Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Willen wij op CO zeer duidelijk zijn?
Woehahaha, noemt men zoiets niet "de vraag van zes miljoen dollar?"
Mijn antwoord gaat in de zin van "claro, ma non troppo" 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@revado: wat is het groene ding bovenaan de eerste foto? Het lijkt me ofwel een lijst met allemaal individuele schroefconnectors, of anders een meerpolige stekker, wellicht naar een of andere bus, allicht zelfgedefinieerd?
Maar ik ga er sowieso mee aan de slag.
Dat groene ding is een connector.
Ik denk dat ze van AMP zijn, beetje vreemde dingen.
Die kan je zo in de connector op de hoofdprint drukken.
Daar heb ik er nog een zooi van liggen.
Net als die Bourns trimmers, daar heb ik enkele doosjes vol van 
Ik zal morgen een lijstje met component waardes maken, dat is op de foto niet te zien bij de c's
En het hele bord ziet er zo uit.
Op vrijdag 1 mei 2026 21:14:11 schreef Paulinha_B:
Maar ik ga er sowieso mee aan de slag.
Dank je wel 
nonius
set SCE to AUX.
Revado, als het probleem met gelijk een hele serie van die printjes (16, begreep ik) zich tegelijk voordoet, is het dan misschien geen probleem in de backplane? Misschien een gebroken spoortje, haarbreuk? Want ik kan me voorstellen dat bij het insteken en uittrekken van die printjes de backplane behoorlijk doorbuigt.... (ondanks het stalen frame rondom).
(ben hier hardop aan het denken).
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Mocht er 'dichterbij' ondersteuning nodig/wenselijk zijn bij het gnireenegne, board redesign of bedocumentering: ik ben ook (meestal) beschikbaar...
Op vrijdag 1 mei 2026 21:53:04 schreef nonius:
Revado, als het probleem met gelijk een hele serie van die printjes (16, begreep ik) zich tegelijk voordoet, is het dan misschien geen probleem in de backplane? Misschien een gebroken spoortje, haarbreuk? Want ik kan me voorstellen dat bij het insteken en uittrekken van die printjes de backplane behoorlijk doorbuigt.... (ondanks het stalen frame rondom).(ben hier hardop aan het denken).
Zoiets verwacht ik wel.
Die backplane is wel heel dik, ik denk 1,5 mm.
Maar die is ook zelfgemaakt zitten vertikale sporen en eilandjes op.
Hier en daar is daar een spoor doorgekrast.
Ik wil eerst weten hoe de generator ( ruw) werkt, ik verwacht op een van de pennen een iets variabele spanning.
Helaas kon ik de spanningen niet vergelijken omdat het weer werkte.
Op vrijdag 1 mei 2026 22:30:53 schreef Aart:
Ik was nieuwsgierig en heb het schema van dit printje even opgenomen.
Het grootste deel is een eenvoudige VCO.[bijlage]
Hoe heb je dat zo snel gedaan Aart?
Mooi werk!
RV1=2k
C5 inderdaad 100n
C4=390P
C1= 4u7
Er staat +17 ( pin 14) en -17 ( pin 10) op.
En de +5 voor die 221 komt idd via pin 15 pin 1 binnen
Op pin 15 ( naar de trimmer) staat ook 17 volt waarvan ik vermoed dat die niet goed is af en toe.
Ik denk dat ik dit schema van Aart wel in de sim kan zetten. Dan kan ik zien hoe de schakeling reageert op diverse inputs.
Ik denk trouwens dat je voor +5V pin_1 bedoelt revado. De TL081 zit trouwens akelig dicht bij z'n max. met die plus en min 17 volt. Volgens de datasheet van de zijn de max voedingen plus en min 18 volt. De input voltages t.a.v. massa zijn 15V max en 30V differentieel. Ding is geschakeld als inverterende DC versterker. Dus ik kan i.i.g. even kijken wat dat doet als er plus 17V op die pin 15 binnen komt. Daar zit dan die 10-slags 2K ook nog voor, maar die uitgang gaat dan i.i.g. negatief. Ik vermoed dat die 10-slags is om het geval op nul volt aan de uitgang te zetten. Dan zou pin 15 een referentiespanning moeten zijn. De invloed via die twee keer 180K is een stuk minder. de 'versterking' op die 10-slags trimmer lijkt mij 1 op 1.
Maar goed, ik zet hem in de sim en kijk wel even wat het doet.
