Ik studeer in juni af als IoT engineer maar ik zie dat de arbeidsmarkt totaal crapped-out is sinds ik deze richting gestart ben. Er lijken geen jobs meer te zijn voor dit profiel. Iemand van vorig jaar september heeft na lang zoeken job kunnen vinden, maar de verloning is superlaag. Wat kunnen we doen?
Ik denk dat de oorzaak AI is, een vriendin had me een tijd geleden een betalende AI (Claude Code Opus IIRC) om software te maken laten zien en het is waanzinnig veel beter dan gratis AI zoals ChatGPT waar je manueel de code moet knippen en plakken en je direct vastloopt op onoplosbare bugs. We hadden de PDF met de opdracht van mijn eindwerk ingeladen en na een paar vragen te beantwoorden heeft AI de hele applicatie gemaakt op minder dan 30 minuten.
PS: Er zijn op dit moment op Indeed maar twee jobs voor deze richting. Heb ze alletwee ingediend: 1 rejection en 1 ghosted.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zeker bij kwetsbare vakgebieden als connected embedded systems, blijven er mensen nodig om software te ontwerpen (desnoods daarna de requirements aan een AI te voeren zoals je met je eindwerk gedaan hebt, bedenk ook dat de AI zelf niets "weet", het kan alleen overschrijven wat iemand ooit al gemaakt heeft) en op functie en veiligheid te controleren. Heb je de veiligheidsaspecten ook meegekregen in je opleiding?
Ik neem ook aan dat je voldoende van de aangrenzende vakgebieden hebt meegekregen dat je ook in de software of elektronica aan de slag kunt. Misschien in een dronefabriek zoals die nu op diverse plaatsen in Europa opduiken?
Om wat voor niveau gaat het? België neem ik aan, daar hebben ze denk ik ook bachelor en master, of nog wat anders?
P.S. Het is niet vreemd dat je als beginner op de arbeidsmarkt genoegen moet nemen met een laag loon. Als je jezelf bewijst, een CV opbouwt, dan wordt dat beter.
Wat is precies een IoT engineer?
Ik bedoel een gemiddelde electronicus/(embedded)programmeur kan ook IoT dingen bouwen en een IoT developper kan vast ook een website zonder 'things' in de lucht krijgen.
Ik zou me niet teveel blind staren op de IoT factor van je opleiding.
Ook niet op de dreiging van AI, het lijkt me vooral een hulpmiddel. Die opdracht in 30 minuten door AI is heel leuk maar er komt voor aan baan in de sector nog een hele rits aan nevenactiviteiten (testen,overleg, werkverdeling, controles, bugs, support, nieuwe ideeën) bij die echt niet allemaal door AI gedaan kunnen worden.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik gebruik, zowel voor de hobby als voor het werk, de betaalde versie van Claude voor embedded software en tools, terwijl ik wel durf te zeggen dat ik een ervaren embedded systems engineer ben. Het kan zeker niet alles zelf, je moet heel goed specificeren wat je wilt, en zelf de belangrijkste keuzes maken en de code reviewen, maar het scheelt meestal enorm veel tijd, dus je kunt in dezelfde tijd veel meer gedaan krijgen.
Het probleem is dat dit vereist dat je al veel kennis en ervaring hebt; AI is een fantastische tool voor senior engineers, maar in veel bedrijven is veel minder ruimte over voor junior engineers. Hoe je dan ooit nog seniors krijgt? Tja, daar komen ze over een paar jaar wel achter.
Ik zou je aanraden zelf met AI te leren werken, want zonder kom je m.i. niet meer aan het werk. Je kunt het met die ontwikkeling oneens zijn, ik vind er ook iets van, maar dat is nu de economische realiteit.
Ik vind dat AI nog heel eng.
Wat bedoel ik dan?
AI genereert een code.
Er klopt iets niet.
Wie gaat dat straks nog oplossen??
Een studie IoT.. het moet niet gekker worden.
Is wel heel beperkt....
Gewoon embedded software engineer.
bedenk ook dat de AI zelf niets "weet", het kan alleen overschrijven wat iemand ooit al gemaakt heeft
Dat station is al ruimschoots gepasseerd. Vergis je niet in het verschil tussen de gratis ChatGPT, Gemini, Kimi en de betaalde state-of-the-art varianten. Die eerste zijn leuk voor algemene kennis op te zoeken (het moderne "Googelen") maar verder moet je daar niet te veel van verwachten.
