PIRON
Golden Member
Op woensdag 10 juni 2026 13:25:30 schreef maartenbakker:
De condensator is mogelijk alleen een ontstoorcondensator. Wel stuk, maar ongeacht de functie, niet de oorzaak van het doorgebrande spoor.
De TNY.. , de weerstand en diode naast die bewuste blauwe condensator was ook defect. Het toestel werkt ondertussen toch alweer enkele maanden
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 9 juni 2026 21:33:38 schreef nonius:
Het is een X2-condensator die gebruikt kan zijn als ontstoorcondensator maar óók als stroombegrenzing in een simpele voeding. [Edit: wat MaartenBakker dus ook al zei]
Dat weet ik. Ik zeg ook al dat ik aan het gokken ben. Ter lering en vermaak.
Op woensdag 10 juni 2026 14:55:31 schreef Roland11:
De 'grote' met spanning van 310V erop, of de 'kleine' waar lage spanning (15V?) op staat?
Meestal IS de spanning op die condensator "nominaal 15V". Dan is een 16V condensator echt te weinig. Meestal zie ik iets van 25 of 40V op die condensator staan.
Tja, mogelijk zijn er modernere chips die op "ongeveer 5V" mikken voor de spanning daar en dan is 16V voor de condensator ook mogelijk.
Edit: Als dit ding stuk gaat (alsof: Senseo effect) (TS z'n metingen wijzen daar wel op!). En hij zit in de buurt van zo'n TNY chip, dan zou het kunnen dat hij bij het "snubber-circuit" hoort.
Dan krijgt ie, meer dan in een senseo, orde-van-grootte 100 duizend keer per seconden een oplazer... En als ie stuk gaat (waarde wordt uiteindelijk te weinig), dan gaat ook de TNY er aan: Die ziet een te hoge spanning op z'n DRAIN aansluiting.
[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Even back to simpel basic. 
Een condensator is pas stuk als;
- Capaciteit = 0.
- ohmse waarde ∞
of
- Capaciteit 0.
- ohmse waarde niet ∞
In alle andere gevallen is het nog steeds een condensator
en;
- die kan een lekweerstand hebben.
- die kan een (te)hoge ESR hebben.
- die kan een capaciteit hebben buiten specs.
- die onderbroken kan zijn.
- die in (kort)sluiting kan liggen.