Onze photoplay spirit 2.1 heeft plots een grotendeels zwart scherm waarop heel vaag meerdere codes worden weergegeven: 31k/60, 48K/75, 64k/63 enz. Deze codes verwisselen constant. We hebben de BIOS batterij al vervangen en het RAM-geheugen in een ander RAM slot geplaatst maar dit had geen effect. Hebben jullie nog mogelijke oplossingen voor dit probleem?
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Die codes, hebben die niet met de monitor zelf te maken, 31k/60 doet me denken aan oude VGA standaarden, en 60/75Hz zijn vrij standaard verversingsfrequenties. 63Hz ben ik minder zeker van.
Of weet je zeker dat het uit de computerunit komt?
Je kan eventueel een andere monitor aansluiten en kijken of je dan beeld hebt. Of een andere bron op dit scherm.
EDIT: AI zegt:
31k / 60 (31.5 kHz / 60 Hz): Standard VGA. This profile displays a 640 × 480 resolution at a 60 Hz refresh rate. It is the most common fallback baseline for older computer hardware. 48k / 75 (48.3 kHz / 75 Hz): Standard SVGA. This profile displays an 800 × 600 resolution at a smooth 75 Hz refresh rate. It can also occasionally display 1024 × 768 at a lower 60 Hz refresh rate depending on the monitor chassis. 64k / 63 (64.0 kHz / 60–64 Hz): High-resolution Extended VGA. This profile pushes out a 1024 × 768 resolution at roughly a 60 Hz to 75 Hz refresh rate. On some late-model CRTs, this scanning speed can also support 1280 × 1024 at 60 Hz.
[Bericht gewijzigd door Benadski op (48%)]
Bedankt voor je reactie Benadski. We hadden inderdaad ook al geprobeerd een monitor aan te sluiten maar deze bleef standby staan dus geen reactie.
Benadski
Ik denk dat de codes dan uit de monitor zelf komen, die laat dat zien omdat deze naar signaal aan het zoeken is.
Dus dan geeft het moederbord geen videosignaal meer. Zit er een aparte videokaart in of zit de video direct op het moederbord?
Als er trouwens nog een PCI slot aanwezig is, dan zou je zoiets kunnen proberen: https://www.amazon.nl/TuToy-Diagnose-4-cijferige-moederbord-analyzer/d…
Dat geeft codes weer en dan kun je zien waar het fout loopt.
Maar begin eerst eens te meten of alle voedingsspanningen (12V, 5V, 3,3V, -12V etc) aanwezig zijn als je dat nog niet gedaan had, en controleer ook of alle stekkers goed contact maken en niet heet zijn geworden.
EDIT: Over dat kaatje met displays:
A 4-digit PCI/ISA diagnostic card displays Power On Self Test (POST) codes to troubleshoot unbootable motherboards. The first two digits show the current code, and the last two often show the previous code or status. These hexadecimal codes vary depending on your motherboard's specific BIOS (AMI, Award, or Phoenix).Universal 4-Digit POST Error CodesWhile exact codes differ by manufacturer, these are the most common culprits encountered on diagnostic cards:01 – 0F (CPU & Init): Processor test failed, CMOS/RTC failure, or BIOS checksum error.Action: Check CPU power, reset CMOS battery, or reseat the CPU.10 – 1F (DMA & Controllers): DMA controller or interrupt controller test failure.20 – 2F (Memory Init): Memory sizing, base 64K test, or Cache controller failure.Action: Reseat RAM, test sticks one by one, or try a different RAM slot.30 – 4F (Video & Display): Video card missing/not seated properly, or display memory error.Action: Reseat your GPU, check PCIe connections, and ensure monitor cables are attached.50 – 6F (I/O Devices): Keyboard controller failure, USB initialization, or floppy controller errors.C0 – CF (Early Chipset): Memory detection issues, shadow RAM problems, or early initialization failure.00 or FF: The system has successfully booted and passed control to the operating system.
[Bericht gewijzigd door Benadski op (50%)]
De video zit direct op het moederbord in een PCI slot. Er zit ook een ander PCI slot op het moederbord. Heeft het nut om het andere slot te proberen? We gaan ook alles doormeten.
Benadski
Ja je kan het andere slot proberen. Of gewoon de kaart er uit en er weer in, soms worden de contactjes slecht en door het verplaatsen poetst het weer schoon.
Ook met het RAM geheugen kan dat uithalen/terugplaatsen helpen de contacten te verbeteren. Zelfde met CPU, doe dan ook meteen even de koelpasta verversen. Zet trouwens je RAM wel weer terug in het originele slot voor de andere testen.