De 'frontier' modellen is andere koek! Die zijn op dit moment echt te vergelijken met medior/senior collega's alleen veel en veel sneller. En soms (steeds vaker) komen ze met volstrekt briljante en onverwachte oplossingen.
En het wordt nog in rap tempo beter ook.
Sinds begin van het jaar tikken ik, en mijn collega's, vrijwel geen code meer en leveren we alleen specificaties aan en AI doet de rest. Kwaliteit is uitstekend (we reviewen alles).
AI genereert een code. Er klopt iets niet. Wie gaat dat straks nog oplossen??
Vertel de AI wat er mis gaat en dan wordt het opgelost. Geloof het of niet, maar dit is mijn dagelijkse waarheid. In het uiterste geval kun je het zelf nog oplossen. Het is maar code, het bijt niet...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt er natuurlijk op wachten tot er malafide oplossingen komen. (met bugs, trapdoors, ...)
Dat is in grote lappen code niet zo makkelijk te doorzien. Je bent daar dan nog wel verantwoordelijk voor.
(je kunt dan niet zeggen "AI heeft dat gedaan!"...
)
Op zondag 17 mei 2026 18:53:15 schreef maartenbakker:
Om wat voor niveau gaat het? België neem ik aan, daar hebben ze denk ik ook bachelor en master, of nog wat anders?
Dit gaat over professionele bachelor, driejarig programma. Dit is voornamelijk .net.
De Ai kurk is uit de fles, die gaat er ook niet meer terug in.
En het werkt verbazend goed inderdaad. Ik had snel! een stukje C nodig voor in een AVR, IO beschrijving en wensen in de chat gegooid, en als ik zelf geen fout had gemaakt in de omschrijving was het in 1x goed geweest.
Ik heb de code achteraf pas eens doorgespit om te kijken wat het nou eigenlijk gebouwd had.
Op zondag 17 mei 2026 18:53:15 schreef maartenbakker:
bedenk ook dat de AI zelf niets "weet", het kan alleen overschrijven wat iemand ooit al gemaakt heeft.
Ik probeer je (en anderen op dit forum) al meer dan een jaar duidelijk te maken dat die stelling niet klopt. AI moet dingen leren, net zoals de mens doet en kan van daaruit nieuwe dingen bedenken.
voor een beetje deftige AI moet je uiteraard niet kijken naar de gratis versies.
Het begint een beetje door te dringen. Meest bedreigde jobs zitten idd in de programmeerhoek. Niet alleen hier, in India gaat de impact waarschijnlijk het grootst zijn.
Op zondag 17 mei 2026 21:55:24 schreef kris van damme:
Ik probeer je (en anderen op dit forum) al meer dan een jaar duidelijk te maken dat die stelling niet klopt. AI moet dingen leren, net zoals de mens doet en kan van daaruit nieuwe dingen bedenken.voor een beetje deftige AI moet je uiteraard niet kijken naar de gratis versies.
Het begint een beetje door te dringen. Meest bedreigde jobs zitten idd in de programmeerhoek. Niet alleen hier, in India gaat de impact waarschijnlijk het grootst zijn.
Als er zich fundamentele maatschappelijke of technologische veranderingen voordoen gaan mensen altijd door 3 fases
- Datgene ridiculiseren
- Daartegen weerstand bieden
- Uiteindelijk aanvaarding
Gaat niet anders zijn voor AI
Op zondag 17 mei 2026 18:40:25 schreef NNN:
Ik studeer in juni af als IoT engineer maar ik zie dat de arbeidsmarkt totaal crapped-out is sinds ik deze richting gestart ben..
Dat soort technologische jobs hebben in België altijd heel moeilijk gelegen, ook de equivalent 40 jaar geleden. Wees dus heel realistisch wat je tewerkstellingskansen en salarisverwachtingen zijn. Kwam onlangs nog aan bod op dit forum hier.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als er zich fundamentele maatschappelijke of technologische veranderingen voordoen gaan mensen altijd door 3 fases
- Datgene ridiculiseren
- Daartegen weerstand bieden
- Uiteindelijk aanvaarding
Je bedoelt 3D televisie?
Maar eerlijk is eerlijk, de internet bubble is ook ooit gebarsten en wat we overhielden heeft een tijd goed gewerkt. Als de AI bubble barst houden we ook nog een hoop nuttige techniek over, die dan op een gegeven moment zichzelf wel weer in de nesten werkt, maar dat is een ander verhaal.
