Op 6 augustus 2005 17:23:04 schreef elmowww:
[...]
Ontwerp maak ik inderdaad zelf. Ik pak een RTC IC van maxim, lees hem uit met een PIC, stuur de 74141 equivalenten aan met een 74xx595 en dan vind ik het wel best
Misschien maak ik er nog een wekker van ofzo, meer niet.
Die IN-18 vind ik toch echt te duur: snel 250 euro enkel voor de buisjes.
Hebben de IN-16's ook omgekeerde 2`en als 5? Als dat zo is dan heb ik geen interesse meer in enkele ebay aanbiedingen.
(doos vol nixies uit rusland importeren )
Niks RTC, een goeie ouwe 641-138 DCF77-ontvanger van bij Conrad....
Ik heb perfect werkende PIC-ASM code hiervoor ontwikkeld, met standalone 24u-klok/kalender als het DCF signaal niet kan ontvangen worden.
De IN-16 heeft niet de 'omgekeerde 2' als "5" digit zoals vele andere Russische buizen (IN-14, IN-1, IN2, IN-12), maar dit laat niet toe dat de 'honeycomb' (honinggraat) structuur van de anode téveel van de digits verstopt bij kleinere buizen... (vele Duitse buizen hebben dit ook, behalve de ZM-1000)
't Is ook daarom dat ik zo verzot ben op die (Rodan, Okaya of NEC) CD66 (16mm) buisjes (de anode is gevormd uit een aantal zéér fijne horizontale draadjes, net als de 12x Rodan GR-112 buisjes die ik bezit).
Bij grotere digits (30mm en meer) is dit honinggraat-probleem niet zo zichtbaar meer.
Ook heeft de IN-16 geen mooie hoogte/diameter verhouding (de buis is hoog en smal).
De mooiste buis vind ik nog altijd de GR-10G (30mm) waarvan ik er maar één in mijn bezit heb:
Zéér fijne anode, helemaal rondom de digits, waardoor deze zowel van voor als langs achter te zien zijn, en perfecte hoogte/diameter verhouding.
BTW, ik heb een Amerikaanse NL-7037 (51mm digit, equivalent van de Europese Z5680M) op de kop getikt voor een paar Euro...
Dit zal naast mijn GR-10G mijn 2e mooiste buis worden.
CD