven de band dus maar dat kan komen omdat de regellus niet werkt en het systeem helemaal in de hoek zit.
Wat inderdaad vreemd is, is dat je na de fet iets anders meet. Na de fet komt er nog een trapje met een transistor, Q804 bij de prescaler. Wat meet je op de collector daar? Testpunt PTP1.
Als test kan je ook C634 eens los halen aan één kant en dan nogmaals het signaal op de drain van de fet Q606 meten. Daarmee sluit je uit dat er iets van de andere kant komt wat de boel verstoort.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou niet te veel tijd besteden aan LW en MW(AM) want daar is tegenwoordig eigenlijk niks meer te ontvangen.
Da's waar, maar het probleem lijkt te zitten in de synthesizer en de am maakt gebruik van diezelfde synthesizer als de fm. En de am is wat beter behapbaar met een scoopje met beperkte bandbreedte.
Sens
Golden Member
Bij Q804 zijn de DC voltages volgens de spec, maar komt er AC niets door...
PTP1 3,5V DC
Daarvoor zit dus een probleem.
Bij loshalen C634, meet ik op Q606:
Op de gate +/- 8 mV DC en AC.
En de 2 andere pootjes 0V en 0,7V. (DC)
Behoorlijk lagere waarden dus.
Op AC meet ik bijna niets meer...
Zou ik die FET Q606 eens moeten vervangen? Die heb ik nog liggen...
[Bericht gewijzigd door Sens op (11%)]
Sens
Golden Member
Wat oudere reactie:
Dat de scan/seek functie niet werkt, kan te maken hebben met dat er een verkeerd signaal staat op de station detect ingang (pin 7). ALs het IC denkt dat hij gelijk een zender gevonden heeft, stoppen deze functies ook gelijk weer. Meet de spanning op pin 7 van de UPD1701 eens?
Op pin 7 meet ik slechts een paar mV, ook als ik de SCAN/SEEK knop indruk.
De FM ruis is niet zo stabiel, soms een plopje, dan weer wat sterker of minder sterk; alsof er een slecht contact ergens zit; het lijkt meer een thermische oorzaak te hebben dan een mechanische.
Op pin 7 zie bij iedere verstoring duidelijk een effect op de spanning: bij constante ruis een signaal van ca. 3 mV; bij een verstoring schiet het signaal met enkele tientallen mV's heen en weer.