Verder ken ik vooral 1 fase: kritisch beschouwen en daar waar nodig weerstand bieden. Aan elke technologie zitten problemen, zaak is om die er in een vroeg stadium uit te halen. Het proces dat jij beschrijft is misschien dat van een leek, niet van een goede techneut.
Op zondag 17 mei 2026 21:29:29 schreef 6502:
[...]Dat station is al ruimschoots gepasseerd. Vergis je niet in het verschil tussen de gratis ChatGPT, Gemini, Kimi en de betaalde state-of-the-art varianten. Die eerste zijn leuk voor algemene kennis op te zoeken (het moderne "Googelen") maar verder moet je daar niet te veel van verwachten.
De 'frontier' modellen is andere koek! Die zijn op dit moment echt te vergelijken met medior/senior collega's alleen veel en veel sneller. En soms (steeds vaker) komen ze met volstrekt briljante en onverwachte oplossingen.
En die kunnen dat alleen maar omdat ze bestaande code statistisch combineren. Als je maar genoeg code voert dan komen ze met implementaties die je senior collega's ook hadden kunnen maken, maar een AI model heeft fundamenteel geen begrip van wat het doet. Vandaar wat hierboven al gezegd wordt, je moet ze correct aansturen en goed reviewen. Het schijnt al te gebeuren dat je zo exploits in de code kunt binnensmokkelen die de Chinezen, Noord-Koreanen en Russen voorheen nog met de hand schreven, en juist met continu aan het internet hangend spul, wil je dat niet.
Op zondag 17 mei 2026 21:55:24 schreef kris van damme:
[...]Ik probeer je (en anderen op dit forum) al meer dan een jaar duidelijk te maken dat die stelling niet klopt. AI moet dingen leren, net zoals de mens doet en kan van daaruit nieuwe dingen bedenken.
voor een beetje deftige AI moet je uiteraard niet kijken naar de gratis versies.
Mijn uitspraak was inderdaad te kort door de bocht. AI weet inderdaad niets, in die zin dat het een statistiek is, geen inhoudelijke kennis. Nieuwe dingen verzinnen kan wel, maar gebeurt ook weer op basis van statistiek.
Wat jij schrijft klopt in zoverre niet, dat het dus geen leren en bedenken is zoals wij dat kennen.
Voor programmeurs in India inderdaad een groot probleem. Je gooit er 5 euro in en er komt een bak wartaal uit. Dat kan AI mogelijk sneller en beter, hoewel ik me afvraag wat meer energie kost.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]
maartenbakker
Golden Member
Maar misschien is het beter om ons even op de TS te richten, die zal morgen al genoeg reacties door te spitten hebben.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (82%)]
Veel mensen snappen niet dat AI's hersenloze gewetenloze intuitieloze kille energie verslindende robots zijn die niet in staat zijn om neuronen te kweken en te koppelen.
De leraren op scholen laten de door leerlingen gemaakte proefwerken / examens controleren door AI, leraren zijn straks niet meer nodig de leerlingen kunnen de proefwerk / examen antwoorden die ze van AI hebben gekregen zelf door AI laten controleren, dan een stap verder leerlingen zijn ook niet meer nodig, AI kan en weet alles en gaat menselijke robots aansturen, zombies genaamd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 17 mei 2026 23:13:33 schreef maartenbakker:
Je bedoelt 3D televisie?
Er bestaan ganse waslijsten met zaken die ooit faalden of tenminste faalden in de periode dat ze het levenslicht zagen. Elektrische auto’s bv. Die zijn quasi net zo oud als auto’s met verbrandingsmotoren en lijken nu pas echt door te breken, meer dan 100 jaar later. En zelfs nu ga je mensen vinden die EV-sceptisch zijn, daar allerlei argumenten voor aanslepen en zich nog steeds afvragen of die wel blijvend zijn
Er bestaan echter ook waslijsten met technologieën die de maatschappij grondig gewijzigd hebben. Home computers uit mijn tijd werden toen ook als speelties gezien om jezelf wat mee te amuseren. Kan je jezelf de wereld nog voorstellen zonder die dingen?
Op zondag 17 mei 2026 21:39:49 schreef NNN:
Dit gaat over professionele bachelor, driejarig programma. Dit is voornamelijk .net.
Als schoolverlater moet je jezelf realiseren dat de arbeidsmarkt een heel ander diertje is als het onderwijs. Dat was 40 jaar geleden echt niet anders.