Hoe zien de elco's (vooral rond de CPU) er trouwens uit? Staan ze bol aan de bovenkant of zijn ze opengespleten? Of is er lekkage uit de elco's op het moederbord te zien? Want dat was nogal een dingetje bij oudere moederborden.
Gaan we morgen proberen. Houd je op de hoogte
elco's zien er goed uit
[Bericht gewijzigd door Mart1jn.203 op (20%)]
brains
Special Member
Die testkaartjes zijn heel handig maar die op Amazon is wel erg duur. Op aliexpress zal het onder 10 euro zijn.
Je kunt dan ook meteen zien welke spanningen aanwezig zijn.
Weet je zeker dat het ram geheugen niet defect is?
Testen met een ander werkend latje indien je hebt.
nonius
set SCE to AUX.
elco's zien er goed uit
Dat zegt weinig tot niets over de gezondheid van de elco's (ESR). Alleen meten kan uitsluitsel geven.
Dat is een ouwetje, ergens rond 2000 gebouwd.
Draait onder DOS nog als hij origineel is.
Er zit een backup accu of batterij ( misschien al een CR2032) op, is die leeg / defect?
Kijk eens in dit topic, daar is meer te vinden.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145077
Op dinsdag 23 juni 2026 20:30:15 schreef brains:
Die testkaartjes zijn heel handig maar die op Amazon is wel erg duur. Op aliexpress zal het onder 10 euro zijn.
Je kunt dan ook meteen zien welke spanningen aanwezig zijn.
Weet je zeker dat het ram geheugen niet defect is?
Testen met een ander werkend latje indien je hebt.
Aah oke misschien dat we dat kunnen proberen als we er zelf niet uitkomen met meten. We kunnen niks zien aan de RAM maar dat zegt ook niks volgens mij hihi. Waar kunnen we eventueel zn werkend latje vandaan halen?
Op dinsdag 23 juni 2026 22:09:53 schreef revado:
Dat is een ouwetje, ergens rond 2000 gebouwd.
Draait onder DOS nog als hij origineel is.
Er zit een backup accu of batterij ( misschien al een CR2032) op, is die leeg / defect?Kijk eens in dit topic, daar is meer te vinden.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145077
Hihi klopt een oudje 
Volgens mij is hij origineel.
Die batterij hebben we vervangen en dat had geen effect.
Had het topic ook al gevonden maar daar wordt ik eerlijk gezegd niet veel wijzer van..
Maak eens een paar foto's van het moederboard, dat zegt vaak veel meer.
En die "latjes " daar bedoelt @Brains de geheugenmodules mee.
Er zitten hier op CO de nodige notoire verzamelaars ( ik zeg niks verder
) dus er is nog genoeg oud spul te vinden.
Op woensdag 24 juni 2026 07:59:43 schreef revado:
Maak eens een paar foto's van het moederboard, dat zegt vaak veel meer.
En die "latjes " daar bedoelt @Brains de geheugenmodules mee.
Er zitten hier op CO de nodige notoire verzamelaars ( ik zeg niks verder) dus er is nog genoeg oud spul te vinden.
Hierbij wat foto's 
De ventilator draait dus met MB doet wel iets.
Er lijkt wel een aparte videokaart in te zitten, die blauwe connector is een VGA aansluiting.
Kan je de kaart er uit halen en er weer in steken, de connector wil wel eens ene probleem zijn.
Kan je meteen een foto maken van de kaart.
Wel uitzetten als je er iets uit gaat halen of aanpassen... ook de netsteker er uit!
Ik heb nog wel wat oude videokaarten liggen.
Al een andere monitor getest?
Of de monitor op een andere pc getest ?
Op woensdag 24 juni 2026 08:35:31 schreef revado:
De ventilator draait dus met MB doet wel iets.
Er lijkt wel een aparte videokaart in te zitten, die blauwe connector is een VGA aansluiting.
Kan je de kaart er uit halen en er weer in steken, de connector wil wel eens ene probleem zijn.
Kan je meteen een foto maken van de kaart.
Wel uitzetten als je er iets uit gaat halen of aanpassen... ook de netsteker er uit!Ik heb nog wel wat oude videokaarten liggen.
Al een andere monitor getest?
Of de monitor op een andere pc getest ?
De VGA kabel hebben we zelf aangesloten om te kijken of er wel beeld verscheen op een andere monitor. Echter bleef de andere monitor op stand-by en ook daar geen beeld. Ik ga zo ff de videokaart eruit halen, fotograferen en terugplaatsen. Yes dat doen we zeker stroomloos. Kijk goed om te weten van de videokaarten.