In plaats van botweg kortsluiten kan de voedingslijn ook gewoon uitgeschakeld worden als b.v. een 5.0V rail 5.1V wordt. Heb ik ook nog voor bij RL eventuele parallelle ontkoppel capaciteiten meegenomen 
[Bericht gewijzigd door harry64 op (23%)]
Heeft u dit in de praktijk getest? Dit lijkt een schakeling die afhankelijk van de eigenschappen van de voeding en de belasting wild gaat oscilleren.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dat gaat alleen goed als de dienstdoende P-FET niet in sluiting gaat (wat de standaard fail-modus is van FETs). Lijkt me geen goed idee...
En voor diegenen die het nog niet wisten: CPLD = complex programmable logic device. Eigenlijk een soort FPGA die niet field-programmable is...
Het (die CPLD's) zijn handige componenten als je een complexe logische schakeling 'vast' in een chip wilt hebben, al lijkt me het aantal delers benodigd voor een gesimuleerde S50240 wat aan de hoge kant voor een CPLD.
Dit is een opzet idee. Nog niet gebouwd.
@fatbeard: Er kan altijd nog een kortsluiter achter voor de zekerheid. Nu met zekering en crowbar extra voor als de P-fet niet werkt. V1 gaat na 100mS van 5.0 naar 5.1V In de tweede simulatie is R3 gesaboteerd waardoor de P-fet niet uitschakelt.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (14%)]
Ik ga nog eens nadenken over de voedingsperikelen.
Het is nu opgebouwd met een of 2 trafo's en een zooi transistoren.
Zo dik is het allemaal niet verder wat stromen betreft.
Een nieuwe voeding maken met + 15 en - 15 , +5 en de referentiespanning van -5 is wel iets waar ik aan denk.
En dan per bord.
Het orgel is altijd spanningsloos als we er niet zijn, aansluiten op een wcd kan ook alleen maar met een verlengsnoer wat uitgerold moet worden naar een andere ruimte.
Zelfs als we koffie gaan drinken gaat de spanning er af.
Vandaag langs geweest bij mijn collega en zie wat daar lag 
14 NOS synth ic's! Die komen zeker uit de voorraad van Jaap.
Dat probleem voor de toekomst is alvast opgelost.
Ik heb ook een aantal 74LS221 mee dus ik kan printje 2 ook compleet maken en testen.
Hoeveel ampère gebruikt die plus en min 15? Ik heb hier nog wel wat 15V SMPS liggen.
Edit: Van de 5V wil ik ook het stroomverbruik weten. Daar heb ik er ook nog een voor.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (35%)]
Ik denk dat je bij zo'n orgel geen extra SMPS harmonischen in de tonen kunt gebruiken (via de voedingslijnen of directe capaciteve koppeling / EMI))
nonius
set SCE to AUX.
Dan komt er nog iets anders bij kijken: hoe ver ga je met reparatie/restauratie/verbetering? Want het is een Keizerwaard-orgel, niet de bedoeling dat het aan het eind van de rit een Revado-orgel is
(gelijk de Noniusson-telefoon
)
Een nieuwe, betere en veiligere voeding inbouwen lijkt me wel goed, maar zou toch proberen om het zo origineel mogelijk te laten: dus de oude torren, draadjes e.d. wel gewoon laten zitten, ook al worden ze niet meer gebruikt.
Bij restauratie hoort het principe te zijn dat een volgende restaurateur het weer (simpel) in originele toestand kan brengen, en de gedane restauraties/verbeteringen weer ongedaan kan maken.
Daarom dacht ik ook aan losse crowbar-modules, die je simpelweg kan toevoegen over de bestaande voedingslijnen, zonder verder de originaliteit van het orgel veel aan te tasten. Ik denk dat, 'in de geest van de bouwer', een ouderwetse analoge voeding toch meer bij het apparaat past dan een moderne SMPS.
Daarnaast begin je nu ook al te merken dat de orgel reserveonderdelen verspreid zijn over meerdere plekken; misschien een idee om een vakkendoosje in het orgel te monteren, waar alle originele IC's, potmeters e.d. in zitten? Dus bij het apparaat zelf bewaren. Een volgende (generatie) restaurateur(s) gaat daar dankbaar om zijn.
Valt wat voor te zeggen. Anderzijds heb ik de indruk dat dhr Keizerwaard zelf ook nieuwere technieken toepaste. Maar een beetje terughoudendheid en zoveel mogelijk het bestaande intact houden is prima.
