Ik studeer in juni af als IoT engineer maar ik zie dat de arbeidsmarkt totaal crapped-out is sinds ik deze richting gestart ben. Er lijken geen jobs meer te zijn voor dit profiel. Iemand van vorig jaar september heeft na lang zoeken job kunnen vinden, maar de verloning is superlaag. Wat kunnen we doen?
Ik denk dat de oorzaak AI is, een vriendin had me een tijd geleden een betalende AI (Claude Code Opus IIRC) om software te maken laten zien en het is waanzinnig veel beter dan gratis AI zoals ChatGPT waar je manueel de code moet knippen en plakken en je direct vastloopt op onoplosbare bugs. We hadden de PDF met de opdracht van mijn eindwerk ingeladen en na een paar vragen te beantwoorden heeft AI de hele applicatie gemaakt op minder dan 30 minuten.
PS: Er zijn op dit moment op Indeed maar twee jobs voor deze richting. Heb ze alletwee ingediend: 1 rejection en 1 ghosted.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zeker bij kwetsbare vakgebieden als connected embedded systems, blijven er mensen nodig om software te ontwerpen (desnoods daarna de requirements aan een AI te voeren zoals je met je eindwerk gedaan hebt, bedenk ook dat de AI zelf niets "weet", het kan alleen overschrijven wat iemand ooit al gemaakt heeft) en op functie en veiligheid te controleren. Heb je de veiligheidsaspecten ook meegekregen in je opleiding?
Ik neem ook aan dat je voldoende van de aangrenzende vakgebieden hebt meegekregen dat je ook in de software of elektronica aan de slag kunt. Misschien in een dronefabriek zoals die nu op diverse plaatsen in Europa opduiken?
Om wat voor niveau gaat het? België neem ik aan, daar hebben ze denk ik ook bachelor en master, of nog wat anders?
P.S. Het is niet vreemd dat je als beginner op de arbeidsmarkt genoegen moet nemen met een laag loon. Als je jezelf bewijst, een CV opbouwt, dan wordt dat beter.
Wat is precies een IoT engineer?