Hoi,
Om zonnestroom te gebruiken voor warm water heb ik een regeling gemaakt met een Kemo M028N (datasheet) om een 3kW boiler te dimmen (fase aansturing).

Dat doe ik nu nog met de bijpassende Kemo M150 (datasheet) zodat ik deze met PWM aan kan sturen. Dat doe ik met een ESP32. Dat werkt goed, maar de Kemo M150 wordt erg warm. De M028N heb ik op een koellichaam zitten en blijft onder de 30 graden. De M150 is ingegoten en biedt geen mogelijkheid voor een koellichaam.

Nu denk ik erover om die Kemo M150 over te slaan. Ook omdat ik de aansluiting met de 4 korte vaste draden niet zo handig vind. Omdat de M028N met een potmeter (470k lin) te bedienen is en je volgens mij een galvanische scheiding moet hebben tussen het circuit van de M028N en de ESP kwam ik op een Vactrol uit. Is dat een goed/aardig idee? In de code die op de ESP32 draait heb ik al calibratie geschreven op meetpunten 10, 30, 50, 70 en 90%. Dat een vactrol niet echt lineair is, maakt dan wat minder uit.

Ik vind het leuk om voor een versie 2 een PCB te maken, zodat het allemaal wat netter oogt dan met de hoeveelheid draden die ik nu heb. Dus ik ben begonnen met KiCad proberen.

Ik heb een aantal vragen:

• Is die vactrol een goed idee, of is het beter om de m028N op een andere manier aan te sturen (of is er misschien zelfs een betere manier om een 3kW boiler te dimmen (aansturen zodat er 300 - 3000W opgenomen wordt).
  • Ik stuur ook een magneetschakelaar aan met de ESP32 om de boiler echt aan/uit te schakelen. Dat doe ik met een Finder 22.34.0.024.4340 (datasheet) . Die is 24V DC. Is het dan een goed idee om mijn PCB een ingangsspanning van 24V DC te geven en dat met een buck naar 5V te brengen op de PCB? Is het handiger om daar iets kant-en-klaars voor te gebruiken, of met losse onderdelen op de PCB?
  • Ik wil de PCB ontwerpen en laten maken en assembleren. De ESP32 wil ik er dan zelf in klikken door alleen pin headers te laten assembleren. Van de Vactrol weet ik ook niet of dat zo kan, maar dat kan eventueel ook met een connector/pin header.

Dit is mijn schema tot nu toe en ik ben nu driftig bezig met het proberen te vertalen naar een PCB in de PCB-editor. Ben ik op de goede weg?

(Het forum lijkt de afbeelding flink te verkleinen waardoor het onleesbaar wordt. Hier staat het op een groter formaat: https://postimg.cc/kRMvN6hG )

Lees dit topic eens door, misschien heb je er iets aan.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/168262

Op woensdag 1 april 2026 12:20:26 schreef Lambiek:

Dat topic heb ik doorgelezen. Mooie regeling heb je gemaakt voor jouw boiler! Ik heb ook al een werkend systeem en ben vooral op zoek naar feedback op de dingen waar ik tegenaan loop. Ik heb nog nooit iets ontworpen in KiCad en mijn kennis van elektronica is niet super uitgebreid. Maar ik vind het wel heel leuk om het te leren.

Ik zou zo'n 0-10V aanstuurbare SSR gebruiken, met een vactrol krijg je een flinke knie in je bereik.

kemo heeft ook andere dingetjes die misschien beter geschikt zijn voor te schakelen

M240, M204, enzo. er lopen wel al een paar topic zo, ik heb er destijds ook voor gekeken. maar uiteindelijk doe ik er niks mee. ik heb nu al zoveel apparatuur staan op mijn zonnepanelen dat ik mijn boiler ofwel aan ofwel uit zet.
galvanisch scheiden kan je makkelijk met een optocoupler

jammer dat kemo de 204 niet maakt zodat die in 1 sec regelt

[Bericht gewijzigd door fcapri op (30%)]