Oh en nog dit: Q2 is geschakeld als emittervolger om de uitgang van de TL081 te ontlasten en hangt aan plus 12V, die kan dan volgens mij geen negatieve sturing verwerken.
Hoe heb je dat zo snel gedaan Aart?
Veel doen. Het is gewoonlijk het eerste dat ik in een project doe. Direct in KiCad werken scheelt veel, maar goede foto's zijn het belangrijkste.
Het schema is geüpdate met de informatie en wat gepoetst.
Er zat ook (minstens
een fout in; de terugkoppeling komt van de emitter van de transistor. Wat logisch is, anders zit de temperatuur afhankelijke Ube in de frequentie. Maar een positieve spanning op de trimmer, dus een negatieve op de basis van Q2, roept inderdaad vragen op.
Het ontbreken van ontkoppeling en wat wilde voedingsspanningen zijn naar mijn ervaring niet raar voor elektronica uit die tijd. Het heeft gewerkt, dus als de voeding 17 V hoort te zijn dan zal het wel zo zijn. De abs. max. van de 071 is hoger dan 30V.
Maar controleer dit zorgvuldig, 17V is ook buiten de 16V spec. voor de 50240 en dat IC is allicht lastig te krijgen. Daarbij kan dit soort stress ook "vage" problemen geven.
Als u het instrument wilt behouden is het zaak de ontbrekende (service-) documentatie opnieuw te maken. Zowel beschrijvend, elektronisch als muzikaal.
Dat is een klus, maar het kan naar behoefte opgebouwd worden. Een apparaat zoals als dit zal redelijk wat aandacht nodig hebben om behouden te blijven.
Ik heb het schema meteen dankbaar opgeslagen.
Met dat reverse " gnireenegne ", zoals FB het mooi noemt, heb ik te weinig ervaring in, ik kom een heel eind en kom er we uit maar dit is een tak van sport waar je veel mee moet werken.
Gelukkig hebben we hier een geweldige berg aan kennis op het forum!
Die 17 volt is inderdaad wat aan de hoge kant vond ik ook al.
Pen 1 , 5 volt is correct, ik had voor mij zelf de nummering andersom gedaan gisteren..., gecorrigeerd.
Pen 15, die referentiespanning zou ook -17 kunnen zijn, die heb ik even vergeleken met het andere grote board.
Die pin 8 en 9 zijn vermoedelijk om vibrato te kunnen gebruiken.
De registers waar deze generatoren voor zijn hebben geen tremolo, dat zijn zogenaamde "strakke" registers.
Maar het board er naast heeft wel vibrato, dus ik zal dat ook gaan meten.
Nog heel wat te doen 
Ik heb de voedingen nog niet echt verder bekeken, er zitten aan het stalen frame hier en daar wat componenten, ik denk transistoren, die de spanningen maken. De basis lijkt 24 volt heb ik al wel hier en daar gemeten.
Die voedingen bestaan uit wat zwevende onderdelen aan transistoren aan het frame...
Die spanning zou ik natuurlijk kunnen verlagen, maar dan moet ik eerst nagaan wat er meer mee gevoed wordt in het totaal.
Het hele orgel proberen te documenteren is uiteindelijk zeker de bedoeling.
Het staat bij Beeld en Geluid en zal daar behouden blijven voor de toekomst, en dat het liefst goed bespeelbaar.
En ik ben jullie heel dankbaar als we dit samen kunnen doen.
Wie er een keer wil kijken, laat het weten, dat kan ik zo regelen.
Harry64 en Paulinha_B hebben het al "in het wild" mogen aanschouwen en horen.
Voor wie wil weten waar dit topic over gaat, hier een kleine demo van gisteren door mijn muziekmaatje Jan.
Het gaat om het onderste manuaal, de linker hand, daar was met deze stemmen niet op te spelen zo vals was dat.
Wie Cor Steijn kent herkent meteen het karakteristieke geluid van het orgel.
Met -7V op die trimmer krijgt de 74ls iets van 10V in z'n mik. Bij +17 V rond net geen 4V. Ik heb de 74LS221, voor zover ik heb kunnen zien, niet in m'n sim. Het verschil is dat de LS221 een dubbele uitvoering is van de 121, die er wel in zit maar dus singel is. Verschil met de dubbele LS123 en LS221 is dat de LS221net als de LS121 niet retrigeble is.
