Ik denk dat het verschil tussen 820nF en 1uF te groot is, je introduceert er nu een fout bij. Heb je c730 al eens gemeten?

Ja daar was een nieuwe in gegaan op C730 maar zal hem nog eens checken

Als dat het geval zou zijn dan verklaart dat wel waarom het probleem blijft bestaan, de oude C733 werkte dus blijkbaar al niet meer goed, maar de 1000nF veroorzaakt dan weer nieuwe problemen

Heb toch nog iets gevonden;

[Bericht gewijzigd door Dan675 op (12%)]

Op donderdag 18 juni 2026 14:20:43 schreef Dan675:
Heb de TS438 en 439 gemeten

De TS 438 in stop stand:
Collector: 7,94
Base: 8,71
Emitter: 9,02

De TS438 in 45 toeren stand:
Collector: 6,88
Base: 8,43
Emitter: 9,04

De TS438 in 33 toeren stand:
Collector: 7,00
Base: 8,43
Emitter: 9,04

Dan de TS439 in stop stand:
Collector: 7,98
Base: 7,97
Emitter: 8,45

De TS439 in 45 toeren:
Collector: 1,17
Base: 6,87
Emitter: 7,47

De TS439 in 33 toeren stand:
Collector: 1,15
Base: 7,02
Emitter: 7,61

De TS439 zakt flink in op de collector zo te zien

Dat zijn dus allemaal negatieve spanningen ( -7,94 etc) , en dat klopt ook als je het schema ziet.
Is de poulie exact de zelfde afmetingen als de oude?
En is die motor die je hebt gekocht zeker goed?
Je kan de motor draadjes eens losnemen en op een labvoeding zetten met 2,49 volt , dan moet de schijf 33 rpm draaien.
Zie het andere topic wat ik heb aangehaald eerder, daar is dat mooi beschreven.
Als dat niet werkt is er iets anders aan de hand.

Motor is hetzelfde.
Een labvoeding gaat hem niet worden daar heb ik geen beschikking over

Nieuwe C733 erin gezet, een 820nF 160V film Wima
Nog steeds niet boven 32 toeren of 42 toeren te krijgen
De R466 en 467 halverwege to max geeft geen hogere snelheid en andere kant op valt alles stil in stop stand
Diodes D453 D454 en D455 doorgemeten en zijn goed
iemand nog ideen of suggesties heel graag
Kan hem als test niet meer verbinden met de oude motor omdat die er niet meer is.
Heb nog wel ene andere motor naar zeggen ook uit een 212 maar met een andere body, bedrading zit hier aan de buitenzijde gesoldeerd waarbij de originele als de andere vervanger alle 4 de draden uit de motor komen.

De andere motor stuurt niet goed op deze 212 want gaat op volle snelheid wanneer aangesloten

Waren de typenrs van de motoren exact gelijk?
De modellen kunnen wel identiek zijn, maar de motoren kunnen net iets anders reageren als de typenrs verschillen.
Anders gewikkeld, andere spanning,...

Op zaterdag 20 juni 2026 01:40:20 schreef Dan675:
Nieuwe C733 erin gezet, een 820nF 160V film Wima
De R466 en 467 halverwege to max geeft geen hogere snelheid en andere kant op valt alles stil in stop stand
Diodes D453 D454 en D455 doorgemeten en zijn goed
iemand nog ideen of suggesties heel graag
Kan hem als test niet meer verbinden met de oude motor omdat die er niet meer is.
Heb nog wel ene andere motor naar zeggen ook uit een 212 maar met een andere body, bedrading zit hier aan de buitenzijde gesoldeerd waarbij de originele als de andere vervanger alle 4 de draden uit de motor komen.

De andere motor stuurt niet goed op deze 212 want gaat op volle snelheid wanneer aangesloten

Als die andere motor op volle snelheid gaat dan werkt de regeling op zich dus wel.
Ik denk toch dat je het moet zoeken in de motor of de overbrenging,
Als je de tacho los laat van de te langzaam draaiende motor gaat die dan ook volgas?
Kan je niet even een labvoeding lenen / assistentie vragen hier?
Welke woonplaats woon je?
Misschien is er wel iemand van ons in de buurt...

