Hallo,

Ik zou graag willen weten welke waarde deze condensator heeft, is er iemand die dat weet ?

Alvast bedankt

Er staat u22 op. Dus 0.22 micro Farad = 220 nano Farad.
Verder is het een X2 type. X2 is verplicht voor condensatoren die over de netspanning (230 V) staan.

Ik zie geen u22, maar wel 105. 100nF.
IK had de 2e foto niet gezien.

Makkelijker lezen:

[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]

Op deze advertentiepagina wordt precies dezelfde condensator wel 0,22 µF genoemd.
https://www.amazon.nl/-/en/Capacitors-Suppression-0-22UF-305VAC-B32922…
Het blijft, zelfs als het 100 nF zou zijn, een lastige codering. :)

e: Hier eentje uit dezelfde reeks, maar van 0,33 µF
https://nl.farnell.com/en-NL/epcos/b32922d3334k000/cap-0-33-f-10-pp/dp…

'Also Known As B32922D3334K', ja, dán is het duidelijk, maar waar staat dat?
Oh wacht, bovenop blijkbaar (al staat in die foto µ1, maar dat is natuurlijk een algemene stock-foto).
3334p is trouwens 3,3 µF...

In de startpost is de bovenkant amper leesbaar. Die 'W', is dat soms een u?

e↓ Nog beter. Maar zelfs nu ik het weet, lijkt het nog altijd meer op een M. ;)

Die 'W', is dat soms een u?

Nee, een µ :)

Ehh... Mijn dislectische brein had het eerst niet gezien, maar het fliebertje dat van een u een µ maakt zit op de foto aan de verkeerde kant!

Op de Farnell foto heeft ie "µ1" en ...31104 bovenop staan: Alletwee 100nF.

Op de fotos van TS kan ik geen "224" vinden wat nogmaals naar 220nF zou hinten...

[Bericht gewijzigd door rew op (38%)]

Op de fotos van TS kan ik geen "224" vinden wat nogmaals naar 220nF zou hinten...

µ22M305V~ staat voor:
µ22 = 0,22µF of 220nF
M = tolerantie 20%
305V~ = 305V AC

foutje bedankt

[Bericht gewijzigd door vergeten op (78%)]

Op dinsdag 9 juni 2026 11:54:15 schreef rew:
Ehh... Mijn dislectische brein had het eerst niet gezien, maar het fliebertje dat van een u een µ maakt zit op de foto aan de verkeerde kant!

Er zit aan beide kanten een "fliebertje" het is eigenlijk een gewone u met linksonder het opgevoerde "fliebertje" ;)

Exacte uitvoering hangt ook van het gekozen font af...

[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]

Ik zie op de foto toch echt rechts meer pixels "paaltje" dan links.

En een µ mag je echt niet "zomaar andersom" schrijven. Maar goed. De kwaliteit van de foto is niet optimaal. Het zal wel als een µ bedoeld zijn, of bij betere foto blijken te zijn....

Even meten of is hij stuk.

Laat me raden:

TS denkt dat ie stuk is en wil hem vervangen, maar hij is helemaal niet stuk (zoals we hier allemaal al weten). Sterker nog, het apparaat waar het uit komt, zou het prima doen zonder dit ding: Het is een ontstoorcondensator.

Ik ga ook voor meten, ik weet dat het ongewoon, gewaagd en vergezocht is maar het werkt wel ;-)

Het kan een seriecondensator zijn met last van het Senseosyndroom.

[Rew] Sterker nog, het apparaat waar het uit komt, zou het prima doen zonder dit ding: Het is een ontstoorcondensator.

Da's een aanname.

Het is een X2-condensator die gebruikt kan zijn als ontstoorcondensator maar óók als stroombegrenzing in een simpele voeding. [Edit: wat MaartenBakker dus ook al zei]

Voor ons een mysterie, alleen de OP weet het antwoord. Maar dat was zijn vraag niet: de vraag was welke nominale waarde de condensator was en daar is het antwoord op gegeven.

Ik ga ook voor meten

Hij is 20x10x6mm.... of wil je weten hoeveel hij weegt? >:)

Met de afmetingen kun je de capaciteit uitrekenen, dan heb ik alleen even van je nodig hoeveel velletjes folie er in zitten. Maar dat is een kwestie van doorsnijden en "even" tellen. :-)

>:) weet je de dikte van die folie dan ook? en de µr?
want die heb je allebei óók nodig voor het rekenwerk...

En hoe hij gemetalliseerd is. Misschien wel in serie geschakeld.

Hier ben ik weer, tja heb mijn handen ook vol met mijn ouders die zorg nodig hebben, niks aan te doen,

Maar ik wou dit weten omdat ik al verschillende defecte printen heb gehad waarbij in de buurt van deze condensator er een spoor doorgebrand was en de condensator wel een serieuze roetvlek had van de vlamboog.

Nu had ik van andere printplaten deze afgesoldeerd en gemeten, maar ze geven allen andere waardes
1- 1 nF
2- 134 nF
3- 7 nF
4 - 99 nF

Dus daarom die vraag, omdat het echt wel moeilijk te zien is.

Maar ik denk ook wel dat het een 220 nF gaat zijn.
Blijkbaar gaan ze wel eens defect ja.

Zeker al bedankt voor de info

De condensator is mogelijk alleen een ontstoorcondensator. Wel stuk, maar ongeacht de functie, niet de oorzaak van het doorgebrande spoor.

't is zo te zien iets met een TNY264, sterker nog, het is dezelfde print als in dit topic.

Dus, als je je je vaatwasser (?) weer aan de praat wilt krijgen, het is mogelijk die TNY264 en z'n startweerstand (en elco). (En misschien even een net nieuw topic, want het gelinkte zwabbert alle kanten op)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (13%)]

Op woensdag 10 juni 2026 13:44:54 schreef Lucky Luke:
Dus, als je je je vaatwasser (?) weer aan de praat wilt krijgen, het is mogelijk die TNY264 en z'n startweerstand (en elco).)

Welke elco bedoel je in dit geval, die wel eens slecht wil worden? De 'grote' met spanning van 310V erop, of de 'kleine' waar lage spanning (15V?) op staat?
Bedankt!

De kleine, die de voeding van het TNY... IC afvlakt. Bij mijn vaatwasser was de ESR wat hoger, maar ik heb geen meetwaarde genoteerd. Had misschien kunnen blijven zitten, maar als ik toch bezig ben...