Beste forumleden,
Graag leg ik jullie onderstaande situatie ter beoordeling voor.
Ik ben in bezit van een Miele WMG 120 WCS W1 TwinDos. Deze machine geeft een waterproof storing aan op het display. Echter bij het schuinhouden van de machine onder een hoek van 45 graden is nergens een lekkage te bespeuren. Ook is niet recent het pluizenfilter schoongemaakt. Het pluizenfilter is daarnaast schoon en de pomp is niet geblokkeerd.
Daarnaast valt op dat de machine na in en uitschakelen via het kopje weer storingvrij is en een nieuw programma kan worden gestart. Gezien de storing al enige keren is opgetreden krijg ik de indruk dat de storing optreedt in de kreukbeveilingsstand. Mede gezien de was eigenlijk altijd netjes al en gecentrifugeerd is.
Graag zou ik dit verhelpen.
Is hier toch sprake van een lekkage? Is dit een bekend probleem bij dit type?
Kan hij zijn dat de vlotter onderin defect is en derhalve de storing veroorzaakt?
Hoe kan ik dit probleem zelf het makkelijkst ontrafelen?
In afwachting van jullie input.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Ik zou beginnen achterplaat los te nemen van machine. Probleem is dat er waarschijnlijk een laag zeep op de bodem ligt doordat slangen niet goed vast gezet zijn. De zeep is erg aggressief en laat de bodem flink doorrotten als het niet weggehaald word. Op alle slangen tyraps zetten was de oplossing en ook de zilveren zegel van fles goed verwijderen, geeft ook lekkages.
Bedankt voor de reactie. Ik ga even bekijken of de machine/ dit type via de achterzijde geopend krijg. Daarnaast is de TwinDos, waar u waarschijnlijk op doelt, nauwelijks gebruikt en zitten er lege flacons in de lade.
Beste,
Conform uw aanwijzingen heb ik zowel de achterzijde als bovenzijde geopend.
De machine was op het eerste zicht droog.
De TwinDos lade lijkt droog en geen zeep te hebben gelekt.
Wel valt aan de andere klant een kalkspoor op richting de vlotter. Dat van boven lijkt te komen.
Derhalve heb ik de bovenlade geopend om het zeepbakje verder te kunnen bekijken.
Daarbij valt op dat de dichting van het inlaatventiel lijkt te zweten/ wat nat is bij langs wrijven.
Verder is een goed kalkspoor zichtbaar aan de bovenkant van de buitentrommel.
Het zeepbakje voelt bij aftasten droog. Maar ik raak wel kalkresten. Die ook op verschillende plekken te zien.
Ik vind echter de lekkage zeer marginaal ten opzichte van de hoeveelheid water die ik zou verwachten en in staat is om de vlotter te activeren. Echter is de storing nooit blijvend maar verdwijnt altijd met aan en uitzetten.
Daarnaast leest ik op diverse fora dat het zeepbakje bekend staat om te lekken omdat deze boven en onderkant niet door een dichting gesloten wordt.
Wat is wijs om te vervangen? Ik denk zowel de zeepbak als de dichting van het inlaatventiel.
In afwachting van de terugkoppeling.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1: inderdaad. Ze staan bekend als zeepbak pissers.
2: inderdaad. De water schade onderaan lijkt marginaal maar dit is niet afdoende geverifieerd. Om zekerheid te hebben zou je ten tijde van alarm de achterplaat moeten verwijderen om op lekrest te controleren of de achterplaat verwijderd laten tijdens een testperiode. Let wel op dat tijdens deze periode geen huisdieren, kinderen of afvor/toevoerslangen tussen bewegende delen kunnen sukkelen.
3: een mogelijkheid is dat het vlottercontact (dat NC is) slecht contact geeft. Je zou kunnen gedurende een testperiode de 2 zwarte draden kunnen kortsluiten. Let op. Er is geen lek beveiliging meer.
4: er zijn modellen geweest met een bekende software bug betreffende random aquastop fouten genereren. Een update verhelpt dit. Of je specifieke model en serienummer hieronder valt weet ik niet van buiten.
5: andere oorzaken zijn altijd mogelijk. Een insect of slak dat op de print storing maakt. Verliesstromen door vocht vanwege de lekkage. Oxidatieschade...... Lastig uit te zoeken en met veel geduld en know how.
