Op vrijdag 19 juni 2026 00:59:32 schreef Dan675:
... blijft ook nog eens de 45 niet meer ingeschakelt. Valt meteen weer uit, blijft alleen in werking met de vinger op de tiptoets.

Is dat nog ? Dat wordt denk ik door R467 geregeld, dus daarom dacht ik dat je mogelijk aan verkeerde pots had gedraaid.

Komt er stabiel -9 volt uit de voeding?
Dus zowel in rust al bij draaiende motor?
Dan geen torren zinloos gaan vervangen :)
Hoe meer je op de gok wisselt hoe minder kans dat het nog gaat werken...
Zet om te beginnen alles weer terug wat er in zat.

Probeer een labvoeding te vinden of enen en zet een testspanning op de motor, dan weet je of het de motor of de sturing is... maar dat is al gezegd.

Op zondag 28 juni 2026 20:40:00 schreef vergeten:
Heb je de datasheets al vergeleken van die 2 typen, daarin staat oa het vermogen.

Wordt hij gebruikt als "schakel" transistor?

Verder kan het zijn dat je de aansturing moet aanpassen want de een is germanium en de ander is een silicium type, met andere drempelspanning.

Vermoedelijk zit hij in de voeding van je pickup. Is er geen -9 volt dan?

Mocht je het draadje hebben doorgelopen, er is in basis een -9VDC maar ook een onbereikbare snelheid wbt de 33 en 45 toeren. Nu heb ik vanaf het begin eigenlijk de voeding alleen gemeten vanaf de plus van de R584 en de min van de R585 en daar zag ik de -8,99 toen.
Maar wat ik dus niet heb gedaan is eerder in het circuit meten of daar alles ok is, dus bijv de bruggelijkrichter om een voorbeeld te noemen. En daar zag ik nu een ander verhaal, spanning kwam niet boven 6,54 ongeveer op de plus van de D456.

Met de AC127 in positie zijn de metingen op AC127:
Collector 6,66
Base 0,67
Emitter 0,73

D456
+ = 6,94
- = -8,73
~ en ~ (pootje 2 en 3) = 13,74

Het lijkt mij dat er bij de TS441 of in combo met de TS405 iets niet meer goed gaat en er niet genoeg spanning geleverd kan worden

Die -9 volt is het beste te meten over LA 412 en R 585, die in serie zitten direct op -9.
De plus zit aan chassis, dus je kan als chassis ( plus) ook de collector van de AD162 nemen, die zit aan het huisje.

Op zondag 28 juni 2026 22:03:28 schreef Dan675:
[...]

Mocht je het draadje hebben doorgelopen, er is in basis een -9VDC maar ook een onbereikbare snelheid wbt de 33 en 45 toeren. Nu heb ik vanaf het begin eigenlijk de voeding alleen gemeten vanaf de plus van de R584 en de min van de R585 en daar zag ik de -8,99 toen.
Maar wat ik dus niet heb gedaan is eerder in het circuit meten of daar alles ok is, dus bijv de bruggelijkrichter om een voorbeeld te noemen. En daar zag ik nu een ander verhaal, spanning kwam niet boven 6,54 ongeveer op de plus van de D456.

Met de AC127 in positie zijn de metingen op AC127:
Collector 6,66
Base 0,67
Emitter 0,73

D456
+ = 6,94
- = -8,73
~ en ~ (pootje 2 en 3) = 13,74

Het lijkt mij dat er bij de TS441 of in combo met de TS405 iets niet meer goed gaat en er niet genoeg spanning geleverd kan worden

Het repareren van alle apparaten begint met het meten van de voedingsspanning, indien die niet goed is, onstabiel of teveel rimpel bevat, is het vrij zinloos om verder te gaan. _/-\o_

De gemeten spanningen op de AC127 zijn allen iets lager (goed in verhouding tot elkaar) maar niet schokkend.

Als je op D456 ~ en ~ (pootje 2 en 3) = 13,74 volt AC meet.
dan moet er over C734 (470µF) ongeveer 19 volt DC staan.
Meet ook eens op de lage AC stand van je meter op C734, wat meet je dan?

Op zondag 28 juni 2026 22:59:35 schreef vergeten:
[...]
Het repareren van alle apparaten begint met het meten van de voedingsspanning, indien die niet goed is, onstabiel of teveel rimpel bevat, is het vrij zinloos om verder te gaan. _/-\o_

De gemeten spanningen op de AC127 zijn allen iets lager (goed in verhouding tot elkaar) maar niet schokkend.

