Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Of een van jullie moet de gouden tip hebben.
Tsja, dat ruikt naar een kip-ei probleem. Als er nu eens een schema was, dan konden we zien wat er van het ding verwacht wordt. Hopen op een pin-compatible vervanger is wellicht te hoog gemikt, vrees ik.
Een 1:1 vervanger heb ik nog niet gevonden,
Deze is equivalent https://www.ebay.com/itm/266707445937
Je gooit het typenummer in Google en daarachter type 'equivalent' hoe simple kan het zijn.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (58%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EOO zegt er nog 6 te hebben...
[edit]
Ik wil er met mijn volgende bestelling wel 10 vanuit china laten meekomen om te kijken of dat wat is...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (48%)]
Op zaterdag 9 mei 2026 19:40:49 schreef RAAF12:
[...] Deze is equivalent https://www.ebay.com/itm/266707445937Je gooit het typenummer in Google en daarachter type 'equivalent' hoe simple kan het zijn.
Maar ook dat is weer een of ander vaag component wat via de reguliere handen ( RS, Farnell) niet te koop is.
Ik wil er iets in zetten wat gewoon nu leverbaar is.
Maar eerst maar eens een printje " esrever " engineeren.
THATcorp produceert nog VCA's. Daarnaast zijn een handvol (of meer?) oude types, mogelijk is daar iets van bruikbaar en eenmalig in voldoende mate verkrijgbaar.
Ik ben niet in de techniek gedoken, maar het zal allicht een adapter print of een vervangende print vereisen.
Het begint echter met het maken van toegankelijke documentatie van hoe het nu werkt.
[een ruwe, mogelijk wat gechargeerde schets terzijde, op basis van eigen ervaringen op o.a. de Sterrewacht]
Iets groots langdurig bewaren is kostbaar, en dat wordt in ons mooie maar kleine Nederland alleen maar erger. Om dat te bekostigen moet het gewoonlijk aantrekkelijk zijn voor het grotere publiek. Het hoeft niet als-nieuw te werken of 100% origineel te zijn, maar het moet kunnen inspireren.
Zo wordt er bij ons met het publiek uitsluitend naar een paar heel heldere objecten gekeken, omdat men ze anders in de korte beschikbare tijd en met veel licht in de koepel niet kan waarnemen. En dat is prima. Het ding blijft intussen behouden omdat het voortdurend gebruikt wordt.
Dit orgel, maar ook de telescopen die ik help beheren, zijn feitelijk allemaal prototypes. Toen ze normaal in bedrijf waren werden ze voortdurend gemoderniseerd en onderhouden.
Ze hangen nu aan elkaar van oude componenten, gekke losse eindjes, missende documentatie, slijtage, roest, etc. Om het in bedrijf te houden moet voortdurend werk verzet worden. Zouden we daar mee stoppen en kan de koepel niet meer open (of zou het orgel niet meer werken) dan is het stoffige ding binnen een paar jaar "niet interessant meer", verdwijnt een depot in om ruimte te winnen en twee generaties later, die er geen directe band meer mee hebben, wacht op een onbewaakt moment de container.
Naast het formele ontzamelen zijn er in een grotere organisatie soms mensen met meer afstand die een korte termijn belang hebben eens een gecalculeerd "foutje" te maken en "flink op te laten ruimen" om daarna "sorry" te zeggen. Zorg dat de administratie volledig is.
Dan blijft misschien de speeltafel van het orgel of bij ons wat mooie kleine onderdelen over, omdat die ook in een statische opstelling kunnen inspireren.
De essentie is voor mij dan echter weg, het ding kan niet meer inspireren met de functie waarvoor het bedoeld was. Hoofdzaak voor mij is dit scenario te vermijden.
Er mogen wel eisen gesteld worden aan de manier waarop aan historisch materiaal gewerkt wordt.
Idealiter gebeurd dat onder leiding van een deskundige conservator. Communiceer goed en open, vooral ook als de keuzes moeilijk zijn en als er onvermijdelijk dingen fout gaan. Ken je eigen grenzen.
Eerst goed toegankelijke documentatie maken, dan pas schroeven of solderen. Sommige problemen die ik dit jaar bij ons oploste waren ontstaan door onzorgvuldigheden bij het onderhoud in het verleden. Iets kleins netjes oplossen geeft veel voldoening.
Een organisatie met veel vrijwilligers heeft zijn eigen uitdagingen, waar ik geen hobby in blijk te hebben.
