Bestellen bij Mouser/Farnell/Digkey: EUR 3 per productregel aan de douane betalen?

Vandaag bij AliExpress 4 LED dimmertjes besteld, 25..30 Euro.
Bij het artikel stond dit :

Bij het afrekenen krijg ik dit te zien :

[Bericht gewijzigd door bprosman op (16%)]

Ja en? Je houd het wel spannend Bram. Wat kwam er dan bij, bij de checkout?

Bram gaat straks een naheffing krijgen via PostNL.

De BTW via Post.nl maar wie int die €3 per opdrachtregel?

De BTW over de producten zal via AliE gaan, de importheffing en BTW daarover int PostNL en draagt die beide af aan de staat.
En omdat ze het in opdracht van de staat doen, rekent PostNL daar bovenop nog handelingskosten.

Ok maar ik zie geen douane activiteit in dit pad.
De douane kwam toch handen te kort om de vele pakketten van buiten de EU te kunnen controleren?

Of is die €3 de EU heffing en niet de extra €3 NL heffing die (o.a.) naar de douane zou moeten gaan voor meer personeel?

De douane zit er altijd tussen. Niet per se fysiek, maar zeker systeemtechnisch.
Zij zullen op basis van steekproeven zendingen fysiek gaan controleren. Zo gaat dat altijd al. Er ging alleen teveel ongecontroleerd door, vandaar de gedachte om wat extra geld te gaan innen.
Die Nederlandse heffing komt later dit jaar, geloof ik. Alleen de EU heffing is ingevoerd.

Op vrijdag 3 juli 2026 06:47:09 schreef EricP:
Toch rammelt het verhaal van benleentje denk ik nog een beetje.

Daar ben ik het wel mee eens. Het zijn ook maar wat dingen die ik opgezocht heb en er zullen best veel detail net even iets anders zijn.

Op vrijdag 3 juli 2026 14:11:41 schreef Bobosje:
De BTW via Post.nl maar wie int die €3 per opdrachtregel?

IN ieder geval doet ali dat.

Maar is wel iets apart. Ik heb 2 dingen geselecteerd gewoon om te kijken wat het doet.

De eerste is geen choice selectie en daar betaal je dan 3,- + btw voor.
De 2de wel een choice selectie die vermeld dat alles kosten inbegrepen zijn. maar die heeft geen 3,- extra erbij staan.

Dus hoe dat zit weet ik verder ook niet.

Maar het 2de item via choice word direct verzonden door aliexpress en valt dan onder een ander systeem of het licht al gewoon op voorrraad ergens in europa

Op vrijdag 3 juli 2026 11:59:44 schreef bprosman:
Vandaag bij AliExpress 4 LED dimmertjes besteld, 25..30 Euro.
Bij het artikel stond dit :

Dat was van toepassing voor 2021 toen er "soms" douanekosten bij invoergeheven werden en ze dat niet wilden vergoeden. Ze zijn dat "vergeten" weg te halen sinds dat ze de BTW innen in 2021.

Daarnaast... Ik heb een keer gehad dat ik iets bestelde onder de 150 euro maar wel in die richting en dat de verkoper dacht me een plezier te doen door het "extra snel met DHL" te versturen. En dan komt DHL dus met: Je mag de BTW die je al betaald hebt nog een keer betalen en daarenboven magje ons betalen omdat je dat via ons wil doen....

Daar dekken ze zich tegen in. Maar over het algemeen als je gewoon "normale bedragen" bestelt en via aliexpress (liefst "choice") laat versturen, dan krijg je geen naheffingen of iets dergelijks.

@benleentje (rew zat er ff tussendoor te fietsen ;-)):
Die 'verzonden door AliE' zal uit een EU warehouse komen denk ik zomaar.

Dit is wat ik via google erover kan vinden

Waarom Choice-pakketjes gratis binnenrollen en losse shops soms administratiekosten kosten

Het grote verschil tussen een Choice-bestelling en een losse AliExpress-shop zit puur in de centralisatie van de logistieke data door AliExpress (Cainiao) zelf.

1. De Non-Choice shop
Dit product ligt niet in het centrale warenhuis van AliExpress, maar wordt door een kleine, individuele handelaar rechtstreeks vanuit zijn eigen fabriekje in China op de post gedaan. Omdat deze kleine partijen hun data en HS-codes vaak niet bulk-matig gekoppeld hebben aan de geautomatiseerde import-pipeline, wordt dit door PostNL of DHL aan de grens als een losse, individuele douane-aangifte behandeld. Als de transporteur hierdoor handmatige data-verificatie moet uitvoeren of handmatig orderregels moet gaan matchen in het douanesysteem, rekenen zij daar hun standaard administratieve handling fee (die €3,- tot €6,-) voor om hun eigen overhead te dekken.

2. De Choice-variant (Verzonden door AliExpress)

Bij "Choice" verplicht AliExpress de Chinese winkeliers om hun voorraden fysiek af te leveren in de gigantische, volgeautomatiseerde centrale bulk-warenhuizen van AliExpress in China zelf.Zodra je op de knop drukt, verzamelt AliExpress alle items van je bestelling direct in 1 klap geconsolideerd uit hun eigen magazijn. Ze pakken het samen in één bulk-zending. Omdat AliExpress hierdoor de volledige controle heeft over de data, schieten zij de HS-codes en de 21% btw via hun eigen IOSS-bulkcontract vooraf digitaal door naar PostNL (Pre-Clearance) voordat het vliegtuig überhaupt geland is.De sorteer-robots in Europa hoeven bij binnenkomst dus nul administratief of handmatig uitzoekwerk te verrichten; de barcode hoeft alleen maar over de automatische weeg- en scanband te rollen. De afhandelingskosten vallen daardoor gegarandeerd uit op exact €0,00, er komt geen cent extra bij op de factuur, en het pakket stroomt zonder vertraging direct door naar je deurmat.

