Busch und Müller Lumotec Oval Senso koplamp.
Het lampje wat er in zit is goed.
De draad die naar het printplaatje gaat heeft stroom, de draden naar de lamp toe niet. Dat heb ik doorgemeten.
Ik las ergens dat het wel nodig is dat de andere aansluitingen onderin de lamp (zie foto) wel gebruikt worden:
" wel vindt de Lumotec het fijn als er een achterlicht aanhangt, dat voorkomt het te heet worden en smelten van een soldeerverbinding (vaak hoor je dan dat er iets los ligt te rammelen)"
Ik hoor trouwens niets rammelen.
Er zit een lichtsensor op de printplaat denk ik.
Ik zl wat foto's meesturen.

Ik zie Halogen staan. Als er een halogeenlampje inzit, dan is dat ding rijp voor de sloop.
Je kan beter een goede led voorlamp kopen.

Voor een tegenligger is een halogeenlamp een stuk aangenamer dan een LED straler is mijn ervaring ;-)
En helemaal wanneer het ding te hoog is afgesteld - zoals bij heeeel veel fietsen het geval is...

[Ohm pi] Als er een halogeenlampje inzit, dan is dat ding rijp voor de sloop. Je kan beter een goede led voorlamp kopen.

+1, halogeen is volstrekt niet meer van deze tijd. Met LED krijg je zoveel meer licht voor je inspanning. (halogeen 15 lumen/W; LED 70-80 lumen/W; of toch in elk geval die orde van grootte)

Ik zou trouwens het printje eens goed schoonmaken (met een tandenborstel en IPA, of desnoods wat spiritus).

wel vindt de Lumotec het fijn als er een achterlicht aanhangt, dat voorkomt het te heet worden en smelten van een soldeerverbinding

Dat geldt voor alle gloeilampjes op een fiets. De fietsdynamo (6V, 3.5W), voorlamp (6V/500mA/3W) en achterlamp (6V/100mA/0.5W 50mA/0.3W) zijn op elkaar afgestemd. Bij een ontbrekende of defecte achterlamp is er te weinig belasting voor de dynamo, loopt de spanning op en zal het voorlampje snel doorbranden. Dus bij een defect lampje (voor of achter) zo snel mogelijk de lamp vervangen, anders brandt de resterende lamp ook door.

Maar wat een smeltende soldeerverbinding daarmee te maken heeft ontgaat me eventjes. Laat me raden: ChatGPT?

Waarom voeren we een discussie over hoe slecht halogeen wel niet zou zijn? Het is niet de vraag van de TS en je hebt ook helemaal geen schijnwerper van 10.000 lumen nodig op je fiets.

Ik zou ook beginnen met schoonmaken.

Als dat niet helpt: schema uittekenen (reverse engineering) en foutzoeken.

Dat schakelaartje is ook flink nat geweest, maak dat, en de hele print eens goed schoon met IPA ( alcohol) .

En ik zie ook veel liever halogeen dan de gruwelijke LEd, de ergste zijn die knipperende witte vuurtorens...

Op vrijdag 10 juli 2026 21:58:08 schreef nonius:
Dat geldt voor alle gloeilampjes op een fiets. De fietsdynamo (6V, 3.5W), voorlamp (6V/500mA/3W) en achterlamp (6V/100mA/0.5W) zijn op elkaar afgestemd. Bij een ontbrekende of defecte achterlamp is er te weinig belasting voor de dynamo, loopt de spanning op en zal het voorlampje snel doorbranden. Dus bij een defect lampje (voor of achter) zo snel mogelijk de lamp vervangen, anders brandt de resterende lamp ook door.

In mijn tijd was het acterlichtlampje 50mA. Als de voorlamp doorbrandde, dan duurde het niet lang voordat de achterlichtje eraan ging. Andersom had je voor iets meer licht, maar dat ging gewoon lang goed.
Een dynamo is eigenlijk een stroombron. De uitgangsspanning neemt lineair toe met het toerental, maar de uitgangsfrequentie neemt ook lineair toe met het toerental. De zelfinductie van de dynamo is in principe bij alle toerentallen hetzelfde, dus de kortsluitstroom is bij alle toerentallen hetzelfde nl ca 0,5A

In mijn tijd was het acterlichtlampje 50mA.

In mijn tijd ook.... Helaas wordt opa een dagje ouder en z'n geheugen laat hem af en toe in de steek :+ . Aangepast in de originele post.

V.w.b. verblinding: je kunt met halogeenlampen ook prima verblinden. Vooral de 50W halogeenlamp (ca. 75W in de praktijk vanwege over-spanning; 15V ipv. de nominale 12V) die ik vroeger op m'n stadsfiets had en opzettelijk 'wat hoger' had afgesteld, deed tegemoetkomende auto's die 'vergaten' te dimmen voor een fietser, toch vrij snel beseffen dat 'two can play that game'. De 5W halogeenlamp was voor mezelf, om het fietspad te verlichten op een deel van de pikdonkere route.

