Ik ben wat aan het aanrommelen met gasontladingsbuizen maken op het werk. Ik kom niet verder dan een buis die werkt zolang de vacuumpomp loopt. De buis bleef vacuum na het afsmelten van de pompstengel (te zien aan naar binnengezogen glas) maar ontstak niet meer (gewoon een zwak vacuum getrokken, is genoeg voor een boogontlading in de ijle stikstofatmosfeer).

Ik heb een glasblazerstoorts (aardgas/druklucht) en een berg bunsenbranders, en een conventionele vacuumpomp wat niet genoeg is voor een echte neon of argonlamp, maar verzamelen van de juiste gereedschappen is van later zorg.

Ik snap hoe het moet, maar ik krijg het niet in de vingers, of ik heb verkeerd glas, een brander te 'scherp' afgesteld of wat dan ook. Op een ambachtsfestival op de NDSM werf in September is er een cursus waarbij je een neonlamp maakt, maar die zit al helemaal vol. Ik vond een (naar ik aanneem) dure masterclass van een nederlander in Frankrijk, maar ik wil er niet voor naar Frankrijk reizen...

Zijn er in Nederland nog vergelijkbare cursussen, hobbyisten, of bedrijven die dit anderen willen leren?

CO'ers met interesse in een introductie tot neonbuizen maken

• Benadski
  • Weirdguy
  • Ledlover
  • Revado
  • Sine
  • Maartenbakker
  • Rob W
  • Elmowww

Klinkt interessant en het lijkt me ook wel wat! Maar ik zou niet weten waar dat meer gegeven wordt.
Anders (lang) wachten en hun website in de gaten houden: https://www.neonworkshops.com/

Op Youtube vind je wel wat info over hoe anderen het doen:

https://www.youtube.com/watch?v=wxL4ElboiuA

https://www.youtube.com/watch?v=q7I61d27R3E

https://www.youtube.com/watch?v=KdopPTe2pjo

[Bericht gewijzigd door Benadski op (13%)]

Die van neonworkshops komt dus naar een markt/festival in nederland, maar allevier de tijdslots zijn al volgeboekt...

Jezelf op de wachtlijst laten zetten, voor het geval er last-minute afzeggingen zijn...

Te lage spanning in verhouding tot de gasdruk?

Ik heb wel eens begrepen dat het moeilijk is om een goede seal te krijgen rond de contacten die door het glas naar binnen steken. Dat was iemand die zelf buizen maakt voor versterkertjes. Verder heb ik er helemaal geen verstand van :-)

Op woensdag 17 juni 2026 15:55:54 schreef hardbass:
Ik heb wel eens begrepen dat het moeilijk is om een goede seal te krijgen rond de contacten die door het glas naar binnen steken. Dat was iemand die zelf buizen maakt voor versterkertjes. Verder heb ik er helemaal geen verstand van :-)

Dan zou je deze kunnen bestellen: https://nl.aliexpress.com/item/32866720144.html

Hier ook materiaal: https://neonproducts.nl/glasblazerij-benodigdheden/

Leuk om mee te spelen.
Gebruik je elektrodes voor neonbuizen?
Om te vacumeren kan je een vacuumpomp voor airco's gebruiken, die gaat bijna tot 0.
Een oude koelkast compressor doet dat ook.
Ik denk dat je een heel klein beetje edelgas in de buis moet laten trekken.
In een neonletter gaat een beetje argon en dan afhankelijk van de kleur een ander gas er bij.
Argon is niet zo moeilijk aan te komen, dat kan je in een wegwerpflees voor een lasapparaat kopen.
Vroeger had ik een neon bedrijf als klant voor de telefonie.
Die maakten de letters en reclames nog zelf in de glasblazerij.
Ik heb daar menig keer mee staan kijken, zeer fascinerend werk!
De glazen buis afdoppen, aan de andere kant een kurkje met een slangetje er aan en dan bij het buigen precies de juiste druk er op blazen.
Je zou eens kunnen vragen of ze dat nog doen en of je mag gaan kijken, ze zijn al jaren geen klant meer bij mij dus ik kan niets regelen voor je helaas.
Bas Neon leiden.