Op woensdag 1 april 2026 12:20:26 schreef Lambiek:

Ik heb nog een paar vragen over je gebruikte SSR:

• de SSR die je gebruikt vind ik alleen bij AliExpress op het moment. De Amazon link van eerder is niet meer leverbaar, maar ook dat zal waarschijnlijk chinees zijn. Is het betrouwbaar genoeg om 13A te schakelen?
  • Is er 100% duidelijkheid dat een SSR ervoor zorgt dat er geen netafname gerekend wordt?
  • Kun je ver terug “dimmen”? Met de Kemo dim ik tot 100W.

Op woensdag 1 april 2026 19:57:29 schreef Orf:
Ik heb nog een paar vragen over je gebruikte SSR:

de SSR die je gebruikt vind ik alleen bij AliExpress op het moment. De Amazon link van eerder is niet meer leverbaar, maar ook dat zal waarschijnlijk chinees zijn. Is het betrouwbaar genoeg om 13A te schakelen?

Je hebt ze in verschillende stroom sterktes, ik gebruik het 40A type die voldoet voor mij goed met een 2kW element.

Is er 100% duidelijkheid dat een SSR ervoor zorgt dat er geen netafname gerekend wordt?

Dat ligt er maar net aan hoe je de software schrijft, ik pak niets van het net, in de nacht gebruik ik 2 a 3W. Op de dag wat de 6 panelen opwekken tot de boiler vol is en dan lever ik terug.

Kun je ver terug “dimmen”? Met de Kemo dim ik tot 100W.

Dat Kemo ding ken ik niet, kan daar dus niets over zeggen.

Terugdimmen kan ik in kleine stapjes van een paar watt, eea is weer gekoppeld aan hoe exact het voltage is dat je uit de aansturing kunt krijgen.

Mijn Ali ssr is 20a en stuurt al meer als een jaar keurig de boiler aan. Idd wat lambiek zegt de software stuurt hem aan en die bepaalt hoeveel watt er in gaat.
Wat wel van belang is, is dat je goed weet hoeveel je op welk moment teruglevert. Ik gebruik de P1 signalen en die hebben een interval van 10 seconden. Hier en daar lekt er een paar watt weg in mijn oplossing.
Maar dat maakt me niet uit voor 98% heb ik warm water vanuit de zon.

Op woensdag 1 april 2026 20:35:04 schreef rudig76:
Terugdimmen kan ik in kleine stapjes van een paar watt, eea is weer gekoppeld aan hoe exact het voltage is dat je uit de aansturing kunt krijgen.

Mijn Ali ssr is 20a en stuurt al meer als een jaar keurig de boiler aan. Idd wat lambiek zegt de software stuurt hem aan en die bepaalt hoeveel watt er in gaat.
Wat wel van belang is, is dat je goed weet hoeveel je op welk moment teruglevert. Ik gebruik de P1 signalen en die hebben een interval van 10 seconden. Hier en daar lekt er een paar watt weg in mijn oplossing.
Maar dat maakt me niet uit voor 98% heb ik warm water vanuit de zon.

De regeling heb ik helemaal compleet. Ik lees elke seconde de P1 meter uit via de Home Wizard API. De regeling werkt helemaal goed door te sturen op een kleine teruglevering. Met een algoritme dat snel reageert op plotselinge verbruikers of een wolk voor de zon en een tragere regeling die meer de trend volgt.

Dat werkt heel goed, alleen wordt de Kemo M150 heel warm. Dus daar wil ik vanaf. Ik wilde in eerste instantie alleen die vervangen en de M028N zelf aansturen, maar een SSR wordt dan makkelijker. Ik dacht eerst dat fase-aansnijding de enige juiste route was.

Ik ga m’n schema en script omwerken naar een SSR en daarmee testen. Bedankt.

