Intussen uitgeprobeerd maar daarna weer de AC127 terug gezet, deze opzet heb ik nu weer afgesteld en dan krijg ik volgende metingen met pot weer naar -9,00 afgesteld

C734
plus pool 6,61
min pool -9.00
Over C734 geeft 15,50

AC127
C= 0,01
B= -0,67
E= -0,74

D456
min pool = -9,00
plus pool = +6,50

waar kan ik de AC meting het beste pakken gewoon over de C734 of ander punt volgens jou Eric,
ik heb hem nu uitgevoerd tov de massa en dan krijg ik 0.642 op de plus pool en -0.003 op de min pool vd C734 in 2VAC

Ik zou de -9V bekijken met de AC meter.
Die -9V wist je te vinden, of anders hier: plus is het huis van de grote AD162 regelaar (collector), de min is de min van C734 (470µF).

Op dinsdag 30 juni 2026 14:52:32 schreef Dan675:

waar kan ik de AC meting het beste pakken gewoon over de C734 of ander punt volgens jou Eric,
ik heb hem nu uitgevoerd tov de massa en dan krijg ik 0.642 op de plus pool en -0.003 op de min pool vd C734 in 2VAC

Wat jij hier deed is hetzelfde: tussen de min pool van C734 en de massa ( = collector van de AD162). En je meet daar nagenoeg nul.
Die voeding is wat mij betreft OK.

In hoeverre kan je met de potmeter in de voeding de -9Volt maximaal veranderen ?

Op dinsdag 30 juni 2026 15:23:31 schreef erikdenhouter:
In hoeverre kan je met de potmeter in de voeding de -9Volt maximaal veranderen ?

Ik schat in dat hij nu op 70% staat

vond deze bij de kringloop , geen idee of ik hem kan gebruiken, mist schroeven en heeft nieuwe stekker, maar voor 2 euro kon ik hem toch niet laten liggen
Is niet extern regelbaar

Geen idee wat je met een niet-regelbare voeding gaat doen.... Regulated betekent blijkbaar "gestabiliseerd", maar niet regelbaar.

Sorry hiervoor, maar hier heb ik een foute observatie gedaan. De plus aan massa nekte mijn indrukken:

Op dinsdag 30 juni 2026 00:45:12 schreef erikdenhouter:
* Als je de twee weerstanden R572 en R575 beiden los soldeert (in serie met de snelheidspots) moet de motor te snel draaien.

De juiste conclusie is: als je die weerstanden los soldeert moet de motor langzamer draaien. Maar dat heeft geen nut om te testen, hij draait al te langzaam.

Wil je dit proberen ?
Als je de basis en de emitter van TS438 kortsluit (de eerste transistor in het tacho circuit), dan moet de motor te snel gaan draaien. Je stuurt hiermee die transistor helemaal dicht. Kan geen kwaad om te doen, leg even wat soldeer over de printbanen of zo.
Doet deze dat niet, dan zit het (gezien de juiste -9Volt) in het motor/tacho circuit.

Nou, het idee was om hem evt regelbaar te maken. Het schijnt dat deze enigzins binnenin wel regelbaar is waar hij natuurlijk niet voor bedoeld was qua bouw maar dat vond ik ergens op het net.
Daarnaast schijnen sommige mensen er weleens een extra externe potmeter op gezet te hebben.
In het kader van mijn omstandigheden, met ook het oog op het gebrek aan mogelijkheden van een labvoeding te lenen omdat ik niemand weet hier en ik dit soort dingen niet snel bij de kringloop tegenkom, kon ik hem sowieso voor die 2 euro niet laten liggen. Een labvoeding werd door anderen aanbevolen om het vervangende motortje te testen.
Maar dat terzijde nu.

