Hier een file voor HBM bakjes / laadjes.

HBM Lade.dwg

HBM Lade.stl

Op maandag 11 mei 2026 17:28:59 schreef gghouweling:

De afmetingen van de lade zijn hetzelfde als die van de originele Raaco lades.

De originele zijn spuitgegoten, dus moeten wat "lossing" hebben aan de binnenkant: De la is minder breed bij de bodem dan bij de opening. Dat is niet nodig als je hem 3D print. (*)

(*) onderin de kast zit een schotje om de la-tjes op hun plek te houden. Daar moet iets aan ruimte voor zijn die bovenin niet nodig is.

Op woensdag 24 juli 2024 22:33:11 schreef nonius:
[...]

Spuitgieten. Zo werd vroeger zo'n beetje alles van kunststof gemaakt (los van blow-moulding), voordat er 3D-printers bestonden. De vorm mag er misschien geschikt voor zijn, maar eer OP een matrijs heeft zijn we toch wel enkele euro's verder.... oftewel, spuitgieten is leuk voor grote series, maar niets voor hobby.

Voor OP: ik heb wel eens rondgekeken op sites met heel veel 3D-ontwerpen (thingiverse, printables, e.d.), en daar zaten toch ook veel serieuze technische dingen tussen, niet alleen maar speelgoed.

Toch wel hoor:
heb al wat hobbyisten gezien die een modelletje maken van piepschuim.
Dan dat gieten in gips blokje
Vervolgens dat blokje doorzagen (incl. piepschuim)
En dan daar gaatje inboren om te gieten.

meestal is dat wel met metaal (je kunt dan zelfs de stap van het doorzagen vergeten: piepschuim verdampt vanzelf) Kan ook met Was

Ik doelde op kunststof injection-moulding, waar de kosten van een matrijs al snel in de tonnen kunnen oplopen, met exotische bewerkingstechnieken als zinkvonken. Maar er waren ook 'hobby' spuitgietmatrijzenen; het 'pfranc' project schiet me te binnen, dat was een soort crowd-funding uit medio jaren '90 waarbij een matrijs werd gemaakt om stekkers voor de Garmin GPS-en te kunnen maken. Die connector moet ik hier nog ergens hebben liggen.

https://web.archive.org/web/20060312143020/http://pfranc.com/projects/…

Het kan dus wel, zelf een matrijs maken en producten spuitgieten, maar het is redelijk ongewoon. De kwaliteit van de connector was trouwens zéér beroerd. Vandaag de dag kunnen we zo'n GPS-stekkertje gelukkig makkelijk 3D-printen met veel betere kwaliteit.

Los daarvan is het maken van producten met behulp van een mal al net zo oud als de weg naar Rome (denk bijv. aan de 'cire perdu' techniek). En ook voor enkelstuks kan het maken van een verloren mal van styrofoam een methode zijn. Zo heb ik ooit een aanhangwagen voor de ligfiets gemaakt (als oefenprojectje voor een velomobiel):

Flink blok piepschuim maken, in vorm snijden met hot-wire technieken, omheen lamineren met glasdoek en epoxy, waarna als laatste stap de styrofoam mal destructief verwijderd kan worden. Werkt prima, en voor enkelstuks-productie minder werk dan het maken van een negatieve mal.

Voor kleinere aantallen was vacuumvorming ook interessant...

Zojuist die DIY-matrijs 'Pfranc' Garmin-connector gevonden. De kwaliteit was nog beroerder dan ik me herinnerde en de kleur is afgrijselijk (roze/paars), maar toen was ik er blij mee. Die connectors waren destijds niet los te koop en een origineel Garmin-kabeltje kostte een vermogen.

Vandaag de dag zou je zoiets gewoon even printen. Leve de vooruitgang!

https://www.printables.com/model/657934-garmin-4pin-rs232-connector

Op dinsdag 12 mei 2026 16:08:08 schreef Arco:
Voor kleinere aantallen was vacuumvorming ook interessant...

Over vacuum vormen gesproken.

Hier een paar foto's.

Er gaan platen in van 4 bij 6 meter, is maar een kleintje dus. :+

Dit is één kast van de besturing, zo staan er 14.