Op zondag 28 juni 2026 22:11:03 schreef revado:
Die -9 volt is het beste te meten over LA 412 en R 585, die in serie zitten direct op -9.
De plus zit aan chassis, dus je kan als chassis ( plus) ook de collector van de AD162 nemen, die zit aan het huisje.

Dank, ik ga er op terug komen

Op zondag 28 juni 2026 22:11:03 schreef revado:

Over R585 meet ik -8,73
Over LA412 meet ik rode draad; -0,00, blauwe draad -5,72

Op zondag 28 juni 2026 22:59:35 schreef vergeten:
[...]

Over C734 staat 15,38 VDC
In AC stand (2 VAC) 0,093 en 0,618 (meetpennen gewisseld)

Op zondag 28 juni 2026 23:39:30 schreef Dan675:
[...]

Over R585 meet ik -8,73
Over LA412 meet ik rode draad; -0,00, blauwe draad -5,72

R585 zit aan LA412, meet op de weerstand+ lampje, dus serie.
Dat zou - 9 volt moeten zijn .

Op zondag 28 juni 2026 23:40:57 schreef Dan675:
[...]

Over C734 staat 15,38 VDC

Dat is vrij laag, zou rond de 19 volt moeten zijn. (√2x13,74=19,37)

In AC stand (2 VAC) 0,093 en 0,618 (meetpennen gewisseld)

Dan heb je een "rare meter" (welke?) het meetpennen wisselen op AC stand mag geen andere meetwaarden opleveren. Batterij van je meter wel vol?
Welke van die twee spanningen nu de juiste is blijft een vraag.
Is dat 618mV rimpel dan vind ik dat wat hoog.

Op zondag 28 juni 2026 22:03:28 schreef Dan675:
Nu heb ik vanaf het begin eigenlijk de voeding alleen gemeten vanaf de plus van de R584 en de min van de R585 en daar zag ik de -8,99 toen.
Maar wat ik dus niet heb gedaan is eerder in het circuit meten of daar alles ok is, dus bijv de bruggelijkrichter om een voorbeeld te noemen.

Je maakt een denkfout. Je hebt die 9 Volt al gemeten. Dan hoef je niet meer er vóór te meten. Het circuit is OK en levert de nodige 9 Volt. Tenminste... Wat wel kan is dat de condensator C734 te weinig filtert, en een rimpel achterlaat. Maar omdat je de apparatuur niet hebt om dat te checken zou je alleen even een andere condensator er parallel mee kunnen solderen om te zien of de spanning dan wat hoger wordt.
Mocht C734 warm worden dan zou hij kunnen lekken, maar dat komt zelden voor. Ook dan wordt de spanning erover wat lager en krijg je teveel rimpel.

Op maandag 29 juni 2026 00:23:20 schreef vergeten:

Dat is vrij laag, zou rond de 19 volt moeten zijn. (√2x13,74=19,37)

Dan heb je een "rare meter" (welke?) het meetpennen wisselen op AC stand mag geen andere meetwaarden opleveren. Batterij van je meter wel vol?

Is dat 618mV rimpel dan vind ik dat wat hoog.

Alle drie mee eens. Alleen het zou √2 x 14V -1,2 moeten zijn volgens schema. En dat is 18,6 Volt, mogelijk wat hoger omdat we inmiddels 230V net hebben.

Op maandag 29 juni 2026 00:38:56 schreef erikdenhouter:
Alleen het zou √2 x 14V -1,2 moeten zijn volgens schema. En dat is 18,6 Volt, mogelijk wat hoger omdat we inmiddels 230V net hebben.

Zijn ingangsspanning-selector staat op 240v AC, dus alles zou ietsiepietsie lager kunnen zijn afhankelijk van de lokale momentele netspanning.

Waar heb jij rekenen geleerd? :? _/-\o_

√2x14=19,74 maar hij heeft 13,74 gemeten dus dan zou het 19,37v DC moeten zijn.
En 19,37-1,2=18,17v DC

Zo heel precies komt het nou ook weer niet! :+

Weet ik, is ook niet van zo'n belang, maar er staat in het schema 14V AC, en jouw berekening was van de werkelijk gemeten spanning die al weer lager was. Dus ik verwacht (zoals ik schreef) volgens schema met diodedrops die 18,6.