Op zaterdag 20 juni 2026 02:52:28 schreef Arco:
Waren de typenrs van de motoren exact gelijk?
De modellen kunnen wel identiek zijn, maar de motoren kunnen net iets anders reageren als de typenrs verschillen.
Anders gewikkeld, andere spanning,...

Dat is een goeie!
Ga ik naar kijken.

Maar, ik wil toch navragen of jullie kunnen zeggen of de lampjes wel goed zijn want na zoveel zoeken en uitsluiten ben ik gaan twijfelen, er zit nu het volgende in: 6V0.06W zoals hier nu staat staat het op het lampje

Op zaterdag 20 juni 2026 07:01:20 schreef revado:
[...]

Als die andere motor op volle snelheid gaat dan werkt de regeling op zich dus wel.
Ik denk toch dat je het moet zoeken in de motor of de overbrenging,
Als je de tacho los laat van de te langzaam draaiende motor gaat die dan ook volgas?
Kan je niet even een labvoeding lenen / assistentie vragen hier?
Welke woonplaats woon je?
Misschien is er wel iemand van ons in de buurt...

Hoi Revado, nee daarom beschreef ik al geen beschikking over helaas, ook niet via via.
Drechtsteden is de regio
Punt is dat dit iets had moeten zijn wat redelijk makkelijk weer in orde zou moeten zijn. Ik heb wel eerder een 212 en een andere soortgelijke speler met problemen moeten herstellen maar dat duurde niet zo lang als nu en had ook niet zoveel tijd erin zitten. Het moet niet zo zijn dat het teveel geld gaat kosten

Lampje steekt niet op een paar mA (in deze toepassing)...

Schema voor de duidelijkheid:

[Bericht gewijzigd door Arco op (80%)]

Hier wat fotos van de motors:
De nieuw geplaatse (excuses voor de zichtbaarheid):

De oude motor die eruit kwam:

En de motor die te snel blijft draaien:

Op zaterdag 20 juni 2026 13:13:14 schreef Arco:
Lampje steekt niet op een paar mA (in deze toepassing)...

[bijlage]

Schema voor de duidelijkheid:

[bijlage]

Ik weet alleen de mA van deze niet zeker, het lijkt mij dat het mogelijk te weinig is, 10mA ipv 50mA

[Bericht gewijzigd door Dan675 op (10%)]

Wat ik uit de startpost begrijp, werkte het oude motortje wel, dus de snelheidsregeling werkte goed, maar maakt het motortje geluid door slecht lagertje?

Gebruikte motortjes die lang stil hebben gestaan kunnen last hebben van hard vet (de motor loopt niet soepel meer)
Heel klein drupje WD40 lost dat (duurt even) op...

Zelfs NOS motortjes kunnen daar last van hebben. (draait 'ie wel soepel?)

Op zondag 21 juni 2026 13:44:49 schreef Arco:
Gebruikte motortjes die lang stil hebben gestaan kunnen last hebben van hard vet (de motor loopt niet soepel meer)
Heel klein drupje WD40 lost dat (duurt even) op...

Zelfs NOS motortjes kunnen daar last van hebben. (draait 'ie wel soepel?)

Ja draait soepel, had ik in mijn eerste post van de thread beschreven

Op zondag 21 juni 2026 13:06:42 schreef MJN:
Wat ik uit de startpost begrijp, werkte het oude motortje wel, dus de snelheidsregeling werkte goed, maar maakt het motortje geluid door slecht lagertje?

Geen idee of de snelheidsregeling werkte, het oude draaide en daar is het mee gezegd. Heeft ook geen zin bij een niet service-able motortje dat te checken als hij herrie maakt uit het lager
Die snelheid kwam pas bij vervanging vd motor in beeld

Wat betreft de snaar, ik was benieuwd of iemand de maat weet uit ervaring omdat er reeds een nieuwe snaar voor besteld was en op zit.

7,5mmx54,5cm voor een 212 of 312.

Bij de 212 is er gedurende de productie (1972-1976) van DC motor tacho combinatie veranderd. Dat geldt ook voor de lampjes: Was Stop en auto stop 6V 100mA E10. 33tpm en 45tpm 6V 44mA. Werd auto stop 6V 100mA de rest 6V 50mA E10. Ook de toon arm en de scharnieren zijn gewijzigd gedurende de productie.

