Ik gebruik een Pockethernet2 voor troubleshooting en controles van netwerk aansluitingen en bekabeling. En ook om bekabeling te traceren / volgen.

https://pockethernet.com/product/pockethernet-2/

Mooi ding. Er zit ook een cable tracer (toonzender) functie in, maar die werkt niet echt geweldig. Ik heb sterk de indruk dat de ontwerpers niet goed weten hoe je twisted-pair kabels aan het stralen krijgt, zodat ie elders in het gebouw of in een systeemplafond teruggevonden kan worden.

Wie weet een goede en niet al te dure test set voor dit type werk? Want de combinatie die ik nu gebruik werkt niet echt.

Die CATx bekabeling met twisting is juist ontworpen om NIET te stralen.
Misschien eens je "signaalgever" aansluiten op een draad en de andere op "aarde".
Of op twee verschillende aderparen (bijv pin 1 en 8 van de Rj45 plug)

Ik heb deze al zeker 30 jaar in gebruik en daar vele, vele duizenden kabels mee uitgemeten.
Dit kan een kopie zijn, ik heb de originele amerikaanse .
Maar voor 3 tientjes...
De ontvanger voor de EP200 heb je al, alleen niet de bijbehorende zender blijkbaar.

En bij het meten een aanpassing maken.
Bij Unshielded 2 paren nemen, bv wit-blauw kortsluiten en aan klem 1, en bruin-wit kortsluiten en aan klem 2. Ik heb er een apart RJ stekertje voor aangepast.
Bij shielded is het lastiger, maar te horen.
Ligt de shield nog los in de patchkast dan daar een klem op, dan buldert de kabel luidkeels tussen de anderen. :)

https://www.amazon.nl/200EP-Verstelbare-Inductie-Versterker-Detector/d…

Op donderdag 9 juli 2026 00:49:22 schreef vergeten:
Die CATx bekabeling met twisting is juist ontworpen om NIET te stralen.
Misschien eens je "signaalgever" aansluiten op een draad en de andere op "aarde".
Of op twee verschillende aderparen (bijv 1 en 8)

Liever niet op aarde, dan straalt alles af...
En in een patchkast een hand aan aarde van de kast houden scheelt een hele berg brom en stoorgeluiden die je anders zelf afstraalt.

heb er 1 van fluke, die was een 80€ meen ik. tracer en kabel tester, kan ook meten of er aders op de verkeerde plek zitten. ook wel gebruikt om andere soorten kabels te vinden. als je idd 1 pair gebruikt werkt het minder goed, 2 verschillende paren draad werkt beter, dat straalt. je pikt ook een hoop gepiep enz op in een patchkast ook radio als er een 100V systeem zit.

deze heb ik van fluke, maar is onder veeel namen verkocht. in de linkse unit zit nog een remote geschoven om de kabel te testen.

https://cdn11.bigcommerce.com/s-dkvit/images/stencil/original/products/8608/16764/E8429EB9-A273-4E8F-A3F0-F446D940D318-0__59474.1754538385.png

Op donderdag 9 juli 2026 00:49:53 schreef revado:
Ik heb deze al zeker 30 jaar in gebruik en daar vele, vele duizenden kabels mee uitgemeten.
Dit kan een kopie zijn, ik heb de originele amerikaanse .
Maar voor 3 tientjes...
De ontvanger voor de EP200 heb je al, alleen niet de bijbehorende zender blijkbaar.

Jawel ook de zender. Met een RJ12 er aan. met dank aan user adval.

Ik zal een verloopje naar rj45 maken zodat het signaal op verschillende aderparen gezet wordt.
Want die RJ12 in een RJ45 patch panel duwen levert natuurlijk niks op, dan wordt weer maar 1 aderpaar aangestuurd.

Deze heb ik een tijdje geleden gekocht. Die "ID Modules" zijn vrij gemakkelijk zelf te maken door van een RJ45 pennen op een bepaalde manier door te verbinden. Hij meet ook PoE voltage.
Hij kan ook lengte meten , geen idee nog hoe nauwkeurig dat is :

https://nl.aliexpress.com/item/1005006381123738.html

Heb ooit m'n eigen generatortje gemaakt voor zo'n kabelzoeker. Stelt weinig voor: een oscillatortje uit de 4000-reeks en een push-pull eindtrapje met transistors.

Ook een detector heeft weinig om het lijf.

Maar voor 30 euro kun je niet zelf gaan liggen bouwen (tenzij het je hobby is en je het doet om het 'leermomentje' :) )

Op donderdag 9 juli 2026 14:51:20 schreef joopv:
[...]
Jawel ook de zender. Met een RJ12 er aan. met dank aan user adval.

Ik zal een verloopje naar rj45 maken zodat het signaal op verschillende aderparen gezet wordt.
Want die RJ12 in een RJ45 patch panel duwen levert natuurlijk niks op, dan wordt weer maar 1 aderpaar aangestuurd.

Dat is de originele, koesteren!
Inderdaad een verloopje maken.
Ik heb de RJ11 ook op pen 1 en 3 OF 4-5.
Een telco kabel zoek je dna veel makkelijker soms.

Ik heb nog een oude kabel tracer van de PTT, een Engels merk. Voor wie het interessant vind kan ik deze er later even bijzoeken om het merk/type te geven. In de analoge tijd kon je hiermee langs de LSA stroken gaan en telefoongesprekken afluisteren.
Deze werkt als een malle en doet het prima op alle kabels. Ook op Cat. kabel, alleen wel altijd aan de uiteinden meten want langs Cat. kabel meet je een erg zwak tot geen signaal, wat bij dit type kabel ook de bedoeling is.

Enige tijd geleden voor een collega een Fluke MT-8200-60-KIT kabel tracer aangeschaft. Doet het ook prima, alleen vind ik de piepjes minder goed hoorbaar. Bij mijn PTT tacer heb je echt een harde piep. (ouderdom?)

Verder gebruik ik ook vaak de Fluke MS2-100 MicroScanner² omdat je hiermee tot op de meter nauwkeurig breuken in de aders kunt opsporen. En er zit ook een tracer functie op waardoor je met elke kabel tracer het signaal kunt opsnuffelen.

Ik heb nog een Velleman cable tracer, de VTTEST13.
Doet ook wat hij moet doen en is al vele keren van pas gekomen.