Over die crowbar. Die heb ik nog ff wat verder uitgewerkt in de sim. Na herstarten van het sim programma vond deze de 4.7V op de ingang van de comparator ineens niet meer tolereerbaar. Waarschijnlijk omdat dit te dicht op de 5 volt voedingslijn zit. Dus de 4.7V zener is nu vervangen voor een 3.3V bij 1mA door de zener. Tevens een duoled R/G toegevoegd voor indicatie. En de extra crowbar met 1A zekering indien de p-fet de geest geeft. Ik ga even uit van een 7805. Maar er kan altijd een lichtere of zwaardere zekering in. tolerantie is nog steeds 0.1V. Dus 5.1 is uitschakeling om de digitale ic's te beschermen en 5.0 is oké. Reactietijd uitschakeling met p-fet intact is 5mS.
Met defecte p-fet, drain-source short, hangt van de snelheid van de zekering af. Die is in dit geval 28mS voordat de zekering er genoeg van heeft.
Op vrijdag 8 mei 2026 18:53:45 schreef harry64:
...
Met defecte p-fet, drain-source short, hangt van de snelheid van de zekering af. Die is in dit geval 28mS voordat de zekering er genoeg van heeft.
Hoe realistisch is dat? Je hebt geen idee welk soort (1A) zekering één van de gebruikers zal toepassen na het sneuvelen van een zekering. En is 28mS niet een beetje lang? Voor mijn gevoel is het een eeuwigheid.
Ik zou mooi het schema met de TL431 van Sine aanhouden. Mooi simpel en ziet er snel uit. Uiteraard wel testen of hij echt snel genoeg is.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik zit wat te piekeren over het toepassen van crowbarbescherming bij symmetrische voeding. Zoals de +/-15V die hier en op vele plaatsen wordt toegepast voor opamps.
Om het echt goed te doen zou men moeten maken dat, als een van de twee spanningen de mist in gaat, de beide spanningen worden onderbroken. Of niet?
@harry64,
Waarom zo moeilijk?
Crowbars worden al jaren met een simpele lompe thyristor gemaakt. Zo lomp als dat past ook wel bij een letterlijke crowbar 
Op vrijdag 8 mei 2026 19:14:14 schreef Paulinha_B:
Ik zit wat te piekeren over het toepassen van crowbarbescherming bij symmetrische voeding. Zoals de +/-15V die hier en op vele plaatsen wordt toegepast voor opamps.
Het simpelst is drie crowbars. Twee bewaken de plus en min 15 Volt tov ground en de derde bewaakt de 30V spanning.
Een crowbar is een uiterste noodmaatregel. Alle andere beveiligingen, zoals bijvoorbeeld kortsluitbeveiliging en/of overspanningsbeveiligingen werken niet meer en de gewone zekering weigert op tijd te smelten.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (22%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ja, dat valt niet uit te sluiten. Ik ken die transzorbdingen niet, waren ze niet vooral bedoeld om spikes op te vangen? Ze dateren in alle geval van na mijn leertijd, en ook van na de tijd van het schema'tje dat ik postte.
(en daarin is inderdaad de elko aan de verkeerde opamp-ingang getekend).
Op vrijdag 8 mei 2026 22:23:03 schreef Paulinha_B:
(en daarin is inderdaad de elko aan de verkeerde opamp-ingang getekend).
Van bijna 25 jaar oud. Ik vraag mij af of die crowbar nog steeds actief is.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (12%)]
Op vrijdag 8 mei 2026 19:10:32 schreef ohm pi:
[...] Hoe realistisch is dat? Je hebt geen idee welk soort (1A) zekering één van de gebruikers zal toepassen na het sneuvelen van een zekering. En is 28mS niet een beetje lang? Voor mijn gevoel is het een eeuwigheid.
Ik zou mooi het schema met de TL431 van Sine aanhouden. Mooi simpel en ziet er snel uit. Uiteraard wel testen of hij echt snel genoeg is.
Mijn ervaring met 'gebruikers' en glaszekeringen is dat je die makkelijk kan inpakken in een strookje alufolie. Dan slaat die zekering niet meer door. En mocht het schroefpatroon er uit knallen dan kan daar ook alufolie overheen. Alleen met de schroefpatroon voor de meter gaat dat niet want die zit in een kastje dat je niet open mag maken. Je kan het natuurlijk wel doen maar de wijkzekering wint het van de alufolie. En zo niet is heel de buurt boos op je. 
Het stroomverbruik van een zo'n bord zal niet veel zijn.
De bewuste printjes hebben ieder 4 delerprintjes met delers en de schakelaars voor de tonen.
Die schakelaars zijn torren ( dacht BC 547) , de delers CD4024 .
Er zijn 6 van die sets , een "toon' printje met 4 delerprinten.
En er zijn nog meer printjes.
Zo'n deler printje zal ik ook een paar goede foto's van maken.
En ook van het hele bord met printen.
Dan hoop ik dat jullie daar ook mee willen assisteren.
