Alweer een hele tijd geleden heb ik een defecte PM3295A meegenomen van de kringloop. Eén van de twee primary conversion units bleek uitgebrand. Omdat dit in feite gewoon 24V SMPS zijn en ze ingegoten zitten waardoor reparatie niet goed mogelijk is, heb ik inmiddels beide primary conversion units vervangen door een nieuwe Meanwell 48V voeding.
Deze 48V voedt weer de secondary conversion unit, wederom een SMPS die de diverse interne voedingsspanningen maakt die de scope nodig heeft. Daarachter zit nog weer een high voltage converter unit die de hoogspanningen voor de CRT maakt (-3.4 en 22kV).
Na installatie van de Meanwell werkte de scope in grote lijnen weer, maar met vrij veel rommel op de traces. Dat bleek terug te leiden op veel te hoge rimpel op de diverse voedingslijnen. Niet geheel verrassend waren een groot deel van de beruchte blauwe axiale elco's in slechte staat, vooral in de secondary conversion unit was bijna alles minimaal gehalveerd in capaciteit met veel te hoge ESR's.
Dus een rondje slechte blauwe elco's vervangen gedaan, scope helemaal uit elkaar geweest daarvoor. En dat scheelde aanzienlijk, veel minder ruis en alles leek heel aardig te werken. Wel was de calibratie niet zo best dus als laatste stap begonnen met de afregelcyclus uit de service manual.
Daarbij ben ik helaas iets te onvoorzichtig te werk gegaan, waardoor er bij het afregelen van de -3.4kV spanning overslag is geweest tussen mijn (niet geisoleerde...) schroevendraaiertje en massa. Dus tussen de loper van R6622 en massa. Zie schema:
De BF472 (V6607) die de -3.4kV regelt heeft dat niet overleefd. Aangezien de BF472 obsolete is heb ik hier nu een MJE350 in gezet. De high voltage converter werkt nu weer en laat zich ook netjes afregelen.
Sindsdien heb ik echter het probleem dat er aan het begin van de beide traces een heel felle lichtpunt zit, zo fel dat ik die liever niet in beeld heb, dus ik draai de horizontale positie maar even helemaal naar links momenteel tijdens het foutzoeken. Het lijkt er dus op dat er een blanking circuit ook defect is geraakt waardoor de beam niet meer onderdrukt wordt voor de start van de sweep. Verder functioneert de scope, ook de tekst in het beeld werkt normaal.
Ik heb de high voltage converter geheel nagelopen, hier geen problemen meer gevonden. Regellus met de opamp werkt. Daarna ben ik gaan zoeken in het CRT socket stukje:
Ook hier alles ok bevonden. De 180V zener die rond V8402/3 is opgebouwd afzonderlijk getest, doet wat hij doen moet. Alle halfgeleiders op dit bordje zijn getest en ok bevonden.
Ook de final XZ amplifier die de horizontale afbuiging verzorgt grotendeels nagelopen, weer niks gevonden wat niet klopt. Maar ik kan wat gemist hebben natuurlijk.
De service documentatie is niet briljant, er is wel wat uitleg hier en daar maar die is vrij beknopt en spanningen en golfvormen in de schema's schitteren grotendeels door afwezigheid. Wat het foutzoeken er niet eenvoudiger op maakt.
Om wat meer gericht te kunnen foutzoeken ben ik met name op zoek de wijze waarop de blanking van de beam werkt. Ik neem tenminste aan dat de beam onderdrukt hoort te worden totdat de sweep begint, en dat stukje lijkt niet meer te werken nu. Maar ik krijg er de vinger niet achter waar dat gebeurt. Ik vermoed ergens in de final XZ amplifier in samenwerking met het circuit op de CRT socket. De drie golfvormen die in het schema van de final XZ amplifier staan zien er goed uit als ik die scope. Dus daar kom ik ook niet echt verder. Ik heb ook niet helemaal scherp hoe de diverse CRT spanningen gestuurd worden om de blanking/focus etc voor elkaar te krijgen. Maar misschien dat er iemand mij wel op het goede spoor kan zetten...
Service manual is bijna 100MB, daarom post ik die maar even niet mee. Onder andere te vinden op https://elektrotanya.com/philips_pm3295a_pm3296a_sm.pdf/download.html
De scope staat overigens niet bij mij thuis, waardoor het even kan duren voor ik weer metingen en updates kan posten. Gaat een slow topic worden dus 
Nog even een plaatje erbij voor de duidelijkheid:
Ik vond nog een erg krokant potmetertje in de XZ versterker waarmee het nulniveau van het Z-signaal wordt ingesteld, viel uit elkaar toen ik er aan probeerde te draaien. Vervangen voor een nieuwe en opnieuw afgeregeld, maar was niet de oorzaak.
Wel nog ontdekt dat de Y-afbuiging niet bepaald lineair is, met name bovenin het beeld is er veel vervorming. Kwam ik achter toen ik de astigmatisme afregeling controleerde. Als je het weet ook te zien in de tekstweergave bovenin. Da's dus iets in de Y-versterker waarschijnlijk, volgende probleem.
nonius
set SCE to AUX.
Da's precies hetzelfde probleem als in m'n PM3302.
Heb het gepoogd te herstellen. Er was een onderdeeltje defect (ik meen een transistor voor de Z-modulatie of onderdrukking; vergeten, is te lang geleden), maar er bleek nog meer aan de hand: in mijn geval een defecte hulpspanningswikkeling op de voedingstrafo. Met een los trafootje (28V of 40Vac; vergeten) werkte het wel. Heb nog even overwogen een klein extra hulptrafootje permanent in te bouwen maar heb me er uiteindelijk met een Jantje-van-Leiden af gemaakt en gebruik de scope nu in XY-modus, voor m'n analog signature analyzer. In die modus treedt het probleem niet op.
Zie foto hieronder van de PM3302 in Yt-modus. Let m.n. op het verticale streepje aan het begin van de trace.
[Edit: deze wikkeling was bij mijn trafo open (doorgebrand?)]