Knopje voor Tivoli radios. Simpel, en doeltreffend.

Deze is niet van mij (Copyright 2017 Anders Hammarquist), maar is wel heel mooi in gebruik. Het is een Schuko insert die o.a. in grote netsloffen wordt gebruikt.

Op dinsdag 12 mei 2026 19:50:08 schreef Lambiek:
[...]
Over vacuum vormen gesproken.

Hier een paar foto's.

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

Er gaan platen in van 4 bij 6 meter, is maar een kleintje dus. :+

Dit is één kast van de besturing, zo staan er 14.

Dat doet me denken aan de polystyreen fabriek waar ik ooit in het onderhoud werkte. Hetzelfde soort besturingskasten alleen nog met relais geschakeld.
De solid state was toen nog nieuw en gebruikten we voor het eerst bij een nieuwe straat. Dat ging niet zonder hobbels op de weg.

Alweer een tijdje terug kwam ik onderstaande foto ergens tegen.
Best wel een net ladekastje op maat voor THT weerstanden.
3D bestanden heb ik niet, maar het ontwerp is eenvoudig zelf te tekenen.

Misschien is het zinvol om een stalen plaat aan de achterkant te doen, en dan een magneetje aan elke lade. De magneet mag dan niet te sterk zijn. Misschien iets met zo'n rubberen magneet strip zoals in koelkasten wordt gebruikt. (Of met altijd een laag plastic er tussen).

Doorvoer voor 2x 6mm kabel.
Zit tegen de wand geschroefd met zwarte kit ertussen voor afdichting.
Let op: renderen duurt erg lang (oorzaak lijkt minkowski), op een snelle pc duurt 't nog ruim 2 minuten.

CableInsert_1.scad

CableInsert_1_stl.zip

Paar seconden (renderen) in de "Nightly" versie.

Een vriend van mij had een tweedehands Tektronix scoop gekocht waarbij 1 pootje afgebroken was.
Deze toch kunnen vinden en op mijn Bambu P2S geprint.
Vriend weer blij.
https://www.printables.com/model/1507816-tektronix-oscilloscope-feet-t…

Standaard voor 4 USB sticks en 3 schrijfhoutjes... :)

USBstand3.scad

'Plugje' voor USB stick. (als je die meeneemt in je zak voorkomt dit plugje dat er rotzooi in de USB komt)

USBsafe2.scad

Ik laad regelmatig LiPo cellen op met de Opus C3100, altijd wat geklungel met aansluiten.
Daarom wilde ik er banaanstekerbussen op maken.

Twee nadelen: ik had de bussen niet liggen, en er is weinig inbouwruimte.
Ik had genoeg kroko naar banaan snoertjes, dus een adaptertje was snel gemaakt...

Battery_Test_Leads.scad

Battery_Test_Leads.stl

Ik heb sinds kort gewoon 18650 "batterijvak" houders. Bedoeld om op een print te solderen. Clickt in ieder geval netjes en heeft perfecte gouden contacten. Als je ze nodig hebt dan kan je me een mailtje sturen en kijken we of we wat kunnen regelen.

Bedankt voor het aanbod, maar het gaat prima zo... ;)

Op maandag 8 juni 2026 14:20:45 schreef Arco:
Bedankt voor het aanbod, maar het gaat prima zo... ;)

[bijlage]

De temperatuur beveiliging werkt niet op deze manier, wat ten koste gaat van de veiligheid.
Mijn inziens iets om rekening meet te houden.

De behuizing van mijn gps-tracker voor speed windsurfen moet uiteraard waterdicht zijn. Hiervoor heb ik een gelijmde acrylbehuizing (acryl laat zich perfect waterdicht verlijmen), deze komt dan in een 3D geprinte PETG behuizing waar ook een magneet de ON/OFF reed switch bedient. Trackfiles downloaden / instellingen veranderer/ OTA over Wifi (ESP32), inductief opladen. Meer informatie vindt je hier : https://github.com/RP6conrad/ESP-GPS-Logger/blob/master/README.md
Ontwerp is met Onshape gedaan, 3D met een Bambulab P2S (mijn eerste 3D printer).