Geen probleem dat je er naast zat, hebben we allemaal, en ik ben allang dankbaar dat je zo behulpzaam bent

Of gewoon even doorlussen met een stukje draad, de print heeft al best wel wat keren de bout gezien :)
Over bout gesproken, heeft iemand een goede bron voor Ersa tippen? Ik heb een Ersa soldeerstation maar ik denk dat mijn tip aan vervanging toe is. Hij heeft steeds iets meer tijd nodig om het soldeer te smelten (niet wat op de print zit maar dezelfde rol nieuwe tin, voor de duidelijkheid. Ik weet dat er verschil zit in verhoudingen qua aandeel in soldeer en het daardoor eerder of later kan vloeien) Ik gebruik nu ook misschien niet voor alles de beste punt, ik heb er eentje die wel makkelijker op wat krappere plaatsen kan komen maar minder oppervlak is ook minder warmte afgifte, verspreiding
Wat voor soort vormen gebruiken jullie het liefst

Heel kleine kans, maar aanwezig:
C730 (naast de brugcel in de tacho control), als die ernstig lekt (elektrisch gezien), dan draait de motor ook te langzaam. Soldeer die aan één kant los en probeer.

Ik gebruik steeds een ronde vorm, soort afgeronde kegel. Maar dit is een vrij goedkoop regelbaar station, wat overigens prima werkt op de één in 200x dat als je hem aanzet de temp op nul blijft weergeven. Uit en weer aan en het werkt dan toch. Blij mee. Goedkopere (en tot nu toe ook betere) soldeerpunten ook.

Ersa is overal nog te koop. Er zijn zoveel merken en (Ersa) modellen, Conrad heeft er al 203 voor Ersa alleen:
https://www.conrad.nl/nl/o/soldeerpunten-1508028.html?tfo_brand=Ersa

Wat ik vergat... Ik heb geen idee welk Ersa systeem je hebt, maar nog een tekortkoming van de mijne is dat de moer waarmee ik de stift vastzet met regelmaat los gaat zitten (warm - koud - warm - koud....). Dan warmt het niet goed op door slechte warmteoverdracht. Maak dus schoon en draai stevig vast.

Op donderdag 2 juli 2026 15:23:21 schreef Dan675:
Het schijnt dat deze enigzins binnenin wel regelbaar is waar hij natuurlijk niet voor bedoeld was qua bouw maar dat vond ik ergens op het net.
Daarnaast schijnen sommige mensen er weleens een extra externe potmeter op gezet te hebben.

Sorry , maar als dit je skils met ervaring en reparatie zijn dan denk ik dat je daar maar beter niet aan kan beginnen, dat zijn allemaal aannames.
Je weet niet eens of die voeding goed is, dadelijk is er nog meer kapot in je platenspeler.

Als je de voeding wil vervangen door iets wat stabiel is neem je toch even een 9 volt batterij, die is zeker netjes 9 volt zonder brom en zo.
En de motor kan je ook op 2 x 1,5 volt batterij in serie testen dan zit je hoger dan die testspanning van 2,5 volt en moet je ruim boven de 33 toeren zitten ( zie dat ander topic).
Dan weet je wat meer.

Op donderdag 2 juli 2026 16:29:48 schreef revado:
Als je de voeding wil vervangen door iets wat stabiel is neem je toch even een 9 volt batterij, die is zeker netjes 9 volt zonder brom en zo.
En de motor kan je ook op 2 x 1,5 volt batterij in serie testen dan zit je hoger dan die testspanning van 2,5 volt en moet je ruim boven de 33 toeren zitten ( zie dat ander topic).

Weet jij de link naar dat topic/bericht ?

Hele voeding vervangen voor 9V is te doen (wel snel leeg), maar moet zorgvuldig i.v.m. plus aan massa en waar exact aan te sluiten en wat los te maken.
2 x 1,5V batterijen is dan hoopgevender, alleen de draden van de motor los. Alleen is dan je testsnelheid wat vaag, sneller dan.... Wat hij nu te kort komt is ook maar een paar procent.