Als je dit filmpje bekijkt, dan zie je dat er nog wat extra stappen tussen zitten om het geheel van vervuiling te ontdoen. En de elektrodes moeten ook gloeiend heet worden gemaakt op een bepaalde druk om de getters te activeren. Het is vrij lastig om zelf iets te maken, maar als het maar even hoeft te branden, dan kan het misschien zonder de extra stappen.

Op dit moment is het de kunst om uberhaupt een buisje te hebben dat zijn vacuumniveau behoudt, met elektrodes er in. Alle stappen m.b.t. verontreiniging wegbranden, gasmengsel er in krijgen - dat is toekomstmuziek en wellicht niet eens realistisch zelf te doen.

Bedankt voor de tip voor de elektrodes op Aliexpress. Helaas net nu de invoerheffingchaos los gaat barsten... Ik weet dat ze in Nederland ook verkrijgbaar zijn, maar ik heb zó een hekel aan die 'prijs op aanvraag' bulshit.

De elektrodes die ik nu gebruikte waren van neon indicatorlampjes. Je kan het glas breken, de restanten in een bolletje smelten en dit aanbrengen in een van te voren dunner getrokken stuk van de buis. Vervolgens dichtknijpen.

Probleem is dat het allemaal best lastig is om die buis smaller te maken. Wat vaak gebeurt is dat het gaatje niet meer netjes concentrisch met de buis zit, maar aan de zijkant komt. Het bolletje glas op de neonlampjes-electrode is erg klein dus de buisdiameter moet ik ook aanzienlijk verkleinen voor een goede afdichting.
Ten slotte kleeft het glas héél graag aan mijn tangetje vast. Dus soms heb ik net een mooie seal gemaakt, maar dan verpest ik het weer doordat ik alles vervorm door de tang die er aan vast gekleefd zit.

De profi's gebruiken die kant en klare neon elektrodes, die vereisen 'alleen maar' twee stukken glas aan elkaar smelten in plaats van een pinch seal maken.

Voeding is hier een Ruhmkorff inductieklos. Vacuumpomp is gespecificeerd op 0,01mbar maar geen idee of ie dat ook echt haalt. Oud beestje, heeft heel wat rubber geslikt van verdroogde rubber vacuumslangen.

Dit buisje werkte netjes zolang de pomp liep. Na afsmelten niet meer (een probleem dat ik al eerder heb gehad met elektrodeloze buisjes). De buis was nog wel vacuum want ik wilde opnieuw proberen een pompstengel er aan te zetten, en toen klapte het buisje gewoon in.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (61%)]

Op woensdag 17 juni 2026 12:27:06 schreef Ledlover:
Ik ben wat aan het aanrommelen met gasontladingsbuizen maken op het werk. Ik kom niet verder dan een buis die werkt zolang de vacuumpomp loopt. De buis bleef vacuum na het afsmelten van de pompstengel (te zien aan naar binnengezogen glas) maar ontstak niet meer (gewoon een zwak vacuum getrokken, is genoeg voor een boogontlading in de ijle stikstofatmosfeer).

Dan trek je het helemaal leeg en is er geen gas meer om de ontlading te bewerkstelligen. Er moet dus iets van vulling in, vaak een edelgas, eventueel met een beetje kwik voor lagere ontsteekspanning. Let wel, deze spanning is voor argon (met kwikvulling) ongeveer 700V/mtr en 300V voor het electrodenpaar. Voor neonvulling ligt dat hoger.

Ik heb een glasblazerstoorts (aardgas/druklucht) en een berg bunsenbranders, en een conventionele vacuumpomp wat niet genoeg is voor een echte neon of argonlamp, maar verzamelen van de juiste gereedschappen is van later zorg.

Afhankelijk van de glassoort zou je een beetje extra zuurstof moeten bijmengen, gewoon aardgas met lucht geeft voor het (meest) gebruikte glas (AR/kalkglas) net iets te weinig warmte.
Absoluut vacuum is niet eens nodig, je kunt ook spoelen met het edelgas en met de pomp de buis op de gewenste druk brengen.

Ik snap hoe het moet, maar ik krijg het niet in de vingers, of ik heb verkeerd glas, een brander te 'scherp' afgesteld of wat dan ook.