Langzaam komt er dan een soort servicedoc 
Op vrijdag 8 mei 2026 19:14:55 schreef Sine:
@harry64,
Waarom zo moeilijk?Crowbars worden al jaren met een simpele lompe thyristor gemaakt. Zo lomp als dat past ook wel bij een letterlijke crowbar
Het triggerde m'n controledwang die dan ingeeft dat zo'n waardevol orgel de beste bescherming verdient. 
Op vrijdag 8 mei 2026 23:41:29 schreef harry64:
[...]
Mijn ervaring met 'gebruikers' en glaszekeringen is dat je die makkelijk kan inpakken in een strookje alufolie. Dan slaat die zekering niet meer door. En mocht het schroefpatroon er uit knallen dan kan daar ook alufolie overheen. Alleen met de schroefpatroon voor de meter gaat dat niet want die zit in een kastje dat je niet open mag maken. Je kan het natuurlijk wel doen maar de wijkzekering wint het van de alufolie. En zo niet is heel de buurt boos op je.
Zo iets? 
Op vrijdag 8 mei 2026 22:23:03 schreef Paulinha_B:
Ja, dat valt niet uit te sluiten. Ik ken die transzorbdingen niet, waren ze niet vooral bedoeld om spikes op te vangen? Ze dateren in alle geval van na mijn leertijd, en ook van na de tijd van het schema'tje dat ik postte.(en daarin is inderdaad de elko aan de verkeerde opamp-ingang getekend).
Met de C over de zener een zeer grote kans dat de zekering al doorbrandt bij het inschakelen van de voeding.
Met de C zoals getekend is dat uitgesloten.
Op vrijdag 8 mei 2026 23:56:50 schreef revado:
[...]Zo iets?
[bijlage]
Zo iets ben ik een keer tegen gekomen in een verdeelkast op een terrein van een ehhmmm instituut voor verstandelijk gehandicapten. Alleen zat daar iets van drie stuks dik rond betonijzer in. Kennelijk was de klusjesman/bouwvakkert daar ook een client.
Ging niet goed i.i.g. Kast was overbelast door een nieuwbouw waarin alles, koken, stoken en een remise voor de terrein karretjes elektrisch is. Tevens waren er veel meer 'stekkies' omdat het van tweelaags naar vierlaags was uitgebreid.
Zo raar dat iedere keer tussen 17.15 en 17.45 uur het hele terrein in het donker zat. Daar mochten uiteindelijk nieuwe dikkere kabels de grond in. Liep de betreffende manager nog te piepen dat er geen budget was om wooncomplex en remise een eigen voedingskabel te geven.
De (prima) tip van Nonius over bewaren van onderdelen.
Ik heb bij de meeste orgels waar elektronica in zit gripzakjes met spare componenten opgehangen.
Bij de theaterorgels zijn dat de driver ic's UDN2982 maar hier zullen dat de obsolete componenten worden.
Dat ga ik hier ook doen.
Op zaterdag 9 mei 2026 00:09:22 schreef Bobosje:
[...]Met de C over de zener een zeer grote kans dat de zekering al doorbrandt bij het inschakelen van de voeding.
Dan is de crowbar te snel, of komt de spanning te snel op.
Met de C zoals getekend is dat uitgesloten.
Dan heb je de kans dat de crowbar te traag is.
Een goede crowbar ontwerpen en bouwen is (toch) niet zo eenvoudig als het lijkt.
Op vrijdag 8 mei 2026 23:56:50 schreef revado:
Zo iets?
[bijlage]
Die schroevendraaiers en zekeringhouders zijn echt voor elkaar gemaakt.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (18%)]
De eerstvolgende keer dat ik weer bij het orgel ben zal ik die referentiespanning eens goed in de gaten houden.
Zo nodig hang ik er voorlopig gewoon een meanwell module bij , exact op 5 volt afgeregeld.
Die zit er in de testopstelling hier thuis ook aan.
En dan eerst eens kijken of alles dan wel stabiel blijft.
Een nieuwe voeding maken met de benodigde spanningen kan altijd nog, maar, zoals al gesuggereerd, de huidige bouwsels blijven er zeker in zitten.
Deze toongenerator printjes werken en blijven.
Er zitten alleen ook tientallen preamp versterkers in met een MC3340, die is zwaar obsolete.
Die rotten intern weg en gaan dan enorm ruisen, kraken en plopgeluiden produceren.
De originele zijn uit 1976... toen bestonden die dus al.
Ik heb nog wat NOS uit 1990 kunnen kopen een jaar of wat terug via Ebay , en die doen het wel, maar daar zou ik iets anders voor willen hebben, ik heb er niet genoeg voor alle printjes.
Een 1:1 vervanger heb ik nog niet gevonden, dus ik denk dat het een wat gewijzigd ontwerp gaat worden.
Of een van jullie moet de gouden tip hebben.
[Bericht gewijzigd door revado op (56%)]