Hoi allen.
Ik heb een bosch dynamo die ik los wil gaan gebruiken. Maar kom er niet aan uit hoe aan te sluiten. Het gaat om een bosch dynamo 28v 40-110a typenr. 0124655014 wat heb ik hier allemaal voor nodig om dat te kunnen doen. Foto 1 en 2 van de dynamo en screenshot van de stekker aansluiting die bij deze type hoord. Meer krijg ik er helaas niet over gevonden.
Lijkt een 24V vrachtwagen dynamo te zijn voor Daf. Wat wil je ermee gaan doen? Je weet dat zo'n type dynamo vele duizenden toeren nodig heeft voor er leven in komt? Dus onbruikbaar voor windmolentjes ed.
De B+ gaat normaal naar de pluspool van de accu, waarom deze er twee heeft weet ik zo ook niet. Mogelijk zitten er twee aparte gelijkricht bruggen in om twee gescheiden accucircuits te voeden. Vaak heeft een vrachtwagen tegenwoordig twee circuits, eentje voor de startaccu en eentje voor een tweede accu die alle accessoires voedt die ook bij stilstand gebruikt kunnen worden. De vraag is dan of je ze beide apart vol kan belasten.
De W (stator) aansluiting is een aftakking die vóór de interne bruggelijkrichter is afgetakt, wordt soms gebruikt als toerental meting. Hoef je waarschijnlijk niet aan te sluiten.
Op de lamp aansluiting zit normaal gesproken het laadstroom controle lampje, van een watt of 1-2, dat aan de andere kant aan de geschakelde plus zit.
De 15 (ignition) is geschakelde plus 24V na contact. Vreemd dat die er op zit, heeft een dynamo normaal neit nodig. Maar mogelijk zit er meer in dan alleen een regelaar.
Battery sensor zal voor een NTC zijn die de accutemperatuur meet. Hiermee zal de laadspanning fijn geregeld worden. Ik gok een NTC van een paar kOhm tussen deze aansluiting en massa, zou je moeten testen met een potmetertje.
Wat de feedback aansluiting doet, geen idee. Maar het is niet ondenkbaar dat er geen eens een volledige regelaar in zit maar dat hij daarvoor samenwerkt met de boordcomputer van de auto waar hij in hoort en dat deze aansluiting daar voor is. Dat zou ook de +15 aansluiting verklaren. Dan ga je hem nooit standalone aan de gang krijgen.
Je beste kans om meer te weten te komen, is om op zoek te gaan naar schema's en documentatie van de vrachtwagen waar hij in hoort te zitten.
S, de battery sensor, zit meestal direct aan de plusklem van de accu om de verliezen in de kabels te kunnen meten.
Feedback kan info terug geven aan het voertuig.
Die kan los blijven zover ik weet.
Die nieuwe generatie dynamo's doen meer dan alleen laden, die zijn best wel "slim".
En inderdaad niet geschikt voor een windmolentje.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor een windmolen ben je beter af met zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/1005010164084888.html
Op vrijdag 5 juni 2026 11:42:37 schreef Arco:
Voor een windmolen ben je beter af met zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/1005010164084888.html
Altijd goed voor wat leuks de chinees. 15.000V nog wel.. Zal wel 15W moeten zijn.
En als ik zie hoe netjes ze het ding gewikkeld hebben is zelfs dat wel wat twijfelachtig 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De info staat er netjes bij in de advertentie.
24 volt en maar liefst 6 Watt., bij 360 rpm... ja natuurlijk.
Ding is ook voor een fiets staat er bij.
wat wil je met 8 bij nog geen 3 cm...
Dat is een pabst motortje voor een tapedeck.
Waarbij de opmerking dat we aannemen dat de TS een windmolen met die Bosch dynamo wil maken.
Maar "los gebruiken" zou ik ook niet anders kunnen uitleggen.
Arco
Special Member
Kv bij windmolens staat voor RPM per Volt...
Was als voorbeeld: ze zijn er in alle smaken...
[Bericht gewijzigd door Arco op (36%)]
Op vrijdag 5 juni 2026 13:01:27 schreef Arco:
Kv bij windmolens staat voor RPM per Volt...
Ah bedankt, die kende ik nog niet, weer wat geleerd 
nonius
set SCE to AUX.
