Goedendag,

In ons huis is een 3x25a hoofdaansluiting aanwezig.
Nu word dit verdeelt over 3aardleks met elk maximaal 4 groepen.
Nu komt er een airco bij en moet er één en ander omgezet worden.

De buitenunit is een SCM60ZS-W (15A) maar geen idee wanneer er 15A gebruikt zal worden. Bij 3 binnenunits aan? Bij verwarmen?

Hierbij heb ik 2 vragen.

1. Ik kijk naar de kookgroep 2P+2N en merk dat die op 1 fase zit aangesloten. Namelijk fase C.
Hoort een kookgroep op 1 fase op deze manier? De kookplaat is 7400watt en gaat dus ver over de 25a hoofdzekering heen..
Hoort deze niet bijvoorbeeld op fase B en C, in dit geval met een 3x4 busboard op B4+C1? Dit loopt dan wel over 2 verschillende aardlekschakelaars.
Aangezien de nul wel gedeeld word moet ik in de kookplaat nog iets controleren?

2. De zonnepanelen (zelf aangelegd, met ALAMAT) (3600watt, maar nooit meer dan 3200watt oplevering gezien toen ze 5 jaar geleden nieuw waren. dus ik kom + hoofdschakelaar netbeheerder op max 38A totaal vermogen) voeden na de 3P+N ABB hoofdschakelaar en voor aardlekautomaat B in. Deze wil ik verplaatsen naar C en daar de airco (1 automaat) met wasmachine/condens-droger/3dprinter (automaat) groep op zetten. (Deze draaien vaak overdag en ik probeer mijn zonnestroom zo vele mogelijk te gebruiken)
Maar is dit wel de juist manier van invoeden?

Mijn idee is om het zo te doen.

Alvast bedankt.

Kookgroep lekker laten zitten.

Als je 2 verschillende fasen zou gebruiken voor de kookgroep dan moet daar een aparte 3-fase aardlek voor. Want als de aardlek uitschakelt dan moeten allebei de groepen uitschakelen.

Zoals deKees zegt.
En op 2 verschillende aardleks werkt ook niet, die klappen er meteen uit vanwege de gekoppelde nul.
Er is geen ruimte om de 3P+N aarlekautomaat te plaatsen.
Beetje jammer van die busbar, daardoor ben je beperkt in de vrijheid van aansluiten.
Ik denk dat de airco nog het beste op fase 1 er bij kan , die is relatief het minst belast.

Een airco van 3600 watt (opgenomen vermogen?) , hoe groot is die wel niet? Of is het een multi-split?

Het is ook al jaren goed gegaan met koken hoor. We gebruiken 2 of 3 pitten van de 5.
Het is een multi split airco. Normaal vermogen 5A maar toch moet hij op 15A dus 16A afgezekerd worden.

Ik denk dat het zoiets word:
Het is realistisch dat de oven en kachel schuur (sporadisch) tegelijk aan staan dus daar zit fase A mee vol. Dat het koffieapparaat er ook bij aan staat is onwaarschijnlijk omdat wij alleen koffie drinken als we wakker worden.

Het is niet realistich bij ons dat de vaatwasser en kookgroep tegelijk aan staan. Dus dan is fase B als vanouds Fase C was. Kookplaat + qoouker en vaatwasser is er bij gekomen.

Fase C word dan wasmachine/droger, sfeerhaard voor in de winter (dan staat airco uit) en airco.
Dit draait dan zo veel mogelijk op zonnestroom. Helaas kan de oven hier niet meer op.

Ik zou zelf die slaapkamers en andere ruimtes zoveel mogelijk verdelen over de fasen, zeker als er ook een gang of overloop verlichting aan zit, als er een ALS uit gaat is niet alles meteen donker.
Maar jouw verdeling lijkt mij goed zo.

Op zaterdag 27 juni 2026 23:47:31 schreef Alienbliep:
De kookplaat is 7400watt en gaat dus ver over de 25a hoofdzekering heen..

Heb je dat wel eens geprobeerd? Die 7400 is een optelling van de vermogens van de afzonderlijke kookzones. Maar als je ze allemaal volle bak aanzet, dan haal je die 7400 watt niet. Bovendien gebeurt het bijna nooit dat alles vol aan staat. Valt dus in de praktijk erg mee.

Op zaterdag 27 juni 2026 23:47:31 schreef Alienbliep:

De buitenunit is een SCM60ZS-W (15A) maar geen idee wanneer er 15A gebruikt zal worden. Bij 3 binnenunits aan? Bij verwarmen?

Nooit, misschien bij een inschakelpiek. Maar zoals eerder gezegd gebruikt dat ding nominaal 6A. Staan in de specs niet de maximale stroomopname ?

Op zondag 28 juni 2026 08:36:12 schreef JoWi:
[...]Nooit, misschien bij een inschakelpiek. Maar zoals eerder gezegd gebruikt dat ding nominaal 6A. Staan in de specs niet de maximale stroomopname ?

Ik heb een foto van de specs van de airco toegevoegd. Ongeveer 10A bij max koelen.

Ik denk dat mijn laatste geuploade verdeling inderdaad het beste is.

Hoe zit het met de zonnepaneel aansluiting? Is dit de goede weg.