Ik ondervind regelmatig een storing in mijn DVD in de auto. Dit is een originele , fabrieksmatig ingebouwde DVD en de daarbij behorende ingebouwde navigatie. Hij gaat zo, midden in een rit, op zwart, met de tekst dat er een probleem is, en/of dat ik een DVD moet laden; terwijl er 1 in zit. Soms helpt het hem een paar keer opnieuw te ontladen en weer te laden, soms ook niet. Soms helpt het er een oude maar originele fabrieks DVD in te steken, (die dus nog wel werkt, maar verouderde kaarten bevat).
Hoe komt dit en hoe op te lossen. Ik dacht dat mogelijk stof de oorzaak zou kunnen zijn, en de laser onderbreekt, maar voordat ik het ga uitbouwen, graag wat advies en aandachtspunten.
Hier maar in de algemene sectie geplaatst, maar misschien komt dit beter tot zijn recht in de audio- of video-sectie?
Dus uit je openingspost op te maken gebruik je een gekopieerde DVD?
Dat kan wel een problemen opleveren als de laser niet meer helemaal fris is.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Die gekopieerde DVD degraderen ook redelijk snel en geven vroeger of later leesfouten. Hier zijn jou originele tegen bestand, de gekopieerde zijn van organisch materiaal en dat gaat langzaam kapot. Hoe ouder ze worden, des te meer leesfouten je systeem ziet en dus raar begint te doen. Op den duur kan zelfs de CRC controle deze fouten niet meer herstellen.
Oplossing is nieuwe DVD maken met de nieuwe kaarten erop.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En lensje schoonmaken.
Verder is het wel handig om een merk en type van het apparaat en eventueel auto te vermelden.
CrossFireX
Er kan natuurlijk ook altijd iets mis zijn met je systeem zelf, maar je zegt dat de originele wel goed werken. Dus dan moet het wel aan de DVD liggen of wat vervuilde lens.
Het gaat hier NIET om gekopieerde DVD maar om originele
De auto is een BMW, en daar krijg je 3 DVD's bij voor de verschillende delen van Europa, en die overlappen elkaar. Een maal update DVD's gekocht, (dat is dus weer een set van 3), maar voor mijn model auto zijn die nu niet meer te koop bij de dealer, want ze hebben geen updates meer uitgebracht, en het nieuwe model auto werkt niet meer met DVD: geen updates meer mogelijk.
Merk van de speler weet ik niet, want ik heb hem nog niet uitgebouwd.
Dacht eerst eens te informeren hier of dit zin had.
Ik zei dus ook niet dat de originele wel (altijd) goed werken, maar net als de updates werken die soms wèl dan weer niet.
Blijft het enige overblijvende advies: lens schoonmaken. Ik zal me eens in het werkplaats wandboek duiken om te zien hoe dat ding uit te bouwen.
Overigens, er zitten 2 spelers in, 1 voor de kaarten en 1 voor muziek.
Een DVD ed, ik ben blij dat we daar alweer vanaf zijn.
Maar nu je het hebt zal je het aan de gang willen houden, alles ingebouwd en zo. Daar heb ik een . . . tegen opgebouwd, alles wat combi is eigenlijk, want, dan krijg je dit.
Maar in dit geval, doet mij denken aan de floppies, in apparaten die nog goed dienst doen, werden vervangen door een simulator met een USB stick.
Zou zoiets er voor DVD ook zijn, vast wel, MAAR, niet voor dit geval vermoed ik.
En O ja, ten overvloede, zonlicht, UV is funest voor alles en zeker voor DVD's ed.
Als eerst de data veilig stellen, een kopie maken, nu het nog kan ?
Maar, kan het apparaat geschreven DVD'd lezen ?
( ik zal later een foto geven van mijn navigatie oplossing )
"Maar, kan het apparaat geschreven DVD'd lezen ?
( ik zal later een foto geven van mijn navigatie oplossing )"
Hij kan die DVD's prima uitlezen, totdat hij er mee ophoudt.
Dan er in en weer er uit, een paar keer, en dan doet 'ie het wel weer.
Een andere navigatie oplossing zit natuurlijk op elke telefoon, met een scherm wat 10 x kleiner is dan wat er in de auto is meegeleverd (Nou ja, gekocht)
CrossFireX
Als dat niet helpt dan zal de laser unit misschien vervangen moeten worden. Maar dat is een werkje niet voor iedereen weg gelegd, gesteld dat je al een geschikt en compatibel iets vind. Anders is het jammer genoeg einde verhaal, misschien als je ergens een tweedehands systeem kan vinden, kan je met deze die van jou misschien weer aan de praat krijgen. Hoe dan ook er is geen simpele oplossing voor dit verouderd systeem. Als je geluk hebt helpt het met reinigen van de lens.