Op woensdag 1 april 2026 20:51:27 schreef Orf:
De regeling heb ik helemaal compleet. Ik lees elke seconde de P1 meter uit via de Home Wizard API.

Hoe krijg jij de data van Home-Wizard naar je ESP, daar ben ik wel benieuwd naar.

Op woensdag 1 april 2026 21:01:31 schreef Lambiek:
[...]
Hoe krijg jij de data van Home-Wizard naar je ESP, daar ben ik wel benieuwd naar.

De API van de P1 meter is een simpele json die je met een get request op kan halen.

Ik gebruik de V1 omdat die lekker makkelijk is. In de app zet je die aan.

Hier staat de documentatie: https://api-documentation.homewizard.com/docs/getting-started/

Oké dat is interessant, wist niet dat zoiets in de HomeWizard app aanwezig is. Bedankt.

Op woensdag 1 april 2026 21:14:07 schreef Lambiek:
Oké dat is interessant, wist niet dat zoiets in de HomeWizard app aanwezig is. Bedankt.

Wat gebruik jij voor om de P1-meter uit te lezen?

Ik gebruik een contactor om de boiler echt uit te schakelen als er geen opbrengst is. Heb je ook zoiets overwogen?

Ik heb een lcssr-1vf40a besteld en wil mijn regeling daar op aanpassen.

Op donderdag 2 april 2026 11:06:20 schreef Orf:
Wat gebruik jij voor om de P1-meter uit te lezen?

Ik gebruik de P1 poort niet.

Ik meet de stroom direct achter de omvormer (aan de 230VAC kant) met een LEM CT stroomspoel, die spoel geeft een DC spanning af tussen de 0 en 5V. Die spanning gaat via een opamp naar de analoge ingang van de controller. De controller stuurt een pwm signaal naar de tweede opamp om er dan 0 tot 5VDC van te maken voor de fase-aansnijding die het element aanstuurt. Ik heb de software zo gemaakt dat als de omvormer opstart de regeling begint te werken, dus wat de omvormer opwekt gaat bijna een op een de boiler in.

Let er wel op dat de lCSSR-1Vf40A niet lineair is, hij begint bij +/- 2V de fase aan te snijden tot aan 5V toe. Ook vanaf 2 tot 5V is hij niet lineair, maar dat is allemaal op te lossen in de software. Hij volgt precies wat er opgewekt wordt met een kleine afwijking van +/- 100W, hij haalt niets van het net. Geen opwek is dus nul de boiler in. Ik heb dus geen relais nodig die de boiler uitschakelt.

Top, bedankt.
Ik heb in de software al calibratie zitten dus niet lineair is niet zo erg.

Het zal wel even duren voordat het binnen is, maar dan kan ik ermee testen.

Je boiler (regeling) hangt wel aan het net toch? Geen opwek is mogelijk nog gewoon voeding van het net? Ook al regel je dan zo dat de boiler niets krijgt. Ik ben een beetje bang voor lekstroom via de SSR.

Op donderdag 2 april 2026 16:02:51 schreef Orf:
Je boiler (regeling) hangt wel aan het net toch? Geen opwek is mogelijk nog gewoon voeding van het net?

Twee maal ja.

Als het pwm signaal nul is doet de SSR helemaal niets. Als de omvormer uit gaat als het donker wordt gebruik ik 2 a 3W, de besturing blijft gewoon aan.

Zo zit het bij mij.

Dank voor het delen! Dit geeft veel inzicht.

Is de 0-5V ingang van de lCSSR-1Vf40A galvanisch gescheiden?

Met deze module wordt mijn schema overzichtelijker. En fijn dat er geen contactor meer nodig is.

Op donderdag 2 april 2026 20:22:43 schreef Orf:
Is de 0-5V ingang van de lCSSR-1Vf40A galvanisch gescheiden?

Ja, hij heeft een optocoupler ingang.

En fijn dat er geen contactor meer nodig is.

Dat moet je dan wel in de software regelen.

