Ik heb een paar jaar geleden twee degelijke UPS’en van APC gevonden (1500RMI) die afgedankt werden. Ik heb mijn hele leven al een passie voor elektronica, maar heb die nooit goed ontwikkeld (studies niet kunnen afmaken en andere problemen).

Nu, 30 jaar later, tijdens het revalideren, ben ik er eindelijk terug ingevlogen en ben ik gedurende meerdere weken uren en uren bezig geweest met een project: een UPS gebruiken zoals mensen zonnepanelen met omvormer en thuisbatterij gebruiken. Kleinschalig en enkel om één kring van het huis over te nemen. Dit volledig geautomatiseerd.

De ene stap bracht me naar de andere, en zo verder en verder: energiemonitoring, Modbus, MQTT, een contactor in de zekeringkast en een paar zelfgemaakte prints met ESP32 en ADS1115. AI heeft me geholpen met het programmeren van ESP32’s en Home Assistant.

Ik was eigenlijk zo goed als klaar… maar toen…

Boem.

Ik had één punt van de voeding (24V-batterijpark) niet geïsoleerd en heb dit contact laten maken met de behuizing waar de PCB (640-7732H REV 9) in zit. Een deel zal naar de aarde gevloeid zijn, maar een deel is toch ook door de print gegaan. Twee printbanen zijn eruit gevlogen, maar verder zie ik geen defecte componenten.

Na het overbruggen van de defecte printbanen werkt alles zoals ervoor, maar zodra hij op batterijvoeding moet overschakelen, krijg ik een foutmelding van overbelasting (er hangt momenteel geen belasting aan). Ik ben ervan overtuigd dat deze print te repareren valt, maar dit valt buiten mijn kunnen.

Is er iemand die dit kan repareren en mij wil meenemen in dit proces tegen betaling?

Ik ben zelf van Tienen/Leuven (België). Ik ben langs Bert geweest van het vroegere Aitec; die wil het in het slechtste geval doen, maar zou liever hebben dat ik iemand anders vind. Ik kan de print ook opsturen en laten repareren, of een nieuwe print kopen, enzovoort… maar voor mij draait het meer om het leerproces dan om een werkende print.

Enig advies of aanbod?

Dank!

Bij sluiting met een ongezekerde accu kan er veel stroom gaan lopen en dus veel (ook onzichtbaar) kapot zijn.
(een 12v/7Ah gelaccu heeft een kortsluitstroom van 350A!)

Het kan nooit kwaad even te kijken of het iets eenvoudigs is, maar dit kan een lastige of niet realistische reparatie zijn.
Vermist het niet de kern van het project is zou ik eerder omzien naar een andere UPS. Dit soort bedrijfsafval zou gratis moeten zijn.

Repareren gaat je bijna zeker niet lukken.
APC is toch al eigenwijs, de ingangsspanning en accu's worden bewaakt als fort Knox, maar toch koken de standaard accu's met een jaar of 3 kapot.
Ik heb een 48 volt set als backup voor een aantal installaties , daar zitten 4 dikke '( 120Ah) accu;s van hawker aan en die werken al een jaar of 10 en die waren al gebruikt.
Als je zo'n UPS gebruikt, zet er dan geen contactor achter maar zet die groep direct op de UPS.
Die is er niet blij mee als er ineens een flinke belasting op komt.
Die grotere APC maakt gelijkspanning en maakt zelf weer 230 volt.
Het verbruik in rust is ook aanzienlijk, denk daar wel aan, het is niet de meest econonische oplossing.
Ik heb er nog een paar liggen, mogelijk ook wel een 1500 VA.

Op donderdag 16 april 2026 08:57:46 schreef Arco:
Bij sluiting met een ongezekerde accu kan er veel stroom gaan lopen en dus veel (ook onzichtbaar) kapot zijn.
(een 12v/7Ah gelaccu heeft een kortsluitstroom van 350A!)