Uiteindelijk komt het allemaal neer op het aantal vissen in de vijver. Er is de gemakkelijke weg, jobs in een heel grote vijver, meestal minder sexy, met weinig vissen en er is de moeilijke weg jezelf echt onderscheiden als vis in een kleine vijver.
Waarschijnlijk kan je het ook - in ieder geval voor nu - ergens ander zoeken: in het middelbaar onderwijs heb je gewoon ICT en informticalessen die nog steeds door mensen gegeven moeten worden, en dat voorlopig ook wel blijven.
Specifiek in nederland komt daar een programma digitale geletterdheid bij, als het goed is.
Nu kan het zijn dat het onderwijs je niet trekt, wat ik kan snappen. Maar het biedt ook voordelen in de zin van een goeie 8 of 9 weken vakantie per jaar.
Je kan ook zien wie het lesmateriaal daarvoor maakt, en daar eens aan de bel trekken. In Nederland is er een heel programma bezig om weg proberen te komen van de dure grote uitgeverijen zoals Malmberg, die iedere school zo'n beetje dwingen om jaarlijks nieuwe weggooi-werkboeken te bestellen. In plaats daarvan willen scholen zelf lesmateriaal gaan laten uitgeven
Maar dat hele programma is op dit moment nog aan het opstarten. Wellicht hebben die mensen nodig met verstand van zaken om ICT-gerelateerd lesmateriaal te schrijven. Dat doe je natuurlijk niet alleen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb de afgelopen maanden drie "software developer" gasten als stagiares gehad. (twee in september begonnen de derde in april).
De samenvatting is: Die gasten kunnen niets. Gewoon eenvoudige codebase en een foutmelding opzoeken gaat ze boven het hoofd. Als je dan na 3 uur komt kijken hoe ver ze gekomen zijn, dan zitten ze het vierhonderd regel bestand te bekijken om te proberen de fout te zien. Ipv de foutmelding te lezen waarin staat dat de fout op regel 234 zit.
Aan alles merk ik dat ze (de groep softwaredevelopers) enorm veel problemen hebben om stageplekken te vinden: van 2 a 3 maanden voor het begin van de stageperiode tot 2 a 3 maanden NA het begin van de stageperiode krijg je sollicitaties.
En dan kan ik het me heel goed voorstellen dat bedrijven zoals ik de volgende keer zeggen: Laat maar!
Dus ontopic: Zorg dat je WEL iets kan. Verruim je zoekgebied naar "embedded" en ga des noods daarin ervaring opdoen.
Daarnaast, zolang je nog niets hebt: Pak een open source project aan en ga de buglist oplossen. (of een uitbreiding bouwen die jij interessant vind).
Op maandag 18 mei 2026 08:17:58 schreef rew: De samenvatting is: Die gasten kunnen niets.
Als ik het dus goed begrijp kan de TS niks?
In BE vindt stage vaak plaats na het voltooien van je opleiding. Ik weet niet waar de TS woont maar voor veel jobs in NL hoeft afstand geen bezwaar te zijn.
Waar wacht men hier dan eigenlijk op?
=> "... Ik studeer in juni af als IoT engineer maar ik zie dat de arbeidsmarkt totaal crapped-out is sinds ik deze richting gestart ben. Er lijken geen jobs meer te zijn voor dit profiel. Iemand van vorig jaar september heeft na lang zoeken job kunnen vinden, maar de verloning is superlaag. Wat kunnen we doen? ..."
Aanpassen of ten ondergaan (survival of the fittest). Klinkt grof en cru maar is wel de realiteit. Heel lang geleden was electronica het vak van de toekomst. Hobby (met 17 staatsexamen zendamateur) gecombineerd met ambitie en beloften voor de toekomst deden mij kiezen voor elektronica. Pittige opleiding, veel wiskunde en rekenwerk en materiaalkennis. Maar niemand had mij destijds verteld dat elektronica wegwerpspul zou worden. Vak van de toekomst bleek midden jaren zeventig uiteindelijk 'werkloze' te zijn. Mijn eerste baan was huisschilder, daarna planktekenaar, CAD-tekenaar, tekenaar-constructeur E&I, PLC-programmeur, enz. Heel veel avond- en wintercursussen gedaan; de laatste -8 jaar geleden nog- als CNC-operator MBO-4. De interresse in elektronica is nooit verdwenen.