Ik ben hier ook meer bezig (geweest) en heb ook zo'n lCSSR-1Vf40A liggen, maar de ingang van 0...5 volt begint pas bij iets van 2 volt (en is niet bepaald lineair) en kreeg deze ook niet goed geregeld. Daarom ben ik toen overgestapt op een M150 met een M028N, maar vond deze M028N ook veel te warm worden. De M150 werkt perfect, maar het aansturen daarvan liep ik vast en zo is het een hoek terecht gekomen. Er moet toch wel iets te maken zijn om zo'n M150 aan te sturen, alleen kom ik er helaas niet uit.
Ook hier wordt de P1 meter (en de batterijen) van HomeWizard regelmatig uitgelezen en vanalles aangestuurd met eigen software.
Hopelijk vinden we een oplossen om zo'n M150 aan te sturen.

Op zaterdag 4 april 2026 19:51:39 schreef MMSoft:
Ik ben hier ook meer bezig (geweest) en heb ook zo'n lCSSR-1Vf40A liggen, maar de ingang van 0...5 volt begint pas bij iets van 2 volt (en is niet bepaald lineair) en kreeg deze ook niet goed geregeld. Daarom ben ik toen overgestapt op een M150 met een M028N, maar vond deze M028N ook veel te warm worden. De M150 werkt perfect, maar het aansturen daarvan liep ik vast en zo is het een hoek terecht gekomen. Er moet toch wel iets te maken zijn om zo'n M150 aan te sturen, alleen kom ik er helaas niet uit.
Ook hier wordt de P1 meter (en de batterijen) van HomeWizard regelmatig uitgelezen en vanalles aangestuurd met eigen software.
Hopelijk vinden we een oplossen om zo'n M150 aan te sturen.

Waarmee stuurde je de M150 aan?

Sorry, ik zie net dat ik de M028 en de M150 met elkaar verwar (het ligt alweer te lang in de hoek).

De Vermogen regelaar M028 werkt perfect (met een pot.meter), deze stuurde ik aan met de M150 (maar deze wil ik laten vervallen).

Ik heb ook een test gedaan met een vactrol (Led met LDR), maar dat werkte niet(goed).

Ik kon met de M028N met de M150 heel precies regelen, maar helaas dus een heet wordende M150.

Ik denk het met de lCSSR-1Vf40A wel goed te kunnen regelen door de stroom te meten met een CT-klem. Dan is er directe feedback en maakt het niet zo uit dat hij niet lineair is.

Als het goed is binnenkort al binnen.

Op zaterdag 4 april 2026 19:51:39 schreef MMSoft:
Ik ben hier ook meer bezig (geweest) en heb ook zo'n lCSSR-1Vf40A liggen, maar de ingang van 0...5 volt begint pas bij iets van 2 volt (en is niet bepaald lineair) en kreeg deze ook niet goed geregeld.

Dat ligt toch echt aan de manier van aansturen, hij is niet lineair dat klopt. Maar ik heb er geen problemen mee, hier werkt het goed.

Er schijnen nep lCSSR-1Vf40A in omloop te zijn, dus mogelijk heb ik geen goede versie.
Het voordeel van een originele Kemo M028N is dat je zeker weet dat je een betrouwbare Regelaar hebt.
Een digitale pot.meter IC is niet te gebruiken omdat de regel ingang van de M028N aan het Net hangt.

Ik denk eraan om een klein servo motortje te gebruiken die een pot.meter van 470K Lin. verdraait en zo de M028N te regelen.

Maar nu draait zo'n motortje maar 180 graden en een Pot.meter is 270...300 Graden.

Op zondag 5 april 2026 19:22:30 schreef MMSoft:
Maar nu draait zo'n motortje maar 180 graden en een Pot.meter is 270...300 Graden.

Je zou het met een tandriempje kunnen doen en dan bijvoorbeeld een tandriemwiel van 40 tanden op de servo en 20 tanden op de potmeter.