Maar voor zover ik het nu begrijp gaat het tussen bulk verzendingen die makkelijk en met minder handelingen te verwerken zijn tegenover losse pakketjes die veel meer extra werk kosten.

Op vrijdag 3 juli 2026 13:49:53 schreef henri62:
Ja en? Je houd het wel spannend Bram. Wat kwam er dan bij, bij de checkout?

Niks.
25.60 Euro afgerekend via Paypal.

Dat moet dan ook uit een EU magazijn komen.

@benleentje

De 2de wel een choice selectie die vermeld dat alles kosten inbegrepen zijn. maar die heeft geen 3,- extra erbij staan.

Ik heb eerder in deze thread een paar voorbeelden gegeven. Bij Choice is er gewoon €3 + BTW bij de prijs bijgekomen.

Het kromme is nu dat Ali je bij 10 dezelfde artikelen ook 10x die €3 + BTW laat betalen i.p.v. maar 1x onder de nieuwe EU-regels.

Op vrijdag 3 juli 2026 18:31:39 schreef Roland van Leusden:
Ik heb eerder in deze thread een paar voorbeelden gegeven. Bij Choice is er gewoon €3 + BTW bij de prijs bijgekomen.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar wie controleert dat en belangrijker nog, hoe weet men hier bij ontvangst nou dat die heffing al betaald is.
Dat staat dan niet in de papieren, dus voer voor discussie.

Je mag er zeker van wezen dat er vanaf nu veel uitschuivers van formaat gaan gebeuren, mensen die niks betalen en mensen die teveel of totaal onterecht gaan betalen... Gevalletje helaas, even Apeldoorn bellen misschien? Ik bestel voor een 6 tal maanden zeker niets meer, eens kijken waartoe dit weggetje leid.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]

TEMU lijkt het wel op orde te hebben bij meerdere dezelfde artikelen:

Op vrijdag 3 juli 2026 18:34:29 schreef rob040:
[...]
Dat is allemaal leuk en aardig, maar wie controleert dat en belangrijker nog, hoe weet men hier bij ontvangst nou dat die heffing al betaald is.
Dat staat dan niet in de papieren, dus voer voor discussie.

Ali moet de HS-tariefcodes verstrekken voordat het door de douane gaat. Maardat is enkel voor de BTW, maar ik denk wel dat er nu nog codes bij moeten komen waarin staat dat de 3,- betaald. Want die 3,- gaat immers niet naar ali op de verkoper naar da afhandelaar van de post in nederland.

Als eindgebruiker heb ik dus geen idee of er nou wel of niet betaald is voor die heffing. Wat CrossFireX eigenlijk aan aangeeft.
BTW vind ik terug op mijn factuur, ik heb nog iets van bewijs dat het door mij betaald is (al was er waarschijnlijk geen vervoerder die het ene ruk interesseerde als ze toch dubbel kwamen innen).
Maar goed, time will tell.

Op vrijdag 3 juli 2026 21:09:58 schreef rob040:

Maar goed, time will tell.

Ja zo kijk ik er nu ook tegenaan bij het ene staat op ali duidelijk die 3,63 extra en bij iets anders weer niet. Maar ik denk dat wat ik eerder vond over de bulkleveringen dat het dan net iets anders gaat en dat het dan wel zonder 3,- per order regel extra mag.

Maar we gaan het wel zien. Net 10 potmeter knoppen besteld zonder 3,65 extra dus ik ben benieuwd. Maar voorlopig nog even het hier bij laten en kijken wat er gaat gebeuren.

Ik heb zojuist een bestelling gedaan bij Mouser USA, 12 verschillende items.
Ik meld me terug volgende week met het resultaat qua eventuele douanekosten!

Op zaterdag 4 juli 2026 14:35:18 schreef Roland11:
Ik heb zojuist een bestelling gedaan bij Mouser USA, 12 verschillende items.

Zo, jij durft! Ik ga het je niet nadoen. ;)

Ik kijk lekker de kat uit de boom, dan verlies ik geen geld... Met zoiets dat pas in voege is moet je altijd extra voorzichtig zijn. Ik kan gerust even de stekker uit Ali trekken momenteel. We gaan er zeker nog van horen, en dan ben ik niet bij de groep van, och had ik nou maar...

Op zaterdag 4 juli 2026 14:35:18 schreef Roland11:

Mouser verstuurt met fedex. Die stuurt soms gewoon "later" een factuur. Bij mij een keer naar het oude adres. Daar kom je dan achter op het moment dat ze een incassobureau inschakelen die gewoon een telefoontje er aan waagt... (ik heb fedex (niet het incasso bureau) betaald direct zodra ze mij verwittigd hadden dat er betaald moest worden. En ik heb FedEx verteld dat zij het incasso bureau opdracht hebben gegeven,en "service" hebben ontvangen dus dat zij die 40 euro incassokosten mochten dokken.)