Er gaat aandacht zitten in het vinden van de juiste externe mensen, voor ons zijn dat instrumentmakers, die willen helpen. De keuze wat behouden kan worden en wat niet ligt gewoonlijk bij hen: Wordt er een nieuwe as gemaakt, of kan er een stukje op de gebroken as uit 1885 hard gesoldeerd worden? De instrumentmaker koos met succes voor het laatste. De as moest gerepareerd worden omdat dit defect maakte dat een eindstop ontbrak waardoor vervolgschade ontstond. Een beetje zoals een slechte voeding.
Met deze context; Als (als: ik weet het niet, dat vereist onderzoek) de huidige voeding van het orgel om enige reden niet te handhaven is dan zou ik niet terughoudend zijn een gepaste nieuwe voeding in een onopvallende kast in een hoek te zetten. Er gaat zo niets verloren, relevante risico's kunnen afnemen en als het inzicht wijzigt kan men probleemloos terug.
Nog een andere invalshoek: Het kan zinvol zijn de essentie van het ding op te meten en te bewaren. Zo zijn de lenzen van de historische telescopen bij gelegenheid in een optisch lab bemeten en beschreven. Hiervan zijn Zemax (optica) simulaties gemaakt, die weer gebruikt werden bij onderzoek en nieuwe ontwikkelingen.
Voor een orgel zou men naast een beschrijving van de werking en signalen kunnen denken aan het maken van een volledige set "samples", wat als aardigheid mee brengt dat het ding toegankelijk wordt voor muzikanten thuis, wat allicht het draagvlak kan vergroten. Hier heb ik echter geen verstand van.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een geheel equivalente oplossing zul je wel niet (nieuw) vinden.
Je kunt ook eens kijken of een TIA bruikbaar is (kan ongeveer hetzelfde als een VCA en is nog goed leverbaar)
https://www.ti.com/product-category/amplifiers/special-function/transi…
Op zondag 10 mei 2026 10:43:04 schreef Aart:
THATcorp produceert nog VCA's. Daarnaast zijn een handvol (of meer?) oude types, mogelijk is daar iets van bruikbaar en eenmalig in voldoende mate verkrijgbaar.
Ik ben niet in de techniek gedoken, maar het zal allicht een adapter print of een vervangende print vereisen.
Het begint echter met het maken van toegankelijke documentatie van hoe het nu werkt.[een ruwe, mogelijk wat gechargeerde schets terzijde, op basis van eigen ervaringen op o.a. de Sterrewacht]
Iets groots langdurig bewaren is kostbaar, en dat wordt in ons mooie maar kleine Nederland alleen maar erger. Om dat te bekostigen moet het gewoonlijk aantrekkelijk zijn voor het grotere publiek. Het hoeft niet als-nieuw te werken of 100% origineel te zijn, maar het moet kunnen inspireren.
Zo wordt er bij ons met het publiek uitsluitend naar een paar heel heldere objecten gekeken, omdat men ze anders in de korte beschikbare tijd en met veel licht in de koepel niet kan waarnemen. En dat is prima. Het ding blijft intussen behouden omdat het voortdurend gebruikt wordt.Dit orgel, maar ook de telescopen die ik help beheren, zijn feitelijk allemaal prototypes. Toen ze normaal in bedrijf waren werden ze voortdurend gemoderniseerd en onderhouden.
Ze hangen nu aan elkaar van oude componenten, gekke losse eindjes, missende documentatie, slijtage, roest, etc. Om het in bedrijf te houden moet voortdurend werk verzet worden. Zouden we daar mee stoppen en kan de koepel niet meer open (of zou het orgel niet meer werken) dan is het stoffige ding binnen een paar jaar "niet interessant meer", verdwijnt een depot in om ruimte te winnen en twee generaties later, die er geen directe band meer mee hebben, wacht op een onbewaakt moment de container.
Naast het formele ontzamelen zijn er in een grotere organisatie soms mensen met meer afstand die een korte termijn belang hebben eens een gecalculeerd "foutje" te maken en "flink op te laten ruimen" om daarna "sorry" te zeggen. Zorg dat de administratie volledig is.
Dan blijft misschien de speeltafel van het orgel of bij ons wat mooie kleine onderdelen over, omdat die ook in een statische opstelling kunnen inspireren.