6: er zijn 2 soorten zeepbak lekken. Diegene die tussen de 2 helften komen en dus door een gebrek aan dichting (te verhelpen met silicone) en degene die lekken tussen het mechanisme vd selector. Op je foto te zien lijkt het in jou geval eerder op het 2de. Mss wat meer foto's? Of een obsevatie maken van de oorsprong vh lek?
Van die allereerste generaties heb ik er ook wel meer gehad die onterecht een waterproof fout hadden. Aan de manier hoe de platinum sensoren kruislings gehouden worden is dit wel heel zeker een van de aller aller eersten.
Als daar nog de originele software op staat (te herkennen aan de sleutel met streep door op het display als je een programma start ipv het hangslotje), zou ik inderdaad beginnen met updaten.
Er zijn problemen zat geweest met die originele software.
Wij hebben recent dezelfde storing gehad https://www.circuitsonline.net/forum/view/171371
Bleken uiteindelijk twee problemen te zijn, lekkage van de zeepbak en daarna aansluiting van het inkomende water.
Daarna een lekkage door een afgebroken aansluiting van een van de TwinDos pompen.
We hadden ook lekkage sporen over de trommel. De zeepbak hebben we volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt dat loste dat probleem op.
Zeer veel dank voor jullie terugkoppelingen. Dat wordt extreem gewaardeerd.
Ik denk wel dat de zeeplade en/of dichting van het inlaatventiel een lekje heeft. Maar vooralsnog niet substantieel. Het lek lijkt zich overigens te bevinden tussen dat van de mechanisme van de selector en de zeeplade. Ik zie op de tekening en in de lade ook dat daar iets van een dichting tussen zitten.
Ik laat de machine nu open draaien om sneller te kunnen schakelen en naar iedere wasbeurt op lekkages te controleren.
Ben alleen huiverig dat de elektrische control-unit die linksonder-achter zit schade heeft ondervonden van het vocht dat erop gedruppeld heeft.
De software moet zeker verouderd zijn wat het betreft inderdaad een sleutel ipv slotje. Ik neem aan dat alleen een Miele monteur de software kan update? Of hoe werkt dat?
Pleit het niet tegen een software probleem dat de machine +/- 9 jaar storingsvrij gedraaid heeft?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Heel goed dat je het initiatief genomen hebt om het lekprobleem over langere tijd te monitoren. Het lekt niet altijd even hard.
Waterschade op de print komt zelden voor maar dampschade wel. Kijk of er op de kopersporen donkerdere verkleuringen zijn. Dat gaat met arendsogen moeten gebeuren.
Wat de update betreft: idd. Daar heb je een miele monteur voor nodig. Je kan ook de overbruggingstest al eens overwegen, tijdelijk.
Wat het "9 jaar" argument betreft: ja, dat is een dingetje. Het is nooit bij aanvang dat het toestel begint te haperen. Het is een logisch argument maar het is geen van tafel vegend argument. Een update is nog steeds een mogelijke oplossing. Het is volgens mij ook geen software probleem. Het is een probleem dat er bij veel toestellen in kruipt dat ze omzeilen via een software patch.
Het kan maar zijn dat er water op de flowmeter (reedcontact) loopt dewelke kruipstromen geeft en verstoringen geeft. Dat gaat een update ook niet oplossen. In zulk geval (niet noodzakelijk bij jou het geval) verwijder ik de flowmeter en programmeer ik hem uit. Een zeepbak van ettelijke honderden euries aanschaffen kan ook... Maar de mogelijkheden in jouw geval zijn nog veel te groot om al zo specifiek te gaan diagnostiseren.
Vlotterschakelaar doormeten, kan een te hoge weerstand hebben.
Het lekken gebeurd voornamelijk bij spoelen via het deurglas, wat hij na de start eventjes doet. Verderop in het programma, voornamelijk de laatste spoelcyclus, voert hij het meeste water aan via het deurglas. Op dat moment loopt er eventjes teveel water langs de zeepbak.
De besturing is goed afgesloten voor naar beneden druppend vocht. Helaas niet als je de machine lukraak maar gaat kantelen