Een oud autotje met een gewone 12v lood accu doet het nog fantastisch weze het niet dat die eens om de maand of zo de batterij op één dag stilstand helemaal leegtrekt. Intermitterend probleem dus.
Het verbruik meten met een DC clampmeter lukt wel, maar heb nog niet het geluk gehad dat de meting samenviel met het probleem. Het is zeer onpraktisch om bij elk gebruik van die auto de motorkap te moeten openen en er een uur de clampmeter aan te hangen.
Om dit op te lossen en de verdachte te identificeren wil ik nu een 'metertje' permanent plaatsen welk het verbruik kan monitoren. Of toch minstens telkens na het uitzetten van de motor. Nog beter is het wanneer dat 'metertje' via één of ander signaal (visueel/auditief/boodschap) laat weten dat het verbruik hoger blijft dan een ingestelde waarde.
Hoe zouden jullie dat doen? Heeft iemand weet van een goedkoop chinees 'metertje' dat hiervoor geschikt is?
ps: Het gaat hier zeker niet om een gebruikers vergetelheid zoals dimlichten laten branden of deur slecht gesloten zodat het binnenlicht blijt branden. Er moet ergens iets anders aan de hand zijn zoals een relais dat nu en dan eens blijft 'plakken'. En dat ga ik niet vinden als ik niet eens kan weten dat het aan het gebeuren is.
EricP
mét CE
Iets met een HALL sensor en als dat binnen een dag lukt... dan zou de stroom toch in elk geval >1A moeten zijn. Bij het uitstappen ff controleren. ALS er dan wat blijft hangen, dan weet je in elk geval wanneer.
Heb het al een paar keer nagekeken, klein verbruik en dat valt na een drie kwartier naar een paar mA. Maar dat is het dus, telkens ik meet is er net dan geen probleem. Het komt random en zelden voor en ik wil/kan niet elke keer een uur bezig zijn met meten.
Houd er wel rekening mee dat zelf "oude" auto's uit eind jaren 90 modules kunnen hebben die pas na een bepaalde tijd in slaap vallen. Daardoor meet je vaak meteen na uitzetten nog een hogere stroom. Vaak wordt dat al beïnvloed zodra je een deur opent e.d. Maar het kan ook wel voorkomen dat er iets mis gaat en een module niet in slaap valt en dan over een bepaalde tijd de accu leegtrekt.
Het kan zeker handig zijn om bij een vraag zoals deze ook het merk en model auto te vermelden. Er zijn verschillende autohobbyisten hier op het forum die dan misschien wat meer gerichter kunnen antwoorden op je vraag.
EricP
mét CE
Het komt random en zelden voor en ik wil/kan niet elke keer een uur bezig zijn met meten.
Nog maar een keer dan:
Iets met een HALL sensor en als dat binnen een dag lukt... dan zou de stroom toch in elk geval >1A moeten zijn. Bij het uitstappen ff controleren.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Voor de elektrische auto van m'n ouders heeft m'n pa een spannings-monitortje met bluetooth-uitlezing gekocht en op de accu geplakt, dit nadat de auto tot tweemaal toe met een platte 12 Volt accu was komen te staan.
Het voordeel is dat je een grafiek krijgt van de spanning van de accu, het nadeel is dat je geen idee hebt welke verbruiker de boosdoener is. Het voordeel is weer dat je bij uitlezen en een wat zorgwekkende spanning meteen weet dat er iets loos is.
De oorzaak hebben we bij de Kona van m'n ouders nog niet gevonden, maar pa was wel blij met m'n LiPo-accu waarmee we de auto weer tot leven konden wekken om naar de garage te rijden 
Bij een oudere auto met een "lek":
Een van de schakelaar van de binnenverlichting rot , lampje blijft wat stroom trekken.
Kan ook een kofferbak lampje zijn als dat er in zit.
Dynamo vuil door koolstof van de koolborstels.
Als er een trekhaak aan zit het stopcontact weggerot van binnen.