Ja dat is niet mis, 350A :-) Vreemd dat er niet meer verkoold is of dat er zelf uberhaubt nog iets werkt. Maar dat doet hij dus. Het was ook verbonden met de aarde, dat zal wel gescheeld hebben.

.

Op donderdag 16 april 2026 09:03:15 schreef Aart:
Het kan nooit kwaad even te kijken of het iets eenvoudigs is, maar dit kan een lastige of niet realistische reparatie zijn.
Vermist het niet de kern van het project is zou ik eerder omzien naar een andere UPS. Dit soort bedrijfsafval zou gratis moeten zijn.

Het is niet de kern maar wel de motor.
Ik zou idd eerst willen zien of het iets eenvoudigs is. Mijn voorkeur gaat uit naar reparatie waar ik nog iets van kan leren. En idd, waarschijnlijk kan je dat als bedrijfsaval nog vinden maar hoe? Online vind ik ze nog, en ze zijn niet goedkoop! (pcb voor 180eur, volledige (refurbisht) ups voor 650eur. De vernieuwde moderne versie is 1450eur). Als ik redelijk wat geld moet beginnen uitgeven kan ik beter gewoon een hybride omvormer zetten en een paar panelen op mijn dak smijten (ik ben zelfstandige elektricien). Maar dan mis ik de fun van dit halve offgrid project

Op donderdag 16 april 2026 10:09:55 schreef revado:
Repareren gaat je bijna zeker niet lukken.
APC is toch al eigenwijs, de ingangsspanning en accu's worden bewaakt als fort Knox, maar toch koken de standaard accu's met een jaar of 3 kapot.
Ik heb een 48 volt set als backup voor een aantal installaties , daar zitten 4 dikke '( 120Ah) accu;s van hawker aan en die werken al een jaar of 10 en die waren al gebruikt.
Als je zo'n UPS gebruikt, zet er dan geen contactor achter maar zet die groep direct op de UPS.
Die is er niet blij mee als er ineens een flinke belasting op komt.
Het verbruik in rust is ook aanzienlijk, denk daar wel aan, het is niet de meest econonische oplossing.
Ik heb er nog een paar liggen, mogelijk ook wel een 1500 VA.

Het is idd niet economisch om met standaard loodbatterijen/agm/gel dit project te realiseren. Te weinig laadcycli. Maar om te beginnen ben ik met standaard batterijen begonnen. Momenteel had ik een victron Pwm charge control staan om de pv op de batterijen aan te sluiten. De ups zelf laad ik niet toe zijn batterijen op te laden, dit doen de zonnepanelen.Dus ik schakel aan de hand van wat sensoren de ups aan en uit en een contactor in de kast neemt het dan over (eerst ups even op het net aansluiten zodat de fase gelijk loopt en dan schakelen, soit, lang verhaal kort). Ik schakel een kring die niet zoveel vermogen verbruikt (pc/led/voedingen/tv ...) tussen de 6 en de 18A tot nu toe (tussen de 100 en 400W). Het is idd zo dat het rendement niet goed is. Rustverbruik is 1.5 tot 2A (30 tot 50W).

Je zegt dat je nog UPS'n hebt liggen?

Op donderdag 16 april 2026 10:09:55 schreef revado:

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Een ups gaat toch altijd 230 omzetten naar gelijkspanning en van gelijkspanning terug 230 maken?

En moest je UPS'n hebben liggen die je weg wil doen dan ben ik zeker geïnteresseerd.

Maar het repareren van mijn PCB zou ik toch ook willen realiseren. Ik ben er blijkbaar aan gehecht geraakt, aan die printplaat :-) Sommigen denken wel dat het gerepareerd kan worden. De microcontroller is alvast niet defect.

Op donderdag 16 april 2026 10:42:35 schreef Kodec:
Ik schakel een kring die niet zoveel vermogen verbruikt (pc/led/voedingen/tv ...) tussen de 6 en de 18A tot nu toe (tussen de 100 en 400W).