Ik heb geen flauw idee waar die 2Mhz vandaan moet komen maar zoals het nu is doet het in de sim helemaal niets.
Ik ga weer ff verder met PM3055 voeding 1 pesten en misschien wat 2AT glaszekeringen om zeep helpen. 
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De twee monoflops staan in een oscillator-configuratie: de ene triggert de andere en vice-versa. Daar is wel een startpuls voor nodig, die wordt hier verzorgd door R2/C4. Mogelijk verslikt de simulator zich daarin...
Volgens de timing componenten (100p/3k16) zou de periode -als R3/R4 aan +5 zouden hangen- ongeveer 800ns zijn, resulterend in een frequentie van net wat meer dan 1MHz.
Ik denk dat de schakeling rond de opamp en Q2 als een soort variabele stroombron (of regelbare voeding) moet fungeren, om de frequentie te kunne regelen.
Net even in de bak met "spareparts" gedoken in de garage.
Ik heb alle onderdelen uit Jaap zijn werkplaats geërfd een aantal jaren terug.
Daar liggen nog 2 van deze printjes, de ene is de 221 vanaf.
Daar zit een ander merk "toon" ic's op.
Maar die zijn het zelfde als die S50240.
Ik al er eens een aan de juiste voedingsspanningen houden en meten wat het doet.
Dan begin ik wel met 14 volt voor de zekerheid om binnen de specs te blijven.
En over die Bourns potmeters maak ik mij geen zorgen 
11 doosjen van ieder 18 stuks, NOS verpakt.
fatbeard
Honourable Member
Wat mij dan weer opvalt is de waarde van de frequentie-bepalende componenten op de bovenste van die twee...
Ook handig: een reserve potmetertje in elk pakje 
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (20%)]
Het zouden proefprinten kunnen zijn.
Het zat allemaal in laatje bij onderdelen.
Ik ga nog even oefenen achter de drums ( morgen spelen) en dan sluit ik er daarna nog even een aan, ben benieuwd of het werkt.
Een oscillator in de sim starten vereist vaak een geforceerde beginsituatie, in spice heet dat "initial condition". Dit bij gebrek aan ruis of asymmetrie in component-eigenschappen. Bijvoorbeeld een C op t=0 een spanning geven. Probeer dat eens bij C2 of C4.
Een update:
Net de gevonden print aangesloten, moest even wat rommelen om alle spannningen te maken, ik heb niet alle voedingen hier staan.
Met + 15 en - 15, de 5 volt voor de 74LS221 een een referentie van -5,17 volt ( dus negatief, !), een iets hoger of lager werkt ook, maar dan de trimmer bijregelen, komt het op 2 Mc .
Ik denk dat er een meetfout gemaakt is gisteren.
De meenenomen werkende print ( die heb ik de S50240 even afgepakt voor alle zekerheid) het zelfde.
De gevonden print lijkt dus gewoon ok.
Ik heb het toongenerator ic niet verder getest, had even niet makkelijk een signaalvolger liggen.
Dat komt wel.
Gevonden print 2 mankeert de 74LS221 op en een paar c's, die zal ik er op zetten en dan ook testen.
De voedingsspanning is niet van belang, 15 of 17 heeft geen invloed.
Referentiespanning er af is oscilator uit, bij (-5,17 v) er op start ie meteen stabiel.
En de Owon scoop zal ik maar wegdoen, die zet ook een punt in de uitlezing van de frequentie 
Wat foto;s ( werkbank is een beetje een zooitje)...
Paulinha_B
Honourable Member
... een beetje, zei je toch ..? 
Met de glimlach toegegeven: de mijne is zeker niet beter. Mijn inzinking vorige zomer leidde me er keer op keer toe, een project van onder het stof te halen, op de werktafel te zetten, en dan... te laten staan. Toen er echt nix meer bij kon begon het me te dagen dat er ergens iets niet klopte. Nu wordt er heel stilaan opgeruimd, en ik heb zelfs al een en ander aan de praat gekregen. Maar het is ergerlijk dat rommel maken VEEL sneller en gemakkelijker gaat dan rommel opruimen.
nonius
set SCE to AUX.
Op zaterdag 2 mei 2026 11:42:34 schreef revado:
Wie Cor Steijn kent herkent meteen het karakteristieke geluid van het orgel.
heel zeker, herkenbaar geluid, doet me aan dit denken... https://www.youtube.com/watch?v=2OKMSTwyOzs alhoewel het toen nog niet dit orgel was.