Als je begrijpt hoe het moet, dan had je een werkende lamp. :)
Wat gebruik je als vulling? Welke electrodes gebruik je? Doe je de systemen (inclusief electrodes) ook uitgloeien, zo ja hoe en waarmee?

Mochten we nou met meerdere CO'ers interesse hebben (want je kan mij ook op het lijstje zetten, ik wou als kind neonblazer worden maar er helaas nooit iets mee gedaan (en eerlijk gezegd, ik ben blij dat ik dat niet achterna gegaan ben omdat het vak op sterven na dood is door de LED-revolutie) kunnen we misschien een eigen cursus aanvragen?

Op woensdag 17 juni 2026 17:11:00 schreef Bianca:
[...]

Dan trek je het helemaal leeg en is er geen gas meer om de ontlading te bewerkstelligen.

Nee, zo diep trekt mijn vacuumpomp geen vacuum. Als ik 'm langer door laat lopen wordt de ontlading wel minder helder, maar verdwijnen doet ie niet.
Het probleem is dat als ik 'm test op de ruhmkorff, de vacuumpomp door laat lopen tot een stabiele situatie, afsmelt en vervolgens de ruhmkorff weer inschakel, dat ie het dan niet meer doet. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat het vacuum dan plotseling te goed is geworden. Eerder dat er op de een of andere manier minder vacuum is.

Afhankelijk van de glassoort zou je een beetje extra zuurstof moeten bijmengen, gewoon aardgas met lucht

al eerder gehoord ja, maar smelten lukt best wel, als ik niet oppas dan hangt 't glas er als natte spaghetti bij. Ik kan ook nog twee bunsenbranders als kruisbrander gaan monteren, dat lijkt mij wel handig. Nu gebruik ik nog een enkele.
Zuurstof is een dingetje, m'n baas ziet liever niet dat ik met zuurstofflessen ga "rommelen" in het school-lab.

Eventueel zou propaan nog wel een optie zijn. Propaan verbrandt heter dan aardgas.

Wat gebruik je als vulling? Welke electrodes gebruik je? Doe je de systemen (inclusief electrodes) ook uitgloeien, zo ja hoe en waarmee?

Puur lucht op onderdruk m.a.w. de roze gloed die je ziet is van de stikstof. De elektrodes en glasdoorvoer komt van kapot getikte neonindicatorlampjes. Ik gloei nog niets uit, want het lukt nog amper om betrouwbaar een pompstengel er aan te zetten en af te dichten.

Als we met meerdere mensen zijn kunnen we eens kijken of een van de neonbedrijven bereid is om ons tegen een bepaald tarief te helpen. Ik werk op een school, soms helpt dat voor de goodwill van bedrijven.

Ik zal in de eerste post even een lijstje maken van geinteresseerden, voor het geval dat er iets van de grond komt.
Misschien kunnen we ook de juiste apparatuur bijelkaar scharrelen, zodat we als groep de gereedschappen kunnen rouleren of een gezamelijke werkplaats kunnen gebruiken, als mensen wat hebben liggen. Ik heb zelf geen gereedschap - ik werk op m'n werk :+

Ik weet niet hoe goed je Frans is, maar ik heb hier een boekje met "en profondeur" (in depth) uitleg over het werken met "neon" buisjes.

Ik heb alle blz gefotografeerd, maar dan blijft het nog een bestand van 200Mb. Ik wou het niet verkleinen, het boekje heeft ooit een lekkend dak moeten doorstaan, en is niet meer goed leesbaar.

Maar toch...
Het boekje heeft 36 paginas met echt veel info in de diepte.

Een voorbeeld.

Op woensdag 17 juni 2026 17:17:31 schreef weardguy:
Mochten we nou met meerdere CO'ers interesse hebben (want je kan mij ook op het lijstje zetten, ik wou als kind neonblazer worden maar er helaas nooit iets mee gedaan (en eerlijk gezegd, ik ben blij dat ik dat niet achterna gegaan ben omdat het vak op sterven na dood is door de LED-revolutie) kunnen we misschien een eigen cursus aanvragen?

Ik ga ook mee :)

Ik schrijf me ook graag in.