De essentie is voor mij dan echter weg, het ding kan niet meer inspireren met de functie waarvoor het bedoeld was. Hoofdzaak voor mij is dit scenario te vermijden.Er mogen wel eisen gesteld worden aan de manier waarop aan historisch materiaal gewerkt wordt.
Idealiter gebeurd dat onder leiding van een deskundige conservator. Communiceer goed en open, vooral ook als de keuzes moeilijk zijn en als er onvermijdelijk dingen fout gaan. Ken je eigen grenzen.
Eerst goed toegankelijke documentatie maken, dan pas schroeven of solderen. Sommige problemen die ik dit jaar bij ons oploste waren ontstaan door onzorgvuldigheden bij het onderhoud in het verleden. Iets kleins netjes oplossen geeft veel voldoening.
Een organisatie met veel vrijwilligers heeft zijn eigen uitdagingen, waar ik geen hobby in blijk te hebben.Er gaat aandacht zitten in het vinden van de juiste externe mensen, voor ons zijn dat instrumentmakers, die willen helpen. De keuze wat behouden kan worden en wat niet ligt gewoonlijk bij hen: Wordt er een nieuwe as gemaakt, of kan er een stukje op de gebroken as uit 1885 hard gesoldeerd worden? De instrumentmaker koos met succes voor het laatste. De as moest gerepareerd worden omdat dit defect maakte dat een eindstop ontbrak waardoor vervolgschade ontstond. Een beetje zoals een slechte voeding.
Met deze context; Als (als: ik weet het niet, dat vereist onderzoek) de huidige voeding van het orgel om enige reden niet te handhaven is dan zou ik niet terughoudend zijn een gepaste nieuwe voeding in een onopvallende kast in een hoek te zetten. Er gaat zo niets verloren, relevante risico's kunnen afnemen en als het inzicht wijzigt kan men probleemloos terug.
Nog een andere invalshoek: Het kan zinvol zijn de essentie van het ding op te meten en te bewaren. Zo zijn de lenzen van de historische telescopen bij gelegenheid in een optisch lab bemeten en beschreven. Hiervan zijn Zemax (optica) simulaties gemaakt, die weer gebruikt werden bij onderzoek en nieuwe ontwikkelingen.
Voor een orgel zou men naast een beschrijving van de werking en signalen kunnen denken aan het maken van een volledige set "samples", wat als aardigheid mee brengt dat het ding toegankelijk wordt voor muzikanten thuis, wat allicht het draagvlak kan vergroten. Hier heb ik echter geen verstand van.
Helemaal eens Aart!
En we hebben van alle tonen van ieder register al sampels.
Daar heeft mijn muziekmaatje een Hauptwerk pakket van gemaakt wat aan te schaffen is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb de tussenliggende 6 paginas niet gelezen, ik weet niet of je nog op zoek bent. Maar mijn oplossing zou een raspberry pi PICO zijn met onderstaand programma:
#include "pico/stdlib.h"
#include "hardware/pll.h"
#include "hardware/clocks.h"
#include "hardware/pwm.h"
int main() {
// 1. Configure the PLL for 69.3333 MHz
// Parameters: vco_freq, post_div1, post_div2
// 12MHz * 104 = 1248 MHz (VCO)
// 1248 / (6 * 3) = 69.3333 MHz
set_sys_clock_pll(1248 * MHZ, 6, 3);
// 2. Initialize I/O for PWM (using Pin 0 as an example)
const uint out_pin = 0;
gpio_set_function(out_pin, GPIO_FUNC_PWM);
// Find out which PWM slice is connected to the chosen pin
uint slice_num = pwm_gpio_to_slice_num(out_pin);
// 3. Configure the PWM Divider
// We want a total divisor of 34.625.
// In the Pico PWM hardware, the divisor is an 8.4 floating point:
// Integer part = 34, Fractional part = 0.625 (which is 10/16)
pwm_set_clkdiv(slice_num, 34.625f/2);
// 4. Set the Wrap
// To get the exact frequency after the clock divider,
// we set wrap to 0. This means the counter cycles: 0, 0, 0...
// Effectively, the frequency is sysclock / (div * (wrap + 1))
pwm_set_wrap(slice_num, 1);
// Set 50% duty cycle (Level 1 on a wrap of 0 results in "always on"
// but the toggle behavior at wrap produces the frequency).