[Revado] Maar "los gebruiken" zou ik ook niet anders kunnen uitleggen.
Je kunt er ook een stand-alone generator mee maken om 12V-accu's op te laden. Heb ik ooit gedaan met een oude Briggs & Stratton grasmaaiermotor. Resultaat viel zwaar tegen, zelfs met een zelfgebouwde regelaar om het veld te regelen. Motor stallde of stond te hunten. Loop-instabiliteit. Geëxperimenteerd met verschillende maten poelies gaf geen verbetering. De 3.5pk benzinemotor bleek ook nog eens veel te licht voor de 55A Delco-Remy.... Je zou denken dat een 2600W benzinmotor geen moeite zou hebben met een 660W generator, maar zo werkt het niet helemaal. 10-15A output was het maximale dat ik er redelijkerwijze uit kon krijgen.
Was in elk geval geen succes als generator. Wel leerzaam om te bouwen. Of, zoals mijn natuurkundeleraar zou zeggen, 'Mislukte experimenten bestaan niet. Hooguit experimenten met een onverwachte uitkomst.' 
En je zou de alternator ook nog kunnen ombouwen tot lasgenerator, aangedreven door de automotor. Wordt soms gedaan in het 4x4-wereldje, om onderweg of in de bush te kunnen lassen. Maar in die gevallen wordt de originele spanningsregelaar altijd verwijderd en vervangen door óf een flinke draadgewonden potmeter, óf een electronische veldregelaar. Zoek bijv. op 'weldernator'. Zowel als zelfbouw of commerciëel product.
1001 mogelijkheden om te maken met een autoalternator!
(een windgenerator hoort daar inderdaad trouwens NIET bij, zoals reeds gezegd; tenzij je de stator herwikkelt en de roto vervangt door permanenente magneten; maar dan blijft er van de originele alternator weinig meer over dan de behuizing, as en lagers...)
Maar we zijn hier aan het raden en speculeren, terwijl het voor OP een kleine moeite zou zijn geweest om in de startpost te vermelden wat de bedoeling ermee is.
Ik denk dat die briggs en stratton met dynamo veel meer kans had gehad met een stevig (extra) vliegwiel er bij.
Die benzinemotor heeft massa nodig om regelmatig te kunnen draaien.
nonius
set SCE to AUX.
Die benzinemotor heeft massa nodig om regelmatig te kunnen draaien.
Er zat voldoende massatraagheid in het systeem om soepel te lopen. Starten ging ook vanzelf (altijd bij de eerste poging direct mooi starten).
Pas als je hem ging belasten ging de motor 'hunten' - met een frequentie van ca. .2-.3 Hz toerental oplopen, vertragen, oplopen ... Heb gespeeld met de instellingen van de zelfbouw electronische veldregelaar, veldstroom, tijdsconstantes, etc., maar ik kreeg het niet stabiel werkend. Pas later kwam ik erachter dat een brandstofmotor véél meer vermogen nodig heeft (nog los van omzettingsverliezen/rendementen) om een generator goed te laten werken. Vergelijk ook het vermogen van een automotor met het (in vergelijking miniscule) vermogen van een autodynamo - de motor ziet de dynamo bij wijze van spreken niet eens, zo klein is hij in verhouding. Dat maakt het regelen een heel stuk eenvoudiger: er is nauwelijks terugwerking van de alternatorbelasting op de motor.
Enfin, bij het zelf bouwen van een benzinegenerator komt iets meer kijken dan een dynamo op een motor schroeven en er een V-snaartje tussen plaatsen 
Uiteindelijk kreeg ik hem min of meer stabiel wanneer ik handmatig de laadstroom instelde met de veldregelaar en de gashandle correct instelde. Maar slechts bij heel beperkte laadvermogens (10-15A, dus ca. 150-225W electrische output).
Ironisch genoeg heeft hij, ondanks z'n slechte werking, destijds enorm geholpen bij het opsporen van een fout in een voertuig, maar dat gaat tever voor deze thread.
Het blijft een dynamisch systeem, om de regelloop stabiel te krijgen kun je zowel met mechanische parameters spelen (massa/vliegwiel, overbrengingsverhouding poelies, throttle) als electronische (veldstroom, tijdsconstante regelelectronica). Veel vrijheidsgraden en veel knoppen om aan te draaien....
