Op ons dak liggen 12 zonnepanelen en deze omvormer hebben we: Huawei SUN2000-4KTL-L1.

Wij hebben een dak met een relatief lage dakhelling (schatting 30°) en bovendien staan er meerdere hoge bomen voor.
Daardoor is de opbrengst in de winter te laag, enkele panelen verwijderen is dus geen optie.

In de zomer hebben we echter regelmatig een flink overschot.
We proberen al zoveel mogelijk stroom te verbruiken op momenten dat de zon schijnt, maar er blijft dan nog steeds veel over.

Onze huisbesturing (HomeWizard P1-meter → Raspberry Pi) berekent continu hoeveel stroom wij over hebben.
Daarom vraag ik me af of het mogelijk is om deze omvormer dynamisch te begrenzen wanneer er een overschot ontstaat.

Heeft iemand ervaring met het aansturen van een SUN2000-4KTL-L1 via bijvoorbeeld Modbus, zodat de Raspberry Pi het maximale opwekvermogen kan aanpassen op basis van de actuele teruglevering?

Is een bufferaccu geen oplossing? (dan kun je de energie 's avonds gebruiken)

Je had je al bezig gehouden met boiler regeling, zo lijkt me.
Waarom werkt/kan dat niet?

M'n broer heeft een schakelapparaatje die dit zodanig regelt dat hij optimaal teruglevert naar het net óf de boiler. Het idee is dat de boiler energie kan opslaan. Je verwarmt bij veel zon en consumeert warm (douche-)water een paar uur tot half etmaal later.
Het apparaatje moet ergens in de meterkast om je terugleververgoeding te vangen.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (53%)]

Op zondag 14 juni 2026 13:37:42 schreef Arco:
Is een bufferaccu geen oplossing? (dan kun je de energie 's avonds gebruiken)

Ik had even moeten vermelden dat wij twee HomeWizard-batterijen hebben 8)7

Op zondag 14 juni 2026 13:47:36 schreef Spog2:
Je had je al bezig gehouden met boiler regeling, zo lijkt me.
Waarom werkt/kan dat niet?

Zelfs dan hebben we nog veel stroom over in de zomer maanden.

Dynamisch tarief of vast?

Overstappen op een leverancier die nog wel wat teruggeeft en of geen terugleverkosten berekend?

Grotere thuisaccu?

Op zondag 14 juni 2026 13:52:32 schreef MMSoft:
[...]
Ik had even moeten vermelden dat wij twee HomeWizard-batterijen hebben 8)7

[...]Zelfs dan hebben we nog veel stroom over in de zomer maanden.

Misschien een extra badkuip vullen? Of een verwarmbaar zwembad? Of een electrische auto/brommer/fiets gaan opladen? Of een (wiet-)kwekerij? Je kan ook met kunstlicht gewone groentes gaan kweken.
Zoek maar eens op vertical farming.
Je kan ook ijs gaan maken die je de volgende dag verkoopt - als de zon schijnt is daar zeker klandizie voor. (y)

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (15%)]

Die Homewizard accu's zijn wel loeiduur en vrij weinig capaciteit. (2.7kWh opslag: betekent 2.16kWh bij ontlading tot 80%)
Ik heb hier 12.8kWh (10.25kWh bij 80% ontladen) aan accu's staan voor de prijs van één zo'n Homewizard accu...

Op zondag 14 juni 2026 14:00:24 schreef KGE:
Grotere thuisaccu?

Nee, dat helpt niet.

Je moet "meer panelen" hebben om in de winter genoeg te hebben om met een beetje hulp uit het "net" rond te komen. Inherent is dan dat je in de zomer ECHT veel te veel hebt. Met een accu kan je dan "de nacht doorkomen" met een grote accu kan je ook "een dag rotweer" opvangen, met een heel grote accu ook een paar dagen rotweer, maar met een week goed weer, zitten die allemaal gewoon nokkie vol. Dus als terugleveren geld kost, wil je de omvormer terugregelen. Dan dissipieer je die energie op je dak in de zonnepanelen en dat kan.

Ik zit trouwens gewoon met dezelfde vraag, maar dan een ander merk omvormer:

een Goodwe.

De vraag is dus: Kunnen we dat soort dingen digitaal terugregelen om als de (netto) elektriciteitsprijs negatief is niet te hoeven betalen voor teruglevering.

[Bericht gewijzigd door rew op (17%)]

Kun je bij teveel energieproductie niet een paar panelen automatisch (relais oid) afschakelen?

kan je de omvormer niet statisch begrenzen?
Ik heb 7200wp op een 5kw omvormer zitten van sma. in de zomer had ik nog altijd teveel overschot en begrensde ik de omvormer op 4500W. was toch al 10% minder.

is er bewolking doen doen ze maar 3000W dan kwam er 3000 uit
is er 6000w opbrengst dan kwam er maar 4500W uit.