Op maandag 25 mei 2026 10:27:41 schreef Heli:
Hij kan die DVD's prima uitlezen, totdat hij er mee ophoudt.
Is dat altijd na een bepaalde tijd, of iets met temperatuur ?
Dan er in en weer er uit, een paar keer, en dan doet 'ie het wel weer.
O, dan iets mechanisch ?
Alleen het uitbouwen kan al een uitdaging zijn soms.
Met perslucht iets uitblazen ? ( ja ja, ook een risico )
Een andere navigatie oplossing zit natuurlijk op elke telefoon,
Dat bedoelde ik niet (heb ik niet).
met een scherm wat 10 x kleiner is dan wat er in de auto is meegeleverd
Daar heb ik geen last van, is juist handig, zie foto's
(Nou ja, gekocht)
( is er bij jou wel een richtingaanwijzer meegeleverd ?
)
Zo bouw ik een navigatie "in", al bij meerdere auto's, nu voorlopig even niet meer hoop ik.
Werkt PERFECT !
( dat kan nog iets netter )
En kan er nu ook af, dan kan de bijrijder (ik) 'm instellen tijdens het rijden.
Grote ring met m6 verzonken tot net vlak.
Op dinsdag 26 mei 2026 12:11:21 schreef Kees frees:
Werkt PERFECT !
Ik zou het daar niet moeten hebben, vóór m'n instrumenten. Navigatie zelf is ook niet echt heel geweldig zichtbaar, te veel stuur in de weg.
Waarom niet, met hetzelfde systeem, rechts buiten de cockpit? (of met de bekende zuignap op de ruit)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zodat je een dode hoek recht voor je neus hebt. Toen ik nog een TomTom gebruikte hing ik die altijd laag of zette hem ook in het instrumentenpaneel. Je snelheidsmeter zit op de navigatie en de toerenteller heb je niet nodig. Tegenwoordig gebruik ik meestal gesproken mededelingen en kijk maar zelden op het scherm van m'n telefoon.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]
Op maandag 25 mei 2026 09:00:55 schreef Heli:
De auto is een BMW, en daar krijg je 3 DVD's bij voor de verschillende delen van Europa, en die overlappen elkaar.
Welk model uit welke serie?
Los display of ingebouwd?
Foto's?
Op dinsdag 26 mei 2026 15:22:33 schreef maartenbakker:
en de toerenteller heb je niet nodig. .
Voor de preciezen onder ons is de enige belangrijke teller in de auto de toerenteller. Snelheidsmeter heb je niet nodig. Aan de hand van de aanwijzing van de toerenteller en de stand van de versnellingspook weet je precies hoe snel je rijdt. Bij een te hoog toerental gaat je motor stuk en bij een te laag toerental kom je niet meer vooruit.
Maar ik rij ook op de snelheidsmeter.
maartenbakker
Golden Member
Bij mij is de motor luid genoeg dat ik in principe alles op het gehoor zou kunnen doen. In de praktijk let ik bij koude motor vooral op de toeren (2000 rpm is 80km/u dus tot hij warm is hoef je ook nooit boven de 2000 te komen) en bij warme motor vooral op de snelheid (of op het gehoor: op een 130 weg is hij ergens tussen de 3100-3300 rpm een stuk stiller dan er onder of erboven, dan ga je iets van 125 ofzo).
Maar dat gezegd, ik navigeer tegenwoordig vooral op stemaanwijzingen en dan zo dat ik eventueel een snelle blik op het scherm kan werpen als ik bang ben dat de aanwijzingen te laat komen. Die blik is snel en kort genoeg dat het scherm niet in het zicht of voor de instrumenten hoeft te hangen. Een in het dashboard ingebouwde navigatie is eigenlijk ideaal.
En met excuses voor de off-topic. Zodra de TS geprobeerd heeft het lensje schoon te maken, ben ik benieuwd of dat geholpen heeft.
Ook zou ik adviseren om inderdaad nog wat meer info van de auto en het systeem te posten. Ik meen me te herinneren dat Henry S. zelf ook BMW rijdt, dus ervaring zal hebben. Er zit hier nog minstens 1 ander persoon die ook erg veel ervaring heeft met voertuigelektronica, bij wie dan misschien ook wel een lichtje gaat branden.