Op vrijdag 5 juni 2026 11:15:38 schreef 90000006:
Lijkt een 24V vrachtwagen dynamo te zijn voor Daf. Wat wil je ermee gaan doen? Je weet dat zo'n type dynamo vele duizenden toeren nodig heeft voor er leven in komt? Dus onbruikbaar voor windmolentjes ed.De B+ gaat normaal naar de pluspool van de accu, waarom deze er twee heeft weet ik zo ook niet. Mogelijk zitten er twee aparte gelijkricht bruggen in om twee gescheiden accucircuits te voeden. Vaak heeft een vrachtwagen tegenwoordig twee circuits, eentje voor de startaccu en eentje voor een tweede accu die alle accessoires voedt die ook bij stilstand gebruikt kunnen worden. De vraag is dan of je ze beide apart vol kan belasten.
De W (stator) aansluiting is een aftakking die vóór de interne bruggelijkrichter is afgetakt, wordt soms gebruikt als toerental meting. Hoef je waarschijnlijk niet aan te sluiten.
Op de lamp aansluiting zit normaal gesproken het laadstroom controle lampje, van een watt of 1-2, dat aan de andere kant aan de geschakelde plus zit.
De 15 (ignition) is geschakelde plus 24V na contact. Vreemd dat die er op zit, heeft een dynamo normaal neit nodig. Maar mogelijk zit er meer in dan alleen een regelaar.
Battery sensor zal voor een NTC zijn die de accutemperatuur meet. Hiermee zal de laadspanning fijn geregeld worden. Ik gok een NTC van een paar kOhm tussen deze aansluiting en massa, zou je moeten testen met een potmetertje.
Wat de feedback aansluiting doet, geen idee. Maar het is niet ondenkbaar dat er geen eens een volledige regelaar in zit maar dat hij daarvoor samenwerkt met de boordcomputer van de auto waar hij in hoort en dat deze aansluiting daar voor is. Dat zou ook de +15 aansluiting verklaren. Dan ga je hem nooit standalone aan de gang krijgen.
Je beste kans om meer te weten te komen, is om op zoek te gaan naar schema's en documentatie van de vrachtwagen waar hij in hoort te zitten.
Het is niet zozeer de toeren (rpm) maar de kracht (torque) die nodig is.
De gemiddelde vrachtwagen draait tussen 800 tot 1500 rpm vooral de automaten daar de Tecu de toeren bepaald.
De dynamo zal hooguit het dubbele 3000 rpm draaien door poulie verhouding.
Maar een windschoepje krijg er niet mee rond bij belasting zal ie afremmen.
nonius
set SCE to AUX.
Misschien was het dan toch wel bedoeld voor een windturbine....? 
Back to the drawing board! 
Nog een nadeel van een alternator is dat het veld alleen al 4A / 50-100W nodig heeft voordat er überhaupt stroom opgewekt kan worden. Bij een auto geen enkel probleem, mechanisch vermogen in overvloed, maar bij windkracht moet je toch iets zuiniger zijn met je wattjes. Vandaar ook (meestal) het gebruik van sterke permanente magneten, in plaats van electromagneten, bij kleine windturbines. En soms ook bij hele grote jongens https://www.expo21xx.com/wind-energy/19033_st3_onshore-wind-turbine/de…
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Als TS deze zelf gekocht heeft met die bedoeling zal dat een zure en dure les zijn. Misschien nog bruikbaar als een grote presse-papier dan...
Het is een alternator geen generator. Deze alternator gebruikt elektromagneten, om er energie uit te krijgen moet je er ook energie instoppen, iets van 30 tot +50W via een externe batterij... Als deze alternator dan bij weinig wind niet draait trekt hij je batterij helemaal leeg. Moraal van het verhaal; Enkel geschikt voor vrachtwagen gebruik. Heeft verder ongeveer min. 3000 RPM nodig om er iets zinnigs uit te krijgen.
Heb deze gekregen van iemand die er al lange tijd niks mee deed. Dus dacht zal eens wat theorietjes entertainen. Maar moest eerst meer over de werking weten. Voordat ik wil gaan bedenken hoe aan te drijven. En of er rendabele manieren zijn om dat te doen.