Op donderdag 2 juli 2026 16:29:48 schreef revado:
[...]

Sorry , maar als dit je skils met ervaring en reparatie zijn dan denk ik dat je daar maar beter niet aan kan beginnen, dat zijn allemaal aannames.
Je weet niet eens of die voeding goed is, dadelijk is er nog meer kapot in je platenspeler.

wat bedoel je hier nou precies mee? wat zijn aannames en wat zijn mijn skills volgens jou?

Op donderdag 2 juli 2026 14:52:23 schreef erikdenhouter:
Wil je dit proberen ?
Als je de basis en de emitter van TS438 kortsluit (de eerste transistor in het tacho circuit), dan moet de motor te snel gaan draaien. Je stuurt hiermee die transistor helemaal dicht. Kan geen kwaad om te doen, leg even wat soldeer over de printbanen of zo.
Doet deze dat niet, dan zit het (gezien de juiste -9Volt) in het motor/tacho circuit.

Ik denk dat revado hierop doelt.
Het is een hele simpele en voor de hand liggende test. Het is echt super laaghangend fruit.
Je schrijft niet dat je deze test gedaan heeft en wat het resultaat daarvan is. Vandaar dat revado aan je deskundigheid twijfelt.

Er is inderdaad te weinig terugkoppeling over wat is voorgesteld.

Op donderdag 2 juli 2026 20:24:52 schreef ohm pi:
[...]Ik denk dat revado hierop doelt.
Het is een hele simpele en voor de hand liggende test. Het is echt super laaghangend fruit.
Je schrijft niet dat je deze test gedaan heeft en wat het resultaat daarvan is. Vandaar dat revado aan je deskundigheid twijfelt.

Ja dat bedoel ik.
Er worden zat oplossingen aangedragen om te testen maar je blijft er maar onderdelen uit halen en verdenken. zonder te weten of ze stuk zijn.
We zijn ruim 70 reacties verder.
We willen helpen, maar als je de basis dingen niet kan / wil testen dan houd het ook voor ons op.
Dan ga ik inderdaad aan de deskundigheid twijfelen, en ik ben vast niet de enige.

Klopt, maar iedereen moet het leren. Deze draaitafel is ruim 50 jaar oud en er kan gemakkelijk iets afbreken. Ook de Pertinax print moet je deskundig kunnen solderen en de-solderen anders blijft er niks van over. Gezien de aannames en deskundigheid raad ik je aan deze 212 door iemand met ervaring te laten repareren. Ik heb er pas 7 of 8 gehad dus in principe ben je welkom in Ravenstein.

Op vrijdag 3 juli 2026 12:06:25 schreef Fotohuis:
Klopt, maar iedereen moet het leren. Deze draaitafel is ruim 50 jaar oud

Dat is mijn reden niet te zwaar aan ondeskundigheid te wegen, maar het kan beter duidelijk zijn dat de meesten van ons geen losse tips geven, ze proberen structureel stappen te doorlopen. En alleen als ze de resultaten van een vorig voorstel hebben kunnen ze de volgende stap bedenken. Daar heb je terugkoppeling voor nodig.

Op vrijdag 3 juli 2026 12:06:25 schreef Fotohuis:
Ik heb er pas 7 of 8 gehad dus in principe ben je welkom in Ravenstein.

Kijk aan, een mogelijkheid.
Ik heb er eentje onder handen gehad (een 212 dan), dat was vaag ergens in 1973, en een 16 jarig groentje.

Alternatief: MFBFreaks in Lochem. Daar krijg je ook nog garantie op een reparatie.

Op donderdag 2 juli 2026 20:24:52 schreef ohm pi:
[...]Ik denk dat revado hierop doelt.