En goede (en goed afgestelde) LED-lampen verblinden niet. Denk aan de Philips Saferide die ik hier op de ligfiets heb. Probleem is meer dat 1) op goedkope (FAT)bikes goedkope, slechte verlichting zit; 2) dat veel mensen hun fietsverlichting bij de Action kopen; 3) dat er door de overheid geen enkele handhaving plaatsvindt.

Op vrijdag 10 juli 2026 23:11:04 schreef nonius:
En goede (en goed afgestelde) LED-lampen verblinden niet.

Aan beide mankeert het hier (in ieder geval in Nederland) ernstig.
Wat mij betreft mag er iig een typegoedkeuring van fietsen (en dus ook hun verlichting) in het algemeen komen. Scheelt een boel ellende en fatbikes op de weg.

Handhaven op niet bestaande typegoedkeuringen zal wel lastig worden inderdaad, maar de lat lag traditioneel al laag: lichtcontroles zijn op het ueberhaupt voeren van licht. En het zijn zeker niet alleen verguisde fatbikes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]

Op vrijdag 10 juli 2026 23:43:21 schreef maartenbakker:
lichtcontroles zijn op het ueberhaupt voeren van licht.

Klopt...

Er is in het verleden een hoofdcommissaris geweest die strikte lichtcontroles wilde gaan doen volgens de letter van de wet.
Die werd door de politiek teruggefloten en tegengehouden: men was al lang blij als er *iets* brandde op een fiets...

Natuurlijk een krom besluit: van mij mogen ze iedere overtreding bestraffen, anders wordt de situatie nooit beter...
(verlichting in allerlei kleuren (al dan niet knipperend) is niet echt nuttig voor de verkeersveiligheid...)

Het heeft geen nut om eisen te stellen die je niet kunt handhaven.

Om de opbrengst van een achterlicht te meten moet de fiets al een minimale snelheid halen als de stroom van een dynamo komt. Dat maakt het testen al redelijk omslachtig.

Links-onder op de print lijkt wel een defecte drie-poter te zitten.

Printje poetsen met IPA en daarna met schuimstaafje en WD40 erop, schakelaar en printje ermee bevochtigen tegen verder corroderen en slechte contacten op te lossen, werkt gegarandeerd altijd. Werkt het dan nog niet dan is er een onderdeel stuk en ga je met een goede multimeter aan de slag moeten.

Off topic, Die auto's met hun LED koplampen zijn geen haar beter dan die van de fietsen... Zeer ergerlijk, zit altijd in je ogen, volledig verblind. En dan maar klagen over fietsers... Eerst was het vroeger niet gezien of niet genoeg licht, nu is er weer teveel licht...

Op vrijdag 10 juli 2026 23:11:04 schreef nonius:
[...]

1) op goedkope (FAT)bikes goedkope, slechte verlichting zit;

Dit klopt niet. De koplampen van fatbikes zijn juist bovengemiddeld goed. Als je oplet, dan zie je dat ze een zéér scherp afgebakende lichtdistributie hebben. Een nagenoeg perfecte trapeziumvormige lichtvlek op de weg. Véél beter dan gemiddeld. Beter dan mijn duitse echte fiets, beter dan die hollandse ondingen met lamp geïntegreerd in het spatbord.

Het probleem met die dingen is echter dat fatbikeverlichting heel vaak te hoog afgesteld staat. Dan krijg je dus die prachtig afgebakende verlichting recht in je gezicht. Maar dat is user error, net als automobilisten die rondrijden met mat geworden koplampen, of rondrijden met veel gewicht in de kofferbak die het nalaten om de koplampen wat verder naar beneden te stellen.

Overigens geldt dat ook voor heel veel van die fietsen met koplamp in het spatbord, en die zijn amper af te stellen door de gebruiker (of een passerende medegebruiker van de fietsenstalling ;) vaak zitten ze los genoeg om ze een paar graden naar beneden te duwen)

Mijn rondstraler zit sowieso los zodat ik die doelbewust omhoog kan zetten als iemand me in mijn ogen schijnt, en voor die anderhalve keer per jaar dat ik door een onverlichte polder rijd in het donker en het wel prettig is om 50m vooruit te kunnen kijken.

StVZO. Duitse norm voor fietsverlichting.
Ik heb twee fietsen met koplampen volgens die norm. Voldoende licht om in het pikkedonker te zien waar je rijdt en, mits goed afgesteld, absoluut niet verblindend. De LED zit niet achterin de reflector, maar bovenin en de reflector schuin van boven naar beneden. Prima oplossing, wel duur.
Dan heb ik nog een derde fiets, geheel zonder licht (ter compensatie).

Hele discussie op gang gebracht.
Lamp doet het ook niet na schoonmaken.
Dank iedereen voor de reacties. Ik ga hem doorschakelen naar de aan uit knop. Dan geen licht als ik stil sta. Het zij zo.

Een halogeenlamp met standlicht voor? Echt? Ik dacht dat dat was voorbehouden aan energiezuinige LEDs.