De maatschappelijke ophef rond AI doet denken aan de Luddieten. Artiesten schreeuwen moord en brand over het schenden van 'hun auteursrechten'. Imitators en muziekstromingen zijn er altijd al geweest; dat is precies wat ons tot mensaap maakt. Klassiek is klassiek, blues is blues, dixieland is dixieland, gospel is gospel, en smartlap is smartlap. Hoezo auteursrechten op een muziekstijl, of auteursrechten voor 'op de manier van'? Wie zou ik dan moeten betalen voor het gebruik van de uitvindingen en ontdekkingen van Volta, Ohm, Herz, Bell, Turing, enz. ?
AI is verbluffend. Ik heb géén smartphone, want ik heb een eigen leven. Ik gebruik (nog) geen AI want ik wil graag zelf weten waarom de dingen werken zoals ze doen. Wat verstandig is, en welke weg jij moet kiezen kan niemand voor jou bepalen. Dat zul je zelf moeten doen. Kijken hoe een ander het opgelost heeft kan altijd; immers na-apen zijn we zeer goed in.
Arco in "IoT Engineer jobs"
Zou het toch waarheid worden? ... 
Zou wel eens kunnen 
Mijn email provider is RTT/Belgacom/Proximus, het domain is Skynet...
En die gasten kennende 
maartenbakker
Golden Member
Op maandag 18 mei 2026 06:57:30 schreef New Beetle:
[...] Er bestaan ganse waslijsten met zaken die ooit faalden of tenminste faalden in de periode dat ze het levenslicht zagen. Elektrische auto’s bv. Die zijn quasi net zo oud als auto’s met verbrandingsmotoren en lijken nu pas echt door te breken, meer dan 100 jaar later. En zelfs nu ga je mensen vinden die EV-sceptisch zijn, daar allerlei argumenten voor aanslepen en zich nog steeds afvragen of die wel blijvend zijn
Realistisch beschouwd beginnen we nu pas uit de nadelen te komen. Er had in die 100 jaar heus wel wat meer kunnen gebeuren, maar de techniek was simpelweg nog niet rijp en de sceptici hadden gelijk - en hebben hun steentje bijgedragen aan het verbeteren.
Er bestaan echter ook waslijsten met technologieën die de maatschappij grondig gewijzigd hebben. Home computers uit mijn tijd werden toen ook als speelties gezien om jezelf wat mee te amuseren. Kan je jezelf de wereld nog voorstellen zonder die dingen? [...]Als schoolverlater moet je jezelf realiseren dat de arbeidsmarkt een heel ander diertje is als het onderwijs. Dat was 40 jaar geleden echt niet anders.
Over het algemeen zijn dat stilzwijgende ontwikkelingen waarvan je een paar jaar later opeens denkt "was dat er al die tijd al?" zoals de mobiele telefonie en daar dan nog weer de ontwikkeling richting zakcomputer. Een PDA was toch een raar nicheding en moet je nou eens kijken.
Generatieve AI is net als 3D TV spectaculair, maar in de huidige vorm waarschijnlijk onhoudbaar en niet eens persé om de redenen die je denkt (maar ook die).
Op maandag 18 mei 2026 10:36:07 schreef Harm J Seef:
Artiesten schreeuwen moord en brand over het schenden van 'hun auteursrechten'. Imitators en muziekstromingen zijn er altijd al geweest; dat is precies wat ons tot mensaap maakt. Klassiek is klassiek, blues is blues, dixieland is dixieland, gospel is gospel, en smartlap is smartlap. Hoezo auteursrechten op een muziekstijl, of auteursrechten voor 'op de manier van'? Wie zou ik dan moeten betalen voor het gebruik van de uitvindingen en ontdekkingen van Volta, Ohm, Herz, Bell, Turing, enz. ?
Het gaat natuurlijk niet om "op de manier van". Het gaat erom dat beschermde werken grootschalig zijn gebruikt om modellen te trainen. Zoals ik al schreef, AI moet een gigantische bibliotheek hebben om zelf nieuwe werken te kunnen generen. Er gaan (op dit moment) miljarden in om, het is dus niet vreemd dat dit licentietechnisch en moreel een gigantisch probleem is.
Arco
Special Member
De eerste 'echte' AI actrice ter wereld ('Tilly') kwam uit Nederland.
Uiteraard kwamen toen in de US meteen alle vakbonden in opstand...
(die dachten 'echte acteurs worden overbodig' ...
)