// Note: For a wrap of 0, level 1 ensures the pin toggles.
pwm_set_chan_level(slice_num, PWM_CHAN_A, 1);
// Start the PWM
pwm_set_enabled(slice_num, true);
while (true) {
tight_loop_contents();
}
}
Dit zou binnen 3ppm op de juiste waarde moeten komen de tolerantie op een kristal is normaliter al een veelvoud. Ik kan niet beter meten dan "ongeveer 2MHz".
Dat is een mooie oplossing voor een 2 MC oscillator, dank je wel Rew.
Maar na uittekenen van de print blijkt er een oscillator op iedere print te zitten met een 74LS221 en opamp, ik dacht eerst dat er een gezamenlijke oscillator zou zijn.
Ik bewaar jouw raspberry oplossing wel uiteraard.
Op zaterdag 9 mei 2026 20:30:28 schreef revado:
[...]Maar ook dat is weer een of ander vaag component wat via de reguliere handen ( RS, Farnell) niet te koop is.
Ik wil er iets in zetten wat gewoon nu leverbaar is.Maar eerst maar eens een printje " esrever " engineeren.
Misschien is dit wat? Desnoods een adapterprintje ontwerpen met een DIP8 pinheader die dan op het stekkie van de MC past.
Grok:
Beste directe analoge vervanging: THAT2180-serie (THAT Corporation)
THAT2180A/B/C (of de goedkopere V2181 van CoolAudio/Alfa) – dit is een high-performance Blackmer VCA.
Voordelen: Zeer laag THD (0,02-0,05%), brede dynamiek (>100 dB), lineaire dB/V control (ca. 33 mV/dB), bidirectioneel.
Gebruik: Vergelijkbaar met MC3340, maar beter geluid. Je hebt een externe opamp nodig voor voltage-to-current conversie.
Beschikbaar bij Mouser/DigiKey, SIP-8 behuizing (past vaak in DIP-socket).
Schema's: Kijk naar ESP Project 141 of THAT design notes voor eenvoudige volume-regelaar.
Dat is een goede tip Harry!
Eerst het huidige printje uitzoeken, en ook de gebruikte spanningen.
Dan zal het een heel nieuw printje worden.
De elco;s zijn ook niet best meer, dan kan dat beter in een keer goed.
Onze waarde collega Paulinha_B gaat dit stukje oppakken, dat had hij al eerder aangeboden, maar ik moet eerst een printje uit het orgel trekken...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Paulinha_B
Honourable Member
Ik bedacht mij net dat er ook een smd versie moet bestaan. En dat is ook zo. Ik vroeg Grok, want Google maakte een puinhoop van de zoektocht, waar deze verkrijgbaar zijn en het antwoord was:
2181AS08-U (A-grade, topkwaliteit): Ook op voorraad.
Directe links (EU-site):
– Mouser 2181-serie overzicht
– Zoek specifiek op “2181xS08” voor de SMD-versies.
Snelle levering naar Nederland, geen douane, BTW inbegrepen bij EU-aankoop.Farnell / Element14 (ook sterk in EU):
Vaak dezelfde THAT2181S varianten op voorraad. Check hun site op “THAT2181S” of “2181BS08”.
DigiKey (EU-warehouse):
Goede voorraad en snelle verzending binnen Europa.Voor 100+ stuks:
Mouser en Farnell geven automatisch volume-kortingen (vaak 10-30% vanaf 100-250 stuks). Neem contact op met hun sales voor een offerte — ze leveren buizen of tape & reel (UR-versies) voor SMD-productie. Prijs per stuk kan dan zakken naar €3-6 afhankelijk van grade.
Direct van THAT Corporation (VS):
Zij verkopen ook de SMD-versies (2181xS08-U), maar verzending naar EU geeft douane/BTW + langere wachttijd. Beter via Mouser voor jouw volumes.
Tip voor jouw orgel-project:
De B- of C-grade (2181BS08 / CS08) is meestal ruim voldoende voor audio in een orgel en scheelt geld t.o.v. de A-grade. Ze zijn pin-compatibel met de SIP-versie maar SMD, dus ideaal voor nieuwe PCB’s of compacte vervangingen.
Heb je een specifieke grade nodig (A/B/C) of wil je hulp met een offerte-mail, component-lijst of schema-aanpassing voor de SMD-versie? Laat het weten!
Dus degene die het eventuele printje gaat maken kan dat misschien het beste in smd doen i.v.m. de beschikbare ruimte in het orgel.
En zo zag het er bij de eerste opbouw uit ergens rond 1960...
Er is veel veranderd in het orgel, zeg maar alles... als je de 2e foto ziet 
[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]