2KW is nu ook niet overdreven veel lijk mij. kan je niet gewoon een electrisch kachel inschakelen onder een afdak? met bv een 500W en 1000W weerstand kan je dan 500w-1000W en 1500W 'verstoken' en zo injectie vermijden

[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]

De energiemaatschappijen zitten natuurlijk ook in een tweespalt:
- Enerzijds kunnen ze niet genoeg leveren.
- Anderzijds is het net niet geschikt voor teruglevering...

Mij lijkt de beste oplossing om levering en teruglevering te scheiden (dubbele kabels in ieder pand.)
Dat lost meeste problemen op. (te hoge terugleverspanning is dan ook niet zo'n probleem)

Maar dat kost veel inzet (ooit zal men er toch aan moeten geloven dat een oplossing kostbaar wordt)
Maar voor een definitieve oplossing zijn we denk ik wel weer 50 jaar verder... :+

Op zondag 14 juni 2026 14:00:24 schreef KGE:
Dynamisch tarief of vast?

Wij hebben een vast contract.

Op zondag 14 juni 2026 14:32:54 schreef revado:
Kan je hier iets mee?
https://degroenenerds.nl/artikel/je-huawei-micro-omvormers-slim-uitzet…

Dat ziet er interessant uit. Heeft iemand van jullie dit al werkend gekregen ?

Op zondag 14 juni 2026 15:38:36 schreef Arco:
Kun je bij teveel energieproductie niet een paar panelen automatisch (relais oid) afschakelen?

Het zijn 2 kringen van (waarschijnlijk) ieder 6 panelen, dus ik zou 6 panelen uit kunnen schakelen.
Nu lees ik nog wel eens dat dit niet goed is voor de omvormer.

Op zondag 14 juni 2026 16:07:14 schreef fcapri:
kan je de omvormer niet statisch begrenzen?

Ik zou niet weten hoe.

kan je niet gewoon een electrisch kachel inschakelen onder een afdak? met bv een 500W en 1000W weerstand kan je dan 500w-1000W en 1500W 'verstoken' en zo injectie vermijden

Daar ben ik ook mee bezig, maar dan niet onder een afdak maar in de woonkamer (alleen als het niet te warm is binnen).
Hierbij wordt rekening gehouden met de Batterijen, als deze nog niet vol zijn dan wordt hiervoor het vermogen gereserveerd dat nodig is om deze te laden (per Batt. 800 Watt, en als deze bijna vol zijn nog maar 200 Watt).
De Batterijen hebben dus altijd voorrang.

Op zondag 14 juni 2026 16:51:43 schreef Arco:

Mij lijkt de beste oplossing om levering en teruglevering te scheiden (dubbele kabels in ieder pand.)
Dat lost meeste problemen op. (te hoge terugleverspanning is dan ook niet zo'n probleem)
.....

Hier is de spanning nooit te hoog, de omvormer is nog nooit afgeschakeld, dus deze stroom wordt gewoon gebruikt.

Op zondag 14 juni 2026 16:51:43 schreef Arco:
:+

Daarnaast is de piekvraag zo'n 17-20 GW in Nederland, de piekopwekking van zon en wind zo'n 28GW. Waar laat je die 10GW te veel? Daarom zie je tegenwoordig zo vaak meerdere windmolens overdag stil staan op een zonnige dag, 's Avonds gaan ze dan weer aan de gang.

Op zondag 14 juni 2026 17:07:40 schreef MMSoft:
Wij hebben een vast contract.

Waarom zou je het uitzetten, je krijgt er altijd nog wat voor terug. Als het uitstaat krijg je helemaal niets.

Op zondag 14 juni 2026 15:20:52 schreef rew:
Ik zit trouwens gewoon met dezelfde vraag, maar dan een ander merk omvormer:
een Goodwe.

De vraag is dus: Kunnen we dat soort dingen digitaal terugregelen om als de (netto) elektriciteitsprijs negatief is niet te hoeven betalen voor teruglevering.

Voor de Goodwe: https://degroenenerds.nl/artikel/je-goodwe-omvormer-slim-uitzetten-via…

Op zondag 14 juni 2026 13:22:31 schreef MMSoft:
Onze huisbesturing (HomeWizard P1-meter → Raspberry Pi) berekent continu hoeveel stroom wij over hebben.
Daarom vraag ik me af of het mogelijk is om deze omvormer dynamisch te begrenzen wanneer er een overschot ontstaat.