Dat denk jij. Nominaal niet, maar de inschakelstroom van menig schakelende voeding is veel, veel groter. Zet er een menig parallel en je praat zo over piekstromen van 100 Ampère en hoger. Gaat alleen maar goed op je automaat omdat die zo kort duren, maar die UPS denkt daar als belasting-sprong toch iets anders over denk ik.

Mogelijk valt het in dit geval iets mee als er van spanning naar spanning geschakeld wordt, maar er staat niet hoe snel het omschakelen gaat: ik gok dat er minstens seconden voorbij gaan voor de boel echt 'om' is. Das ruim voldoende voor leuke piekstromen ;)

Ik hoop trouwens ook dat je die contactor zodanig schakelt dat 'ie onmogelijk in kan schakelen bij net-uitval die verder gaat dan je eigen kast, om te voorkomen dat iemand die ergens aan gaat werken een oplawaai krijgt (lees: grote kans dat je UPS in de meeste gevallen direct uitschakelt wegens de veel te grote last, maar het kan niet kwaad dit scenario in je achterhoofd te houden en daar beveiligingen voor te treffen)

Nu wat betreft je UPS: blijkbaar heb je al iets gerepareerd en het ding dus open gehad. Waar loop je nu precies tegenaan? (gebrek aan gereedschap? Gebrek aan kennis? (of allebei?))

We komen met foto's vaak best een eind op dit forum, het is vooral aan de topicstarter ;)

Inschakelpieken (van niet lineaire belastingen) kunnen het 20-voudige of meer zijn...

Op donderdag 16 april 2026 16:22:29 schreef Kodec:
[...]

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Een ups gaat toch altijd 230 omzetten naar gelijkspanning en van gelijkspanning terug 230 maken?

En moest je UPS'n hebben liggen die je weg wil doen dan ben ik zeker geïnteresseerd.

Maar het repareren van mijn PCB zou ik toch ook willen realiseren. Ik ben er blijkbaar aan gehecht geraakt, aan die printplaat :-) Sommigen denken wel dat het gerepareerd kan worden. De microcontroller is alvast niet defect.

Kleine ups-jes schakelen de load heel snel om naar de omvormer en starten de omvormer.
De grote voeden de load met de omvormer.
De accu's afkoppelen gaat niet werken, zodra je die los koppelt gaat de UPS hoe dan ook de fout in.

een UPS gebruiken zoals mensen zonnepanelen met omvormer en thuisbatterij gebruiken. Kleinschalig en enkel om één kring van het huis over te nemen

En dan in de meterkast de zekering uitschakelen en die ene groep via een wandcontactdoos 'backfeeden' met een suicide cord? Foei foei! :)

Denk vooral ook aan de juiste aarding en aardlekbeveiliging van betreffende groep dan.

Heb vroeger ook een UPS gemodificeerd met twee externe accuaansluitingen en een hele batterij 12V/12Ah accu's. Het werkte, maar het ruststroomverbruik van de UPS was behoorlijk hoog. Was geen praktische oplossing, voor mij. De trafo's uit de UPS'en heb ik bewaard (24V/700VA) om nog eens een scheidingstrafo mee te maken.

Grote kans dat een koelkast of diepvries sowieso niet gaan werken op de UPS, vanwege de inschakelstroompiek.

Voor noodstroom zou ik dan eerder wat 12Vdc (of 24Vdc) apparatuur gebruiken. Een paar lampjes en een boost-converter voor de laptop.

Mijn UPS-en waren allemaal werkend (met defecte accu's); ik zou zelf zeker geen energie hebben besteed aan het herstellen van een UPS.

Je hebt gelijk wat die piekstromen betreft. Daar heb ik niet voldoende bij stilgestaan tot zover. Maar deze UPS kan best wel wat hebben lijkt me. Nu is het ook zo dat de UPS het overneemt van het net en vise versa (of ik zou het allesinds zo kunnen laten gebeuren moesen die piekstromen een probleem vormen).

De contactor is geschakeld op netvoeding van de kast zelf en zal uitvallen indien de netspanning wegvalt. Maar idd, denk dat de UPS sowieso ook wel snel de geest zal geven moest dat niet gebeuren. Heel de straat gaat dat dingetje niet kunnen voeden :-)

Hierbij wat foto's.

