Ik heb twee Sony triniton CRT TV's gekocht. Alleen is de geometrie niet heel tof afgesteld door de vorige eigenaar. Ik heb dit zelf geprobeerd te fixen alleen krijg ik het nooit echt mooi.

Mijn vraag: is er wellicht een hobbyist in de regio Utrecht met handigheid hierin die dit (tegen betaling) voor mij zou kunnen doen? Ik wil namelijk graag genieten van mijn Gamecube en SNES en wil niet de Geometrie verder om zeep helpen.

Het beeld is opzich goed, alleen zijn er zwarte randen, (geronde) hoeken zichtbaar en vult het niet het gehele scherm (ook als de TV in 4:3 modus staat).

Zet die vraag even in V&A svp.

Ik heb bij Sony londerzeel gewerkt,was int jaar 2000,heb er stage gelopen en daarna gewerkt.
Was niks anders als Sony beeldbuis tvs,was indrukwekkend toen
Was met TT menu dat ik me nog herinner,wat is het modelnummmer van de tvs.

Op dinsdag 2 juni 2026 18:45:59 schreef KapiteinKaas:
Het beeld is opzich goed, alleen zijn er zwarte randen, (geronde) hoeken zichtbaar en vult het niet het gehele scherm (ook als de TV in 4:3 modus staat).

Kan ook een te hoge hoogspanning zijn. Ik heb geen ervaring met Sony toestellen, maar bij Philips kwam dat zeker wel voor. (Beruchte groene 11.5nF HV C over de lijntransistor rot in de K9)
Je moet dan opletten dat de buis niet doorslaat want dan is ie total loss.
Dus de hoogspanning meten met een HS probe en direct uitzetten als die te hoog is.

Sony heeft meestal een beveiliging.

Zonder typenummer is er eigenlijk niets van te zeggen, ook niet van het afregelproces (met kalibreren wordt meestal vooral de RGB bias en drive bedoeld om hem netjes op kleurtemperatuur en correcte weergave te krijgen).

Een foto van het symptoom zou helpen. Afgaande op de opmerking "zwarte randen, (geronde) hoeken zichtbaar en vult het niet het gehele scherm" zou het ook een O-W probleem kunnen zijn, m.a.w. een defect wat je niet kan wegregelen.