Op maandag 29 juni 2026 11:55:06 schreef vergeten:
Waar heb jij rekenen geleerd? :? _/-\o_
√2x14=19,74 maar hij heeft 13,74 gemeten dus dan zou het 19,37v DC moeten zijn.
En 19,37-1,2=18,17v DC

:*) Mijn confuser geeft bij 14 maal wortel 2 toch echt 19,8.

Op zondag 28 juni 2026 19:50:41 schreef testman:
....de netspanning staat wrs nog op 220V dus dat kan al niet, op deze dagen heb je vlot 235-240V.

Ik ben over de wrs heengelezen, ik heb geen app of SMS history.

Het is overigens nog wel zo dat die spanningen daar ongestabiliseerd zijn, en er staat niet of dit belast of onbelast is, vooral de AC is daar niet stabiel.

Die 14 volt is niet vast; varieert naarmate de speler belast wordt.
(bij op toeren zeulen van het plateau zal het bijv. wat lager zijn)

Ik heb alle berichten van voor ongv. 2030 uur zondag (gisteren, toen ik mijn bericht plaatste) niet gezien, ik ben letterlijk de hele dag al in de weer met die 212 om dingen uit te zoeken en begon dus met de vraag over de BC639 ipv de AC127
Dus bij geen antwoord op die reacties is dat dus de reden. Tevens zie ik veel vragen die allang beantwoord zijn in deze thread.

Hij had reeds allang klaar moeten zijn, heb al vaker meegemaakt dat er of weinig of helemaal geen reacties komen op een vraagstuk. en dan loopt het vaak dood dus probeer ik het op andere manier, via info van internet als forums en niet trots op, maar ook stukje AI (niet trots op en voorzichtig mee om niet op blind te varen want fouten zijn heel snel ingeslopen.
Vanwege omstandigheden moest hij eigenlijk zo snel mogelijk af zijn maar ik ben er al veel te lang mee in de weer. Maar bij gebrek aan andere info moet ik iets, en nu stortregent het van de reacties van verschillende mensen, haha, waarvoor dank, maar niet altijd makkelijk, veel vragen om te beantwoorden en ook zoals ik schreef dingen die al gedeeld zijn zoals bijv. de 240 instelling

De reden van de AC127 is omdat als ik hem test met een component meter (soort Peak) dan wisselt de hFE bijvoorbeeld constant. Van 7 tot 71 tot 337
En ook maar 98mV Uf meting
Dus dat is een reden dat ik vermoedde dat hij en misschien ook de TS405 of op zijn of een opdonder hebben gehad wellicht

Sommige testers hebben moeite met kleine germaniums. Als je in het schema kijkt dan zie je de 'geplande' forward voltage (Ub - Ue), het verschil tussen -0,78 en -0,71, en dat is maar 70mV.
Juist daarom vind ik het niet gepast daar silicium in te zetten, de 0,6V daarvan is erg groot bij die al lage spanningen.

Als dat zo'n Chinees ding is, daarvan zijn de voetjes niet erg fris.
Transistor na plaatsen een paar keer heen en weer bewegen, zodat de kontakten schoon worden...

Wel er uit gesoldeerd neem ik aan?

Op maandag 29 juni 2026 18:47:33 schreef revado:
Wel er uit gesoldeerd neem ik aan?

bedoel je de ac127 eruit gesoldeerd, ja anders valt hij niet te testen met die tester

Op maandag 29 juni 2026 13:39:51 schreef Dan675:

Hij had reeds allang klaar moeten zijn, heb al vaker meegemaakt dat er of weinig of helemaal geen reacties komen op een vraagstuk. en dan loopt het vaak dood dus probeer ik het op andere manier, via info van internet als forums en niet trots op, maar ook stukje AI (niet trots op en voorzichtig mee om niet op blind te varen want fouten zijn heel snel ingeslopen.
Vanwege omstandigheden moest hij eigenlijk zo snel mogelijk af zijn maar ik ben er al veel te lang mee in de weer.