Het probleem is dus dat ik te weinig kennis heb om echt met een oscilloscoop het probleem op te sporen. Misschien met wat geluk en veel geduld? Het schema is erbij dus in princiepe kan het wel. Maar het liefst heb ik iemand met kennis van zaken die dat samen met mij zou willen doen.. dan leer ik er nog iets uit.

Na het doorlussen van de verbrande pintbanen werkt de ups nog grotendeels. Batterijen worden geladen, uitgansspanning is aanwezig wanneer de ups gevoed wordt door het net, maar vanaf je wil dat de ups het overneemt en dus zijn eigen 230V gaat genereren krijg ik een foutmelding. De microprossesor en een groot deel van de print werkt dus nog.

Op donderdag 16 april 2026 17:10:06 schreef revado:
[...]

Kleine ups-jes schakelen de load heel snel om naar de omvormer en starten de omvormer.
De grote voeden de load met de omvormer.
De accu's afkoppelen gaat niet werken, zodra je die los koppelt gaat de UPS hoe dan ook de fout in.

Zeer interessant! Dan moet ik alvast niet opzoek gaan naar kleine ups'n want dan gaat het niet meer draaien lijkt me.

Op donderdag 16 april 2026 17:12:52 schreef nonius:
[...]

En dan in de meterkast de zekering uitschakelen en die ene groep via een wandcontactdoos 'backfeeden' met een suicide cord? Foei foei! :)

Denk vooral ook aan de juiste aarding en aardlekbeveiliging van betreffende groep dan.

Heb vroeger ook een UPS gemodificeerd met twee externe accuaansluitingen en een hele batterij 12V/12Ah accu's. Het werkte, maar het ruststroomverbruik van de UPS was behoorlijk hoog. Was geen praktische oplossing, voor mij. De trafo's uit de UPS'en heb ik bewaard (24V/700VA) om nog eens een scheidingstrafo mee te maken.

Grote kans dat een koelkast of diepvries sowieso niet gaan werken op de UPS, vanwege de inschakelstroompiek.

Voor noodstroom zou ik dan eerder wat 12Vdc (of 24Vdc) apparatuur gebruiken. Een paar lampjes en een boost-converter voor de laptop.

Mijn UPS-en waren allemaal werkend (met defecte accu's); ik zou zelf zeker geen energie hebben besteed aan het herstellen van een UPS.

Hahaha, ben zo te zien niet de enige met dit simpele plan haha. Maar toch een geweldig fijn project geweest tot nu toe. Ik had het laatste printje gemaakt om de UPS aan en uit te kunnen zetten via Home assistant en ook nog een extra beveiliging voorzien dat de de netspanning zeker niet op de UPS uitgang terrecht zou komen wanneer deze zijn eigen 230V aan het genereren was.

Zeer interessant wat je daar zegt van de koelkast enzo. Daar zou ik dan zelf nog wel achter gekomen zijn ooit :-)

Revado, bij mijn APC UPS'jes kon ik de accu's wel degelijk loskoppelen hoor. Daarna (off-line) aankoppelen, waarna je de (off-line) inverter handmatig kon aanzetten. Het werkte volledig als een stand-alone inverter, zonder enige koppeling met het lichtnet.

Maar ik heb het nu over APC UPSjes die rond 2008 massaal in de afvalbakken belandden (allemaal met versleten accu's) en daar door mij weer uitgevist werden voor wat experimenten. Het gedrag van modernere UPS-en ken ik niet.

Het hangt er vanaf of het een off-line of een on-line UPS is.
Een (duurdere) on-line UPS kan zeker nooit zonder accu's, die zijn altijd actief...

Op donderdag 16 april 2026 17:42:03 schreef Arco:
Een (duurdere) on-line UPS kan zeker nooit zonder accu's, die zijn altijd actief...