Amperemeter tussen de plus kabel en de accu en proberen, deuren open en dicht en overa, wat rommelen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Loopt hij altijd leeg direct nadat hij gebruikt is en weggezet maar nooit ineens na langere stilstand? Dan zou je alle functies kunnen nalopen die misschien aan zijn blijven staan maar zichzelf resetten (dus geen vaste aan/uit stand) nadat de accu leeg is geweest.
Ik neem aan dat het niet bijvoorbeeld lichten, binnenlichten of remlichten zijn, want dat zou opvallen (of het moet zijn dat het lampje in de kofferbak soms aan blijft nadat je die dicht doet).
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
nonius
set SCE to AUX.
Ik zou tijdelijk een flinke stroomshunt in de acculeiding monteren, en ergens in het interieur een gevoelige ouderwetse analoge of digitale meter die de spanningsval over de shunt laat zien (wel een paar anti-parallelle diodes over de meter om te beveiligen tegen de stroompiek tijdens het starten).
Dat kost nauwelijks energie en is in één oogopslag duidelijk wat er gebeurt.
Zoiets dus:
(alhoewel 500 milliohm wel teveel weerstand zal zijn voor de startmotor; de andere zijn 100A/50mV, dus 0.5 milliohm; bij 1A 'sluip'verbruik valt er dan 0.5mV, wat nog goed te meten is)
Desnoods met een kleine zelfbouw meetversterkerschakeling (opamp).
Of, nog simpeler, een kleine akoustische alarmschakeling (comparator met DC-buzzer) die de accuspanning meet en begint te piepen, bij, zeg, 12.4V; dan is de accu nog niet volledig ontladen en heeft u nog tijd om te zoeken....
Op woensdag 15 april 2026 08:39:12 schreef Swake:
Een oud autotje met een gewone 12v lood accu doet het nog fantastisch weze het niet dat die eens om de maand of zo de batterij op één dag stilstand helemaal leegtrekt. Intermitterend probleem dus.Hoe zouden jullie dat doen?
Via een scheidingscondensator de microfooningang van een bandrecorder tussen de plus en de min van de accu hangen. Dan na een maand of zo de bandopname (versneld) afspelen en luisteren of je vreemde dingen hoort. En nu maar hopen dat je stoorbron de accuspanning voldoende sterk en voldoende snel laat variëren.
nonius
set SCE to AUX.
Volgens mij gedraagt de accu zich als een behoorlijk grote condensator die zelfs het kleinste beetje 'signaal' kortsluit? Dus denk dat er weinig hoorbare variatie overblijft op de bandopname....?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Huh, de accu gedraagt zich als een grote elco, jawel. En zelfs middelgrote elco's doen het niet zo goed bij hogere frequenties, daarom dat er, bv. in de betere voedingen, een bipolaire C parallel wordt geplaatst.
De accu kan worden beschouwd als een DC bron met in serie een AC bron die de spanningsvariatie onder varierende load voorsteld.
De accu spanningsvariatie is opneembaar mits het opname device (zeer) laag frequente AC gekoppelde opnames kan maken.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Dan na een maand of zo de bandopname (versneld) afspelen
Op welke bandopnemer past een maand geluid? 
Maar accu's en andere cellen, ook goede, maken inderdaad geluid. Niet alleen geluid dat je pas hoort bij versneld afspelen, maar gewoon. Geborrel, getik, gesis.
De gouden-oren-brigade die zweert bij batterijvoeding voor hun voorversterkers kan dit geluid gelukkig niet horen: ze letten niet op.
Maar wie werkelijk goed luistert - of meet - stelt vast dat een echt goede netvoeding stiller is dan een batterij.
Geen spanning/stroom is zo storingsvrij / ruisvrij / rimpelvrij als spanning/stroom uit batterijen of accu's daar kan geen trafo / analoge / smps voeding tegenop.
wtt
Golden Member
Eens met Bobosje, op TU Delft (bij Natuurkunde) wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van de quantumcomputer. Er wordt daar veel gemeten met daarvoor speciaal (in huis) ontwikkelde heel gevoelige meetapparatuur. Doel is om werkelijk een enkel electron te meten. Dat valt niet mee
Apparatuur wordt om die reden gevoed door lood-zuur accu's. Niet omdat het handig is, er gaat nog wel eens wat fout als ze niet bijtijds gewisseld worden 
Op woensdag 15 april 2026 17:40:38 schreef revado:
Bij een oudere auto met een "lek" <knip>
Amperemeter tussen de plus kabel en de accu en proberen, deuren open en dicht en overa, wat rommelen.
