Op vrijdag 5 juni 2026 15:15:19 schreef Thevel:
[...]Kan inderdaad heel goed een fototransistor zijn.
Deze bijvoorbeeld lijkt er op.

Bedankt voor die gegevens.
Ik heb met de schuifmaat alle afmetingen van mijn exemplaar vergeleken met die afmetingen gegeven in die documentatie.
En die gemeten afmetingen vallen ruim binnen de opgegeven waarden.
Bedankt. Maar wat nu, weer opbergen in een laadje (met het risico dat mijn nabestaanden ze tegelijkertijd met mijn andere "dingetjes" weggooien of een ander er blij mee maken?
ruud

Op woensdag 3 juni 2026 18:33:27 schreef weardguy:
Ja, alleen als je geheel toevallig nóg zo'n TE4 op dezelfde print treft (er bleken er dus nog 2 op te zitten) en die zit precies tussen 2 printsporen van communicatielijntjes met afsluitweerstandjes, dan durf ik echt wel te stellen dat AI het bij het rechte eind heeft. En zeker als in het datablad gewoon klip en klaar 'Device marking: TE4' staat wordt het toch wel erg aannemelijk... je kan alles in twijfel blijven trekken, maar in dit geval zal het wel kloppen.

De vertikale tekst klopt dan zeker. Google of DDG geven bij de afbeeldingen een paar familieleden met zichtbare opdruk.

Dit zat tussen vele kilo's vacuümbuizen. Wat is het voor een ding?

Precies!

Alleen vragen ze bij eBay bijna 10 × de werkelijke waarde 8)7

Het is in feite een neon lampje, waasvan de gloei verder oploopt naar mate van de signaalsterkte.
Later vervangen door het meer bekende 'magische' oog.

Je komt ze vrij regelmatig tegen op radiomarkten.

Heb je misschien nog andere buisjes, behalve de octal, Noval en sleutelbuis voet tussen zitten?

Oude afstemindicators inderdaad. Ebay is stuk, de laatste die ik kocht (als liefhebber van alles neon) was iets van 7 euro op een radiomarkt.

https://lampes-et-tubes.info/ti/dl076.php

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

De buiscode bevestigt dat het om een 4662 gaat. Revisie 4. Productie Heerlen, februari 1959.

Op donderdag 18 juni 2026 20:03:15 schreef Tidak Ada:
Heb je misschien nog andere buisjes, behalve de octal, Noval en sleutelbuis voet tussen zitten?

Is uit een nalatenschap. Vele honderden buizen. Hier een minieme fractie.

Prachtige verzameling.
Die EL34 metal base brengen absurde prijzen op bij audio liefhebbers...

Voor wie interesse heeft op zeer korte termijn, zie mijn bericht in de koffiecorner.

Bij het torren sorteren kom ik een paar PBCY58VIII torren tegen in het BCY58X bakje.Is dit wat bijzonders? (kan ik nu gaan rentenieren :) ) Van AI word ik ook niet veel wijzer.

Edit\ 'k zie het al,nix waard.. :)

Over rentenieren gesproken, een doosje met 75 tantaal elco's uit de T110 serie van Kemet.

Dat doosje doet $679.42 volgens Digikey https://www.digikey.com/en/products/detail/kemet/T110B156K020AT/455278…
Deze zijn volgens de doos van de vorige eigenaar Union Carbide, made in U.S.A.
Wie bied?

Duur doosje met C's :) De Mullard OC71 word ook steeds schaarser/duurder.Ik heb er nu 20 losgesoldeerd,nog een stuk of 20 te gaan.Het plan is om (ooit) een serie van 10 gitaarbooster trapdoosjes te maken en te verkopen.Er zijn ook fabels in omloop dat de OC71 een onbetrouwbare transistor zou zijn...
Ape(n)kool en lariekoek zegt deze meneer...https://youtu.be/BpxeOxuXjr0?t=241

Op zondag 21 juni 2026 23:41:25 schreef RAAF12:
Over rentenieren gesproken, een doosje met 75 tantaal elco's uit de T110 serie van Kemet.

Dat doosje doet $679.42 volgens Digikey https://www.digikey.com/en/products/detail/kemet/T110B156K020AT/455278…
Wie bied?

[bijlage][bijlage]

Union Carbide.
Dat zou je toch eerder op een doosje Rifa's verwachten, knalgas condensatoren :)

A bloody big bang in Bhopal.Tja,met zo'n bedrijfsnaam vraag je er wel een beetje om natuurlijk... ;)

Op maandag 22 juni 2026 02:09:02 schreef Hubie:
Er zijn ook fabels in omloop dat de OC71 een onbetrouwbare transistor zou zijn...

Mogelijk vanwege de OC71N in TO-1 behuizing.

Ze zijn betrouwbaarder als bijv. de AF117: die worden NOS zelfs onbruikbaar door 'tin whiskers'
(en de OC's zijn ook makkelijk om te toveren tot een fotocel... :) )

Werd die OC71 (en andere types met dezelfde zwarte behuizing) niet lichtgevoelig als de zwarte lak werd beschadigd?

EDIT : Arco was me net voor.

Klopt,in bijna elk beginnersboekje was er wel een proefje met een tor zonder laklaagje.

Op maandag 22 juni 2026 12:47:27 schreef Arco:
Ze zijn betrouwbaarder als bijv. de AF117: die worden NOS zelfs onbruikbaar door 'tin whiskers'
(en de OC's zijn ook makkelijk om te toveren tot een fotocel... :) )

Vandaar dat ik de OC71N noemde; die zitten in TO-1 huisjes in plaats van een glazen SO-2 huisje en kunnen dus ook whiskers hebben.

We hebben dus nu 2 mogelijke redenen dat de OC71 als onbetrouwbaar kan zijn neergezet: beschadigde lak in geval van een glazen SO-2 huisje of whiskers in geval van een TO-1 huisje.

Let op dat types zoals OC72 en OC74 standaard een metalen kokertje over het glazen huisje hadden. Die hadden dus géén last van whiskers.

P.S. In de praktijk zal de fotogevoeligheid wel de reden zijn geweest. OC71N was uit de nadagen van het type (de AC12x reeks bestond al) en zal de eerste jaren nog geen last gehad hebben van careless whiskers.

P.P.S. over AF117 gesproken, de voorloper OC171 zat in hetzelfde huisje en had dezelfde problemen. Scheelde ook maar 1 cijfertje met OC71. Vanwege de afscherming aan massa, waren whiskerproblemen bij deze TO-7 huisjes eerder algemeen bekend dan bij TO-1 huisjes.

Ook de OC202 en OC84 zijn glas in een alu kokertje.

Op zondag 21 juni 2026 23:41:25 schreef RAAF12:

Wie bied?

[bijlage][bijlage]

Hoeveel wil je er hebben en van welke waarde??

Een chinese componententester is handig maar voor serieuze metingen aan germanium torren had ik een Peak DCA75 Pro besteld bij Eleshop.Die is net binnen,effe proberen.Hij doet het.. ;)

Hallo @Hubie,
Ik overweeg de speciale triac/thyristoren tester Peak SCR100 Atlas SCR (€156) aan te schaffen en ben benieuwd hoe deze (DCA75 Pro) het met met triac's en thyristoren doet.
Anders is het voordeliger voor de Peak DCA75 Pro te kiezen voor ongeveer 33 € extra.

Ok,heb het even voor je opgezocht in het manual.De DCA75 Pro ,thyristors and triacs:gate test current en load test current.Meer niet.