De deze is zeker een actieve UPS dan (net bijgeleegd van jullie). Die wou zelfs geen led doen branden zonder een spanning aan de batterijklemmen. IIk heb 2 van deze UPS'n gevonden, dacht dus dat deze defect waren. Ik had geen batterij en wou mijn gestabbiliseerde voeding er niet op aansluiten samen met de netspanning van de UPS. Heb uren met meettoestel, ossiloscoop en schema liggen zoeken. Overal had ik wel een meting die mij deed vermoeden dat die UPS toch niet helemaal dood was. Dan toch maar de gok gewaacht en mijn voeding erbij aangehangen en dat ding deed gewoon wat het moest doen. Beiden, werkende stevige UPS'n! Maar één heb ik kapot gekregen door te solderen terwijl er nog spanning in de elco zat. Hiervan is de microprossesor misschien defect. Daar valt misschien niet meer aan te beginnen maar de 2e is dus defect geraakt op een hele andere manier en valt misschien nog te fixen. Enkel niet met mijn kennis schat ik. Ik mis mijn UPSje wel momenteel. Was mijn dagbezigheid tijdens mijn revalidat na operatie

Op donderdag 16 april 2026 17:42:03 schreef Arco:

Klopt...

wij (mijn zaak) bezaten indertijd 2 APC SmartUPS 3kVA UPS'en, 1 tweedehands (280€/60kg) uit een elektronicazaak, 1 nieuwe met bijhorend batterypack (2784€ zonder BTW, 60+60kg).
Zonder accu's geen spanning (online UPS)...

Liet ons toe om onze infrastructuur 2-2:30u online te houden.

Op donderdag 16 april 2026 18:08:42 schreef Turbokeu:
[...]Klopt...

wij (mijn zaak) bezaten indertijd 2 APC SmartUPS 3kVA UPS'en, 1 tweedehands (280€/60kg) uit een elektronicazaak, 1 nieuwe met bijhorend batterypack (2784€ zonder BTW, 60+60kg).
Zonder accu's geen spanning (online UPS)...

Liet ons toe om onze infrastructuur 2-2:30u online te houden.

En jij en jouw zaak hebben die toevallig niet meer :-) :-) ?

Ik zal kijken wat er nog ligt, zijn allemaal actieve APC.

Die actieve laten zoals ik al zei, en Arco ook zegt, de omvormer naar 230 constant draaien en houden de spanning en frequentie stabiel, ook als de netspanning dipt of wegvalt.
Als de accu's echt rot zijn gaat de zelftest mis.
Dan vallen ze heel even uit.
Pas gehad met eenoude APC 2200 XL bij een school ( oude liggen er ook nog denk ik).
Om de 2 weken viel de UPS een paar seconden uit.
De beide core switchen , die iemand dom genoeg samen op de zelfde UPS had gezet terwijl er 2 zijn, dingen dus rebooten.
Complete netwerk een paar minuten plat tot het weer online kwam.
Die is vervangen door een nieuwe.
Je kan eigenlijk maar een ding doen, de accus laden met de UPS , en bij stroomuitval op de UPS draaien.
Iets anders laat die UPS niet toe.
Die van mij ( ook een 3000XL via de management kaart.
Die 6 uur haalt hij wel met de 120Ah accu's die al flink oud zijn.

Bedankt dat je eens wil kijken. Heb zelf ook verder liggen zoeken en zie ook wel in dat het niet de moeite gaat zijn om al dat werk in de reparatie te steken. Even rouwen, maar ik kom er wel over :-)

Ik vroeg mij ook af wat die APC er van ging vinden dat ik een zonnepaneel met eigen laadregelaar zou aansluiten op zijn batterijen maar dat ging. Hij gaf alleen aan dat de batterij leeg of zo goed als leeg was terwijl de batterijen in 'float' status waren. Deze APC ging ook een paar seconden testdraaien wanneer je hem opstarte en dat ging, ookal dacht hij dat de batterij bijna leeg was. Dus dat ging eigenlijk, tegen verwachting in super goed. Ik had gedacht dat er wat conflicten zouden ontstaan of wat componenten elkaar zouden bevechten, dingen warm zouden worden of niet meer willen werken maar dat ging bijzonder goed!