Je Raspberry pi weet op elk moment precies hoeveel vermogen er teruggeleverd wordt. Via een extra stuk software regel je het vermogen van het verwarmingselement van een electrisch kacheltje zo dat het teruggeleverd vermogen tegen de 0W is. Meest voor de hand is om perioderegeling toe te passen. Dan produceer je de minste storing. Ventilator van je kacheltje laat je alleen draaien als er echt energie in je verwarmingselement verstookt wordt. De stroomvorziening van de ventilator gaat uiteraard buiten de perioderegeling om, dus je moet je kacheltje ombouwen.

Het kacheltje heeft geen ventilator (Convectorkacheltje 2000 Watt).
En de terug levering wordt op 100 Watt gehouden, dus een kleine buffer.
Ook met het huidige verbruik van het kacheltje wordt rekening gehouden met het berekenen van het overschot zodat het niet gaat staan pendelen.

Vandaag weer 12,8 kWh terug geleverd.
(Hier wordt 88 Watt terug geleverd en de Batt. zitten vol).

je moet een trage schakeling maken op P1.

bv: je meet 500W injectie en je wacht even. normaal zal de batterij dat ook meten en gaan opladen en dan valt die injectie weg.
blijft die injectie hoog, dan pas schakel je het kacheltje in.

ik heb thuis gelijkaardig. ik heb 3 batterijen dat opladen. 1 van ecoflow die rechtstreeks aan zijn eigen omvormer en 2 panelen hangt. 2 andere batterijen die via P1 de overschot opgebruiken.
dan heb ik ook nog mijn oude boiler (800W) die aanspringt als er 800W overschot is

op een bepaald moment stopt het ook. ik kan de EV opladen ( 1.2-3.6kW in 4 stappen), de boiler met 800W, 2 batterijen die opladen... maar eens alles aanstaat is de rest zowieso overschot.

moet alleern nog iets uitdokteren dat mijn batterijen met elkaar kunnen communiceren zodat ze onderling beslissen wie gaat opladen of terugleveren. ik heb geen homewizard centraal die alles aanstuurt

Je gaat toch in de zomer geen kachel in je woonkamer zetten om niet of zomin mogelijk terug te leveren zeker.

Nee als het warmer is dan 22 Graden schakelt deze niet in. Dus alleen als het te koud is en er stroom over is.

Op zondag 14 juni 2026 19:59:43 schreef Lambiek:
Je gaat toch in de zomer geen kachel in je woonkamer zetten om niet of zomin mogelijk terug te leveren zeker.

als de prijzen gaan negatief worden en je moet betalen om terug te leveren, zal je niet anders kunnen.
ik krijg nu een 2.5ct/Kwh om terug te leveren, dus wat ik echt niet opkrijg lever ik terug.
komt er ooit een boete ofzo op terugleveren dan zoek ik idd iets uit om alles te verstoken (buiten). heb ook 3 aircos in huis die ik manueel aanzet als ik weet dat er veel injectie komt.

ik kan ze remote ook aanzetten met IR commando's dus voor de toekomst programmeer ik dat ook via een ESP. heb dan wel een centraal systeem nodig die alles berekent en overgaat naar aircos als het met de batterijen echt niet meer lukt (daarvoor is dat centraal energiesysteem gebouwd, linkse foto bij mijn vorige post). ik wacht eerst nog op de API keys zodat ik mijn ecoflow ook kan aansturen

Op zondag 14 juni 2026 20:18:21 schreef fcapri:
als de prijzen gaan negatief worden en je moet betalen om terug te leveren, zal je niet anders kunnen.

Dat ligt aan je contract, bij een vast contract krijg je altijd nog wat terug. Hoe dat in België zit weet ik niet.

Op zondag 14 juni 2026 17:13:58 schreef JoWi:
[...]Daarnaast is de piekvraag zo'n 17-20 GW in Nederland, de piekopwekking van zon en wind zo'n 28GW. Waar laat je die 10GW te veel? Daarom zie je tegenwoordig zo vaak meerdere windmolens overdag stil staan op een zonnige dag, 's Avonds gaan ze dan weer aan de gang.

Interessanter maken om accu's aan je installatie te hangen, zodat de stroom kan worden teruggeleverd als het ook nodig is...

Op zondag 14 juni 2026 20:32:42 schreef Lambiek:
[...]
Dat ligt aan je contract, bij een vast contract krijg je altijd nog wat terug. Hoe dat in België zit weet ik niet.

ja, idd, ik zit ook met vast contract nu. ik betaal iets meer voor het verbruik, maar heb ook een zeker bedrag voor de injectie. en aangezien ik in de zomer amper wat verbruik is dit nu het ideale.
tegen november ga ik weer kijken en misschien veranderen van contract naar een goedkoper 'verbruik' maar slechter injectie vergoeding contract. want in de winter verbruik ik zowieso stroom, zeker met de EV die dan snachts moet opladen.
zijn de prijzen dan duurder dan mijn vast nu, blijf ik gewoon op hetzelfde