Het vervelende is dat het fenomeen zich niet permanent voordoet, zo om de maand of zelfs langer komt het eens voor. En dat fenomeen is wat ik nu net wil detecteren want dan kan meten me iets brengen.
Op donderdag 16 april 2026 12:06:53 schreef KellyDK:
Doet dit niet wat je zoekt?
https://www.conrad.be/nl/p/joy-it-vax-1030-1975197.html
Gaat in de goede richting. Dit ding logt niet zelf lijkt me. Eventueel nog een extra controller of zo erbij. Moet eens dieper zoeken wat dit ding allemaal kan
Op donderdag 16 april 2026 08:24:07 schreef Paul Welther:
En gebeurd dit bij regen bijvoorbeeld?
Nog geen enkele link met enige gebeurtenis gevonden. tijdstip, temperatuur, regen, lengte rit.
Alles wat redelijk evident was werd reeds nagekeken. Inclusief iedere zekering uitgetrokken en weer ingeplugd en tegelijk het verschil in stroomverbruik gemeten. massaverbindingen naar chassis. Batterij doorgemeten en in goede conditie, behalve dat de batterij telkens een mep krijgt door die diepe ontlading doet ze het ook helemaal normaal.
Op woensdag 15 april 2026 17:07:44 schreef weardguy:
Voor de elektrische auto van m'n ouders heeft m'n pa een spannings-monitortje met bluetooth-uitlezing gekocht en op de accu geplakt, dit nadat de auto tot tweemaal toe met een platte 12 Volt accu was komen te staan.
Ja, dit is wellicht het toestel welk me kan helpen. Je hebt soms geen link of naam van dat ding?
benleentje
Golden Member
IK had vorig jaar in een opel corsa een gelijk probleem ook daar kon er maanden lang er geen probleem zijn en soms na 1 dag de accu al leeg, Bij mij was het een defect lichtschakelaar. Eigenlijk zit bijna alles wat je kan bedenken wel achter het stuurslot dus ik dacht eerst aan gare stuurslot schakelaar totdat het me een keer opviel dat als ik de auto geparkeerd had ineens later de verlichting aanging. Ik dacht toen nog meer aan het stuurslot maar een deel van de verlichting loop langs het stuurslot direct naar de schakelaar. Niet de schakelaar direct de verlichting schakelde dat gaat weer via relais maar uiteindelijk kon ik met tikken op het dashboard een deel van de verlichting aan en uitzetten en toen kwam ik bij de schakelaar uit.
En jouw verhaal heeft een vergelijkbaar beeld en volgens mij kan het ook weinig anderszijn dan het stuurslot of een lichtschakelaar want het stuurslot blokker bijna alles. OF er moet wat buitenom het stuurslot zijn aangesloten
Op donderdag 16 april 2026 22:22:28 schreef Swake:
Batterij doorgemeten en in goede conditie, behalve dat de batterij telkens een mep krijgt door die diepe ontlading doet ze het ook helemaal normaal.
Mag ik vragen hoe je de accu hebt getest?
Komt de gemeten Ah overeen met het aantal Ah dat op de accu staat vermeld?
Diep ontladingen doen lood-zuur accu's geen goed.
Een accu kan zich voordoen als zijnde in goede conditie bijv. door de accu te laden totdat deze zogezegd vol is maar de accu kan schade hebben opgelopen waardoor de aantal nomimale Ah niet meer door de accu kan worden geleverd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een intermitterende accu... Zo nu en dan binnen een dag leeg en de andere keer binnen een week?
Het kan misschien wel als er dendrieten tussen de platen groeien, maar ik denk dat de meeste andere suggesties een veel grotere kans maken en dus eerst getest moeten worden.