Dus ik hoop dat bij andere modellen APC's ik hetzelfde resultaat behaal.

Uiteindelijk zou ik zelfs nog een stap verder willen gaan en er een lithium batterij op aansluiten. Dan wordt het wel goed nadenken hoe de spanningen juist te houden voor de batterij en ook voor de apc, want daar zit je met heel verschillende systemen van laden en spanningsregeling..

En zoals vermeld, het is pure spielerei (of hoe je het ook schrijft). Als zelfstandige elektricien kan ik nogal gemakkelijk de normale weg nemen, zonnepaneel-hybrideomvormer-batterijen.

Revado, is zo'n APC of ander merk actieve UPS ook een oplossing voor een boardnet, dan valt er niks uit als de walstroom wegvalt en ze zijn waarschijnlijk een stuk goedkoper te vinden tov bv Victron. Dan zou ik de accus eruit halen en ze op mijn boardaccus aansluiten. 1 net voor het woondeel een 1 voor de stuurhut. (Mijn inverter is maar 600W dus ik wilde hem gaan vervangen als ik de boel ga her-bedraden.

Kodec, zie ik daar the art of electronics op tafel liggen ?

Op vrijdag 17 april 2026 08:40:52 schreef fred101:
Revado, is zo'n APC of ander merk actieve UPS ook een oplossing voor een boardnet, dan valt er niks uit als de walstroom wegvalt en ze zijn waarschijnlijk een stuk goedkoper te vinden tov bv Victron. Dan zou ik de accus eruit halen en ze op mijn boardaccus aansluiten. 1 net voor het woondeel een 1 voor de stuurhut. (Mijn inverter is maar 600W dus ik wilde hem gaan vervangen als ik de boel ga her-bedraden.

Kodec, zie ik daar the art of electronics op tafel liggen ?

Dag Fred101.

Als ik mijn mening mag geven:

De APC die ik hier heb staan verbuirkt 1.5A op 24V in rust, dus zonder enig verbruik (ik reken meer in amperes dan in watt. Ik heb zelf 4 jaar op een zeilboot gewoond meestal voor anker. Ih had een 12V systeem en daar hield ik vooral de amperes in het oog) Eigenlijk helemaal niet zo goed geschikt dus als omvormer. De APC die ik hier heb bromt ook serieus onder belasting. Een victron omvormer gaat veel efficienter te werk gaan als je het over efficientie hebt denk ik. Als nu de walstroom weg valt dan kan je manueel overschakelen naar je boardnet, toch?

Maar idd, als je geen onderbrekingen wil kan je misschien wel een oplossing bedenken om iets met een UPS te doen in combi met een gewone omvormer. Als je niet aan de wal hangt zou ik geen ups gebruiken als omvormer.

Daar ligt idd 'the art of elektronics' op tafel. Geweldig boek! Maar mijn kennis is zeer beperkt hoor. Het is meer uit verwondering dat ik dat boek heb. Maar bon, over het laatst toch een actieve ruisfilter opgezocht.

Ik heb net bij een vriend op zijn zeilboot gemeten (hij woont erop, ik woon op een motorboot) want hij gaat volgende week op reis en zal dan veel offgrid zijn. (en weet absoluut niets van electra)

Hij heeft een 100W flexibel zonnepaneeltje gekocht en we hebben even wat verbruikers gemeten. (ik kijk ook altijd naar de stroom) Toevallig ook naar zijn Victron inverter. Die trok 1,7A @ 12,7V zonder walstroom en zonder verbruikers. Ik heb mijn inverter niet gemeten maar die voelt altijd aardig warm aan. Die schakelt pas het inverter-deel in als de walstroom wegvalt. Maar het is nog een Chinees (zat bij de boot) , ik heb al een 1900W sinus omvormer/lader Victron klaar liggen. (die kreeg ik gratis omdat hij kapot was dus die heb ik gelijk gerepareerd)