DANKJEWEL voor het meedenken!

Als ik tussen de pinnen 21 en 30 meet krijg ik een geleidende verbinding met vrijwel 0 Ohm weerstand.

Ik heb ondertussen een defecte zekering van 500mA gevonden. Deze heb ik vervangen met eentje van 630mA en hij blijft heel.
Zou iets aan de hand kunnen zijn met de voedende kant van de schakeling, een trafo(deel) defect?

Ik heb alleen de Amerikaanse servicemanual waar die zekeringen niet in staan, hoe zitten deze in het circuit?

Hoi Henry, ik stuur je de manual die ik gevonden heb op internet.
Mogelijk is dit dus dezelfde als die jij al hebt.
https://elektrotanya.com/cgi-bin/download2.cgi?dk=&fid=166450&file=pio…

De nieuw geplaatste zekering zit bij Pin 12.
Als ik deze eruit haal en dan de spanning over de klemmen meet krijg ik 0V.
Ik heb nog geen idee of Pin 12 in serie staat met deze zekering.
Als ik beter zicht wil krijgen op de onderkant van de deze print moeten een hoop kabels losgehaald worden en dat durf ik nog niet aan, haha!

Op zaterdag 11 april 2026 17:54:14 schreef fazerpaul:
Hoi Henry, ik stuur je de manual die ik gevonden heb op internet.
Mogelijk is dit dus dezelfde als die jij al hebt.
https://elektrotanya.com/cgi-bin/download2.cgi?dk=&fid=166450&file=pio…

Die bevat net wat meer informatie, bedankt. De zekeringen zijn bedoeld voor doorgeschakelde apparatuur, verder hebben deze geen invloed op jouw versterker. Vermoedelijk is een te zwaar apparaat aangesloten geweest.

Dus weerstand vervangen. Als je geen andere klachten hebt, danis de patient daarna weer beter.

Als je geen spanning op 29 en 31 hebt, en de massa is in orde,
dan de weg terug zoeken. Heb je spanning op 26 en 28?
Zo ja, controleer D13, D14 en R5

https://audiocircuit.dk/downloads/pioneer/Pioneer-A77X-int-sm.pdf

Zekeringen zijn inderdaad van outlet sockets, blijkbaar alleen voor de europese markt HE modellen bedacht:

Ik vind jullie echt geweldig, hartelijk dank voor iedere post om mij te helpen!!

Ik heb de spanning gemeten op pin 26 en 28 en die is 114,3V.
Als ik de Diodes D13 en D14 wil doormeten kom ik met mijn VWO natuurkunde niet verder dan dat ze onder spanning in één richting geleiden en zonder spanning in beide richtingen niet. Dat lijkt me eigenlijk best in orde, toch?

De weerstand R5 gedraagt zich merkwaardig of ik begrijp het niet.
De gemeten waarde verloopt de hele tijd, ik meet vanalles van 1,7MOhm tot 17,3MOhm en dan verloopt de waarde ook tijdens het continu meten.
Als ik de spanning erover meet komt er een constante waarde van 57V uit.
Hier kan ik echt geen logica in ontdekken, haha!

Maar gewoon doorgaan, we komen er samen vast wel uit.

Fijn weekend trouwens voor iedereen!

spanning gemeten op pin 26 en 28 en die is 114,3V

Normaal meet je een sym. voeding tov. massa, maar vermoedelijk dus +57V en -57V, volgens schema 59V
nu weet je dat de trafo het doet, zou het nog D13, D14 of R5 kunnen zijn.
Als je 57V over R5 meet dan lijkt het erop dat D13 en D14 goed zijn en is R5 vermoedelijk defect, open, zou jou vage meting verklaren
Volgens schema is R5 10Ω, vergewis je ervan dat dat klopt en dat de spanning weg is weggevloeid, meet dan opnieuw R5, omdat het een lage waarde is zou je hier 10Ω verwachten (in circuit) en op de diode stand zou je de diodes kunnen doorpiepen

Wat een prachtige mensen op dit forum, echt bedankt voor deze geweldige hulp!!