Op zaterdag 6 juni 2026 04:15:33 schreef CrossFireX:
Als TS deze zelf gekocht heeft met die bedoeling zal dat een zure en dure les zijn. Misschien nog bruikbaar als een grote presse-papier dan...Het is een alternator geen generator. Deze alternator gebruikt elektromagneten, om er energie uit te krijgen moet je er ook energie instoppen, iets van 30 tot +50W via een externe batterij... Als deze alternator dan bij weinig wind niet draait trekt hij je batterij helemaal leeg. Moraal van het verhaal; Enkel geschikt voor vrachtwagen gebruik. Heeft verder ongeveer min. 3000 RPM nodig om er iets zinnigs uit te krijgen.
En nog veel meer, de poulie verhouding is ongeveer 1:3 dus bij gewoon rijden zit die dynamo al snel op 6000-9000 rpm.
Niet bij een vrachtwagen, die draaien maar 800-1200 toeren op snelheid. Maar de overbrengingsverhouding zal ook wel iets hoger liggen dan 1:3.
[Bericht gewijzigd door 90000006 op (33%)]
nonius
set SCE to AUX.
Het ziet er een nieuwe, ongebruikte Bosch alternator uit. Denk dat hij de meeste waarde heeft door hem te verkopen in z'n originele toestand.
Voor experimenten zijn er genoeg (bijna) gratis oude alternators te krijgen. Maar ik zou zelf eerder op zoek gaan naar een oude brushless fietsmotor (naafmotor) met permanente magneten (PM) en daar de besturingselectronica uit verwijderen. Dan heb je direct een leuke 3-fase generator die al bij lage toerentallen werkt. Gelijkrichtbrug toevoegen en je hebt DC.
Sommige wasmachines hebben direct-drive PM-motoren die je ook als generator kunt gebruiken (Fisher & Paykel Smartdrive; misschien tegenwoordig ook andere merken, ben niet bekend met witgoed). https://www.youtube.com/watch?v=F4EFId8x8gw
Dankzij de moderne krachtige NdFeB-magneten hebben we veel meer goede mogelijkheden voor simpele, effectieve generators dan vroeger. Keuze in overvloed, en bijna altijd veel beter dan een auto-alternator. De tijd dat we alleen de keuze hadden uit fietsdynamo's en auto-alternators ligt gelukkig heel ver achter ons!
Ook flinke stappenmotoren kunnen goed werken als generator trouwens.
die generator/motor uit die toutube clip.
als hij als generator werkt, en je zou de 3 fases op een scoop zetten. zie je dan ook 3 overlappende sinnusen ?
TS heeft nooit gezegd WAT hij er mee wil gaan doen.
Die windmolen is een aanname van ons geweest.
Er is. zoals helaas heel vaak, niet meer info gekomen op onze vragen.
nonius
set SCE to AUX.
[Trix] en je zou de 3 fases op een scoop zetten. zie je dan ook 3 overlappende sinnusen ?
Vast wel. Of toch in elk geval iets wat vaag op een sinus lijkt, met behoorlijk wat vervorming. Ik heb vroeger wel de scope-beelden van die (al dan niet herwikkelde) Fisher & Paykels gezien. Als je zoekt op het internet kun je het misschien nog terugvinden, vooral op Australische of Nieuw-Zeelandse forums of forumdeelnemers.
M'n eigen 3-fase generators gaven allemaal een 3-fase output. Heb er nooit een perfecte sinus met <0.003% THD uit zien komen, er zat altijd behoorlijk wat vervorming in van (ik vermoed) vooral 3e en 5e harmonischen. Ik ga nu niet graven en zoeken op m'n oude harde schijven naar de scopebeelden ervan. Sowieso maakte die vervorming niet echt veel uit omdat de systemen waar ik over spreek bedoeld waren om, na gelijkrichting, accu's op te laden. Meestal in sterschakeling. In delta zou de vervorming wel wat uit kunnen maken (rondlopende harmonische stromen), als ik me goed herinner.
Wat uit het lichtnet komt lijkt in de verste verte trouwens ook niet op een sinus.
Het zou me verbazen wanneer uit de originele Bosch alternator wél een schone sinus zou komen (voor het de gelijkrichter in gaat en het sowieso niets meer uit maakt).
)