Met het verwisselen van motor-tacho zal er wel iets niet goed zijn gegaan en gescheurde Tropical fish Philips polyester condensatoren werken nog tenzij het pootje is afgebroken.

Geen idee of de snelheidsregeling werkte

Die snelheid kwam pas bij vervanging vd motor in beeld

Daarom juist, stel dat alles normaal werkte en na vervangen van het motortje niet meer...

Op zondag 21 juni 2026 14:57:39 schreef MJN:
[...][...]Daarom juist, stel dat alles normaal werkte en na vervangen van het motortje niet meer...

Dat denk ik dus ook, vandaar even een nauwkeurige labvoeding lenen of naar iemand gaan die er een heeft.
Die tropical condensatoren heb ik ook nog nooit stuk gezien.
Daarom is meetapparatuur zo belangrijk ipv denken dat iets het wel zal zijn en dan klakkeloos vervangen.
Als het het "kapot repareert" heb je straks meerdere problemen en daar kom je dan niet meer uit.

Sommige Philips schakelingen zijn heel gevoelig voor de juiste waardes componenten.
Bij deze is dat ook zo, de lampjes moeten ook de juiste zijn anders werkt het niet.

Nieuwe lampjes besteld, 6volt 0,3w maar maakt geen fluit uit. Nog steeds hetzelfde

Op zaterdag 20 juni 2026 01:40:20 schreef Dan675:

Ik weet niet of dit een fout in je tekst is of dat je aan de verkeerde pot draait. R466 en R467 zijn zover ik snel zie voor de inschakelingsgevoeligheid (?). De pots voor de snelheden zijn R469 en R471.

Hoe lang geleden liep het nog op de juiste snelheid met de oude motor ? Of heb je dat niet gecheckt ?
Dan zou ik alle spanningen van de tacho control bekijken.

R572 en R575 zitten in serie met de snelheids-pots. Die wat verhogen ? (Als je toch aan de juiste pots draaide dan heeft het misschien geen nut). Het kan gezien het schema geen kwaad om te proberen, maar het lost niet de vraag op wat het verschil is met de oude situatie, de motor of een ander probleem, b.v. met die tacho control.

het oude motortje eens met een voeding op DC laten draaien met lichte aslast. ankertje moet eens schoonbranden van menig decennia vuil. de koolborstels zijn feitelijk hele dunne messing armpjes met "vingers" die langs de lamellen draaien. gewoon lopen maakt dat al schoon.

wat de lage toeren betreft, zou ik eerder denken aan te lage DC voeding, elco gaar van de afvlakking. de netspanning staat wrs nog op 220V dus dat kan al niet, op deze dagen heb je vlot 235-240V.

lampjes te zwaar is alleen een punt als je plastic behuizing dan kan smelten. houd rekening met 3x zoveel vermogen nu je 0,3W ipv 0,1W hebt, als het ontwerp daar tegen kan. philips had ook weleens een plastic sokje om lampjes om strooilicht tegen te gaan. als je dan een 0,05A voor een 0,5A gaat ruilen..

vraagje, kan de ac127 vervangen worden voor een BC639?

Let ook op met welke universeelmeter je de spanningen controleert in de schakeling. Voor de voedingsspanning (-9volt) maakt dat niets uit maar wel in andere gevoelige regeldelen van de schakeling.
De spanningen in het schema zijn gemeten met een universeelmeter met een ingangsimpedantie van 40kΩ/volt. (meet je 5 volt dan is je meter 200kΩ) en dat beinvloed de meetwaarde.
Bij een "moderne digitale universeelmeter" is dat meestal 10MΩ.
Dan meet je hogere waarden op gevoelige plekken!
Als je dan gaat bijstellen, zit je te laag.

Heb je de datasheets al vergeleken van die 2 typen, daarin staat oa het vermogen.
Wordt hij gebruikt als "schakel" transistor?
Verder kan het zijn dat je de aansturing moet aanpassen want de een is germanium en de ander is een silicium type, met andere drempelspanning.

Vermoedelijk zit hij in de voeding van je pickup. :)
Is er geen stabiele -9 volt dan, omdat je hem wilt vervangen?

AC127 zit als regeling in de voeding, maar wel op een kritische plek v.w.b. de drempelspanning van germanium. Ik zou daar geen silicium in zetten.