Ik ben goed en wel thuis van het werk en heb meteen de meting van de weerstand uitgevoerd. De versterker heeft de hele dag uitgestaan en ik meet nog steeds een enorm hoge weerstand voor R5, rond 19MOhm, bijna buiten bereik van mijn multimeter.

De beide diodes lijken in orde, als ze onder spanning staan geleiden ze in één richting. Zonder spanning zijn ze gesloten in beide richtingen.
Op de diode stand van de meter gebeurt er eigenlijk niets in beide richtingen, of ik meet verkeerd.

Zou ik die weerstand R5 even kunnen kortsluiten om te kijken of de lampjes gaan branden of brandt de boel dan meteen af?

Nooit zonder die weerstand proberen, alle onderdelen hebben nut, anders zaten ze er niet in.

Kan iemand svp bevestigen of de weerstand in de foto inderdaad 10 Ohm is?
Dit is de eerder genoemde R5 weerstand.

Is 10 Ohm en 5% tolerantie.
R5 staat met een waarde van 10 Ohm in het schema getekend.

Super, DANKJEWEL! Dan ga ik een vriend vragen of hij zoiets heeft liggen en anders online bestellen. Waar kan ik dit friemel dingetje los krijgen? :9

Het kan mogelijk om een fusible (wire-wound) resistor (weerstand) gaan (een weerstand met een functie als een soort zekering).
Zaak dus om deze te vervangen door het juiste type (niet zomaar een 10 Ohm weerstand nemen).

Op zaterdag 18 april 2026 09:57:47 schreef Bobosje:
Het kan mogelijk om een fusible (wire-wound) resistor (weerstand) gaan (een weerstand met een functie als een soort zekering).
Zaak dus om deze te vervangen door het juiste type (niet zomaar een 10 Ohm weerstand nemen).

volgens het schema is R5 géén fusible resistor (bij de fusible resistors staat een driehoekje met uitroepteken)

Op zaterdag 18 april 2026 10:49:15 schreef WillemV2:
volgens het schema is R5 géén fusible resistor (bij de fusible resistors staat een driehoekje met uitroepteken)

Het driehoekje met uitroepteken symbool bij componenten in het betreffende schema betekend niet dat het wel of geen fusible componenten zijn.
Het symbool is generiek voor componenten waar de safety factor een rol speelt en het component voor een identiek exemplaar moet worden vervangen.

True, maar in praktijk zie je vaak bij versterkers dat een fusible of flame retardent weerstand een uitroep teken krijgt in het schema. Die zijn ook vaak blauw of grijs. Maar links of rechtsom; kleur groen kan van alles betekenen als body kleur van een weerstand volgens mij, dus wat is dan het 'juiste type' als het niet in de service manual staat?

Fusible resistors kunnen ook een groene body hebben (Yageo).
De afwijkende manier van het aanbrengen van de kleurringen doet sterk vermoeden dat dit geen normale weerstand is (anders hadden ze ook een carbon 10 Ohm weerstand kunnen nemen zoals de rest).

R5 heeft Pioneer Partnumber RFA1/4PS100J en dat is een fusible resistor.

Zeer interessante materie dit! Wat ik me dan afvraag is of deze weerstand dan stuk is gegaan door overbelasting en de zekering functie dus gewerkt heeft.
Natuurlijk ook de vraag of dit onderdeeltje nog origineel te bestellen is?
Nogmaals echt bedankt voor alle hulp en informatie!
Fijne zondag allemaal.

Er is geen enkele garantie dat de schakeling weer werkt na het vervangen van R5, mogelijk is er meer defect, je zult dat moeten testen. Zet er eens een 10Ω is een meet verder, terwijl je R5 in de gaten houdt.

Mogelijk is C1 defect of slecht, R5 lijkt een soort van stroombegrenzing voor het laden van C1

[Bericht gewijzigd door MJN op (19%)]

Ik ga zsm proberen om de zaak toch aan de gang te krijgen, haha!
Vanwege een vakantie naar het buitenland ben ik even niet in de gelegenheid, maar daarna wil ik echt verder gaan hiermee.
Echt bedankt voor al jullie hulp tot nu toe. _/-\o_
Geniet ook van het mooie weer!