Begint een mooi groepje mensen te worden. Er bestaan opleidingen tot reclameletter/lichtbakmaker. Ik denk dat als we met voldoende mensen zijn, we misschien wel de docenten van die opleiding zouden kunnen overtuigen om een introductieles met werkend resultaat op te leveren. Grote vraag is of het opleidingsinstituut het daarmee eens is. 'Mijn' school ontvangt wel eens groepen mensen 'van buiten', maar wij hebben natuurlijk niet het echt geschikte materiaal waar zo'n glaswerk-docent mee moet werken.

Overigens ben ik in het bezit van 2 4kV 30mA neontrafo's. Die zijn niet om weg te geven maar wel als basis voor een collectieve pool van neongereedschap in te zetten.
Glasbuis snijden gaat uitstekend met een driehoekig zoetvijltje.
Ouwe teclubranders heb ik liggen, mag ik vast wel een paar van ombouwen tot kruisbrander.

Nog nodig, onder andere:
- Grove vacuumpomp
- Idealiter een hoogvacuumpomp zoals een diffusiepomp.
- Vacuummeter
- Grootvermogen-hoogspanningstrafo voor het schoonbranden
- Wellicht betere branders op propaan, of aardgas met zuurstof.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]

Wat is 'grootvermogen hoogspanningstrafo' en aan welke spanning moet je dan denken? Ik heb een 5 kV 100 mA voeding ;)

Er was ooit bij 'Werken aan werk' (TV-programma van volgens mij de VPRO) ooit een reportage over en die deed bijna alles met een kruisbrander.

Volgens mij zit je op 1,5kW aan hoogspanningsvermogen bij tussen de 5 en 10kV. De neonbuis zelf wordt ca. 200 graden heet in dat proces, heet genoeg om papier te verschroeien (wat sommigen dan ook als indicatie gebruiken dat de buis heet genoeg gestookt is).
Een stapel MOTs in serie zou werken maar je komt dan wellicht snel in problemen met de primair/secundair isolatie, en al die boel moet natuurlijk wel zo veilig zijn als mogelijk is met dergelijke vermogens en spanning.

5kV 100mA zal wellicht genoeg zijn voor wat kleinere buizen van 'n meter of minder, denk ik. Eventueel zou je de elektroden ook nog kunnen uitgassen met een inductieverwarmer zoals ze met radiobuizen doen, maar de glasbuis moet in ieder geval óók erg heet worden.

Op woensdag 17 juni 2026 19:57:58 schreef Ledlover:
Begint een mooi groepje mensen te worden. Er bestaan opleidingen tot reclameletter/lichtbakmaker. Ik denk dat als we met voldoende mensen zijn, we misschien wel de docenten van die opleiding zouden kunnen overtuigen om een introductieles met werkend resultaat op te leveren. Grote vraag is of het opleidingsinstituut het daarmee eens is. 'Mijn' school ontvangt wel eens groepen mensen 'van buiten', maar wij hebben natuurlijk niet het echt geschikte materiaal waar zo'n glaswerk-docent mee moet werken.

Overigens ben ik in het bezit van 2 4kV 30mA neontrafo's. Die zijn niet om weg te geven maar wel als basis voor een collectieve pool van neongereedschap in te zetten.
Glasbuis snijden gaat uitstekend met een driehoekig zoetvijltje.
Ouwe teclubranders heb ik liggen, mag ik vast wel een paar van ombouwen tot kruisbrander.

Nog nodig, onder andere:
- Grove vacuumpomp
- Idealiter een hoogvacuumpomp zoals een diffusiepomp.
- Vacuummeter
- Grootvermogen-hoogspanningstrafo voor het schoonbranden
- Wellicht betere branders op propaan, of aardgas met zuurstof.

Ik heb een hele bak vol E10 neonlampjes liggen, als je daar het vergrootglaasje af sloopt heb je een elektrode met een rond oppervlak.

Die zou ik niet zomaar vernietigen - die kosten geen 12 euro voor 200 stuks.

45 euro + 3 euro importheffing voor een doos echte elektrodes lijkt me wel de moeite waard. Maar ik zal tzt even een neonbedrijf in nederland aanspreken over de kosten daarvan, gezien het wel zal lonen om glas en eventueel de fosfors daar ook te kopen.

Die importheffing is voorlopig van de baan...