Reparatie Haast en snel de oorzaak van het probleem willen vinden en oplossen is heel vaak geen goed uitgangspunt.
Alles heeft zorgvuldigheid en tijd nodig.
En soms vind je wel snel het probleem maar meestal niet, is mijn ervaring. _/-\o_

Op maandag 29 juni 2026 23:50:42 schreef vergeten:
[...]Reparatie Haast en snel de oorzaak van het probleem willen vinden en oplossen is heel vaak geen goed uitgangspunt.
Alles heeft zorgvuldigheid en tijd nodig.
En soms vind je wel snel het probleem maar meestal niet, is mijn ervaring. _/-\o_

(Edit bericht)
Dat gaat niet op in mijn huidige situatie helaas

[Bericht gewijzigd door Dan675 op (57%)]

PM werkt prima, maar niemand zegt dat je je situatie moet uitleggen. Een feit is, zeker als je er weinig verstand van hebt, dat het makkelijk mis gaat als je haast hebt. AI stuurt je ook zonder problemen heel diep het bos in, dus dat is geen oplossing.

Ik lees dat de -9V spanning gewoon aanwezig en stabiel is?

Dan zou een reparatie van de voeding niet aangewezen zijn.

Gesteld dat er wel iets aan de hand is met de -9V, dan zijn anderen je al voorgegaan: in https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=8501 staat op de eerste pagina een uitleg van de schakeling en een ombouwinstructie van de voeding naar silicium.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]

Kort stappenplan om uit te maken of het met zekerheid in het motor/tacho circuit zit. Dat is nog steeds grof, maar het laat over waarop te concentreren:

* Als je de twee weerstanden R572 en R575 beiden los soldeert (in serie met de snelheidspots) moet de motor te snel draaien.
* Als deze dan niet te snel draait, vervang dan tijdelijk (met nog steeds die twee weerstanden los) C734 in de voeding voor iets anders, alles vanaf 220µF 25Volt is bruikbaar om even te testen.
Draait de motor dan nog niet te snel, dan zit het probleem echt in de motor en/of het tacho circuit.

Edit: ik zie in de link van maartenbakker nu welk type elco er in zit (470µF), en volgens mij zijn die wel redelijk betrouwbaar. Blijft de vraag waarom jij een wat lagere spanningen over die elco meet.

Op dinsdag 30 juni 2026 00:33:48 schreef maartenbakker:
PM werkt prima, maar niemand zegt dat je je situatie moet uitleggen. Een feit is, zeker als je er weinig verstand van hebt, dat het makkelijk mis gaat als je haast hebt. AI stuurt je ook zonder problemen heel diep het bos in, dus dat is geen oplossing.

Ik lees dat de -9V spanning gewoon aanwezig en stabiel is?

Dan zou een reparatie van de voeding niet aangewezen zijn.

Gesteld dat er wel iets aan de hand is met de -9V, dan zijn anderen je al voorgegaan: in https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=8501 staat op de eerste pagina een uitleg van de schakeling en een ombouwinstructie van de voeding naar silicium.

Dat weet ik dat niemand dat zegt, maar er is duidelijk geen benul waarom, als men begrijpt waarom is het een reden misschien anders te interpreteren voor mensen met compassie. Degene die het geen klap interesseert zullen er ook zijn. Maar als men nu begrijpt waarom is er misschien enig begrip voor het handelen en duidelijkheid waarom. Wat men ermee doet is niet aan mij.

PM is er niet voor zover ik zie behalve de gedeelde eigen emailadressen via hun profiel maar niet iedereen heeft dat. Een PM is doorgaans op een forum via de forum berichtenbox als die er is en die zie ik hier niet.

Over AI schreef ik als dat ik me daar bewust van ben, maar als je zelf niet in een situatie zit weet je niet hoe dat is. Dan grijp je aan wat je kan.
Het stuk op MFB over de ombouw weet ik, daar ben ik sinds vandaag dieper in trachten te duiken. Maar mogelijkheden beletten me de juiste onderdelen te vinden, ik heb wel een BC548 en een A1930 die waarschijnlijk ook als plaatsvervanger kan dienen voor de AC162 omdat ik geen BD136, 138 of 140 heb, net als de weerstand van 820 Ohm.

Wat ik zie is een regelcircuit wat goed werkt.
Of er rimpel vóór zit en misschien ook uit komt kunnen we niet zien; meet op het laagste AC bereik van je meter over die -9V DC. Dat hoort nagenoeg nul te zijn.
Is het nagenoeg nul, voeding OK.
Volgende.