Nee, dat is niet waar hij op doelt, tussen de beide berichten van Erik met die vraagt over de test met de TS438 en de opmerking van hem zit slechts 1,5 uur.
Hoe kan je nou na 1,5 uur zeggen dat iemand niet opvolgt wat er gevraagd wordt.
En daarbij quote Revado het toch gewoon in dat bericht waar hij op doelt en reageert.
Hij heeft het over de labvoeding en de -9,0V voeding.

Op donderdag 2 juli 2026 20:30:22 schreef erikdenhouter:
Er is inderdaad te weinig terugkoppeling over wat is voorgesteld.

Noem eens die te weinig terugkoppeling eens op, ik wil het wel begrijpen dan.
Als je bijvoorbeeld doelt dan op de C730 dan kan ik duidelijk zijn, eerder in de thread heb ik al geschreven dat deze nieuw is. En ook goed.

Als we dan kritisch zijn en kijken dan kan ik ook het een en ander in het algemeen daarover delen, net als meerdere opmerkingen of vragen die al beantwoord zijn door een aantal gebruikers in deze thread.
Of het motortje soepel loopt, een link naar een nieuwe snaar bij MFB terwijl ik een nieuwe snaar heb en alleen om de afmeting vraag, naderhand nogmaals bij mensen die uit ervaring de maat weten of ergens hebben staan (die ik uiteindelijk van Fotohuis gedeeld zag staan) en zo zijn er nog meer dingen, zoals de C730 o.a.

Op donderdag 2 juli 2026 21:10:42 schreef revado:
[...]

Ja dat bedoel ik.
Er worden zat oplossingen aangedragen om te testen maar je blijft er maar onderdelen uit halen en verdenken. zonder te weten of ze stuk zijn.
We zijn ruim 70 reacties verder.
We willen helpen, maar als je de basis dingen niet kan / wil testen dan houd het ook voor ons op.
Dan ga ik inderdaad aan de deskundigheid twijfelen, en ik ben vast niet de enige.

Dat is helemaal niet wat je bedoelt, ik weet niet wat jou probleem is richting mij maar je quote nota bene hetgeen waarop je wel doelt, en dat is in je bericht te lezen van donderdag 2 juli 2026 16:29:48
Want de vraag van Erik om de TS438 te testen zoals hij uitlegt is om 14:52 uur geplaatst en jouw reactie volgt nagenoeg 1,5 uur later. Hoe kan je dan bevestigen wat Ohm Pi denkt dat het is, dat ik niet opvolg wat er gevraagd wordt. Ik had er niet eens de tijd voor gekregen als dat het zou zijn.
Je bent iemand die moeite heeft met anderen die iets moeten leren van iets wat je zelf al goed kan. Vergelijkbaar met automobilsten die achter een lesauto rijden. Maar wat mij stoort nu is dat je dingen beweert die niet waar zijn.

Het heeft met de labvoeding te maken. Het doelt er op wat ik met de labvoeding aan moet, omdat hij niet regelbaar is en ik op internet staan wat dingen had gezien om hem regelbaar te kunnen maken.

Dingen die ik niet wil testen. Waar dan? Of klakkeloos dingen gaan vervangen, zoals wat.
Overigens ben jij degene die begon over een labvoeding voor het testen van het motortje en heb ik al meer dan 1 keer aangegeven hoe dat zat daarmee. Dat ik er geen een heb en ook niet de beschikking via via.
Ik heb hier absoluut geen zin in om me te gaan moeten verdedigen tegen dingen die niet waar zijn.

Bedankt zover allemaal maar ik kap ermee als het zo moet gaan.
Dit forum is blijkbaar voor de ervarenen onder ons.

Op zaterdag 4 juli 2026 12:12:43 schreef Dan675:
Bedankt zover allemaal maar ik kap ermee als het zo moet gaan.
Dit forum is blijkbaar voor de ervarenen onder ons.

Nee, voor degenen die graag willen leren. En ja, communiceren en niet dingen lezen die er niet staan, is ook belangrijk maar dat geldt overal.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]